۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ چرا استفاده از آن برای شما بسیار ضروری است ؟


دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ چرا استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای شما ضروری است ؟ روش ها و ابزار های دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی می شوند؟ نکات ضروری و اولیه






دیجیتال مارکتینگ
  • 5 دقیقه
  • 2263نفر

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ چرا استفاده از آن برای شما بسیار ضروری است ؟

دیجیتال مارکتینگ و آشنایی با آن، مفهومی جدید بوده که نیازمند مطالعه و بررسی بسیار می باشد. با حرکت به سمت دنیای دیجیتال و آنلاین، و استفاده حداکثری مردم از این فضا، فرصت بسیار مناسبی برای بازاریابان به وجود آمده است تا به سادگی با مخاطبان میلیونی ارتباط برقرار کرده و به اهداف خود، جامه عمل بپوشانند.

این موضوع باعث ایجاد مفهوم جدیدی به نام دیجیتال مارکتینگ شده است. تا به حال از گوگل برای جست و جوی موضوع مورد نظر خود استفاده کرده اید؟ آیا در روز چندین بار گروه ها و گفت و گوهای خود در تلگرام را چک میکنید؟ خواننده یا بازیگر محبوب خود را در اینستاگرام فالو میکنید؟ به احتمال زیاد پاسخ شما به همه این سوالات مثبت باشد. فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی کاملا به زندگی همه ما نفوذ کرده اند و باعث شده اند تا اکثر ما چندین ساعت از روز خود را در دنیای مجازی سپری میکنیم. پس فرصت برای بازاریابان فراهم است تا با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، به مخاطبان بسیاری دسترسی داشته باشند.

 

در این مقاله میخوانیم:

  • دلیل محبوبیت و استفاده روزافزون از دنیای دیجیتال چیست ؟
  • دیجیتال مارکتینگ چیست ، برای استفاده از آن چه روش هایی وجود دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟
  • دیجیتال مارکتینگ در چه مواردی میتواند به ما کمک کند؟
  • و نکات اولیه که در استفاده از دیجیتال مارکتینگ باید بدانیم، شامل چه مواردی می شوند؟

 

چرا استفاده از دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

 

دلیل اهمیت بسیار زیاد دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بیش از 3 میلیارد نفر در جهان از امکانات فضای دیجیتال استفاده میکنند که آماری بسیار چشمگیر است و فرصت فوق العاده ای را برای بازاریابان فراهم می کند.رسانه های دیجیتال تنها رسانه های موجود اند که میتوان با هزینه ای بسیار کم به مخاطبان میلیونی دست یافت که این امر باعث گسترش روزافزون دیجیتال مارکتینگ شده است. سازمان مشاوره رسانه جهانی در همین خصوص به تازگی آماری منتشر کرده است که در سال 2018 هزینه های انجام شده در رسانه های آفلاین مانند تلویزیون به  70.04 میلیارد یورو و در رسانه های آنلاین به 72.21 میلیارد یورو رسیده است.

 

چرا خریداران از دنیای دیجیتال استفاده میکنند؟

  • تعداد بسیار زیاد سایت ها و شبکه های اجتماعی یکی از دلایل استفاده روز افزون افراد از این فضاست.کافی است موضوع مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید تا به چند صد هزار وبسایتی که میتوانند به شما کمک کنند، دست یابید. هم چنین تلگرام، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و ... هم آماده خدمت رسانی به شما هستند!
  • دلیل دیگر امکان استفاده از وسائل گوناگون در این فضاست. هنگام کار مشغول مطالعه مطلبی در رایانه خود هستید ولی فرصت تمام کردن آن را ندارید؟ به سادگی میتوانید ادامه این مطلب را در تلفن همراه خود مشاهده کنید، حتی در اتوبوس!
  • انتخاب های شما در دنیای مجازی محدودیت ندارند. میلیون ها کالا و خدمات وجود دارند که به سادگی میتوانید به آن ها دسترسی داشته باشید و آن ها را با هم مقایسه کنید.
  • دلیل دیگر، که حداقل من را شیفته خود کرده، این است که در خانه و با لباس راحتی خود میتوانید به تمامی این امکانات دسترسی داشته باشید. چه چیزی بهتر از این؟!

 


بیشتر بخوانید: دوره تدوین استراتژی محتوا


 

چرا بازاریابان از دنیای دیجیتال استفاده میکنند؟

  • مرتبط بودن تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ با نیاز مشتریان، دلیل اول استفاده از فضای مجازی برای بازاریابان است. اگر موضوعی را در گوگل سرچ کنید، تبلیغات نشان داده شده، مرتبط با موضوع اند، بنر های موجود در سایت ها مرتبط با موضوع سایت هستند و ... . ولی چند درصد از مخاطبان تبلیغاتی که در سطح شهر انجام میشود، به موضوع آن علاقه مند هستند؟
  • از دیگر ویژگی های دیجیتال مارکتینگ، امکان شخصی سازی پیام هایتان برای مخاطب است. تا به حال ایمیلی را از سایتی دریافت کرده اید که در آن از اسم شخص شما استفاده کرده باشد و پیشنهاداتی به شما بدهد که مرتبط با بازدید های شما در آن سایت است؟
  • هزینه کردن در دیجیتال مارکتینگ بسیار پربازده است و نتایجه چشمگیری را به همراه خواهد داشت.
  • از ویژگی های خاص و مهم کمپین ها و تبلیغات دیجیتال مارکتینگ، قابلیت سنجش پذیری و ردگیری آن هاست. این امکان همیشه برای شما فراهم است که بدانید تبلیغاتتان چند بار نمایش داده شده، چند بار روی آن کلیک شده، چند درصد از اهدافتان به وقوع پیوسته و ...
  • بیشترین آمار تعاملات و درگیر شدن مخاطب، تنها از طریق فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ رخ میدهد. کاربران به سادگی میتوانند با یک کلیک و یا تایپ چند کلمه با شما ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بسیار با ارزشمندی را برایتان فراهم کنند.
  • تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که یک ویدیو یا عکس تبلیغاتی جذاب را برای دوستان و آشنایان خود بفرستدید تا آن را ببینند؟ این امر اشاره به یکی از ویژگی های منحصر به فرد تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ دارد که شما میتوانید با طراحی یک کمپین جذاب ، مخاطبان را به وسیله ای برای انتشار محتوای خود تبدیل کنید.

 

ابزار ها و روش های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

روش ها و ابزار های دیجیتال مارکتینگ

به گشت و گذار های خود در فضای مجازی فکر کنید:

  • حتما در جست و جو های خود در گوگل به نتایجی که در بالا و پایین صفحه نشان داده میشوند و نوشته Ad را در کنارشان میتوان دید، برخورد کرده اید.
  • و یا در سایت ها بنر هایی را دیده اید که پیشنهادات مرتبطی را با موضوع سایت به شما ارائه میدهند.
  • در شبکه های اجتماعی میان موضوعات جذابی که همه ما آنها را دنبال میکنیم نیز، گاهی چشممان به تبلیغات برخورد میکند.
  • سایت های فروش آنلاین هم چند سالی است که با ساده کردن فرایند خرید، به سرعت در حال پیشرفت اند.

این موارد تنها گوشه ای از روش های استفاده از دیجیتال مارکتینگ هستند که میتوانیم پیرامون خود ببینیم! دیگر روش ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • ویدیو مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بهینه سازی موتور های جست و جو (SEO)
  • تولید سرنخ ( Lead Generation)
  • شبکه های اجتماعی (Social Medias)
  • تبلیغات کلیکی و CTR
  • Google Adwords
  • Google Analytics
  • بازی وار سازی (Gamification)
  • موبایل مارکتینگ
  • تبلیغ نویسی (Copy Writing)
  • بلاگ نویسی
  • تبلیغات نمایشی (Display Ads)
  • Google Adsense
  • بازاریابی درون اپلیکیشنی (In App Marketing)
  • بازاریابی واسطه ای (Affiliate Marketing)
  • بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
  • و ...

که همه این ابزار ها و روش ها را با هم در مقالات آتی بررسی خواهیم نمود.

 

از دیجیتال مارکتینگ برای چه اهدافی استفاده می شود؟

 

از دیجیتال مارکتینگ چه استفاده هایی میتوان نمود؟

جهت دهی به فروش و تولید سرنخ ( Lead Generation )

با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی مناسب، میتوانید اطلاعات کاربران تازه وارد خود را دریافت نموده ( تولید سرنخ)  و با ارائه پیشنهادات جذاب و ویژه، آن ها را در قیف فروش حرکت داده و به مشتریانی وفادار که حتی میتوانند با توصیه های خود به دیگران برای شما جذب مشتری نمایند، تبدیل کنید.

آگاهی از برند

اگر برند شما تازه کار است و قصد دارید آن را به گوش مخاطبان خود برسانید، دیجیتال مارکتینگ میتواند بهترین انتخاب شما باشد؛ چرا که تنها روشی است که از طریق آن میتوان در مدت کوتاهی پیام مورد نظر را به تعداد بسیار زیادی از مخاطبانی که به موضوع فعالیت شما مرتبط هستند، برساند.

افزایش بازدید و کلیک در سایت

شاید شما مدیر وبسایتی هستید که فعالیت آن مانند سایت های خبری، مبتنی بر تعداد بازدید ها و کلیک های انجام گرفته در سایت است. در این صورت هم با استفاده از سئو ( بهینه سازی برای موتور های جست و جو) و تکنیک های CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل) و بسیاری از دیگر ابزار های دیجیتال مارکتینگ میتوان تعداد بازدید ها و کلیک های سایت ها را افزایش داد.

نکات اولیه و ضروری در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

نکات اولیه که در دنیای مجازی و دیجیتال مارکتینگ باید بدانید

قرار گرفتن در صفحه اول در جست و جو های گوگل

شما میتوانید در صفحه دوم سرچ گوگل شخصی را بکشید و او را همان جا دفن کنید و هیچ کس متوجه نخواهد شد! این جمله اهمیت این موضوع را مشخص میکند که اگر شما نتوانید خود را به صفحه اول جست و جوی گوگل برسانید، به احتمال بسیار زیاد دیده نخواهید شد.

استفاده از تصاویر را در محتوا

استفاده از یک ترکیب متناسبی از متن و تصویر، بسیار دارای اهمیت است. این اهمیت به دلیل آن است که متون بدون تصاویر باعث خستگی شده و جذابیت بصری لازم را برای کاربر نداشته و باعث می شود او سریعا از سایت خارج شود. این خارج شدن که باعث افزایش نرخ پرش (bounce rate) می شود، سریعا توسط گوگل شناسایی شده و باعث افزایش رتبه سایت در نتایج می شود.

وضوح محتوا

محتوایی که در سایت شما منتشر می شود باید واضح و صریح باشد و از سردرگمی کاربر جلوگیری کند.

سهولت جابجایی در سایت

باید جا بجایی (Navigation) در سایت شما به سادگی اتفاق بیفتد. مثلا اگر در صفحات داخلی سایتتان، روشی برای بازگشت به صفحه اول یا دیگر صفحات سایت وجود نداشته باشد و کاربر مجبور به ترک و ورود دوباره به سایت باشد، مطمئنا تجربه خوشایندی را از سایت شما نخواهد داشت.

برقراری امنیت در سایت

از چالش های جدی در دنیای دیجیتال است که باید تمام تلاش خود را برای حفظ آن انجام دهید. امنیت از دو جنبه قابل بررسی است که اولین مورد، امنیت خود سایت و دیگری امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران را مورد توجه قرار می دهد.

در شبکه های اجتماعی و بخش نظرات وبسایتتان، سوالات و انتقادات بسیاری را خواهید دید که پاسخگویی به آن ها برای شما بسیار مهم است. عدم پاسخگویی شما باعث تجربه ای منفی برای کاربران و از بین رفتن اعتماد آن ها به شما خواهد شد


دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


جمع بندی

  • ویژگی های ویژه موجود در فضای دیجیتال، باعث جذب کاربران و بازاریابان بسیاری به سمت آن شده است. به دلیل این توجه فوق العاده زیادی که به دنیای مجازی وجود دارد، دیجیتال مارکتینگ میتواند فرصت های عالی و منحصر به فردی را برای رساندن پیام مورد نظرتان به بازار هدف خود و یا برقراری ارتباط با آن ایجاد کند.
  • دیجیتال مارکتینگ اشکال گوناگونی دارد که برخی از آن ها عبارتند از: ویدیو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، سئو و ....
  • خریداران، به دلیل محدوده وسیع سایت ها و شبکه های اجتماعی در دسترس، راحتی استفاده و ... و بازاریابان نیز به دلیل هزینه های مناسب، امکان شخصی سازی پیام، قابلیت سنجش پذیری و مواردی از این قبیل به این محیط جذب شده اند که فرصت را برای دیجیتال مارکتینگ به خوبی فراهم میکنند.
  • اهدافی که میتوان با اجرای کمپین های دیجیتال مارکتینگ دنبال کرد بسیار زیادند ولی از مهم ترین آن ها میتوان به جهت دهی به فروش، تولید سرنخ ( لید جنریشن)، افزایش آگاهی نسبت به برند و هم چنین افزایش بازدید و کلیک های یک وبسایت اشاره نمود.
  • هم چنین باید توجه داشته باشید که رفتار مشتریان در فضای حقیقی و مجازی متفاوت بوده که این امر باعث میشود شما ملزم به در نظر گرفتن یک سری نکات اولیه باشید. به طور مثال باید همیشه در صفحه اول گوگل باشید، از تصاویر بسیار استفاده کنید، حفظ امنیت را در اولویت های خود قرار دهید و ...

 

 

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید