از دیگر گزارش های بخش Audience، میتوان به گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس اشاره کرد.
فرض کنید در پایان هفته قرار ملاقاتی با یکی از دوستان خود که از مهدکودک او را میشناسید دارید. این ملاقات با شخصی که او را برای اولین بار میبینید، چقدر تفاوت دارد؟ حجم و نوع اطلاعاتی که در اختیار دارید، نوع شناخت و ... بر تمام رفتارهای آتی که به وجود خواهد آمد تاثیر میگذارد.
در مورد وبسایت نیز چنین چیزی وجود دارد که متاسفانه توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته میشود. این افراد معمولا به اطلاعات میانگین در دسترس توجه نموده و بر اساس آن به یک راه حل متوسطی که میتواند برای همه مناسب باشد، اکتفا میکنند.
نتیجه این کار مانند آن است که نوع برخورد و رفتار یکسانی با شخصی که از مهدکودک میشناخته اید و کسی که برای بار اول او را میبینید.
دلیل استفاده از گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس
کسی که برای نخستین بار از سایت شما بازدید میکنند، احتمالا شمارا نمیشناسد؛ محصولاتتان را نمیشناسد و حتی با محیط و روش جابهجایی سایتتان نیز آشنا نیست پس در اولین بازدید او در حال دریافت یک تاثیر و برداشت اولیه از سایت، برند ، محصولات و ... است که این برداشت بر تمام رفتار ها و تصمیمات آتی وی تاثیر خواهد گذاشت.
پس یک روش اساسی و منطقی برای تقسیم بندی مخاطبان سایتمان، بر اساس دو دسته بندی اصلی است: بازدید کنندگان جدید در مقابل بازدیدکنندگانی که به سایت شما بازگشته اند!
دلیل دسته بندی کاربران به این دو گروه، این است که تشخیص بدهیم که سایت برای هر کدام از آن ها چه مقدار متفاوت عمل میکند تا برای بهبود تجربه آن ها از استفاده از سایت تلاش کنیم. البته همانطور که میدانید پیش نیاز هر بهبودی یک تجزیه و تحلیل کامل و درست است که برای این کار از گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس استفاده میکنیم.
گوگل آنالیتیکس با استفاده از کوکی های ذخیره شده در مرورگرها، رد بازدید های گذشته انجام شده از سایت را گرفته و مشخص میکند که هر بازدید یک بازدید جدید است یا خیر.
آشنایی با گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس
با استفاده از قسمت Audience، بخش Behavior میتوانید به گزارش new vs returning دست پیدا کنید.مانند باقی گزارش ها این گزارش نیز از دو بخش نمودار و جدول تشکیل شده است.
در جدول تنها دو دسته بندی اصلی ذکر شده وجود دارد. همچنین نمودار نیز تنها نشان دهنده یک میانگین از هر دو نوع بازدیدکنندگان است.
صفحه گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکساستفاده بهتر از گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس
برای استفاده بهتر از نمودار بهتر است هر دو دسته بندی را در جدول انتخاب کرده و بر روی Plot Rows کلیک کنید. نتیجه نموداری است که نتایج مربوط به بازدیدکننده های جدید و قدیم را از هم جدا کرده و به ما نشان میدهد.
اصلاح نمودار گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس برای نتیجه بهترهمچنین شاید بهتر باشد برای تحلیل بهتر اطلاعات، از نمودار دایره ای که در آموزش نمودارهای گوگل آنالیتیکس به آن اشاره کردیم، استفاده کنیم. مشاهده میکنید که اکثریت بازدیدهای انجام شده از سایت، از طریق بازدیدکنندگان جدید سایت به دست آمده اند. ولی به یاد دارید که بارها بر این نکته تاکید کردیم که با نتایج یک متغیر نمیتوان نتیجه گیری کرد و باید از مقایسه حداقل دو متغیر (مخصوصا یک متغیر کمی و یک متغیر کیفی) استفاده نمود.
استفاده از نمودار دایره ای در گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس برای نتیجه بهتربه همین منظور، از قسمت تعیین شده، متغیر نمودار دایره ای را به درآمد (Revenue) تغییر میدهیم. نتیجه این است که با وجود این که بازدیدهای جدید سایت ما بیشتر هستند ولی بخش بیشتری از درآمد سایت، از طریق بازدیدهای تکراری ما به دست آمده اند.
مقایسه متغیر کمی در کنار کیفی در گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکسهمچنین میتوانید از برگه eCommerce استفاده کنید. در اینجا نیز از ارزش هر بازدید ( per session value) هر کدام از دو نوع مخاطبان سایت، میتوانیم متوجه شویم که ارزش بازدیدکنندگان قدیمی برای این سایت بیشتر است!
استفاده از برگه eCommerce در گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکسگوگل چگونه بازدیدها را به جدید و قدیمی تقسیم میکند؟
حالا که از کاربرد این گزارش مطلع شدیم، بهتر است بدانیم که اطلاعات آن چگونه جمع آوری می شود؟ به بیان دیگر، چه زمانی گوگل یک بازدید را جدید در نظر میگیرد؟
کلیت روش تصمیم گیری گوگل این گونه است که آنالیتیکس کوکی های موجود در مرورگر را بررسی میکند تا ببیند از این سایت کوکی قبلی وجود دارد یا خیر؛ اگر وجود نداشت بازدید به عنوان بازدید جدید در نظر گرفته میشود. احتمالا شما هم متوجه این امر شده اید که این روش، روش بسیار مطمئنی نیست. مثلا:
اگر شما از یک مرورگر جدید استفاده کنید؛
اگر کوکی های مرورگر خود را پاک کنید؛
اگر از چند دستگاه برای مشاهده وبسایت استفاده کنید ( مثلا رایانه شخصی و رایانه کاری خود، و یا رایانه و گوشی تلفن همراه و ...)؛
در تمامی این شرایط، حتی اگر قبلا بازدیدی از آن سایت مشخص انجام داده باشید، بازدید شما جدید در نظر گرفته خواهد شد! پس در نتایج تحلیل های خود از گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس باید این نکته را مدنظر خود قرار دهید.
نتیجهگیری
در مقایسه این دو نوع مخاطب، این که کدام یک برای شما ارزشمندتر است، بستگی به سایت، حوزه فعالیت و انتظارات شما دارد. با در نظر گرفتن اینکه برای تهیه گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس از کوکی استفاده میشود و اطلاعات آن صددرصد دقیق نیست، باید تعداد و ارزش هر کدام از این دو نوع مخاطبان را بسجدید و بر اساس آن اقدام کنید.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!
نظرات ارزشمند شما