۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش سی و دوم – روش تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس همراه با دانلود فایل اکسل آماده


آموزش کامل و عملی تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس ، همراه با دانلود فایل اکسل مورد نیاز برای تدوین استراتژی و ایجاد خودکار لینک utm






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 2134نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش سی و دوم – روش تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس همراه با دانلود فایل اکسل آماده

در قسمت پیشین آموزش گوگل آنالیتیکس، با روش تگ کردن مشخصات مورد نظر در لینک ها آشنا شدیم. ولی قبل از این که بخواهیم این کار را انجام دهیم، باید یک استاندارد و استراتژی برای این فرایند خود تعیین کنیم. چرا؟ چون وقتی که لینک های utm را ایجاد و منتشر کنیم، اطلاعاتی را به گوگل آنالیتیکس خواهند فرستاد که هرگز نخواهید نتوانست آن ها را تغییر دهید. پس بهتر است از ابتدا با یک برنامه ریزی و استراتژی واحد پیش برویم.

با توجه به این توضیحات، اختصاص یک مقاله جداگانه به روش تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس میتواند به شما در استفاده بهتر از گوگل آنالیتیکس کمک کند. همچنین در پایان این مقاله فایل اکسلی قرار داده شده است که با استفاده از آن میتوانید لینک های خود را بایگانی کرده، برای آن ها استاندارد ایجاد کنید و از همه مهم تر، تولید خودکار لینک های utm خود را به آن بسپارید!

این مقاله میتواند برای همه مفید باشد. حتی اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید که در آن محصولات دست ساز خود را میفروشید و به صورت انفرادی آن را اداره میکنید، باز هم اطلاعات این مقاله میتواند کار را برای شما در بلند مدت بسیار ساده کند. ولی بیشترین کمک این مقاله به سازمان های بزرگ است. به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت بزرگ کمپینی را در سراسر کشور اجرا کرده است که دفاتر این شرکت در شهر های مختلف، اطلاعات این کمپین را به گوگل آنالیتیکس میفرستند. اگر این اطلاعات با هم هماهنگ نبوده و در یک ساختار منظم قرار نداشته باشند، میتوان تصور کرد که به راحتی افسار کار از کنترل خارج خواهد شد.

 

اما چگونه این اتفاق به ما ضربه خواهد زد؟

در آموزش قبل متوجه شدیم که چگونه تگ کردن اطلاعات در لینک ها میتواند به ما کمک کند. مثلا با تنظیم Medium لینک های خود در ایمیل ها بر روی email، میتوانیم ترافیکی که از طریق آن ها برای ما ارسال میشوند را در دسته بندی email قرار داده و از باقی اطلاعات مجزا کنیم.

ولی مشکلی که وجود دارد این است که گوگل آنالیتیکس در این اطلاعات از یک استاندارد مشخص پیروی نمیکند و دسته بندی را بر اساس همان چیزی انجام میدهد که شما مینویسید! پس اگر در این جا یکی از واحد ها یا کارمندان شرکت در قسمت Medium از email و دیگری از Email استفاده کند، حتی همین تفاوت کوچک در بزرگی و کوچکی حروف باعث خواهد شد تا گوگل آنالیتیکس آن ها را دو Medium مجزا در نظر گرفته و به صورت جداگانه دسته بندی کند؛ با اینکه هر دو یک مفهوم داشته و اطلاعات مشابهی را در خود ذخیره میکنند. مشکل بزرگتری که وجود دارد این است که به طور کلی اطلاعاتی که وارد آنالیتیکس شده اند را به هیچ وجه نمیتوان تغییر داد یا اصلاح کرد!

مثال

در تصویر زیر گزارش Medium یک سایت نشان داده شده است. نکته قابل توجه وجود ایراداتی در این گزارش است که به دلیل نبود استاندارد خاص برای تعیین Medium ها به وجود آمده اند. مثلا اطلاعات مربوط به ایمیل ها در دو گروه email و E-mail ذخیره شده اند. همین اتفاق هم برای partner-listing و PartnerListing رخ داده است.

ولی مهم ترین ایرادی که میتوان در این گزارش مشاهده کرد، مربوط به شبکه های اجتماعی است! در ردیف 5ام میتوانید Medium شبکه های اجتماعی (social) را ببینیم که خب طبیعی است! ولی چرا در ردیف 9ام، Facebook به عنوان یک Medium قرار گرفته است؟ در اینجا دو ایراد وجود دارد؛ اول اینکه شبکه های اجتماعی در یک Medium قرار ندارند که باعث میشود آمار آنها کاهش داشته و اعتبار لازم به آن ها داده نشود، دوم اینکه Facebook به طور کلی یک Source است و نه یک Medium که اشتباه عجیبی است!

البته در اینجا چون ردیف هر دو نزدیک به هم است، میتوان به راحتی اطلاعاتشان را با هم جمع زد و به نتیجه کلی رسید. ولی این اتفاق همیشه رخ نمیدهد. اگر بین آن ها فاصله 5-6 صفحه ای وجود داشته باشد، اولا تشخیص آن ها ساده نیست و دوما انجام محاسبات به مشکل برخورد میکند. حتی اگر این فاصله هم وجود نداشته باشد، باز هم محاسبه متغیرهایی مثل نرخ پرش تنها با یک جمع ساده به دست نمی‌آید!

مهم ترین مشکل!

اما از همه این ها گذشته، مهم ترین مشکلی که این گونه ایرادات برای شما به وجود خواهند آورد این است که وقتی چنین مشکلاتی وجود داشته باشد، کیفیت و اعتبار اطلاعات جمع آوری شده کاهش می یابد که باعث میشود دیگر کسی به این اطلاعات اعتماد نکرده و تمام زحمت های شما به هدر برود!

پس منطقی است که از ابتدا یک سری استانداردها، حتی برای موضوعات کوچکی مثل بزرگی و کوچکی حروف، تعیین کنید تا با این مشکلات مواجه نشوید!

 مثالی برای عدم تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس 

 

روش تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس

یکی از ساده ترین روش ها برای تعیین استاندارد، استفاده از فایل های صفحه گسترده (اکسل) است. به این صورت که همه اطلاعات مربوط به کمپین ها و لینک های خود را در یک فایل اکسل وارد کرده و آن را با دیگر افراد به اشتراک میگذاریم تا هم از آن به عنوان استاندارد استفاده کرده و هم اطلاعات خود را در آن وارد کنند.

در تصویر زیر یک نمونه از این فایل ها قابل مشاهده هستند که میتوانید فایل آن را در پایان مقاله دانلود کنید! برای استفاده از این فایل باید اطلاعاتی مانند نام کمپین (Campaign)، Source، Medium و ... را که در مقاله قبل راجع به آن ها صحبت کردیم، در قسمت های مربوطه وارد کنید (با استانداردهایی که تعیین کرده اید). با این کار به صورت خودکار لینک utm مورد نظر شما در ستون آخر ایجاد میشود که میتوانید آن را کپی کرده و از آن استفاده کنید!

حالا کمی در ارتباط با استاندارد صحبت کنیم!

مثلا فرض کنید میخواهیم برای ایمیل ها در لینک ها یک استاندارد تعیین کنیم:

نام کمپین؛ نام مورد نظر خود را باید وارد کنید و حساسیت زیادی ندارد!

Medium؛ باید تا جایی که امکان دارد ساده و کلی کار کنیم! مثلا در این جا به سادگی کافیست از کلمه email (همه حروف کوچک و بدون درج هر کاراکتر دیگر) استفاده کنیم.

Source؛ مشخص میکند که اطلاعات از کجا آمده اند! در اینجا باید مشخص کنیم که منبع لیست ایمیلمان چیست! مثلا با نوشتن gender-female مشخص میکنیم که لیست ایمیل برای مخاطبانی با جنسیت مونث است. یا Purchase-last30 مشخص میکند که ایمیل ها مربوط به خریدهایی است که در 30 روز گذشته انجام گرفته اند و ...

Content؛ برای ایمیل به دو روش میتوان عمل کرد. اول اینکه اگر ایمیلی را در یک کمپین با موضوعات (Subject) مختلف ارسال کرده ایم، در این قسمت میتوانیم از Subjectها به عنوان Content استفاده کنیم. دوم اینکه اگر در یک ایمیل از چند لینک استفاده کرده ایم، هر کدام از لینک ها را با استفاده از Content های مختلف، متمایز کنیم!

 فایل اکسل utm ساز اختصاصی، ابزاری برای تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس 

 

مثال برای تبلیغات بنری

در مثال قبل در ارتباط با ایمیل ها صحبت کردیم. همین مثال را میتوان برای روش های دیگر، مثل تبلیغات بنری هم پیش برد.

Campaign؛ نام کمپین

Medium؛ در اینجا برخی افراد ترجیح میدهند که از banner استفاده کنند و ترجیح برخی دیگر استفاده از display است. این که انتخاب شما کدام است زیاد اهمیت ندارد، مهم این است که آن انتخاب را به عنوان استاندارد مطرح کرده و همواره از آن استفاده کنید!

Source؛ نام سایتی که بنر در آن نمایش داده میشود!

Content؛ در تبلیغات بنری، از Content به عنوان مشخص کننده نسخه و ورژن بنر استفاده میشود. حالا این تفاوت نسخه میتواند به دلیل تفاوت محتوای بنر باشد یا به دلیل تفاوت ابعاد آن!

 مثالی برای تعیین استاندارد در ایمیل ها برای تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس 

 

مثال برای شبکه های اجتماعی

Campaign؛ نام کمپین

Medium؛ بهتر است که دقیقا از social استفاده کنید چرا که پیشفرضی که خود آنالیتیکس آن را ترجیح میدهد، همین است!

Source؛ لینک در کدام شبکه اجتماعی قرار داده میشود؟ فیسبوک، توییتر، لینکدین و یا ...؟

Content؛ پیشنهادی میتوانم که برای تعیین Content در شبکه های اجتماعی به شما بدهم این است که در ابتدا مشخص کنید لینک در کجا قرار دارد. مثلا در توییتر، لینک در یک توییت قرار گرفته است و یا در پروفایل؟ پس از آن با استفاده از یک آندرلاین (_) زمان انتشار آن را تعیین کنید!

 مثالی برای تعیین استاندارد در شبکه های اجتماعی برای تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس 

 

پس ...

در تصویر زیر میتوانید نتیجه یک برنامه ریزی خوب و تعیین دقیق استانداردها را مشاهده کنید. همه چیز مرتب و در جای خود!

پیشنهاد من به شما برای تعیین استاندارد، استفاده از اکسل است، چه از فایل مخصوص به خود استفاده کنید و چه از فایل آماده ای که در این مقاله در اختیار شما قرار میگیرد!با این کار مطمئن باشید که قدم بزرگی را برای هموار سازی مسیر خود در آینده برداشته اید!

 نتیجه تدوین استراتژی برای ردگیری لینک ها در گوگل آنالیتیکس 

 

لینک دانلود فایل اکسل اختصاصی برای ایجاد لینک های utm و استاندارسازی آن ها: utmBuilder Skillearn.ir

.


دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید