۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

فتوشاپ چگونه روی کار آمد و چه کاربردهایی دارد؟


نرم افزار فتوشاپ برنامه‌ی ویرایشگر حرفه‌ای است و از محصولات شرکت ادوبی به حساب می‌آید. اما هیچ می‌دانید ایده‌ی طراحی این برنامه به چه کسانی تعلق دارد و...






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 3217نفر

فتوشاپ چگونه روی کار آمد و چه کاربردهایی دارد؟

فتوشاپ چگونه روی کار آمد و چه کاربردهایی دارد؟

نرم افزار فتوشاپ برنامه‌ی ویرایشگر حرفه‌ای است و از محصولات شرکت ادوبی به حساب می‌آید. ابزار متنوع این برنامه، پاسخگوی تمامی نیازهای یک عکاس، طراح و کاربران عادی است و به همین دلیل با داشتن آن معمولاً به دنبال نرم‌افزار دیگری نخواهید گشت. همین ویژگی کامل بودن برنامه فتوشاپ یکی از مهم‌ترین دلایلی به شمار می‌رود که توانسته طرفداران بسیاری در میان کاربران پیدا کند. اما هیچ می‌دانید ایده‌ی طراحی این برنامه به چه کسانی تعلق دارد و تاریخچه‌ی آن به چه زمانی برمی‌گردد؟

تاریخچه ای کوتاه از فتوشاپ

ساخت فتوشاپ به 2 برادر به نام «جان» و «توماس» برمی‌گردد. آن‌ها علاقه‌ی خود به هنر، عکاسی و کامپیوتر را از پدرشان «گلِن نول» (Glenn Knoll) به ارث برده بودند که برای خود تاریکخانه‌ای شخصی در خانه داشت. بنابراین توماس به عکاسی، یادگیری نحوه‌ی اصلاح رنگ‌ها و کنتراست آن‌ها در تاریکخانه مشغول شد و جان نیز خود را با رایانه خانگی اپل II پدرش سرگرم می‌کرد. تا اینکه پدرشان یکی از اولین نسخه‌های کامپیوتر مکینتاش را در سال 1984 میلادی خرید و قابلیت‌های آن، برادران نول را در بهت و حیرت فرو برد.

چند سال بعد توماس، پایان‌نامه‌ی دکتری خود را بر روی پردازش تصویر انجام می‌داد و در کارش به مشکل برخورد. او به این نتیجه رسید که رایانه‌اش نمی‌تواند عکس‌های با مقیاس خاکستری را بر روی نمایشگر مونوکروم نشان دهد و خودش برای نوشتن برنامه‌ی مخصوص به آن دست به کار شد. همزمان با او، بردادش جان نیز در جایی دیگر بر روی پردازش تصویر کار می‌کرد و پیشرفت توماس در نوشتن برنامه‌اش، او را تحت تأثیر قرار داد. بنابراین هر دوی آن‌ها نیروی خود را بر روی این برنامه گذاشتند و با همکاری یکدیگر، برنامه‌ای به نام Display را تکمیل کردند.


بیشتر بخوانید: برگزاری دوره آموزش جامع فتوشاپ در دانشگاه صنعتی شریف


جان به مرور زمان، ایده‌های خلاقانه‌ی بیشتری به ذهنش رسید و توماس را متقاعد کرد تا قابلیت‌های دیگری همچون ذخیره و بارگذاری سایر فرمت‌ها، کنترل رنگ، اصلاح گامای تصویر و تنظیمات غلظت رنگ (hue and saturation) را به Display اضافه کند. Display در سال 1988 به برنامه‌ی ویرایش عکس ImagePro تبدیل شد و به درجه‌ای از حرفه‌ای بودن رسید که جان توانست برادرش را راضی کند تا ImagePro را به عنوان نرم‌افزاری تجاری به فروش برسانند.

فتوشاپ

از ImagePro به فتوشاپ

برادران نول، جستجوی خود برای پیدا کردن سرمایه‌گذار را شروع کردند و توماس مدام اسم برنامه را تغییر می‌داد؛ اما نتیجه‌بخش نبود و نام انتخابیِ او قبلاً در جایی دیگر وجود داشت. هیچکس به طور قطع نمی‌داند نام «فتوشاپ» از کجا آمده اما عده‌ای معتقدند که در زمان امتحان نسخه‌ی آزمایشی برنامه، این نام را یکی از ناشران به آن‌ها پیشنهاد داده است. بیشتر شرکت‌های نرم‌افزاری، برنامه فتوشاپ را به قدر کافی خوب نمی‌دانستند یا اینکه خود در حال نوشتن برنامه‌ای شبیه به آن بودند. در این میان فقط کمپانی ادوبی آن را پذیرفت اما قرارداد مناسبی را برای کار با برادران نول در نظر نگرفت. درنتیجه آن‌ها به سراغ یک شرکت تولیدکننده‌ی اسکنر رفته و چند کپی از برنامه را با نام Barneyscan XP روانه‌ی بازار کردند.

خوشبختانه جان تصمیم گرفت تا دوباره به شرکت ادوبی بازگردد و این بار، برنامه‌ی آن‌ها توانست مدیر امور هنری کمپانی یعنی «راسل براون» (Russell Brown) را تحت تأثیر قرار بدهد و درنهایت، قرارداد با ادوبی امضا شد. اما این تازه شروع کار برای برادران نول بود. توماس، کار بر روی کدهای اصلی برنامه را شروع کرد تا نسخه‌ی رسمی 1.0 فتوشاپ آماده شود و جان نیز پلاگین یا همان افزونه‌های نرم افزار را به طور مستقل منتشر کرد. تلاش‌های توماس، تشویق‌های جان و راسل براون درنهایت نتیجه داد و نسخه‌ی رسمی فتوشاپ در سال 1990 روانه‌ی بازار شد.

برخلاف اشکالات نرم افزاری یا همان باگ‌های فراوانی که در این برنامه وجود داشت، درمجموع پروژه‌ای موفقیت‌آمیز بود. دلیل اصلی این موفقیت نیز به این موضوع برمی‌گشت که محیط کاربری فتوشاپ، آسان طراحی شده بود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند و برخلاف رقیبان آن زمان خود، توجهش را صرفاً بر روی متخصصین این برنامه نگذاشته بود. البته این نرم‌افزار نسبت به بیشتر برنامه‌های مشابه آن، قیمت کمتری داشت که این موضوع نیز در موفقیتش تأثیرگذار بود.

قابلیت‌های جدید دیگری همچون شطرنجی‌سازی تصویر و پشتیبانی از رنگ‌های CMYK برای نسخه‌ی 2.0 فتوشاپ در نظر گرفته شد. این اقدام زیرکانه توانست برنامه فتوشاپ را برای اولین بار به شرکت‌های چاپ حرفه‌ای معرفی کند. نرم افزار فتوشاپ تا اینجا فقط برای سیستم‌های مک عرضه می‌شد اما با توجه به موفقیت چشمگیرش تصمیم گرفتند آن را برای سیستم عامل‌های ویندوز نیز طراحی کنند.

نسخه‌ی 3.0 فتوشاپ برای موفق شدن می‌بایست قابلیتی جدید و کاربردی را به بازار ارائه می‌داد تا حرفی برای گفتن داشته باشد. این بار، برگ برنده‌ی آن‌ها اضافه کردن لایه‌ها به برنامه بود. درواقع می‌توان گفت که اضافه کردن لایه‌ها به فتوشاپ، مهم‌ترین قابلیت آن به حساب می‌آید و درنهایت توانست هنرمندان بسیاری را به سمت خود جذب کند. اضافه کردن قابلیت‌های جدید همچنان ادامه داشت. برای مثال پنل هیستوری یا همان تاریخچه در نسخه‌ی 5 و ابزار Healing brush در نسخه‌ی 7 به آن اضافه شد. امروزه فتوشاپ، رقیبان بسیاری پیدا کرده که مدعی هستند قابلیت‌های این نرم افزار را با قیمتی پایین‌تر ارائه می‌دهند.

آینده‌ی برنامه فتوشاپ مشخص نیست؛ اما یک چیز را می‌توان با قطعیت گفت و آن این است که توماس نول و تیم خلاقش تسلیم نخواهند شد. حتی مدت‌ها می‌شود که شایعاتی راجع به ادغام فتوشاپ و نرم افزار Illustrator دهان به دهان می‌گردد. در هر حال، ما منتظر قابلیت‌های جدید این برنامه در نسخه‌های بعدی آن هستیم و شما را هم در جریان خواهیم گذاشت!

برنامه فتوشاپ



کاربرد فتوشاپ

با توجه به قابلیت‌های کاربردی برنامه فتوشاپ از جمله لایه‌ها، انواع ماسک و استایل و...، در زمینه‌های مختلفی می‌توان از آن کمک گرفت که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

تغییر سایز عکس

معمولاً برای تغییر سایز عکس و بریدن آن از نرم افزار فتوشاپ استفاده و طول و عرض و همچنین وضوح تصویر را طبق اندازه‌ی مد نظر خود تنظیم می‌کنند. از این روش بیشتر به منظور آماده کردن عکس‌ها برای نشر یا چاپ استفاده می‌شود.

ترمیم عکس

عکس‌ها معمولاً به مرور زمان آسیب می‌بینند و کیفیتشان پایین می‌آید و خوشبختانه ابزارهای گوناگونی در برنامه فتوشاپ برای ترمیم آن‌ها وجود دارد. ابتدا عکس را با وضوح بالا اسکن و در نرم افزار باز کرده و سپس میزان معیوب بودن آن را ارزیابی کنید. با توجه به آسیبی که به عکس وارد شده می‌توانید از ابزارهای مختلفی همچون Clone Stamp کمک بگیرید و از پیکسل‌های نواحی سالم برای ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده استفاده کنید. همچنین اگر میزان آسیب‌دیدگی بیشتر است و برای مثال بخشی از عکس پاک شده، گاهی اوقات می‌توان با استفاده از قابلیت Vanishing Point فتوشاپ، آن را ترمیم کرد.

گرافیک وب سایت ها

علاوه بر کاربرد فتوشاپ در ویرایش عکس، اغلب از آن برای ایجاد طرح‌های گرافیکی در وب‌سایت‌ها مانند طراحی بنر و دکمه‌های ناوبری نیز استفاده می‌شود. برای مثال اگر بخواهید گزینه‌ی Home را به سایت خود اضافه کنید، می‌توانید از شکل‌ها در فتوشاپ کمک بگیرید و افکت‌های مختلفی همچون Bevel and Emboss یا Drop Shadow را اضافه کرده و به شکل، عمق بدهید. همچنین با استفاده از ابزار Text، می‌توانید متن مورد نظر را داخل شکل بنویسید که متنمان در اینجا Home می‌باشد.

طراحی وب سایت

علاوه بر ایجاد طرح‌های گرافیکی، از فتوشاپ می‌توان برای ساخت تمامی صفحات یک وب سایت نیز استفاده کرد. برای این کار باید بخش‌های مختلف سایت، کنار یکدیگر آورده شده یا جداگانه طراحی شوند؛ سپس با استفاده از ابزار Slice، عکس را به قسمت‌های کاربردی گوناگون همچون بنرها یا دکمه‌ها تقسیم کرده و هر کدام را جداگانه نامگذاری کنید. درنهایت با استفاده از گزینه‌ی Save for Web or Devices، از سند خود یک پوشه به عنوان خروجی بگیرید که تمامی عکس‌های بریده شده و یک صفحه‌ی HTML را در برمی‌گیرد و می‌توان آن‌ها را منتشر کرد.

انیمیشن

حتی می‌توان از فتوشاپ برای ساخت انیمیشن نیز کمک گرفت. فقط کافی است تا قالب‌های مد نظرتان را به عنوان لایه در برنامه بسازید. با فعال کردن پنل انیمیشن و انتخاب گزینه‌ی Make Frames from Layers، انیمیشن شما آماده خواهد بود تا از آن خروجی GIF بگیرید.

سایر کاربردها

یکی از کاربردهای پرطرفدار فتوشاپ، استفاده از آن در عکاسی است. مثلاً می‌توانید میزان نور را تنظیم کرده یا سایه‌های غیرضروری را از عکس حذف یا حتی فردی که در عکس دسته جمعی‌تان نیست را به آن اضافه کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی فتوشاپ، استفاده از آن برای تبلیغات و ساخت لوگو است. چه لوگوی شما بر روی روزنامه به چاپ برسد یا به صورت تبلیغات پاپ آپ در وب سایت‌ها ظاهر شود، می‌توانید از خلاقیت خود نهایت استفاده را برده و طرح‌های جالبی را در این نرم‌افزار ایجاد کنید.

البته فتوشاپ فقط به ویرایش عکس محدود نمی‌شود؛ بلکه می‌توانید از آن برای ویرایش ویدیو نیز کمک بگیرید و برای مثال، موسیقی و متن به ویدیوی خود اضافه کنید. درنهایت، همیشه افرادی هستند که ترجیح می‌دهند جزئیات کار با برنامه‌های تخصصی را از یک استاد یاد بگیرند. بنابراین اگر دانش و مهارت کافی در استفاده از فتوشاپ را در خود می‎بینید، می‌توانید این نرم افزار را به علاقه‌مندان آن تدریس کنید.

برای آموزش

در ادامه قصد داریم مباحث آموزشی فتوشاپ را به اختصار برای شما باز کنیم. همراه ما باشید.

بخش اول

برای شروع با محیط فتوشاپ آشنا می شویم. در اولین قدم یا فایلی را open میکنید یا از گزینه new بسته به کاری که می خواهید انجام دهید مدلی را انتخاب می کنید و وارد محیط می شوید. محیط فتوشاپ شامل منو ها، نوار ابزار ها، نوار تنظیمات، بوم، نوار status info، پنل ها و امکانات دیگری است که در بخش های بعدی آنها را عنوان می کنیم. شما می توانید محیط فتوشاپ خود را با استفاده از تغییر تم شخصی سازی کنید. همچنین پیشنهاد می شود که قبل شروع به کار، کلیه ابزار های خود را restart کنید.  به طور کلی فتوشاپ، نرم افزاری user friendly و به خاطر وجود کلید های میانبر دارای سرعت نیز می باشد. شما می توانید با بیش از چندین تصویر در این محیط کار کنید آن ها را لایه بندی کنید، با استفاده از ابزار ها بر روی آنها تغییرات ایجاد و در نهایت این عکس ها را با فرمت های مختلف خروجی بگیرید. بخش های بعدی ما را برای آشنایی هرچه بیشتر با این ابزار ها و این اعمال از دست ندهید.

بخش دوم

در بخش اول با محیط فتوشاپ به اختصار آشنا شدیم، در این مرحله zoom و منو و کاربرد آن را بررسی می کنیم. برای زوم کردن در تصویر چندین راه وجود دارد: استفاده از منوی View ، استفاده از میانبر های crtl به همراه + برای زوم بزرگ و crtl به همراه - برای زوم به عقب ،روش دیگر برای زوم در فتوشاپ استفاده از ابزار Zoom است می توانید از منو ابزار ها یا میانبر z استفاده کنید. در نهایت اگر بر روی تصویر کلیک کنید و آن را به راست بکشید، Zoom in و اگر به چپ بکشیم، Zoom out فعال خواهد شد. از دیگر موارد آموزش پنل navigator است که که با استفاده از آن ها میتوانید بر روی تصویر زوم کنید. این پنل محدوده نشان داده شده را با مستطیل قرمز نمایش می دهد. فتوشاپ قابلیتی دارد که با استفاده از منوی window و قسمت Arrange، می توانید دو پرونده را در کنار هم مشاهده کنید، اگر خواستید که از ابزار زوم در 2 فایل استفاده کنید می توانید بر روی درصد زوم عکس با درصد مطلوب کلیک کنید. سپس باز هم به قسمت Arrange در منوی window رفته و بر روی Match Zoom کلیک کنید. از دیگر موارد موثر ابزار hand است، معمولا از ابزار Hand وقتی استفاده میشود که بر روی تصویر زوم کرده ایم و میخواهیم قسمت دیگر از تصویر را با همان درصد زوم ببینیم و نیاز به جابجایی در فتوشاپ داریم. به همان حالت قبل ابزار Hand را نیز می توان در 2 فایل جداگانه باز کرد.

بخش سوم

در این بخش به شخصی سازی محیط فتوشاپ خواهیم پرداخت. اولین مبحث screen mode است.کاری که این بخش برای شخصی سازی محیط فتوشاپ انجام می‌دهد، این است که شیوه نمایش نرم‌افزار و منوها و نوارها را در ویندوز تغییر می‌دهد. به منو view رفته و آن را فعال می کنیم. از موارد screen mode ها به standard, full screen, full screen with menu bar اشاره مرد که هر کدام خاصیت های خاص خود را دارند. مبحث یعدی که به آن اشاره می کنیم شخصی سازی پنل هاست. برای استفاده های متعددی که فتوشاپ دارد پنل های مختلفی وجود دارد که می توان با رفتن به منو window آن ها را بسته به نیاز فعال کرد. پنل ها را می توان جا به جا کرد و به ترنیب اولویت آنها را در محیط شخصی سازی کرد. پنل ها را می توان با کلیک بر روی 3 نقطه کنار آن بست و یا نام آن ها را با کلیک بر روی اسم آن تغییر داد. سایز آن ها و تمامی مورد های آن بسته به فرد قابل تغییر است. دیگر موردی که به شخصی سازی کمک می کند workspace ها هستند که می توان آنها را تغییر داد.

بخش چهارم

در ادامه مبحث workspace ها و شخصی سازی شما می توانید ابزار ها و میانبر ها را نیز شخصی سازی کنید. می توانید آن ها را تغییر داد.برای این کار به منوی Edit، Preferences رفته و Tools را انتخاب نمایید. سپس در پنجره بازشده Use Shift key for Tool Switch را از حالت انتخاب درآورید. اگر بخواهید نوار ابزار را شخصی سازی کنید روی سه‌نقطه‌ای که در زیر نوار وجود دارد راست کلیک کرده و Edit Toolbar را انتخاب کنید. با کشیدن ابزارها به قسمت Extra Tools می‌توانید آن‌ها را از نوار حذف کنید. پس از اعمال تغییرات می‌توانید بر روی Done کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند. با کنسل تغییرات جدید از بین خواهد رفت. Restore Defaults تمام تنظیمات نوار ابزار را به حالت پیش‌فرض تغییر می‌دهد. آخرین بخشی که در خصوص شخصی سازی در محیط فتوشاپ به آن خواهیم پرداخت، مربوط به تعیین کلیدهای میانبر دلخواه است.به منوی Edit رفته و Keyboard Shortcuts را انتخاب کنید. ( بخش منوها)، Panel Menus ( بخش پنل ها) و یا Tools (ابزارها) هم این ها قابل تغییر است. ملاحظه کردید که روش‌های زیادی برای شخصی سازی در محیط فتوشاپ و بخش‌های مختلف آن وجود دارد که این، نشان‌دهنده انعطاف بالای این نرم‌افزار است.

بخش پنجم

برای اینکه بتوانید از تمامی مزایا و کارکرد های فتوشاپ اطلاع داشته باشید، باید با فرمت های تصاویر آشنا باشید. به طور کلی ما فایل ها را در فتوشاپ به 3 دسته کلی و سپس زیر مجموعه های آن ها تقسیم می کنیم. فرمت فایل ورودی، فرمت فایلی که روی آن کار می شود، فرمت فایل خروجی. برای تصاویر ورودی می توانیم از فرمت های jpeg, dng, rawاستفاده کنیم. فرمت های مورد استفاده در حال کار یا ویرایش فرمت psd و یا فرمت tiff هستند که ار مزایا های آنها می توان به میتوان ذخیره لایه ها، ماسک ها، نوشته ها، شکل ها، Smart Object ها و مانند آن است که در فتوشاپ  و قابلیت ویرایش جزئی آنها اشاره کرد.ه طور کلی امروزه این دو فرمت تفاوت چندانی با هم ندارند. برخی به دلیل اینکه TIFF مقداری پراستفاده تر است. خروجی های به دست آمده از طریق فتوشاپ، در فرمت های مختلفی جای می گیرد که می توان به فرمت png و یا gif اشاره کرد. همچنین در تایم لاین فتوشاپ میتوانید از فرمت های محبوب ویدئویی مثل MP4، AVI و MOV و همچنین فایل های صوتی مثل AIFF، AA و MP3، استفاده کنید.

بخش ششم

این بخش از آموزش های فتوشاپ در مورد color mode و bit depth است . bit depth به این معنی است که در هر پیکسل از تصویر چه میزان اطلاعات وجود دارد که می تواند در کیفیت و اطلاعات تصویر تاثیر گذار باشد. مثلا Bit Depth برابر 8 هم می‌تواند 256 رنگ را در خود جای دهد، حال به اقسام مختلف آن می پردازیم. bit map تصویر با عمق رنگ (Bit Depth ) برابر 1 بوده و تنها 2 رنگ سیاه‌ و سفید را نشان می‌دهد. grey scale تصویر 8 بیتی که می‌تواند 256 مقدار را در خود نگه دارد ولی تنها به یک کانال محدود است. تصویر 8 بیتی که می‌تواند 256 مقدار را در خود نگه دارد و رنگی هستد را index color  می نامند، این حالت نیز تنها محدود به یک کانال بوده. آخرین حالت ، حالت 8 بیتی است که می‌تواند 256 رنگ را در خود جای دهد و به یک کنال محدود نیست و 3 کانال ، کانال‌های قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) را برای ذخیره سازی دارد. تصاویر 16 بیتی وجود دارد که نسبت به 8 حجم بیشتری دارد اما به همان نسبت انعطاف پذیری رنگ و کیفیت بیشتری نیز دارند. همچنین فتوشاپ از کار کردن با تصاویر RGB و Greyscale که دارای عمق رنگ 32 بیت هستند هم پشتیبانی می‌کند. به طور کلی معیار انتخاب ما باید مقایسه اهمیت حجم تصاویر در مقابل انعطاف و قابلیت ویرایش آن ها باشد.

بخش هفتم

فضاهای رنگی در فتوشاپ ( Color Spaces ) همانند ظرف هایی هستند که تعداد زیادی رنگ را در خود نگه میدارند. در این بخش قصد داریم راجب به این موضوع بیشتر صحبت کنیم. رنگ هایی که می بینید و رتگ هایی که چاپ می شود همواره با هم متفاوت هستند، برای این اتفاق دلایل متفاوتی وجود دارد مثل اینکه روش تولید رنگ ها در دستگاه های مختلف، متفاوت است.فضاهای رنگی در فتوشاپ بسیار متنوع اند و اینکه باید از کدام استفاده کرد کاملا بستگی به نوع کار شما دارد. 4 مدل فضای رنگی می توان به فضای srgb از این فضا هنگامی استفاده میشود که میخواهند تصویری را بر روی یک صفحه مانند تلفن همراه، مانیتور و یا پرژکتور نمایش دهند. فضای رنگی adobe rgb اکثر صفحه نمایش های با کیفیت میتوانند تمام رنگ های این فضا را نمایش دهند. فضای رنگی prophoto rgb بسیاری از عکاسان از این فضای رنگی استفاده کرده تا از بیشترین رنگ های موجود بهره ببرند. فضای رنگی cmyk این فضای رنگی، شبیه سازی فضای رنگی پرینتر ها و دستگاه های چاپ است. به همین دلیل بسیاری از طراحان در فتوشاپ از این محیط استفاده میکنند.در نهایت برای این که به این فضاهای رنگی دسترسی داشته باشید، به منوی Edit رفته و Color Settings را انتخاب کنید.

بخش هشتم

برای نمایش تصاویر 3 روش رایج وجود دارد، که توجه به مدل ارائه تصویر، سایز انواع فایل ها متفاوت است. Halftone رایج ترین راه نمایش تصویر در این مدل دستگاه چاپ است. Continues tone راه نمایش الگو در پرینتر های جوهر افشان است و screen که برای نمایش تصاویر در موبایل و مانیتور نیاز است.برای اینکه بتوانیم سایز عکس را تغییر دهیم باید از قابلیت image size در نرم افزار فتوشاپ استفاده کنیم یا از میانبر crtl+ alt + i استفاده کنیم. از حجم فایل و ارتفاع و عرض همگی با استفاده از این گرینه قابل تغییر است. در پایان می توانیم دکمه OK را برای اعمال و دکمه Cancel را برای لغو تغییرات بزنیم. resolution در halftone باید حداقل 1.5 الی 2 برابر نمایش خط باشد. برای دستگاه هایی مثل پرینتر های جوهر افشان resolution را بین 300 تا 360 قرار دهید.

بخش نهم

یکی از ویژگی های مفید فتوشاپ قابلیت خنثی کردن عملی است که انجام داده اید. برای اینکه بتوانید کاری که انجام داده اید را به حالت قبلی بر گردانید چندین راه وجود دارد. یا از کلید ctrl + Z  استفاده کنید و یا پنلی به نام history یا تاریخچه وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و اعمال سابق خود را ببینبد. history به طور پیش فرض 50 عمل ذخیره می کند برای تغییر این تعداد می توانید به منو edit رفته و preferences  را انتخاب کنید در منو ای که برایتان باز می شود میزان  History States را تغییر دهید. دیگر مبحث آموزشی کپی کردن است. برای کپی کردن یک لایه به منو layer رفته و duplicate layer را انتخاب می کنیم. برای ذخیره کردن می توانید می توانید فایل خود را با هر فرمتی که می خواهید و در لیست موجود است save کنید.

بخش دهم

در این قسمت از مقالات آموزش فتوشاپ قصد داریم آشنایی با ابزارcrop و نحوه صاف کردن تصاویر را باز کنیم. برای این کار باید از ابزار crop استفاده کنیم، برای فعال کردن این قابلیت می توانیم از نوار ابزار آن را انتخاب کنیم و یا از روی کیبرد دکمه C را بزنیم. قسمت بعدی straighten است که برای صاف کردن خط افق کاربرد دارد به این ترتیب که ابتدا این گزینه را فعال می کنیم سپس با درگ کردن در راستای خط افق می توانیم تصویر را به گونه ای crop کنیم که تصویر صاف گردد. برای صاف کردن عکس در نرم افزار فتوشاپ می توان به چندین طریق عمل کرد. یکی از کار ها برای صاف کردن خط افق استفاده از ابزار crop و سپس straighten است و آخرین روش برای صاف کردن تصویر استفاده از ابزار ruler است. برای انتخاب ruler به منو eyedropper رفته و آن را انتخاب می کنیم.

بخش یازدهم

در فتوشاپ گاهی نیاز می شود که تصویر خود را به ابعادی خاص برش بدهید می توانید از ابزار های marquee و canvas size استفاده کنید.marquee را انتخاب کرده، طول و عرض دلخواه خود را انتخاب کرده و برروی تصویر کلیک می کنیم و سپس برای اینکه تصویر را با این ابعادی که دادیم برش دهیم، به منو image رفته و گزینه crop را انتخاب می کنیم. یکی از قابلیت های ابزار crop که معمولا به آن کمتر پرداخته می شود، این است که می توانید به اطراف تصویر خود قاب اضافه کنید  تصویر خود را به لایه تبدیل کردیم ، مانند مرحله قبل از crop استفاده کرده و alt+shift را نگه داشته و دور تصویر را قاب می کشیم.

بخش دوازدهم

در این قسمت قصد داریم مبانی آشنایی با پنل لایه ها و Guide ها در جهت کار کردن هرچه راحت تر با فایل ها برای شما باز کنیم. خطوطی که در اطراف هر لایه می بینید که به شما مختصات تصویر ر نشان می دهند smart guide ها هستند و به ما در تراز کردن نصاویر توزیع شده کمک می کنند .برای به وجود آوردن راهنمایی جدید در توزیع تصاویر به منو view رفته و گزینه new guide layout را انتخاب می کنیم. شما می توانید تصاویر را به حالت مد نظر خود تراز کنید. توجه داشته باشید این خطوط فرضی هستند و به عنوان خط کش از آنها استفاده می شود و در تصویر نهایی ذخیره نمی شوند.

 

منبع: creativebloq.com و techwalla.com و work.chron.com

 


تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید