۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

سئو - آموزش سئو و انواع سئو در بهینه سازی سایت


آموزش سئو بهینه‌ سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization)، به اختصار سئو (SEO) ، یک روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب سایت در نتایج جستجو یک موتور






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 1954نفر

سئو - آموزش سئو و انواع سئو در بهینه سازی سایت

سئو ، بک لینک ، افزایش بازدید ، بالا آمدن در صفحه نخست موتور‌های جستجو بخصوص گوگل ، الکسا و ... این‌ها موضوعات عادی و بسیار سطحی در بین افراد آشنا و حرفه در فضای وب و دنیای IT است، موضوعاتی که شاید برای سایرین که سررشته‌ای از این قضایا ندارند اهمیت چندانی نداشته باشد و از آن به سرعت و سهولت عبور کنند غافل از این که زندگی صفر و یکی امروز ما شدیدا به این موضوعات وابسته است و حتی پول‌های کلانی صرف آن می‌شود و نخبگان این حوزه در جنگ‌های خونینی شرکت می‌کنند تا بالاترین رتبه را کسب نمایند!

اما خارج از این موضوعات و جنگ و خون و خونریزی اسکیلرن پیشنهاد می‌کند، حتی یکبار هم که شده مطالبی را پیرامون این موضوع مطالعه نمایید که اگر در جایی این اسامی و یا تعاریف به گوشتان خورد عقب مانده از دنیای ۰ و ۱ نامیده نشوید!

سئو چیست ؟

بهینه‌سازی موتور جستجوSearch Engine Optimization )، به اختصار سئوSEO ) ، یک روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب سایت در نتایج جستجو یک موتور جستجو است.معمولاً وب سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آورند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

سئو | آموزش سئو و انواع سئو در بهینه سازی سایت

آموزش سئو : چرا سایت من به سئو نیاز دارد؟

 اکثر قریب به اتفاق ترافیکی که وارد سایت می شود از طریق جستجوی طبیعی افراد در موتورهای جستجوی بزرگی همچون گوگل ، بینگ و یاهو است.در بازار رقابتی امروز سئو مهم‌تر از همیشه خودنمایی می کند. میلیون‌ها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. بنابراین به وضوح روشن است اگر صاحب یک وبلاگ ، سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید سئو می‌تواند باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتان شود.

 

فصل اول

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

  • در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
  • باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات است.

سئو | آموزش سئو و انواع سئو در بهینه سازی سایت

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و ... مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اين روش پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

سئو کلاه سفيد چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کند.

سئو | آموزش سئو و انواع سئو در بهینه سازی سایت

سئو کلاه سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين مهم است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.

انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.

سئو | آموزش سئو و انواع سئو در بهینه سازی سایت

آموزش سئو : ابزارهای سئو (SEO Tools)

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل انالیتیکس یک سرویس رایگان پیش آوری شده گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مسترها برای واکاوی وب بکار گرفته می‌شود. این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: آموزش گوگل آنالیتیکس – مبانی گوگل آنالیتیکس و پیش نیازهای آن


Google Search Console:

کنسول جستجوی گوگل (GSC) مجموعه‌ای از ابزارهای مفید است که مستقیم از سوی گوگل جهت کمک به مدیران سایت ارایه شده است. شما می توانید محتوای تکراری ، وضعیت ایندکس صفحات و نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و … را مشاهده و بررسی کنید.

تفاوت گوگل سرچ کنسول با گوگل آنالیتیکس در ارائه آمار این است که گوگل آنالیتیکس بیشتر آمار کمی بازدید را در اختیار شما صرفا جهت اطلاع از بازدید قرار می‌دهد، اما گوگل سرچ کنسول با ارائه آمار کیفی و مشخص کردن مواردی مانند کلیدواژه‌های سرچ شده، لینک‌های هدایت شده به وب‌سایت شما، نمایش صفحات حاوی خطاهایی مانند 404  و … سعی در ارائه راهکار برای بهبود وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو دارد.

 

Google Keyword Planner:

بزار google keyword planner ابزاری بسیار قدرتمد و به روز برای تشخیص این است که هر کلمه و عبارت، چند بار در سال و چند بار در ماه جستجو می شوند.از آنجا که این ابزار برای خود گوگل است، معتبر ترین مرجع برای تشخیص میزان جستجوی کلمات به صورت دقیق است.

 

Google Mobile-Friendly Test:

گوگل اهمیت زیادی برای سایت‌های که با رزولوشن‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف تطبیق پذیر و واکنش‌گرا است قائل می شود. ابزار تست سایت برای موبایل وضعیت سایت شما را در این مورد نشان می‌هد.

 

Open Site Explorer:

ابزار Open Site Explorer یکی محبوب‌ترین ابزارهایی است که در سایت moz وجود دارد، این ابزار به شما کمک می کند که اطلاعات جالبی از سایت خود یا سایت رقیب به دست بیاورید.

 

شما در این فصل ( آموزش سئو ) با مبانی و اصول اولیه سئو و همچنین ابزار های سئو آشنا شدید. در فصل بعد، تکنیک های سئو را آموزش خواهم داد و امیدوارم لذت ببرید..

پایان فصل اول برای یادگیری جامع می توانید در دوره سئو شریف شرکت نمایید

برای دیدن فصل دوم از مقاله آموزش سئو ، کلیــــک کنید.

 

منابع: Yjc , Wikipedia , seokar , g-ads , seolution


دوره آموزشی : دوره تدوین استراتژی محتوا دانشگاه شریف


صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید