۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش یازدهم – تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس


آموزش جامع و کامل تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس به همراه مثال و تصاویر! آموزش‌های کامل و رایگان گوگل آنالیتیکس را در Skillearn دنبال کنید!






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 1674نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش یازدهم – تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس

تقسیم‌بندی ( Segmentation ) فاکتوری اساسی برای شروع هر تحلیل به‌حساب می‌آید. به همین دلیل است که ابزارهای مربوط به تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس را می‌توان در همه جای این ابزار پیدا نمود.

یکی از روش‌های تقسیم‌بندی که بسیار پراستفاده و منطقی است، تقسیم بر اساس منطقه جغرافیایی است! بازدیدهای سایت ما بیشتر از کدام کشور هستند؟ یا کمپین‌های ما در کدام استان و ایالت نتیجه بهتری داشته‌اند؟

 تقسیم بندی جغرافیایی - تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس تقسیم بندی جغرافیایی 

مثال دیگر برای روش‌های تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس ، موتورهای جستجو هستند. بازدیدکنندگان ما بیشتر از کدام موتور جستجو وارد سایت ما شده‌اند؟ کسانی که ما را در موتورهای جستجو سرچ کرده‌اند، بیشتر به کدام لندینگ پیج ما واردشده‌اند؟ و یا ورودی سایت ما از موتورهای جستجو از سرچ کدام کلمه‌های کلیدی به‌دست‌آمده‌اند؟

 تقسیم بندی موتورهای جستجو - تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس تقسیم بندی موتورهای جستجو 

و این‌ها بخش بسیار کوچکی از کاربردها و مثال‌ها برای ابزارهای تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس هستند.

تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس

خب به محیط آنالیتیکس می‌رویم! در این مقاله از آنالیتیکس مربوط به سایت فروشگاه گوگل استفاده خواهیم کرد.

به بخش Audience، GEO و گزارش Location می‌رویم. در اینجا منطقه جغرافیایی بازدیدکنندگان سایت ما مشخص می‌شود.

در بالای صفحه نقشه‌ای جهان را مشاهده می‌کنید که کشورهای مختلف در آن مشخص‌شده‌اند. به یاد داشته باشید که در کلیه نقشه‌های گوگل، رنگ پررنگ‌تر، نشان‌دهنده بازدید و ورودی بیشتر از آن منطقه است. با نگه‌داشتن موس بر روی هر کشور تعداد دقیق بازدیدها نیز به شما نشان داده خواهد شد.

 نقشه جهان تقسیم بندی جغرافیایی - تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس نقشه جهان تقسیم بندی جغرافیایی 

در پایین صفحه نیز می‌توان در جدول موجود، اطلاعات مربوط به مناطق جغرافیایی متفاوت را به‌صورت جزئی‌تر مشاهده کرد. هم در نقشه و هم در جدول، با کلیک بر روی هر کشور، به اطلاعات مربوط به آن کشور دست خواهید یافت که در اینجا بر روی آمریکا کلیک می‌کنیم.

 جدول جهان تقسیم بندی جغرافیایی - تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس جدول جهان تقسیم بندی جغرافیایی 

در این صفحه نقشه آمریکا را به همراه تقسیم‌بندی ایالتی آن مشاهده می‌کنید که در آن سهم بازدید از سایت هر ایالت مشخص‌شده است.

 نقشه کشور تقسیم بندی جغرافیایی - تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس نقشه کشور تقسیم بندی جغرافیایی 

همین اطلاعات بازهم در جدول زیر آن در دسترس شما قرار خواهد گرفت که می‌توانید به‌صورت جزئی‌تر این ایالات را موردبررسی قرار دهید. ( این اطلاعات مربوط به تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس را برای استان‌های ایران نیز می‌توانید مشاهده کنید)

 جدول کشور تقسیم بندی جغرافیایی - تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس جدول کشور تقسیم بندی جغرافیایی 

همچنین همان‌طور که در آموزش مقدمه تحلیل اطلاعات در گوگل آنالیتیکس ذکر شد، می‌توانید از طریق تب‌های موجود در بالای صفحه، حوزه کلی اطلاعات نمایشی را تغییر داده و اطلاعات مربوط به استفاده از سایت، اهداف تعیین‌شده، تجارت الکترونیک خود و ... را به دست آورید.

dimension

مورد دیگر آن‌که از طریق بخش مشخص‌شده توانایی این را دارید که بُعد (dimension) و یا معیار خود را تغییر داده و با دید دیگری نگاه کنید. مثلاً در اینجا ارزش میانگین هر بازدید را به‌عنوان بُعد موردنظر انتخاب می‌کنیم که نتایج نیز با آن تغییر خواهد کرد.

 استفاده از تب ها در تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس استفاده از تب ها در تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس 

مثال تعیین شهرهای وفادار

حالا فرض کنید که می‌خواهید شهرهایی در ایالت کالیفرنیا که بیشترین وفاداری را به سایت شما دارند، انتخاب کنید. وفاداری بیشتر به معنای این است که بخش کمتری از بازدیدها، بازدیدهای جدید باشند. پس ابتدا بر روی ایالت کالیفرنیا کلیک کرده و سپس با دو بار کلیک بر روی عنوان % New Sessions، درصد بازدیدهای جدید را از کم به زیاد مرتب می‌کنیم.

 انتخاب وفادارترین شهر با استفاده از تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس انتخاب وفادارترین شهر با استفاده از تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس 

البته بیشتر این شهرها که بازدید جدید کمی را داشته‌اند، در کل دارای Session های بسیار کمی نیز هستند. برای اصلاح نتایج این گزارش، بهتر است از فیلتر پیشرفته که در آموزش فیلترهای گوگل آنالیتیکس درباره آن صحبت شد، استفاده کرده و تعداد Sessionها را به حداقل 30 محدود کنیم! که نتیجه در تصویر زیر مشخص است. 3 شهری که بیشترین وفاداری را به سایت ما داشته‌اند Yucca Valley،   Antioch و Mountain View هستند که در دیگر گزارش‌ها با معیارها و ابعاد دیگر، کمتر به ما نشان داده‌شده بودند. پس کاربرد دیگری که برای تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس وجود دارد، دستیابی به اطلاعات مهمی است که اگر گزارش‌های خود را بر اساس معیارهای عادی مثل تعداد بازدید و درآمد تقسیم‌بندی می‌کردید، به آن‌ها دسترسی نداشتید و مشکلات احتمالی  زیادی گریبان گیرتان می‌شد.

 به دست آوردن اطلاعات منحصر به فرد با استفاده از تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس به دست آوردن اطلاعات منحصر به فرد با استفاده از تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس 

مثال موتورهای جستجو

حالا به سراغ مثال دیگری که در اول مقاله برای تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس ذکر شد، یعنی موتورهای جستجو می‌رویم. بدین منظور به بخش Acquisision، All Traffic و گزارش Channels رفته و در نتایج این گزارش بر روی Organic Search کلیک کنید.

 اطلاعات سرچ ارگانیک با استفاده از تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس اطلاعات سرچ ارگانیک با استفاده از تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس 

درنتیجه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، بُعد اولیه در نظر گرفته‌شده برای نمایش نتایج، کلمات کلیدی است که آن را از طریق انتخاب Source در قسمت مشخص‌شده در تصویر زیر، تغییر می‌دهیم. به همین راحتی به این اطلاعات به‌سادگی دست‌یافته‌ایم که طبق انتظار گوگل در صدر موتورهای جستجویی است که ترافیک بیشتری به سایت ما فرستاده‌اند.

 تحلیل موتورهای جستجو استفاده از تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس تحلیل موتورهای جستجو استفاده از تقسیم‌بندی در گوگل آنالیتیکس 

دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید