استراتژیهای آموزش زبان و بهکارگیری و پیادهسازی آنها در امر زبانآموزی، منجر به تسریع فرایند زبانآموزی شده و میتواند بازدهی زبان آموزان را در فرایند یادگیری زبان انگلیسی افزایش دهد. بنابراین، شناسایی و اعمال استراتژیهای آموزش زبان مناسب و کارامد توسط زبان آموزان و آموزشگاههای زبانهای خارجی، از ضروریات امر آموزش زبان میباشد. در ادامه به طبقهبندی استراتژیهای آموزش زبان میپردازیم.
طبقهبندی استراتژیهای آموزش زبان
در سال 1990 به طبقهبندی انواع استراتژیهای آموزش زبان پرداخته شد که این طبقهبندی به شرح ذیل میباشد:
استراتژیهای شناختی
استراتژیهای شناختی شامل آن دسته از فعالیتهای ذهنی است که به منظور به کارگیری ماهرانه و یا تبدیل مواد و وظایفی که به منظور ارتقاء درک مطلب، دستیابی به اطلاعات و یا به خاطر سپردن اطلاعات توسط زبان آموزان به کار برده میشوند، استفاده میگردند. این استراتژی ها، به زبان آموزان کمک می کنند که بتوانند میان دانسته های قبلی و اطلاعات جدید، در ذهن خود ارتباط برقرار نمایند و این ارتباط، منجر به بهبود فرایند یادگیری می گردد.
استراتژیهای به خاطرسپاری
این دسته از استراتژیهای آموزش زبان به منظور کمک به حفظ هر چه بهتر کلمات در ذهن زبان آموزان استفاده شده است. در این استراتژی ها، از ابزارهایی چون فرمول ها، عبارات، اشعار و ابزارهایی از این قبیل به منظور تسریع و ماندگاری امر به خاطر سپاری لغات استفاده شده است.
استراتژی فراشناختی
استراتژیهای فراشناختی، شامل فکر کردن و یا کسب دانش در خصوص فرایند یادگیری زبان، برنامهریزی آموزشی در خصوص زبانآموزی، رصد نمودن و بررسی روشهای زبانآموزی در حال اجرا و خود ارزیابی زبان آموزان در حین اجرای فرایند زبانآموزی میشود.به عبارت دیگر، این استراتژیهای آموزش زبان بر مبنای کنترل زبان آموزان بر روی شناخت خود از طریق هماهنگی برنامهریزی، مدیریت و ارزیابی فرایند زبانآموزی استوار میباشند.
استراتژیهای جبرانی
این استراتژیها شامل استفاده از متنهایی میشود که به منظور جبران اطلاعات از دست رفته در زمینه خواندن و نوشتن استفاده میگردند.
استراتژیهای عاطفی
این دسته از استراتژیهای آموزش زبان شامل تنظیم و تعدیل احساسات، انگیزه و نگرش زبان آموزان در خصوص مقوله زبانآموزی میباشد.در حقیقت، استراتژیهای عاطفی شامل کنترل ذهنی تمامی احساسات مربوط به زبانآموزی در زبان آموزان می گردد.
دوره آموزشی : دوره تدوین استراتژی محتوا در دانشگاه صنعتی شریف
استراتژیهای اجتماعی
استراتژیهای اجتماعی، شامل تعامل با دیگر زبان آموزان برای ارتقاء زبانآموزی و درک فرهنگی متقابل میگردد. این دسته از استراتژیهای آموزش زبان بر تعاملات اجتماعی به منظور بهکارگیری در درک مطلب، یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات در ذهن زبان آموزان و بهبود لهجه زبان آموزان تأکید دارد.
در این مقاله به بررسی اهمیت استراتژیهای آموزش زبان پرداختیم و در ادامه، به ارائه دستهبندی این استراتژیها پرداختیم.با توجه به اهمیت زبانآموزی، زبان آموزان میبایست به دنبال بهکارگیری استراتژیهایی باشند که مسیر دستیابی به هدف را برای آنها تسهیل نموده و منجر به افزایش مهارتهای زبانآموزی زبان آموزان در کمترین زمان ممکن گردد. زبان آموزان و مؤسسات دست اندر کار زبانآموزی، با مطالعه در خصوص استراتژیهای آموزش زبان و گزینش سریع ترین و موفقترین این استراتژیها، میبایست در جهت بومیسازی و به کار بستن این روشها گام بردارند. پیاده سازی این استراتژی ها، منجر به صرفه در وقت و هزینه زبان آموزان می گردد.
نظرات ارزشمند شما