۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش سی و نهم – گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس ( گزارش های جستجوی درون سایت )


آموزش جامع و تصویری تمام گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس به صورت یک به یک | گزارش Search Pages ، گزارش Search Terms ، گزارش Usage و ...






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 1994نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش سی و نهم – گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس ( گزارش های جستجوی درون سایت )

گزارش های زیادی در گوگل آنالیتیکس هستند که مشخص میکنند "چه اتفاقی" رخ داده است. ولی گزارش های بیان کننده چرایی اتفاق، کم هستند. در این مقاله در ارتباط با گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس صحبت میکنیم که میتوانند چه ها و چرا ها را در کنار هم بررسی کنند!

اجازه دهید کمی به عقب تر رفته و مشخص کنیم که وقتی از site search ( جستجوی درون سایت ) صحبت میکنیم، منظورمان دقیقا چیست! این نوع جستجو با سرچ موتورهای جستجویی مانند گوگل متفاوت است. مثلا در تصویر زیر، قسمتی که فروشگاه محصولات گوگل از آن برای جستجوی درون سایت استفاده میکند، مشخص شده است!

 بررسی جستجوی درون سایت به منظور آموزش گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

 

اگر برای مثال در این کادر عبارتی مانند shirt را جستجو کنیم، در نتایج، تمام محصولات مرتبطی که فقط در این سایت وجود دارند به ما نشان داده میشوند و نه محصولات فروشگاه های دیگر (بر خلاف سرچ در موتورهای جستجو)!

پس به طور کلی، ماهیت سرچ موتورهای جستجو با چیزی که درون سایت انجام میگیرد متفاوت است، چرا که هدف های متفاوتی را دنبال میکنند. مثلا ممکن است در فرایند خرید اینترنتی، از موتور جستجو برای پیدا کردن یک سایت و فروشگاه استفاده کرده و حتی اشاره ای به نوع محصول مورد نظر هم نکنیم ولی در جستجوی درون سایت به طور خاص به دنبال یک محصول مشخص هستیم!

همچنین می توانید در دوره تدوین استراتژی محتوا شرکت بفرمایید.


 بررسی جستجوی درون سایت به منظور آموزش گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 2 

 

در بخش Behavior گوگل آنالیتیکس و قسمت Site Search ، میتوانید به گزارش هایی که اطلاعات این نوع جستجوها را بررسی میکنند، دست یابید!

البته به یاد داشته باشید که گوگل آنالیتیکس وقتی شروع به جمع آوری اطلاعات این جستجوها میکند که شما این قابلیت را در آن فعال کرده باشید. در مقاله بعد به آموزش فعال سازی گزارش های Site Search ، خواهیم پرداخت!

گزارش Overview

طبق معمول اولین گزارش این قسمت نیز، گزارش Overview است. در این قسمت میتوانید به یک سری از اطلاعات پایه ای دست یابید! مثل:

  • تعداد بازدیدهایی که از جستجو استفاده کرده اند (Sessions with search)
  • درصد افرادی که بعد از جستجو از سایت خارج شده اند (%Search Exits)
  • درصد افرادی که بلافاصله پس از یک جستجو، دوباره یک جستجوی دیگر نیز انجام داده اند (%Search Refinements)
 گزارش Overview از گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

 

حالا شاید برخی از شما با خود بگویید چون در سایت خود از جستجوی درون سایت استفاده نمیکنید، پس باید از این آموزش رد شوید! این تفکر اشتباه است و دلیل آن را با رفتن به گزارش Usage خواهیم فهمید!

گزارش Usage

به این گزارش رفته و نمودار دایره ای را انتخاب میکنیم! با این کار چیزهایی که در این گزارش اهمیت دارد به ما نشان داده میشود؛ بازدیدهایی که در آن ها از Site Search استفاده شده است، با رنگ سبز و باقی بازدیدها با رنگ آبی!

پس در این سایت، درصد بسیار ناچیزی از بازدیدکنندگان ( حدود 7% ) از جستجوی درون سایت استفاده کرده اند که نرمال است؛ چرا که این درصد معمولا زیر 10% قرار دارد!

 گزارش Usage از گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

 

ولی همانطور که تا اینجای آموزش ها متوجه شده ایم، معمولا باید کمی اطلاعات را زیر و رو کرد تا نتایج مفید و جذابی که به دنبال آن ها هستیم، نمایان شوند! مثلا در اینجا اگر معیار نمودار را بر روی معیاری کیفی مانند درآمد قرار دهیم (معیار های کمی و کیفی و دلیل ضرورت مقایسه آن ها با هم را در آموزش نمودارهای گوگل آنالیتیکس بررسی کردیم!)، نتیجه شگفت انگیز خواهد بود! تقریبا نیمی از درآمد کل سایت، توسط بازدیدکنندگانی به وجود آمده است که از جستجوی درون سایت استفاده کرده اند (همان 7%)! جالب است، نه؟

به طور کلی قابلیت جستجوی درون سایت باعث افزایش چشمگیر نرخ تبدیل میشود! به همین دلیل است که اگر تاکنون در سایت خود از این قابلیت استفاده نمیکرده اید، لازم است استفاده از آن را در اولویت های خود قرار دهید!

 بررسی عمیق تر گزارش Usage از گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

 

گزارش Search Terms

شاید این سوال برای شما هم به وجود بیاید که این 7% بازدیدکنندگان چه چیزهایی را جستجو کرده اند! برای این که متوجه شویم این کلمات چه بوده اند، باید به گزارش Search Terms برویم! در این گزارش معیارهای زیادی برای بررسی وجود دارد که چون معیارهای منحصر به فردی هستند، بهتر است هر یک را با هم بررسی کنیم:

  • Total Unique Search : مشخص میکند که کل جستجوی انجام شده برای هر عبارت چقدر است!
  • Results Pageviews/Search : مشخص میکند هر بار که یک عبارت جستجو شده است، چند مورد از نتایج آن مشاهده شده اند!
  • %Search Exits : تعیین میکند که پس از جستجوی هر عبارت، چند درصد از افراد سایت را ترک کرده اند. این امر احتمالا به دلیل متناسب نبودن نتایج نمایشی با خواسته بازدیدکننده است!
  • %Search Refinements : تعیین میکند که چند درصد از جستجو کنندگان احتمالا از نتایج نمایش داده شده راضی نبوده ولی از سایت خارج نشده اند، بلکه بلافاصله یک جستجوی دیگر انجام داده اند!
  • Time After Search : بعد از آن که هر فرد یک عبارت را در سایت سرچ میکند، به طور میانگین چه مدت در سایت میماند؟ این معیار میتواند نمودی از درگیری و تعامل ( Engagement ) مخاطبان با سایت باشد!
  • Search Depth : یک شخص پس از آن که عبارتی را جستجو و یکی از نتایج را انتخاب کرد، چند صفحه دیگر را قبل از خروج، باز میکند؟ این معیارنیز به نوعی نشان دهنده اینگیجمنت با سایت است!

حالا اگر بخواهیم یک عبارت را به طور دقیق تری بررسی کنیم، باید بر روی آن کلیک کنیم. مثلا در این مثال Speakers را انتخاب میکنیم!

 گزارش Search Terms از گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

 

مرحله بعد

پس از انتخاب عبارت مورد نظر، به گزارشی فرستاده میشویم که در آن Destination Page را مشخص میکند. یعنی وقتی عبارت مورد نظر جستجو شده، افراد بیشتر بر روی کدام نتیجه کلیک کرده و به کدام صفحه منتقل شده اند!

 بررسی Destination Page هر عبارت سرچ شده در گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

 

همچنین میتوان بُعد اولیه این گزارش را به Refined Keyword تغییر داد! این بُعد مشخص میکند افرادی که آن عبارت را سرچ کرده ولی از نتایج راضی نبوده اند، دوباره چه عبارتی را جستجو کرده اند؟ مثلا جستجوکنندگان در اینجا بعد از جستجوی یک عبارت کلی مثل Speaker، تصمیم گرفته اند عبارت هایی مشخص تر و جزئی تر را انتخاب کنند، مثل portable speaker!

 بررسی Refined Keyword هر عبارت سرچ شده در گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

 

گزارش Search Pages

آخرین بخشی که در گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس وجود داشته و به آن خواهیم پرداخت، گزارش Search Pages است. این گزارش در دو بُعد، اطلاعات جالب و مفیدی را در احتیار ما قرار میدهد:

اول

در بُعد Start Page مشخص میکند کسانی که یک جستجو را شروع کرده اند، در چه صفحه ای قرار داشته اند!

 بُعد Start Page گزارش Search Pages از گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

 

دوم

در بُعد Destination Page ، همانطور که پیشتر مطرح شد، مشخص میشود که افراد پس از جستجو به کدام صفحه رفته اند!

که این دو بُعد در کنار هم میتوانند اطلاعات خوبی را در ارتباط با طرز تفکر و رفتار مخاطبان به ما ارائه کنند!

 بُعد Destination Page گزارش Search Pages از گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس 

.


دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


پس ...

به طور کلی مشاهده کردیم که جستجوی درون سایت تا چه میزان میتواند روی نرخ تبدیل ( Conversion Rate ) تاثیر داشته باشد که این موضوع ضرورت افزودن این قابلیت به سایت را آشکار میکند. همچنین قبلا گفته ایم که وقتی نتوانید چیزی را اندازه بگیرید، نمیتوانید آن را مدیریت کنید. پس بررسی و تحلیل اطلاعات این جستجوها را باید در برنامه تحلیل سایت خود داشته باشیم که گزارش های Site Search در گوگل آنالیتیکس میتوانند در این مسیر به ما کمک کنند!

 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید