از امروز قصد داریم در قالب یک مجموعه از مقالات چند قسمتی ، به آموزش جامع و کاملا عملی گوگل آنالیتیکس بپردازیم تا شما را از هر گونه منبع دیگری برای آموختن روش کار با این ابزار بینیاز کنیم. پس با Skillearn همراه باشید!
چرا به تجزیهوتحلیل وب نیاز داریم؟
پیش از شروع آموزش گوگل آنالیتیکس می بایست بیان نمود که تجزیهوتحلیل وب در دیجیتال مارکتینگ یکی از اصلی ترین موضوعات پایه ای در نظر گرفته میشود، چراکه بدون اطلاعات بهدستآمده از طریق آن، نمیتوان مخاطب و بازار هدف را بهخوبی شناسایی کرده و خوراک تبلیغاتی مناسب به او داد و همچنین، نمیتوان از درصد موفقیت کمپینهای اجرا شده مطلع شد.
همانطور که اشاره شد، تجزیهوتحلیل وب از مواردی است که بدون آن نمیتوان در دنیای دیجیتال به فعالیت پرداخت. آنقدر اطلاعات متنوع و فراوانی در این حوزه و برای آنالیز وجود دارد که گفته میشود در این فضا، شما تنها به سوالاتی که در ذهن دارید محدود میشوید در غیر این صورت در میان اطلاعات و دادههای موجود، برای تمام سؤالات و خواستههای مرتبط با کسبوکار شما پاسخی وجود خواهد داشت که باید آن را پیدا کنید.
آموزش گوگل آنالیتیکسپس امروزه دیگر مشکل موجود مربوط به کمبود اطلاعات نیست، بلکه زیاد بودن اطلاعات و ابهامات ناشی از آن است که دردسرساز شده! پس برای غرق نشدن در این دریای اطلاعاتی باید از این شیوه که به جمعآوری و انبار کردن اطلاعات بپردازیم و خود را مشغول به گرافها و نمودارهای موجود کنیم فاصله گرفته و به سمت شخصیسازی آنها برویم. اطلاعات مرتبط را باید جمعآوری کرده و با دقت سازماندهی کنیم تا به اطلاعاتی ارزشمند و قابلاستفاده در عمل دست یابیم. این اطلاعات باید پاسخدهنده سوالاتی باشند که برای اجرای بهترین برنامههای بازاریابی و رشد کسبوکارمان ضروریاند.
بهترین ابزاری که بهوسیله آن میتوانید به این اطلاعات دست یابید، گوگل آنالیتیکس است که در این مقاله به معرفی آن پرداخته و به زودی آموزش گوگل آنالیتیکس رایگان و جامعی را نیز در اختیارتان قرار خواهیم داد!
تجزیهوتحلیل وب ( WEB Analytics) چیست؟ چه تاثیری در آموزش گوگل آنالیتیکس دارد؟
مطالعه رفتارهای آنلاین بهمنظور بهبود آنها
تعریفی است که ویکیپدیا برای وب آنالیتیکس مطرح میکند که از مبانی گوگل آنالیتیکس است. در قالب یک مثال میتوان گوگل آنالیتیکس را بهعنوان اشعه ایکس-ری و وبسایت خود را بدن بیمار در نظر گرفت. ایکس-ری، بدن را بازرسی کرده و مشکلاتی که احتمالاً در آن به وجود آمده را نشان میدهد ولی بهتنهایی کمکی به حل این مشکلات نخواهد کرد! گوگل آنالیتیکس هم تنها اطلاعاتی را به شما خواهد داد که شما باید از آنها استفاده کرده تا به راهحلی برای رسیدن به اهداف خود برسید.
در ابتدا استفاده از ابزارهای تجزیهوتحلیل وب تنها مختص به شرکتهایی بزرگ بود که بودجه هنگفتی را برای این کار نظر میگرفتند ولی با ارائه گوگل آنالیتیکس بهطور رایگان انقلابی در این صنعت به وقوع پیوست که باعث شده در حال حاضر میلیونها کاربر در سراسر دنیا از این ابزار برای فهمیدن و آنالیز سایت خود استفاده کنند.
همچنین در نظر داشته باشید که گوگل برای این ابزار خود تقریباً بهصورت ماهانه آپدیت منتشر میکند که باعث بهبود کلی با تغییر جزئی میشود. پس ممکن است صفحه آنالیتیکس شما با چیزی که در این آموزش میبینید کمی تفاوت داشته باشد ولی اساس و پایه این ابزار ثابت خواهد بود.
تاثیر تجزیه و تحلیل وب در آموزش گوگل آنالیتیکسگوگل آنالیتیکس چگونه به ما کمک میکند؟
از دیگر مبانی گوگل آنالیتیکس، عملکرد آن است. گوگل آنالیتیکس ابزاری است که از آن میتوان در زمینههای زیادی استفاده نمود و همه اینها بستگی به اهداف شما دارند. پس سوالی که مطرح می شود این است که اصلی ترین استفاده های گوگل آنالیتیکس چیست ؟
- در کل میخواهید نحوه عملکرد سایتتان را بفهمید و برای بهبود آن تلاش کنید؟
- میخواهید تلاشهای بازاریابی خود را ارزیابی کرده و ارزشدهی کنید؟
- یا شاید میخواهید بدانید که بازدیدکنندههای شما عمدتاً از چه کانالها و روشهایی به سایت شما آمده و چه ارزشی با خود آوردهاند؟
- هدف دیگری که بسیاری به دنبال آن هستند این است که شیوه تعامل بازدیدکنندههای خود را با محتوای موجود بسنجند و درک کنند!
- حتی شاید به دنبال فهمیدن این هستید که کدام بخش سایت شما اهدافتان را برآورده کرده و کدام بخشها مانعی برای رسیدن به اهدافتان هستند؟
در تمامی این موارد گوگل آنالیتیکس ابزاری است که میتواند شما را در جهت رسیدن به اهدافتان یاری کند!
آموزش گوگل آنالیتیکس رایگان و جامع
در مقالات آتی به آموزشی جامع و رایگان از گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت که برخی از سرفصل های پرداخته شده را میتوانید در زیر مشاهده نمایید:
آموزش گوگل آنالیتیکس چگونه به ما کمک میکند؟اهداف گوگل آنالیتیکس چیست ؟
اهدافی که میتوان توسط گوگل آنالیتیکس دنبال کرد شامل جذب ترافیک و افزایش بازدید سایت، تعیین فعالیت هایی مشخص و میزان انجام شدن آن ها توسط بازدیدکنندگان و از این قبیل باشد که باید با توجه به هدفی که از راه اندازی سایت داشته اید آن ها را تعیین کنید!
تقسیم بندی مخاطبان
بازدیدکنندگان سایت ها در گوگل آنالیتیکس را میتوان با توجه به اهداف مورد نظر، به چندین گروه تقسیم کرد. تقسیمبندی جغرافیایی، تقسیمبندی بر اساس کانال ورود و تقسیمبندی بر اساس فعالیتها از جمله این گروه بندی ها هستند که از هر کدام میتوان برای هدفی خاص استفاده کرد. مثلا تقسیمبندی جغرافیایی میتوان دریافت که بازدیدکنندگان سایت بیشتر از کدام شهر هستند که با این اطلاعات این قابلیت را دارید تا بازاریابی آفلاین و آنلاین خود را با توجه به پرسونای مردم آن شهر، بهبود بخشید.
دیگر مباحث آموزشی عبارتند از:
- نحوه ثبت نام و شروع کار با آنالیتیکس
- آشنایی کامل با تب های متفاوت این ابزار
- بررسی تمامی گزارشات قابل دریافت از قبیل گزارشات لحظه ای، گزارشات مرتبط با مخاطبان، گزارشات مربوط به نحوه و کانال های ورود کاربران به سایت، گزارشاتی در ارتباط با نحوه رفتار و تعامل بازدیدکنندگان با محتوای منتشر شده و ...
- شخصی سازی کلی در گوگل آنالیتیکس
- تغییر درست و مناسب بازههای زمانی
- یادداشتگذاری (annotation) و کاربرد های آن
- آموزش کامل نمودارهای گوگل آنالیتیکس ؛ از جمله نمودار دایره ای، میله ای، مقایسه ای، دایره ای، Pivot و Term Cloud
- چگونگی تحلیل اطلاعات در این ابزار به همراه چندین مثال واقعی
- انواع روش های فیلتر کردن گزارشات با استفاده از ابزار های گوناگون
- آشنایی با ایجاد انواع تقسیم بندی ها (Segmentation) و ابعاد انجام آن؛ که از مهمترین مراحل بازاریابی است!
- چگونگی اشتراکگذاری اطلاعات در گوگل آنالیتیکس
- بررسی کامل انواع گزارشهای Audience ؛ از جمله نمودار Language، new vs returning ، Frequency & Recency ، Browser & OS ، Mobile ، Users Flow و ...
- آموزش اتصال گوگل آنالیتیکس به گوگل ادوردز و تحلیل کمپین های اجرا شده در آن، به همراه اطلاعاتی دقیق تر در ارتباط با کلمات کلیدی آن ها، عبارت های جستجو شده، لندینگ پیج ها و ...
- تحلیل انواع ترافیک ورودی به سایت (Mediumها) مثل Direct، Referral، Paid Search ، Email ، Display ، Social و ...
- آشنایی کامل با گزارش های بخش Acquisition مثل گزارش Channels ، Source/Medium ، Referrals ، Google Ads ، Search Console ، Social ، Campaigns و ...
- بررسی مفاهیم Source و Medium به همراه مثال و کاربرد ها
- گزارش Referrals و بررسی سایت های لینک دهنده به ما
- تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از گوگل آنالیتیکس
- آموزش کامل ردگیری اطلاعات و روش های Tagging مثل Auto Tagging و Manual Tagging
- بررسی کامل لینک های utm، کاربردها، روش های ساخت و ...
- بررسی روش استانداردسازی و تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها به همراه ارائه فایل Excel اختصاصی برای این کار با قابلیت ایجاد خودکار لینک های utm
- و ...
را نام برد که پس از اتمام این آموزش های مقدماتی به نکاتی پیشرفته که به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین نحو از آنالیتیکس خود استفاده کنید، خواهیم پرداخت.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
نظرات ارزشمند شما