استراتژیهای غلط زبانآموزی، میتوانند منجر به گیج شدن زبان آموزان شده و مسیر یادگیری را برای آنها سخت و ناهموار گرداند. تمامی افرادی که تصمیم به یادگیری زبانی جدید میگیرند، میبایست در ابتدا ابزار مناسب کار خود را تهیه نموده و نیز استراتژیهای کاربردی در خصوص زبانآموزی را شناسایی کرده و پیادهسازی نمایند. در ادامه، به بیان و بررسی برخی استراتژیهای غلط زبانآموزی و چگونگی اصلاح و کارامدسازی این استراتژیها میپردازیم.
معرفی برخی استراتژیهای غلط زبانآموزی و بررسی آنها
استفاده از کلاس زبان به روش دانشگاهی
کلاسهای درس، مکانهای مناسبی برای یادگیری زبانهای خارجی نمیباشند. در اینگونه کلاسها، عمدتاً زبان آموزان میبایست به صحبتهای یک مدرس که اغلب به زبان مادریشان صحبت میکند، گوش فراداده و حداقل سهم را در صحبت کردن، برخوردار باشند. تعداد دانشآموزانی که بیش از 5 سال در کلاسهای زبانآموزی شرکت کردهاند ولی هنوز قادر به صحبت کردن به آن زبان نمیباشند، نشان میدهد که کلاسهای زبانآموزی، منجر به هدر رفتن وقت و هزینه زبان آموزان شده و استفاده از این روش، جزء استراتژیهای غلط زبانآموزی میباشد.
چگونگی کارامد سازی این استراتژی
ادامه آموزش کلاسی در خارج از کلاس درس
استراتژیهای غلط زبانآموزی را میتوان با استفاده از روشهای تکمیلی، بازبینی و قابلاستفاده نمود. در مورد این استراتژی، زبان آموزان میتوانند خارج از کلاس درس، تمرینهای تکمیلی و بیشتر انجام داده و مهارتهای زبان آموزی خود را تقویت نمایند.
شرکت در گروههای مکالمه آنلاین
از دیگر مواردی که میتوان در خصوص کارامد سازی این استراتژی که جزء استراتژیهای غلط زبانآموزی میباشد، شرکت زبان آموزان در گروههای مکالمه آنلاین میباشد. این امر، در بالا بردن سطح مکالمه و بهبود لهجه زبان آموزان بسیار مؤثر میباشد.
استفاده از تکنیکهای کمکی حفظ کردن لغات
زبان آموزان میتوانند از ابزارها و روشهای کمکی برای حفظ لغات استفاده نموده و بدین ترتیب در زمان خود صرفهجویی نموده و بر افزایش مهارتهای مکالمه خود، تمرکز نمایند.
مطالعه زبانشناسی در مدرسه
از دیگر استراتژیهای غلط زبانآموزی که برخی از زبان آموزان به کار میبندند، متمرکز شدن بر زبانشناسی میباشد. اگر یک زبان خارجی را به یک ماشین تشبیه کنیم، زبان شانسی، به منزله بررسی موتور آن ماشین میباشد. همان طور که میدانید، به منظور استفاده از ماشین و سوار شدن بر آن، تسلط بر موتور ماشین الزامی نبوده و تعمیرکاران میبایست در این زمینه تسلط لازم را کسب نمایند.
دوره آموزشی : دوره تدوین استراتژی محتوا در دانشگاه صنعتی شریف
چگونگی کارامدسازی این استراتژی
درک نمودن تفاوت میان مطالعه کردن و صحبت کردن
زبان آموزان به منظور اجتناب از استراتژیهای غلط زبانآموزی چون استراتژی مزبور، میبایست تمرکز خود را بر روی این دو موضوع به صورت جداگانه تقسیم نموده و به هر یک از این موضوعات، به صورت جداگانه فکر کنند. در حقیقت، تنها راه گذر از "زبانآموزی" به "صحبت کردن به یک زبان"، تغییر روش از "آموزش از روی کتاب" به "استفاده از دهان و مکالمه کردن" میباشد.
در این مقاله، دو مورد از استراتژیهای غلط زبانآموزی را مطرح نموده و سپس راه حل هایی برای اصلاح و کارامدسازی این استراتژیها بیان نمودیم. امید است که این مطلب در خصوص یافتن بهترین و سریع ترین روش های آموزش زبان مورد استفاده شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد.
دوره آموزشی : دوره تدوین استراتژی محتوا دانشگاه شریف
نظرات ارزشمند شما