در این مقاله قرار است تا در ارتباط با بخش گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس ( Audience ) صحبت کنیم. همچنین در ادامه گزارشهای overview و Location را بررسی خواهیم کرد.
گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس میتوانید به اطلاعات زیادی از بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس دستیابید و مخاطبان خود را بهتر شناسایی کنید. مثلاً اطلاعاتی در ارتباط با نوع و تعداد بازدیدکنندگان، و بازدید آنها به دست خواهید آورد.
گزارش overview از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس
در بالای این گزارش، یک نمودار برحسب زمان به شما نشان داده خواهد شد که از طریق آن میتوانید اطلاعاتی را در ارتباط با معیارهای مختلفی که از بخش تعیینشده، انتخاب میشوند، به دست آورید.
گزارش Overview از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسدر زیر این نمودار میتوانید پیشنمایشی از کلیه گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس را ببینید. اگر به همین اطلاعات بهظاهر جزئی با دید درست نگاه کنید، میتوانید اطلاعات مهمی را در ارتباط با کلیات این گزارشها به دست آورید. مثلاً در اینجا با مقایسه همین دوره زمانی با دوره قبلی به گزارشی مانند این خواهید رسید. مشاهده میشود که تعداد Sessionها و Userها بسیار کاهش داشتهاند ولی تعداد صفحات مشاهدهشده و صفحات مشاهدهشده در هر بازدید، افزایشیافتهاند. این بدان معناست که باوجوداینکه تعداد بازدیدکنندگان سایت کاهشیافته است ولی این کاهش در بازدیدکنندگانی که مخاطب سایتاند و اینگیجمنت (تعامل کاربران با سایت و برند و ...) ایجاد میکنند، نبوده است.
مقایسه نموداری در Overview از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسولی دلیل این اتفاق چه بوده است؟ اگر کمی پایینتر برویم مشاهده میکنیم که بیشترین کاهش را در مخاطبانی با زبان اسپانیایی، فرانسوی و اسپانیایی برزیلی داشتهایم که با توجه به انگلیسی بودن سایت، دلیل کاهش بازدید و درعینحال افزایش تعامل با سایت همین بوده است.
مقایسه مخاطبان در گزارش Overview از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسپس از گزارشهای Overview میتوانید اطلاعات خوبی در مورد کلیت موضوع به دست آورید ولی معمولاً نیازی به مراجعه به آن نبوده و گزارشهای دیگر نیاز شما را بهتر برطرف خواهند کرد.
گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس
این گزارش به شما میگوید که بازدیدکنندگان شما از چه مناطق جغرافیایی بوده و چه شهرها، کشورها و قارههایی بیشترین ترافیک را برای سایت شما داشتهاند.
مثلاً در تصویر زیر پراکندگی ترافیک ورودی سایت گوگل استور را میتوانید ببینید که مناطق تیرهتر نشاندهنده بازدید بیشتر هستند. در مقیاسی که در زیر این تصویر وجود دارد هم تعداد بازدیدکنندگان برای کمرنگترین حالت (1) و همچنین برای پررنگترین حالت (28161) را نشان میدهد.
گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسهمچنین به یاد دارید که با انتخاب هر کشور میتوانید اطلاعات جزئیتری را در ارتباط با استانها و یا ایالات آن به دست آورید.
مثلاً در اینجا با کلیک بر روی ایران، اطلاعات مربوط به آن را میتوانید مشاهده کنید و همچنین از قسمت مشخصشده میتوانید به عقب برگردید.
گزارش ایران در گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسیا در مثالی دیگر میتوانید اطلاعات مربوط به بازدیدهای کشور آمریکا از این سایت مشاهده کنید.
گزارش آمریکا در گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکساستفاده از گزارش Location
البته همه اینها اطلاعات کلی و عادی هستند که میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. ولی چگونه میتوانید از این گزارشها اطلاعاتی که میتوانند ارزش و مفهوم ایجاد کنند را به دست آوریم؟
به تصویر زیر نگاه کنید. در سمت چپ میتوانید تعداد بازدیدهای سایت گوگل استور از آمریکا و در سمت راست، اطلاعات مربوط به جمعیت این کشور را ببینید. تقریباً این دو نقشه بر یکدیگر منطبقاند که این اتفاق منطقی نیز به نظر میرسد. بهاحتمالزیاد اگر نقشه بازدید آنالیتیکس را برای دیگر سایتهای آمریکایی ( که البته تمرکز خاصی بر ناحیه یا ایالت مشخصی ندارند ) نیز مشاهده کنید، به نتیجه مشابه خواهید رسید. چراکه توزیع تکنولوژیکی در ایالات این کشور تقریباً یکنواخت بوده و بهطور منطقی تعداد بازدید با میزان جمعیت رابطه دارد.
مقایسه گزارش آمریکا با نقشه جمعیتی در گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکستا اینجا در ارتباط با تعداد بازدید صحبت کردیم. اگر معیار سنجش را به میانگین زمان هر بازدید که نشاندهنده تعامل بیشتر یا کمتر با سایت است تغییر دهیم مشاهده میکنید که پراکندگی تغییر خواهد کرد.
تغییر معیار در گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسمثال برای کاربرد گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس
حالا فرض کنید که میخواهیم ببینیم بهتر است برای تبلیغات کلیکی ( CPC ) بیشتر در چه شهرهایی سرمایهگذاری کنیم. در این نوع تبلیغات چون برای هر کلیک و بازدید باید هزینه کنیم پس باید شهری را انتخاب کنیم که نه بازدید بیشتر، بلکه ارزش میانگین هر بازدید بیشتری دارد و هر بازدید از آن، سود زیادی را به ما میرساند. برای این کار معیار را بر روی Per Session Value قرار میدهیم. نتیجه کاملاً با نتایج قبلی تفاوت دارد! پس برای استفاده از این اطلاعات باید بدانید که از چه معیاری استفاده کنید.
اهمیت تغییر معیار در گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسکاربردهای دیگر گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس
فرض کنید در دو شهر تبلیغات متفاوتی را در روزنامهها منتشر کردهاید.
برای سنجش تأثیر هرکدام از این تبلیغات کافی است تا بازدیدها و یا درآمد خود را از بازدیدکنندگان این شهرها، قبل و بعد از اجرای طرح تبلیغاتی اندازه گرفته و مقایسه کنید
اگر میخواهید نتایج این دو تبلیغ را باهم مقایسه کنید، میتوانید اطلاعات این دو شهر را بعد از اجرای تبلیغات در کنار هم قرار دهید. مشاهده میکنید که باوجود بازدید تقریباً برابر، تفاوت درآمد دو شهر حدود هزار دلار است. این امر نشان میدهد که تبلیغات در شهر دوم بهگونهای بوده که توانسته مخاطبان درست را به سایت ما هدایت کرده که درآمد بیشتری را برای ما ایجاد کردهاند. ( البته این تحلیلها با فرض این است که اطلاعات این دو شهر، قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی در سطح یکسان بوده است.)
مثال برای کاربرد گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسچیز دیگری که در این زمینه باید در ذهن داشته باشید این است که این اطلاعات بهطور کامل صحیح نیستند. بسیاری از کاربران از سرویسهای VPN استفاده میکنند که باعث تغییر محل جغرافیایی آنها میشود. همچنین گوگل قادر به تشخیص کامل محل جغرافیایی بعضی از بازدیدها نیست که آنها را در گزارشها در دستهبندی تحت عنوان not set قرار میدهد.
دلیل قطعی نبودن نتایج گزارش Location از گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکسپس این گزارش میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار دهد بهشرط اینکه بتوانیم از اطلاعات میانگینی و سطحی موجود گذشته و به چیزی که موردنیاز ما است برسیم.
.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!
نظرات ارزشمند شما