۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش سی و ششم – بررسی گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس


آموزش جامع و تصویری گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس و دلایل ضرورت استفاده از آن | مرکز آموزش های دانشگاه شریف | Skillearn






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 2084نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش سی و ششم – بررسی گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس

تا اینجا به طور کامل در ارتباط با گزارش All Pages و بُعد Page Title در آن صحبت کردیم. این گزارش مشخص میکند که هر صفحه به صورت جدا چه وضعیتی دارد و نمیتوان این صفحات را به صورت گروهی بررسی کرد. مثلا فرض کنید سایت شما دارای بخشی به نام بلاگ است که در آن مقالات مرتبط با کسب و کار خود را در آن قرار میدهید. هر یک از این مقالات در یک صفحه جداگانه قرار میگیرند که گزارش All Pages با تک تک آن ها به صورت مجزا کار دارد. این اتفاق باعث گمراهی در مسیر تحلیل سایت در گوگل آنالیتیکس میشود.

معمولا بلاگ هر سایت، یکی از اصلی ترین منابع جذب ترافیک آن است. ولی چون در گزارش All Pages، مقالات را به صورت جدا بررسی میکنیم، نمیتوانیم مجموع بازدیدهای آن ها را در نظر بگیریم. پس اگر هر یک از مقاله ها را با یک صفحه اصلی مثل صفحه درباره ما مقایسه کنیم بازدید خیلی کمتری خواهند داشت که ممکن است ارزش آن ها را کمتر جلوه دهد در صورتی که اینگونه نیست. یعنی هرچند که هر مقاله تعداد بازدید نسبتا کمی را وارد سایت میکند ولی اگر همه آن ها را با هم در نظر بگیریم، مشخص میشود که بلاگ از بخش های اصلی جذب ترافیک به سایت است. پس نیاز است برخی داده های این گزارش را در یک گروه قرار داد و آن ها را به صورت یک کل بررسی کرد.

 دلایل استفاده از گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس 

همچنین می توانید در دوره تدوین استراتژی محتوا شرکت بفرمایید.

گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس

اگر سایت خود را بر اساس SubDirectory یا زیرشاخه ها دسته بندی کرده باشید، به راحتی توسط گزارش Content Drilldown میتوانید داده های گزارش All Pages را در دسته بندی های مناسب، گروه بندی کنید. پس ساختار کلی این گزارش به معماری و ساختار سایت شما وابسته است.

پس در این گزارش، اطلاعات کل محتوا، بخش ها و صفحاتی که در یک زیرشاخه قرار دارند، در یک گروه با نام همان زیرشاخه جمع‌آوری میشود. با این کار میتوان به جای مقایسه مجزای صفحات، بخش های کلی سایت را با هم مقایسه کرد. البته در این گزارش فقط زیرشاخه ها نمایش داده نمیشوند. مثلا /index که نشان دهنده صفحه اصلی سایت است، یک زیرشاخه نیست ولی چون یکی از بخش هایی از سایت است که در ریشه (Root) قرار میگیرد، پس در این گزارش وارد شده است.

اگر به 4 ردیف بالای گزارش که محتوای نسبتا زیادی را به سایت کشانده اند توجه کنیم؛

  • در ردیف 2، صفحه اصلی،
  • در ردیف 3، سبد خرید،
  • و در ردیف 4 صفحه ثبت نام سایت

قرار گرفته اند که البته بالا بودن بازدید آن ها نیز طبیعی است چرا که بخشی اصلی از جریان سفر مشتری در سایت اند. ولی جنس ردیف اول یعنی /google+redesign/ ، کمی متفاوت است.

 گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس 

عمیق شدن در یک زیرشاخه

اگر بر روی /google+redesign/ کلیک کنیم، وارد گزارشی خواهیم شد که زیرمجموعه های آن را به ما نشان میدهد. در اینجا تقسیم بندی به نظر آشنا تر و درست تر است چرا که از سطح 1 و اصلی (Root)، وارد سطح بعدی که بخش های اصلی سایت را مشخص میکند، شده ایم. سایت مورد بررسی ما یک سایت فروشگاهی است پس بخش های اصلی آن یا بر اساس انواع کالا (لباس ها، اکسسوری ها و ...) یا بر اساس برندهای مختلف و یا ... است!

 توانایی نگاه جزئی تر به هر زیرشاخه در گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس 

حالا اگر بر روی یکی از این گزینه ها کلیک کنیم، مثلا اکسسوری ها، کمی در اطلاعات عمیق تر شده و میتوانیم زیر مجموعه های این دسته را ببینیم. در بین این زیرمجموعه ها میتوان بر روی اکسسوری های الکتریکی کلیک کرد و باز هم عمیق تر شد. در واقع این روند آنقدر ادامه می یابد تا به صفحه های آخر که دیگر زیرمجموعه ای ندارند، برسیم.

در بالای جدول، در قسمت مشخص شده میتوان مشاهده کرد که تا چه سطحی در اطلاعات نفوذ کرده ایم. اولین سطح، سطح زیرشاخه ها و ریشه ها بود. سپس وارد دسته بندی محصولات شدیم و در آخر یکی از این دسته بندی ها را باز کرده و زیرمجموعه های آن را دیدیم، پس همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، در سطح سوم از عمق اطلاعات قرار داریم!

 جزئی تر شدن در گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس ادامه دار است! 

پس ...

گزارش Content Drilldown در گوگل آنالیتیکس ، روش دیگری برای نمایش همان داده هایی است که در گزارش All Pages مشاهده کردیم. تنها تفاوت در اینجاست که این داده ها، در زیرشاخه های خود، گروه بندی شده و میتوان آن ها را به صورت یک مجموعه نیز مورد بررسی قرار داد.

البته کاربرد این گزارش برای سایت هایی است که در معماری خود از چند سطح مختلف تشکیل شده اند و میتوان در آن ها عمیق شد. اگر سایتی فلت باشد، مثل یک بلاگ که مقالات در صفحه اصلی آن بارگذاری میشوند، نمیتوان برای تحلیل صفحات آن، به خوبی از این گزارش استفاده کرد. ولی در سایتی که از زیرشاخه ها استفاده میکند و چندین سطح در خود دارد، مثل سایت ما که در صفحه اصلی، میتوانید زیر شاخه های آن (دوره ها، انجمن، رویدادها، مقالات و ...) را ببینید، به خوبی میتوان از این گزارش بهره بُرد و استفاده کرد!

 

.


دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید