موتورهای جستجو یکی از مهم ترین منبع های ورود ترافیک به سایت ها هستند. به همین دلیل هرگونه اطلاعاتی که بتوانید از نحوه استفاده مخاطبان از این موتورها بدست آورید، میتواند به شما برای افزایش بهره وری سایتتان کمک کند. به همین دلیل در این مقاله به آموزش نحوه تحلیل گزارش های موتورهای جستجو در گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت.
انواع گزارش های موتورهای جستجو در گوگل آنالیتیکس
به طور کلی میتوان این گزارش ها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:
- گزارش های مربوط به کلمات کلیدی؛ که این گروه شامل دو گزارش Organic keywords و Paid keywords میشود. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این گزارش ها (هم در بخش ارگانیک و هم بخش پرداختی) شامل اطلاعاتی از همه موتورهای جستجو (مثل گوگل، بینگ، یاهو و ...) میشوند و فقط مختص به گوگل نیستند. این گزارش ها از قسمت گزارشات Aqcuisition و بخش Campaigns قابل دستیابی اند و جلوتر بیشتر در موردشان صحبت میکنیم.
- گزارش های مربوط به ابزار Google Search Console؛ این گزارش ها دارای بخشی جداگانه در قسمت Acquisition هستند که با نام Search Console شناخته میشود. این گروه نیز خود از 4 گزارش به نام های Landing Pages ، Countries ، Devices و Queries تشکیل میشود که در قسمت پایانی این مقاله به آن ها پرداخته ایم.
پس با آموزش گزارش های موتورهای جستجو در گوگل آنالیتیکس همراه ما باشید!
گزارش های مربوط به کلمات کلیدی
گزارش Organic Keywords
اولین گزارشی که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم، گزارش کلمات کلیدی ارگانیک سایت است. در این گزارش میتوانید لیستی از تمام کلمات کلیدی که باعث ورود بازدیدکنندگان به سایت از طریق موتورهای جستجو شده اند را مشاهده کنید. البته عبارت (not provided) معمولا در صدر نتایج این گزارش است. دلیل این اتفاق و معلوم نبودن بخش زیادی از این کلمات کلیدی، تغییراتی است که از سپتامبر سال 2013 در گوگل رخ داد. به این صورت که از این تاریخ هر کاربری که در گوگل چیزی را جستجو کند، به صورت خودکار به نسخه امن گوگل ( با کدگذاری SSL) وارد میشود که این اتفاق توانایی ردگیری کلمات کلیدی را از گوگل گرفته است.
به همین دلیل است که گزارش Organic Keywords که زمانی از مهم ترین و مفید ترین گزارش های گوگل آنالیتیکس بود، تا حد زیادی اهمیت خود را از دست بدهد. البته هنوز چنین اتفاقی برای نتایج گزارش Paid keywords نیفتاده و اطلاعات کامل در ارتباط با کلمات کلیدی پرداختی را میتوانید بدست آورید.
پس چطور میتوان از گزارش Organic Keywords استفاده کرد؟
برای این کار بر روی عبارت (not provided) کلیک کنید. و از قسمت بالای جدول، بُعد اولیه را به Landing Pages تغییر دهید.
نتیجه مشابه با تصویر زیر خواهد بود. در این جدول میتوانید مشخص کنید که افرادی که از طریق جستجو به سایت ما آمده اند، به کدام لندینگ پیج وارد شده اند. حالا اگر به صفحات دقت کنیم، مخصوصا اگر صفحات متمایز باشند (مثل صفحه محصولات) میتوانیم حدس بزنیم که کلمه کلیدی که به این سایت ختم شده است، چه بوده و یک دید کلی به دست آوریم.
گزارش Paid Keywords
خب حالا به سراغ دومین گزارش از گزارش های موتورهای جستجو در گوگل آنالیتیکس ، یعنی گزارش کلمات کلیدی پرداختی ، میرویم. کلیت این گزارش مشابه گزارش قبلی است و تنها تفاوت این است که در اینجا به جای اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی ارگانیک و رایگان ، اطلاعات کلمات کلیدی پرداختی و پولی ( تبلیغات موتورهای جستجو ) نشان داده میشود.
البته به یاد داشته باشید که همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، هر دوی این گزارشها (گزارش Organic Keywords و گزارش Paid Keywords ) ، اطلاعات مربوط به تمام موتورهای جستجو را شامل میشوند و محدود به گوگل نیستند.
گزارش های مربوط به ابزار Google Search Console
خب تا به اینجای بحث به گزارش های دسته اول از گزارش های موتورهای جستجو در گوگل آنالیتیکس (کلمات کلیدی) پرداختیم. حالا اگر بخواهیم اطلاعات بیشتری را در ارتباط به وضعیت سایت در گوگل به دست آوریم، باید به سراغ گزارشات دسته دوم، یعنی گزارش های به دست آمده از ابزار Google Search Console، برویم. پس گزارش های این دسته تنها مختص به گوگل بوده و اطلاعات دیگر موتورهای جستجو را ندارند.
البته به یاد داشته باشید که اگر بخواهید از گزارشات این بخش استفاده کنید، باید Google Search Console سایت خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید. برای این کار باید وارد Search Console شده و با اکانتی که در آنالیتیکس دسترسی Edit دارد، این ارتباط را برقرار کنید.
گزارش Queries
در این گزارش میتوان مشخص کرد که بازدیدکنندگانی که از سرچ گوگل وارد سایت ما شدهاند، دقیقا چه عباراتی را جستجو کردهاند! البته چون این اطلاعات مستقیما از Google Search Console آمده و به بازدیدهایی که به سایت میآیند متصل نیست، پس اطلاعاتی مثل نرخ تبدیل و درآمد و ... را شامل نمیشود و دقیقا مشابه چیزی است که در خود سرچ کنسول نیز به آن دسترسی دارید.
اطلاعات جالبی که در این گزارش به آن ها دسترسی دارید، نرخ کلیک بر روی سایت در نتایج گوگل (CTR) و میانگین رتبه نمایش داده شده به کاربر در نتایج گوگل (Average Position) است.
CTR مشخص میکند که در هر 100 بار نمایش سایت ما در جستجوی یک عبارت، چند نفر بر روی آن کلیک کردهاند!
Average Position نیز مشخص میکند که وقتی یک عبارت در گوگل جستجو شده، سایت ما به طور میانگین در چه رتبه ای از نتایج آن قرار داشته است!
گزارش Landing Pages
گزارش بعدی از سری گزارش های موتورهای جستجو در گوگل آنالیتیکس ، Landing Pages نام دارد. این گزارش مشخص میکند که در جستجوها، گوگل تصمیم گرفته است ترافیک را به کدام صفحات از سایت ما هدایت کند! به این نکته توجه کنید که در جستجوی ارگانیک (Organic)، این گوگل است که تصمیم میگیرد کدام صفحه از سایت شما را نشان بدهد ولی در تبلیغات ادوردز (Paid)، انتخاب صفحه فرود ( landing pages ) در دست ما است.
در این گزارش و دو گزارش بعدی، علاوه بر اطلاعاتی مثل تعداد نمایش نتیجه، تعداد کلیک، CTR و Average Position که در گزارش قبلی نیز نشان داده میشد، اطلاعاتی در مورد نرخ پرش، نرخ تبدیل، درآمد و ... هم در دسترس شما قرار میگیرد که میتواند به قدرت تحلیل شما بیفزاید.
گزارش Countries
این گزارش، همانطور از اسم آن مشخص است، مشخص میکند که در جستجوها، سایت ما بیشتر به افرادی از کدام کشورها نشان داده شده و چه میزان کلیک دریافت کرده است! همچنین کیفیت این کلیک ها را نیز میتوان با استفاده از نرخ پرش، نرخ تبدیل و درآمد هر کدام، مقایسه کرد.
گزارش Devices
گزارش Devices آخرین گزارش از گزارش های موتورهای جستجو در گوگل آنالیتیکس است که در این مقاله به آن اشاره میکنیم. واضح است که وظیفه این گزارش، مشخص کردن نوع وسیله مورد استفاده ( تلفن همراه، تبلت و دسکتاپ) توسط مخاطبان، برای جستجو و کلیک بر روی سایت ما در گوگل و تحلیل وضعیت آن ها است.
.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
پس ...
به طور کلی اگر از مخاطبان قدیمی گزارش های موتورهای جستجو در گوگل آنالیتیکس بوده باشید، متوجه شده اید که به دلیل تغییر رویه های گوگل، این گزارش ها تا حد بسیار زیادی کاربرد عادی خود را از دست داده اند ولی واضح است که این شرایط برای همه سایت ها یکسان است. پس با بهره گیری از آموزش های این مقاله میتوانید از این گزارش ها نهایت استفاده ممکن را برده و در رقابت با دیگر سایت ها، یک مزیت رقابتی مهم را به دست آورید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!
نظرات ارزشمند شما