۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش هفدهم – تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس


آموزش جامع و کامل گزارش های تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس ! آموزش‌های کامل و رایگان گوگل آنالیتیکس را در Skillearn دنبال کنید!






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 1634نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش هفدهم – تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس

پیش از آن‌که در ارتباط با تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم، به یاد دارید که در مقاله ، در مورد گزارش New vs Returning صحبت کردیم که مشخص می‌کند کدام‌یک از بازدیدکننده‌های سایت ما برای نخستین بار و کدام‌یک بیش از یک‌بار از سایت بازدید نموده‌اند. که این دسته‌بندی به نظر منطقی است چراکه وقتی یک بازدیدکننده برای نخستین بار وارد سایت ما می‌شود، رفتار و نوع برخورد متفاوتی را نشان خواهد داد.

ولی ایرادی که به این گزارش می‌توان وارد کرد این است که تمام بازدیدکننده‌های تکراری سایت را در یک گروه بزرگ قرار می‌دهد که از دقت و درستی گزارش می‌کاهد.

در این مقاله قصد داریم تا در ارتباط با گزارش‌هایی که به تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس می‌پردازند، صحبت کنیم. این گزارش‌ها در بخش گزارش‌های Audience و زیرمجموعه Behavior قرار دارند. گزارش New vs returning که در مقاله قبل در مورد آن صحبت شد، اولین گزارش از این زیرمجموعه حساب می‌شود. در این مقاله به دو گزارش بعدی یعنی گزارش Frequency & Recency و همچنین Engagement خواهیم پرداخت که توسط آن‌ها می‌توان تقسیم‌بندی بهتری بر روی بازدیدهای تکراری داشت.

گزارش Frequency & Recency برای تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس

Count Of Session

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در این گزارش می‌توانید بر اساس Sessionها مشخص کنید که هر کاربر چند بار به سایت شما سر زده است. برای این سایت بیشترین فراوانی مربوط به یک بازدید است که همان بازدیدکنندگان جدید را نشان می‌دهد. بعدازآن تعداد 2 بازدیدی‌ها را می‌توان تعیین کرد که بسیار کاهش چشمگیری داشته است. این روش کاهش تقریباً تا پایان ادامه دارد که نشان‌دهنده این موضوع است که کاربران این سایت معمولاً علاقه‌ای به بازگشت به سایت ندارند. حالا اولین کاری که می‌توان کرد این است که وقتی کاربری به سایت می‌آید، بیشترین استفاده را از او نمود و تلاش کرد به‌جای افزایش تعداد دفعات بازدید، زمان سپری‌شده در سایت را افزایش داد. به‌عنوان راه‌حل بلندمدت هم می‌توان دلیل عدم علاقه به بازگشت کاربران را پیداکرده و در جهت حل آن اقدام نمود.

البته یک افزایش ناچیز را مخصوصاً در بازه 9 تا 14 بار، می‌توان دید که باید دلیل آن را تعیین کرد. اگر دلیلی برای این نوع رفتار از کاربر وجود ندارد، عمدتاً دلیل این افزایش‌های بدون روند، کارکنان سازمان شما هستند. این قضیه وقتی‌که Homepage مرورگرهای سازمانتان، سایت شما باشد، بیشتر به چشم خواهد خورد.

 معیار Count of sessions از گزارش frequency & recency در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس معیار Count of sessions از گزارش frequency & recency در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس

Days Since Last Session

بخش دیگری که از طریق گزارش Frequency & Recency برای تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس به آن دسترسی دارید، معیار Days Since Last Session است که ظاهری مشابه ولی مفهومی متفاوت از Count Of Sessions دارد.

در این قسمت مشخص می‌شود که از آخرین بازدید هر کاربر و یا بازدیدکننده، چند روز گذشته است!  البته همان‌طور که در مقاله قبل ذکر شد، گوگل این اطلاعات را از طریق کوکی مرورگرها به دست می‌آورد. در بازه‌های زمانی کوتاه مثل یکی دو روز، احتمال تغییر تنظیمات کوکی‌ها توسط کاربران بسیار کم است ولی در بازه‌های طولانی مثل بازه یک‌ساله، به‌احتمال‌زیاد کاربر تغییری در تنظیمات مرورگر، سیستم‌عامل و حتی دستگاه خود انجام خواهد داد که باید آن را در نظر بگیرید.

 معیار Days Since Last Session از گزارش frequency & recency در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس معیار Days Since Last Session از گزارش frequency & recency در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس

گزارش Engagement برای تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس

Session Duration

در این گزارش میزان ارتباط کاربر با سایت بر اساس مدت‌زمان و یا تعداد صفحات مشخص می‌شود. در بخش معیار Session Duration، بازه‌های زمانی سپری‌شده در سایت نشان داده می‌شوند. دلیل اهمیت استفاده از این گزارش، احتمال درک اشتباه هنگام استفاده از اطلاعات میانگین است. مثلاً در اینجا مشاهده می‌کنید که بیشترین زمانی که اکثر کاربران (با اختلاف زیاد) در سایت سپری کرده‌اند، کمتر از 10 ثانیه است.

 معیار Session Duration از گزارش engagement در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس معیار Session Duration از گزارش engagement در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس

حالا اگر به گزارش Overview که در مقاله آموزش گزارش‌های بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس، به آن پرداختیم بروید، مشاهده می‌کنید که میانگین زمان سپری‌شده در سایت 2 دقیقه و 43 ثانیه است. این اختلاف می‌تواند به دلایل متنوعی به وجود بیاید مثل زمانی که کارمندان خودتان در سایت سپری می‌کنند، زمانی که رقبا برای تحلیل سایت‌تان سپری کرده‌اند و ... . البته چون عمدتاً این داده‌های پرت مربوط به کاربران و مشتریان شما نیستند، پس در تحلیل‌های شما باعث گمراهی خواهند شد. پس استفاده از اطلاعات جزئی‌تری که در گزارش Engagement وجود دارد، در کنار اطلاعات میانگین، می‌تواند راه را برای تحلیل‌های شما ساده‌تر کرده و نتایج را دقیق‌تر کنند.

 برتری گزارش Engagement نسبت به داده های میانگین در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس برتری گزارش Engagement نسبت به داده های میانگین در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس

Page depth

معیار دیگری است که در گزارش Engagement برای تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس در اختیاردارید، که می‌تواند تعداد بازدیدهای صفحات و میزان عمیق شدن کاربران در مطالب موجود در سایتتان را مشخص کند.

 معیار Page depth از گزارش engagement در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس معیار Page depth از گزارش engagement در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس

نتیجه‌گیری

پس گزارش‌های این بخش می‌توانند در تحلیل رفتار بازدیدکننده‌های تکراری در گوگل آنالیتیکس به شما کمک کنند. یعنی تعیین کنید که کاربران چه تعداد بازدید انجام ، چه مقدار زمانی را در سایت سپری ، چه تعداد از صفحات را مرور کرده و در کل چه رفتاری را از خود نشان داده‌اند!


دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید