۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش بیستم و نهم – بررسی گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس


آموزش کامل تحلیل گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس ، به صورت تصویری و با مثال | آموزش‌های رایگان گوگل آنالیتیکس را در Skillearn دنبال کنید!






دیجیتال مارکتینگ
  • 5 دقیقه
  • 1758نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش بیستم و نهم – بررسی گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

وقتی در گوگل آنالیتیکس در ارتباط با شبکه های اجتماعی صحبت میکنیم، به طور کلی میتوانیم دو دیدگاه کاملا مجزا داشته باشیم:

  • شبکه های اجتماعی که به عنوان سایت Referral عمل کرده و به سایت ترافیک میفرستند. که این کار میتواند از طریق یک لینک قرار گرفته در پستی از فیسبوک، توییتی در توییتر و یا پینی در پینترست اتفاق بیفتد. ترافیک های ورودی به سایت از طریق شبکه های اجتماعی نیز هم میتوانند به صورت ارگانیک بوده و هم به صورت پرداختی ( Paid ) باشند. مثل Sponsored Post هایی که در فیسبوک میتوانید ارسال کنید که نمونه ای از ترافیک پولی در شبکه های اجتماعی است.
  • دید دوم به شبکه های اجتماعی مرتبط با اتفاقاتی هستند که در ارتباط با شبکه های اجتماعی اند ولی در سایت ما اتفاق می‌افتند. مثل دکمه های لایک در فیسبوک و توییت در توییتر و ... که در کنار مقالات سایت قابل مشاهده اند. کمکی که آنالیتیکس میتواند در این حوزه به ما کند، ردگیری تعداد کلیک ها و اینگیجمنت های صورت گرفته از این طریق است. این اتفاق برای شبکه اجتماعی Google plus به صورت خودکار می‌افتد ولی برای باقی شبکه های اجتماعی باید از کدهای ویژه ردگیری استفاده کنید که در مبحث این آموزش ها نیست ولی حتما در سری مقالات آموزش پیشرفته گوگل آنالیتیکس به آن خواهیم پرداخت.

 

گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

خب از این جا به بعد وارد محیط گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس میشویم. این گزارش ها تحت عنوان گزارشات Social در بخش Acquisition قرار دارند. در اولین قدم به سراغ گزارش Overview میرویم.

گزارش Overview

در این گزارش میتوانید اطلاعات کلی از ارتباط شبکه های اجتماعی و سایت خود را مشاهده کنید. مثلا نموداری در این گزارش وجود دارد ( مانند تصویر زیر) که از سه دایره درون هم تشکیل شده است. این نمودار به شما نشان میدهد که شبکه های اجتماعی چه نقشی در قیف سفر مشتری ( Customer Journey Funnel ) دارند.

در این گزارش، دایره تیره تر ( و کوچک تر ) نشان میدهد که چه میزان از کاربران، درست پیش از تبدیل (Convert) و رسیدن به یکی از اهداف سایت ما، از شبکه های اجتماعی وارد سایت شده اند. به این دسته از ترافیک، Last Click interaction گفته میشود.

دایره بعدی که کمی روشن تر است، مشخص کننده بخشی از ترافیک سایت است که در سفر خود در قیف سفر مشتری، از شبکه های اجتماعی گذشته اند ولی این اتفاق آخرین مرحله قبل از رسیدن به هدف نبوده است. به بیان دیگر شبکه های اجتماعی در رسیدن آن ها به هدف و تبدیل (Convert)، نقش غیر مستقیم داشته اند. که به این دسته Contributed (assisted) Social conversions گفته میشود. نتیجه ای که از این نمودار میتوان گرفت این است که شبکه های اجتماعی معمولا در مراحل بالایی قیف سفر مشتری قرار گرفته و کاربرد آن ها بیش از آن که تبدیل ( Convert) رسیدن مستقیم به اهداف باشد، افزایش آگاهی ( Awareness) در مخاطبان است.

آخرین دایره در این نمودار هم نشان دهنده کل تبدیل سایت است که با مقایسه آن با باقی دایره ها میتوانید سهم شبکه های اجتماعی را از این فرایند درک کنید.

 گزارش Overview از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس گزارش Overview از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

گزارش Network Referrals

در بالای این گزارش با استفاده از دو نموداری که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید، میتوانید ترافیک کل سایت را با ترافیکی که از طریق شبکه های اجتماعی بدست آمده است، مقایسه کنید. این کار به ما کمک میکند تا ارتباط و الگوهای موجود میان این دو را متوجه شویم.

 نمودار های گزارش network Referrals از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس نمودار های گزارش network Referrals از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

در زیر این نمودارها هم جدولی را مشاهده میکنید که اطلاعات مرتبط با هر شبکه های اجتماعی را در اختیار ما میگذارد. این اطلاعات به طور کلی مشخص میکنند که ترافیک ورودی از طریق شبکه های اجتماعی، چه فعالیت هایی را در سایت ما انجام داده اند.

 جدول گزارش network Referrals از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس جدول گزارش network Referrals از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

گزارش Landing Page

در این گزارش مشاهده میکنیم که صفحه های فرود (Landing Pages) کدام شبکه های اجتماعی در سایت ما بهتر عمل کرده اند. که در اینجا youtube عملکرد بهتری داشته است.

 گزارش Landing Pages از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس گزارش Landing Pages از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

گزارش Conversions

گزارش بعدی از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس، Conversions است. این گزارش مشخص میکند که ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی چه قدر کیفیت داشته اند؛ یعنی چه میزان تبدیل (convert) توسط این افراد انجام شده است.

برای اینکه اطلاعات جالب تری را از این گزارش به دست آوریم، بر روی Assisted vs. Last Interaction Analysis کلیک کنید.

 گزارش Conversions از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس گزارش Conversions از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

با این کار گزارشی را مشاهده خواهید کرد که تقریبا همان اطلاعاتی که در نمودار دایره ای موجود در گزارش Overview وجود داشت را در قالب جدول نشان میدهد. به بیان دیگر این گزارش مشخص میکند که شخصی که یک هدف را به اتمام رسانده و تبدیل (convert) انجام داده است، بلافاصله از شبکه های اجتماعی وارد سایت شده و یا مثلا چند روز پیش از طریق این شبکه ها با سایت ما آشنا شده و پس از انجام کارهای دیگر در سایت و گذراندن مدتی، سپس به اهداف تعیین شده رسیده است؟

نحوه عملکرد این گزارش

این جدول دارای 5 ستون است. دو ستون مشخص شده با رنگ قرمز، به اطلاعات مربوط به دسته دوم اختصاص دارد. ستون اول مشخص میکند که چه تعداد تبدیل از طریق هر شبکه اجتماعی ولی به صورت غیر مستقیم اتفاق افتاده و ستون دوم مشخص کننده ارزش ایجاد شده توسط این تبدیل هاست.  (به طور کلی به این دسته Assisted گفته میشود)

دو ستون بعدی که با رنگ آبی مشخص شده اند، همین اطلاعات را در ارتباط با افرادی نشان میدهد که بلافاصله پس از ورود از شبکه های اجتماعی، به هدفی (مثل خرید از سایت) رسیده اند. به طور کلی به این دسته Last click گفته میشود)

اما ستون پنجم نشان دهنده نسبت تبدیل های Assisted بر روی تبدیل های Last Click برای هر شبکه اجتماعی است. اگر این عدد بزرگتر از یک باشد، نشان دهنده بیشتر بودن تبدیل های Assisted و اگر کوچکتر از 1 باشد، نشان دهنده بیشتر بودن تبدیل های Last Click است.

مقایسه مفهوم تبدیل های Assisted و Last Click

همانطور که گفته شد، تبدیل های Last Click به معنای این هستند که شبکه های اجتماعی تقریبا مستقیما باعث تبدیل و احتمالا فروش شده اند. پس این بدان معناست که شبکه های اجتماعی که تبدیل های Last Click بیشتری داشته ( و نرخ ستون پنجم آن ها کوچکتر از یک است)، مستقیما باعث تبدیل شده و بهتر است از آن ها در مراحل پایین تر قیف سفر مشتری استفاده کرد. در مقابل شبکه های اجتماعی دارای تبدیل های Assisted بیشتر ( نرخ ستون پنجم بزرگتر از یک)، بیشتر از آن که باعث تبدیل شوند، باعث افزایش آگاهی در مخاطبان شده ، پس بهتر است از آن ها در مراحل بالاتر قیف سفر مشتری استفاده کرد.

 بررسی تبدیل های Assisted و Last Click در گزارش Conversions از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس بررسی تبدیل های Assisted و Last Click در گزارش Conversions از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

گزارش Plugins

این گزارش مشخص میکند که در هر یک از مقالات سایت، چه میزان فعالیت های مرتبط با شبکه های اجتماعی داشته ایم. مثلا چند نفر بر روی دکمه های موجود برای لایک در فیس بوک و یا توییتی که در کنار مقالات وجود دارد، کلیک کرده اند. البته این گزارش به صورت کلی بوده و مجموع این فعالیت ها را به ما نشان میدهد.

 گزارش Plugins از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس گزارش Plugins از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

اگر بخواهیم مقداری اطلاعات جزئی تر را در این گزارش ببینیم، باید از قسمت Secendary Dimension، بُعد Social Action را به عنوان بُعد ثانویه به گزارش اضافه کنیم. ( در مقاله ابعاد تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس به آموزش انجام این کار اشاره شده است.)

با این کار نوع اقدام صورت گرفته نیز به ما نشان داده میشود.

 استفاده از بُعد دوم Social Actions برای تکمیل گزارش Plugins از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس استفاده از بُعد دوم Social Actions برای تکمیل گزارش Plugins از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

همچنین اگر بر روی تب Social Network and Action (Hit) کلیک کنیم، گزارشی را خواهیم دید که در آن آمار کامل اقدامات صورت گرفته در شبکه های اجتماعی مختلف ( در مقالات سایت ) مشخص میشود.

 تب Social network and action (Hit) در گزارش Plugins از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس تب Social network and action (Hit) در گزارش Plugins از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

گزارش Users Flow

این گزارش مشابه همان گزارش Users Flow ای است که در مقاله گزارش Users Flow گوگل آنالیتیکس  در ارتباط با آن صحبت کردیم. تنها تفاوت موجود میان این گزارش ها این است که بُعد اولیه مورد استفاده در این گزارش، به جای Country، بر روی Social Network تنظیم شده است. به طور کلی این گزارش جریان حرکت ترافیک ورودی به سایت را از هر شبکه اجتماعی، مشخص میکند.

 گزارش Users Flow از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس گزارش Users Flow از گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس

 

پس...

با تحلیل و آنالیز گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس،

میتوانید به ارزش شبکه های اجتماعی مختلف برای سایت خود پی ببرید و متوجه شوید که هر یک از آن ها چه میزان ترافیک را به سایت شما وارد کرده اند؛

میتوانید مشخص کنید که هر یک از مقالات سایت، چه میزان مورد توجه هر یک از شبکه های اجتماعی قرار گرفته اند.

پس اگر از شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، پینترست و ... استفاده میکنید، حتما به گزارش های شبکه های اجتماعی در گوگل آنالیتیکس هم سر زده و از اطلاعات آن ها برای بهبود عملکرد سایت و شبکه های اجتماعی خود، استفاده کنید.

 

.


دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید