نهتنها گوگل آنالیتیکس اطلاعات مرتبط با هر بازدید انجامشده را جمعآوری میکند، بلکه روشهای بسیار متنوعی را تحت عوان نمودارهای گوگل آنالیتیکس برای نمایش این اطلاعات ذخیرهشده در اختیار ما قرار میدهد.
در این مقاله برای نشان دادن این روشها یا همان نمودارهای گوگل آنالیتیکس ، از گزارش کانالها (channels) از بخش All Traffic درAcquisition استفاده میکنیم. دلیل استفاده از این گزارش، اهمیت فوقالعاده بالا و اطلاعات مهم و زیادی است که در ارتباط با وضعیت فعلی سایت که در اختیار ما قرار میدهد. مثل روشهایی که بازدیدکنندگان بیشتر از آن به سایت ما آمدهاند، درگیری و ارتباط آنها با محتوای سایت و همچنین میزان تبدیل و تحقق اهداف ما توسط آنها!
مشاهده میکنید که این گزارش از دو بخش کانالهای ورودی و همچنین معیارها و سنجههای بررسی تشکیلشده که این معیارها، خود به سه دسته:
- Acquisition که نشاندهنده ترافیک بهدستآمده سایت،
- Behavior که نشاندهنده رفتار بازدیدکنندگان در سایت،
- و Conversion که نشاندهنده میزان تبدیل و تحقق اهداف ما در سایت
هستند، تقسیم میشوند.
درک، مقایسه و به ذهن سپردن همه این اطلاعات و اعداد متفاوت و متنوع موجود در این جدول، برای ذهن انسان بسیار سخت خواهد بود و این همانجایی است که روشهای نمایش متنوع اطلاعات و نمودارهای گوگل آنالیتیکس به کمک ما خواهند آمد. برای این کار کافی است در بخش مشخصشده در تصویر زیر، نوع نمودار موردنظر را انتخاب کنید.
روش انتخاب انواع نمودارنمودار دایرهای (Pie Chart)
با کلیک بر روی دکمه نمودار دایرهای از بین نمودارهای گوگل آنالیتیکس ، صفحه بهمانند زیر بازخواهد شد که از یک جدول و یک نمودار تشکیلشده است. در این قسمت، روشهای ورودی، در جدول در اولین ستون قرار داشته و در نمودار با رنگهای تعیین شده مشخصشدهاند. معیارها را هم میتوان در اولین ردیف دید.
اطلاعات جدول تعداد Sessionهای هر کانال ورودی ( در اینجا همان بازدیدها در نظر بگیرید) و همچنین درصد آنها را مشخص میکنند. همچنین اگر نمودار را ترجیح میدهید، همین اطلاعات را بهصورت تصویری میتوانید ببینید.
نمودار دایره اینمودار میلهای (Bar Chart)
از دیگر نمودارهای گوگل آنالیتیکس ، نمودار میله بوده که صفحه این نمودار نیز از همان دو قسمت جدول و نمودار تشکیلشده است. و اگر این نمودار را ترجیح میدهید میتوانید از آن استفاده کنید.
نمودار میله اینمودار مقایسهای (comparison)
نمودار مقایسهای، نمونه کاملتر شده نمودار میلهای است که در آن کمیتهای موجود با میانگین کل مقایسه میشوند. البته مقایسه وقتی معنادار است که از دو متغیر متفاوت برای سنجش کمیتها استفاده شود. برای تغییر متغیر نمودارهای گوگل آنالیتیکس نسبت به جدول، از بخش مشخصشده به رنگ سبز در تصویر زیر، میتوانید متغیر جدید را (در اینجا نرخ پرش) انتخاب کنید. مشاهده میکنید که برخی سبزرنگ و برخی قرمزرنگاند که سبز، نشاندهنده عملکرد بهتر از میانگین، و قرمز عملکرد بدتر از میانگین است.
از دیگر فواید مقایسه دو نوع متغیر متفاوت را نیز میتوانید در تصویر مشاهده کنید. کانال Social (شبکههای اجتماعی)، حدود 147000 بازدید و کانال Referral (ورودی از دیگر سایتها)، حدود 31000 بازدید را برای سایت فراهم کردهاند که عملکرد Social در این حوزه با تفاوت چشمگیری بهتر بوده است. ولی اگر اطلاعات نمودار و متغیر نرخ پرش را در نظر بگیریم، Social نرخ پرشی در حدود 15 و Referral نرخ پرش تقریباً منفی 18درصد نسبت به میانگین را تجربه کرده است که تا حد بسیار زیادی عملکرد بهتری است! ( توجه داشته باشید که نرخ پرش، هرچقدر کمتر باشد، نشاندهنده عملکرد بهتر است!) ولی به نظر شما در اینجا، بهصورت کلی، کدامیک عملکرد بهتری داشتهاند؟
نمودار مقایسه ایبرای پاسخ به سؤال قبل، متغیر نمودار را بازهم تغییر داده و درآمد (Revenue) را انتخاب میکنیم. مشخص میشود که کانال Social، باوجود بازدید بسیار بیشتر ( در حدود 4 تا 5 برابر) درآمد بسیار کمتری را برای سایت به وجود آورده است. درآمد حاصل از بازدیدهای وارده از کانال Social، 22.34 درصد پایینتر از میانگین و درآمد حاصل از کانال Referral، 182.45 درصد نسبت به میانگین بالاتر بوده که نشاندهنده اهمیت کانال Referral است.
مقایسه کمیتهای کمی و کیفی باهم در نمودارهای گوگل آنالیتیکس
همانطور که در مثال قبل دیدیم، تعداد زیاد بازدید (متغیری کمی)، نشاندهنده قطعی، برای عملکرد بهتر نیست. از طرف دیگر، در ارتباط با میزان نرخ پرش (متغیری کیفی – در اینجا منظور از متغیر کیفی، متغیری است که کیفیت محتوا و صفحات سایت را نشان میدهد، مثل نرخ پرش و یا درآمد) نیز همین اصل حاکم است. نرخ پرش بسیار کم و در حد 0 برای یک کانال، نشاندهنده قطعی عملکرد فوقالعاده آن کانال نیست. مثلاً فرض کنید کانالی 5 بازدید را برای ما به وجود آورده است، در این صورت، حتی با نرخ پرش 0 درصد نیز، این کانال ارزش زیادی برای ما به همراه نخواهد داشت!
پس با همراه ساختن متغیرهای کمی و کیفی برای مقایسه، متوجه میشوید که:
- سایت شما چگونه عمل میکند؛
- تعداد بازدیدهای سایتتان چقدر است؛
که در کنار هم قرار دادن این دو مقوله، باعث یک مقایسه درست خواهد شد!
مقایسه session ها و revenue کانال های ورودینمودار Pivot
از دیگر نمودارهای گوگل آنالیتیکس ، Pivot است. اگر شما نیاز به گزارشهای با جزئیات دارید، مثلاً میخواهید اطلاعات مربوط به هر شهر را بهصورت جداگانه بدانید، باید از این روش نمایش اطلاعات استفاده نمایید. البته در اینجا معیارهای سنجش افقی و عمودی یکسان هستند ( کانالهای ورودی به سایت) که از قسمت سبزرنگ، معیار افقی را به شهرها (City) تغییر دهیم.
همچنین در اینجا فقط از متغیر کمی ( Session) استفاده میشود که برای افزودن یک متغیر کیفی، از قسمت آبیرنگ، متغیر درآمد (Revenue) را انتخاب میکنیم.
نمودارنتیجه در تصویر زیر مشخص است که اطلاعات مربوط به بازدید و درآمد هر کانال، به تفکیک شهرها نمایش داده میشود. بهعنوانمثال به نتایج شهرهای سئول و نیویورک توجه کنید. تعداد بازدیدهای واردشده به سایت از سئول حدود 9000 و از نیویورک حدود 3000 است که برتری تقریباً 3 برابری را به سئول میدهد. ولی ازنظر درآمد به وجود آمده، درآمد حاصل از بازدیدهای سئول حدود 7 دلار و درآمد حاصل از بازدیدهای نیویورک، حدود 5000 دلار بوده که این امر، بازهم نشاندهنده اهمیت مقایسه متغیرهای کمی و کیفی در کنار هم است.
مقایسه در نمودارنمودار Term Cloud
Term Cloud از دیگر نمودارهای گوگل آنالیتیکس بوده که بهترین نتیجه را در گزارشهای مربوط به کلمات کلیدی به ما میدهد. البته با تصمیم گوگل برای عدم نمایش کلمات کلیدی دقیق، از جذابیت این شیوه نمایش اطلاعات بهشدت کاسته شده است.
با مراجعه به بخش Organic keyword از قسمت Campaigns در بخش Acquisition، و انتخاب نمودار Term Cloud، به تصویری مانند تصویر زیر خواهید رسید. در این نوع از نمودارهای گوگل آنالیتیکس ، هرکدام از کلمات کلیدی شما که بزرگتر نمایش داده شود، بیشتر سرچ و استفادهشده و لازم است تا وقت بیشتری صرف آن شود. که البته not provided، به دلیل عدم نمایش کلمات کلیدی دقیق از طرف گوگل، بیشترین سهم را خواهد داشت!
نمودار
دوره آموزشی : برای اطلاعات تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
نظرات ارزشمند شما