۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش بیستم و چهارم – گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس ( Search Queries )


مخاطبان با جستجوی چه کلماتی به ادوردز شما رسیده اند؟|آموزش گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس |آموزش‌های رایگان گوگل آنالیتیکس






دیجیتال مارکتینگ
  • 5 دقیقه
  • 2325نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش بیستم و چهارم – گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس ( Search Queries )

در بخش پیشین آموزش گوگل آنالیتیکس به کلمات کلیدی کمپین ها ( bid terms ) و روش تحلیل آن ها اشاره شد. این کلمات همان کلمات کلیدی هستند که خود ما برای کمپین هایمان انتخاب میکنیم و نه عبارت های جستجو شده توسط کاربران! برای تشخیص و تحلیل عبارت های جستجو شده، گزارشی اختصاصی به نام Search Queries وجود داشته که از قسمت Acquisition و Adwords قابل دسترسی است. البته این گزارش در ابتدا یک بُعد ( Dimension ) از گزارش های adwords بود که الان به دلیل اهمیت، به صورت گزارشی مجزا حضور دارد.

 گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس

گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس چگونه کار میکند؟

شیوه کار ادوردز به طور کلی این گونه است که کاربران یک عبارت را جستجو کرده، سپس گوگل این عبارت جستجو شده را به یکی از کلمات کلیدی ما ارتباط داده و باعث نمایش تبلیغ مرتبط میشود. حالا وظیفه اولیه گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس این است که مشخص کند هر کاربر با جستجوی چه عبارتی به تبلیغ ما رسیده است.

البته میتوان پیش بینی کرد که این عبارات جستجو شده و کلمات کلیدی تبلیغ ما در اکثر موارد یکسان نبوده و حتی در برخی مواقع، بسیار متفاوت از آن است. دلیل این امر نوع حالت انطباقی ( Match Type ) است که برای کلمات کلیدی خود انتخاب نموده ایم. ( در ارتباط با انواع Match Type در آموزش بررسی گزارش کمپین های ادوردز در گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم) مثلا در حالت Broad Match، عبارات های زیادی مشابه کلمه کلیدی ما در نظر گرفته میشوند تا جایی که ممکن است حتی یکی از کلماتِ کلمه کلیدی مورد نظر، در عبارت جستجو شده وجود نداشته باشد.

هرچند که در گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس، میتوانید هر دوی آن ها ( هم کلمات کلیدی و هم عبارات جستجو شده ) را در کنار هم ببینید. یعنی مشخص کنید که عبارت های جستجو شده ، مشابه با کدام کلمه کلیدی در نظر گرفته شده‌اند که تبلیغ نمایش داده شده است. برای این کار کافی است همانطور که از آموزش ابعاد تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس به یاد دارید، بُعد ثانویه Keyword را به گزارش اضافه کنید.

 مقایسه کلمات کلیدی و عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس مقایسه کلمات کلیدی و عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس

مثالی برای کاربرد این گزارش

در اینجا مشاهده میکنید که در ردیف چهارم کلمه کلیدی، سایت google store بوده که یک فروشگاه اینترنتی است. ولی عبارت جستجو شده ای که باعث فعال شدن تبلیغ شده است، google play store بوده که یک سایت و برنامه برای خرید و دانلود اپلیکیشن است.

اگر به ستون revenue برای این سطر توجه کنید مشخص میشود که کسانی که از این طریق وارد سایت شده اند هیچ درآمدی را برای ما نداشته اند. اهمیت این اطلاعات زمانی مشخص میشود که میبینیم بیش از 800 نفر بر روی تبلیغ ما کلیک کرده اند که بابت این کلیک ها پول پرداخته ایم. راه حلی که برای این مورد و موارد مشابه میتوان در پیش گرفت، استفاده از Negative keyword در ادوردز است. مثلا اگر در اینجا کلمه play را در لیست Negative keyword قرار دهیم، دیگر کسانی که عبارت جستجو شده شان دارای این کلمه است قادر به دیدن تبلیغ ما نخواهند بود.

از طرف دیگر ممکن است که در نتایج گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس ، یک جستجوی مرتبط پیدا کنیم که عملکرد مناسبی ندارد. در این صورت شاید بهتر باشد برای آن عبارت جستجو شده یک ad group و یک تبلیغ جداگانه تعریف کنیم.

همین طور اگر یک جستجو وجود دارد که عملکرد خیلی خوب و فراتر از حد انتظار دارد، بهتر است که bid روی آن را افزایش دهیم تا بتوانیم بیشترین استفاده را از آن ببریم. حتی شاید ساختن یک لندینگ پیج اختصاصی برای آن نیز بتواند به افزایش بازدهی کمک کند.

 استفاده عملی از گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس استفاده عملی از گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس

پس ...

دیدن کلمات کلیدی در کنار عبارت های جستجو شده میتواند از دو روش به شما کمک کند:

کمک به ساختن لیست Negative keyword ها

کمک به ایجاد لیستی از کلمات کلیدی جدید

پس حالا که با فوائد این گزارش آشنا شدیم شاید دیگر نیازی به تاکید بیشتر بر اهمیت آن نباشد. فقط این که اگر به درستی از این گزارش استفاده کنید، میتوان مطمئن بود که وقت گذاشتن روی آن یا باعث بدست آمدن پول بیشتر شده یا باعث مصرف کمتر و بهینه تر بودجه تبلیغات میشود.


دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید