۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش بیستم و دوم – بررسی گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس


کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری تبلیغات گوگل با تحلیل گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس! آموزش‌های رایگان گوگل آنالیتیکس را در Skillearn دنبال کنید!






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 1738نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش بیستم و دوم – بررسی گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

در مقاله قبلی در ارتباط با نحوه اتصال گوگل ادوردز و گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم. نتیجه این اتصال را میتوانید در گزارشاتی که در بخش Acquisition و در بخش اختصاصیِ Adwords وجود دارد، ببینید.

میتوان گزارشات ادوردز را از قدرتمندترین گزارش های موجود در گوگل آنالیتیکس به حساب آورد. این امر سه دلیل دارد:

  • توانایی اطلاعاتی ناب که در جایی دیگر پیدا نمیشوند.
  • عمل پذیر بودن اطلاعات این گزارش ها؛ یعنی میتوانید بر اساس آن ها اقداماتی را در جهت بهبود مستقیم نتایج انجام دهید.
  • به طور مستقیم با یک بودجه نقدیِ در حال مصرف ( بودجه ادوردز ) مرتبط است.

پس این گزارشات ارزش بررسی جداگانه را در سری مقالات آموزش گوگل آنالیتیکس ، دارند. در همین راستا، در این مقاله به آموزش گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس میپردازیم.

کلیات گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

در این گزارش تب Clicks را انتخاب میکنیم. مشاهده میکنید که در جدول موجود، تنها دو ستون اول (Users و Sessions) از طریق آنالیتیکس بدست آمده اند و باقی اطلاعات ( مثل تعداد نمایش، کلیک ها، هزینه و CTR و ...) از ادوردز گرفته شده است.

 بررسی گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس بررسی گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

برای بررسی بیشتر اطلاعات این گزارش، طبق آموزش بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس ، اطلاعات این دوره را با دوره مشابه قبلی مقایسه میکنیم. مشاهده میکنید که با وجود کاهش 63% بازدیدها و کاهش 65% کلیک های کمپین ها، هزینه های تبلیغات ما حدودا 80% افزایش داشته اند. یعنی با وجود اینکه تعداد کمتری بر روی تبلیغات ما کلیک کرده اند، هزینه های ما به جای کاهش، افزایش داشته اند. برای حل این مشکل باید سریعا اقدام شود چرا که هزینه های ما بسیار افزایش پیدا کرده اند و در صورت ادامه این موضوع، مشکلات بزرگی گریبان گیرمان خواهد شد.

 اهمیت بررسی گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس اهمیت بررسی گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

اطلاعات را از حالت مقایسه در می‌آوریم.

در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس ، سلسله مراتب موجود در ادوردز نیز رعایت میشود. یعنی با کلیک بر روی کمپین های موجود در گزارش، به ad group ها (که زیرمجموعه کمپین ها هستند) خواهید رسید.

تحلیل اطلاعات گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

با اطلاعات حاصل از ادوردز میتوانیم متوجه شویم که هر کمپین و ad group چه مقدار هزینه برای ما داشته است. همچنین آنالیتکس میتواند درآمد حاصل از آن ها را برای ما تعیین کند. ترکیب چنین اطلاعاتی باعث به وجود آمدن معیارهای جدیدی مانند ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه و همچنین Margin برای مقایسه شده اند. برای مثال معیار Margin اینگونه بدست می‌آید که هزینه را از درآمد کل کم کرده (درآمد خالص) و بر درآمد تقسیم میکنند. مقایسه اطلاعات این معیار برای ad group اول و سوم جالب است. +40% در مقابل -10000% !!!!

مقایسه ای دیگر

در ادامه مثال قبل به نرخ هزینه هر کلیک (CPC) و نرخ درآمد هر کلیک (RPC) برای سطر سوم توجه کنید. هزینه هر کلیک در این ad group برابر 0.87 دلار و درآمد آن 0.01 دلار است. یعنی هزینه آن 87 برابر درآمدش است.

همچنین اگر به تعداد بازدیدها (733) و تعداد کلیک ها (742) دقت کنید، مشخص میشود که این کمپین، یک کمپین جا افتاده بوده و اطلاعات آن به دلیل جدید بودن اینگونه نیستند. پس مشکلات جدی و مهمی در این کمپین وجود دارد که باید هر چه سریع تر برای رفع آن ها اقدام شود.

 گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی به ما میدهد گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی به ما میدهد

اطلاعات موجود در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس، بسیار جامع تر از اطلاعاتی است که در خود ادوردز به ما داده میشود. به طور مثال میتوانید همانطور که در آموزش ابعاد تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس به آن اشاره شد، از قسمت Secondary Dimension ، یک بُعد ثانویه را به گزارش اضافه کرد. در بخش Advertising میتوانید معیار ها و ابعاد مرتبط با تبلیغات و گوگل ادوردز را انتخاب کنید.

 ابعاد ثانویه در دسترس برای گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس ابعاد ثانویه در دسترس برای گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

بُعد ad content

مثلا در اینجا بُعد ad content را به گزارش خود اضافه میکنیم.

نتیجه ای که در گزارش مشاهده میشود این است که Ad Group و Ad Content  (اولین خط از متن تبلیغ ادوردز یا به نوعی عنوان آن) اکثر ردیف ها با هم یکسان هستند. به صورت کلی این اتفاق چیز بدی نیست ولی این سوال را به وجود می آورد که این سایت برای تبلیغات خود چه میزان وقت و خلاقیت صرف کرده و چه میزان بر آن ها تمرکز کرده است؟

 بعد Ad Content در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس بعد Ad Content در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

برای بررسی بیشتر و مشخص نمودن این موضوع که کدام Ad Group ها از نظر جلب توجه و جذب کلیک بهتر عمل کرده است، گزارش را با کلیک بر روی عنوان CTR (درصد افرادی که پس از دیدن تبلیغ، بر روی آن کلیک کرده اند)، بر اساس آن مرتب میکنیم. البته داده های پرت زیادی به بالای گزارش آمده اند و همانطور که در آموزش فیلترهای گوگل آنالیتیکس گفته شد، باید با استفاده از فیلتر پیشرفته، آن ها را از بین برد. ولی در اینجا چون هدف آموزش است، نیازی به این کار نیست. در ردیف 7 از این گزارش یک Ad Group ی را مشاهده میکنید که اطلاعات آن مشابه داده های پرت نیست؛ پس میتوان آن را کمی بررسی کرد.

مثلا مشاهده میکنید که Ad Group و Ad Content آن با هم متفاوت است. پس مشخص میشود که احتمالا بر روی این کمپین، حداقل مقداری وقت بیشتر صرف شده است و در حال تست و آزمون برای بهبود آن هستند. این موضوع مطمئنا یکی از دلایل افزایش CTR این Ad Group بوده است.

 بررسی اطلاعات بعد Ad Content در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس بررسی اطلاعات بعد Ad Content در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

بُعد Match type

یکی دیگر از بُعدهای ثانویه که میتوانید به گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس اضافه کنید Match type است. به طور کلی Match type سه نوع دارد (انتخاب نوع Match type برای آگهی ها، در گوگل ادوردز انجام میپذیرد) :

Exact Match: به این معناست که کاربران باید دقیقا کلمه کلیدی تبلیغ (Ad) را جستجو کنند تا تبلیغ به آن ها نشان داده شود. هرچند که با این کار تعداد مخاطبان ما کاهش پیدا میکند ولی احتمال آن که همین تعداد کم مخاطب ما باشند بسیار بیشتر میشود. همچنین با کم شدن مخاطبان غیر مرتبط، تعداد کلیک های اضافی و هزینه CPC (هزینه هر کلیک) نیز کاهش می یابد. مثلا اگر کلمه کلیدی ما "اجاره خانه در تهران" است، کاربر باید دقیقا همین کلمات را جستجو کند.

Phrase Match: در این حالت، کافی است کاربران بخشی از کلمه کلیدی تبلیغ را جستجو کنند تا آگهی به آن ها نشان داده شود. در مثال قبلی، کاربر با جستجوی عبارتی مثل "اجاره خانه در شیراز" نیز ممکن است آگهی ما را مشاهده کند.

Broad Match: به معنای آن است که حتی اگر کاربران، عبارت های مشابه و نزدیک به کلمه کلیدی تبلیغ را  جستجو کنند هم، تبلیغات به آن ها نشان داده میشود. در همان مثال قبل، کاربر با جستجوی "خرید آپارتمان" نیز میتواند به آگهی ما برسد.

برای افزودن این بُعد به گزارش خود باید Query Match Type را در بخش بُعد ثانویه، پیدا کنید.

 بعد Query Match Type در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس بعد Query Match Type در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

کاربرد بُعد Match type

با استفاده از این بُعد میتوانید مشخص کنید که کدام Match Type برای تبلیغات و کلمات کلیدی شما مناسب تر است. ( البته برای این کار فقط به تعداد بازدید و کلیک بسنده نکرده و همانطور که در آموزش نمودارهای گوگل آنالیتیکس نیز گفته شد، آن ها را با متغیر های کیفی ( مانند درآمد و نرخ تبدیل و ...) مقایسه کنید.

 بررسی اطلاعات بعد Query Match Type در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس بررسی اطلاعات بعد Query Match Type در گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس

پس ...

واضح است که وقتی نتوانید چیزی را اندازه‌گیری کنید، نمیتوانید آن را مدیریت کنید. پس برای مدیریت تبلیغات گوگل (Google Ads)، خروجی ها و هزینه های آن ها هم، لازم است متغیرهای مرتبط با آن ها را اندازه گیری کنید. که میتوانید این اندازه گیری ها، مقایسه ها و ... را از طریق اتصال گوگل ادوردز و گوگل آنالیتیکس (آموزش)، به دست آورید.

 


دوره آموزشی : برای اطلاعات تکمیلی می توانید در  دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید


 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید