استراتژی های آموزشی و اعمال آن در برنامه درسی به منظور تقویت توانمندی های دانش آموزان
استراتژی های آموزشی و چگونگی به کارگیری آنها، می توانند دست اندرکاران حوزه آموزشی را در جهت پیشبرد اهداف آموزشی خود و نیز ارتقاء مهارت های دانش آموزان، یاری نمایند.
در این مطلب به بررسی و مطالعه بیشتر در خصوص چگونگی به کارگیری استراتژی های آموزشی مختلف در جهت تقویت مهارت های دانش آموزان می پردازیم. Lynn Fuchs یکی از روانشناسان Vanderbilt University در Nashville بیان می دارد که نگه داشتن اطلاعات به مدت طولانی در ذهن و سپس استفاده از این اطلاعات در مواقع لزوم، موضوعی است که دانش آموزان با سطح ریاضیات ضعیف، عمدتا در انجام آن با مشکل مواجه می گردند.
یک روش متداول به منظور تقویت حافظه و به چالش کشیدن مغز برای انجام عملیات پیچیده تر، این است که یک شماره تلفن را برای مدتی در ذهن خود نگه دارید تا بتوانید قلم و کاغذ پیدا نموده و آن را یادداشت نمایید. روش دیگری که برای تقویت ذهن پیشنهاد می گردد، ضرب نمودن اعداد به صورت ذهنی می باشد.
شکل گیری ایده به کارگیری استراتژی های آموزشی جدید
بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص استراتژی های آموزشی و برنامههای آموزشی مدارس که در سال 2015 در نشریه Educational Psychology منتشر شد، این تمرینات ذهنی برای آموزش پذیران ریاضی کفایت نمیکند.
این دسته از دانش آموزان، برای تقویت ذهن و تواناییهای خود در زمینه ریاضیات، نیاز به استفاده از تمرینهای بیشتر و به کارگیری استراتژی های آموزشی پیچیدهتر میباشند.
Fuchs یکی از استراتژی های آموزشی را به کار برد که با پیادهسازی آن، مغز در حین انجام تمرینهای مربوط به ریاضیات، درگیر شده و میتواند توانمندتر شود.
این روش، برای دانش آموزان مقطع دوم با ریسک مشکلات ریاضیات طراحی شد.
با بهکارگیری این استراتژی آموزشی، دانش آموزان قادر خواهند بود که یک مشکل بزرگ را به مشکلات کوچکتر تقسیم نموده و سپس به حل مشکلات کوچکتر بپردازند.
هدف از بهکارگیری این استراتژی های آموزشی متعدد، پیشگیری از گرفتار شدن دانش آموزان جوانتر به مشکلات ریاضیات میباشد. محققین درصدد هستند که این روش را در کلاسهای درسی مدرسه Nashville در سال جاری پیادهسازی نموده و بدین ترتیب، میزان کارامد بودن این استراتژی های آموزشی به کار گرفته شده را ارزیابی نمایند.
بیشتر بخوانید: دوره تدوین استراتژی محتوا
شرح و چگونگی استراتژی های آموزشی به کار گرفته شده
در حالی که محققین عمدتاً به بررسی و ارزیابی یک استراتژی واحد در یک زمان به خصوص میپردازند، اما در کلاسهای درس واقعی، بیش از یک رویکرد در خصوص دانش آموزان در آن واحد آموزشی پیادهسازی میگردد.
Jodi Davenport یکی از اعضای WestEd عضو گروه تحقیق و توسعه آموزشی San Francisco، با همکاری چندین نهاد، استراتژی های آموزشی در خصوص بهبود روش تدریس ریاضیات مقطع هفتم انجام دادند و در این زمینه، از تعداد زیادی استراتژی کارامد و مؤثر بهره جستند.
در این فرایند، مباحث درسی بهصورت جزء جزء درآمده و تمرکز دانش آموزان بر مفاهیم کلیدی منعطف میگردد. همچنین، از آزمونهای مکرر برای تثبیت مطالب استفاده میشود. در این روش، همچنین از تصاویر گرافیکی برای تقویت ارتباط بین مواد بصری و کلامی استفاده میگردد.
نحوه پیاده سازی فرایند مزبور در برنامه های آموزشی
استراتژیهای آموزشی همچون نشان دادن مثالهای غلط در مقابل مثالهای درست(برای نشان دادن خطاهای رایج) و همچنین استراتژی حذف اطلاعاتی که میتواند منجر به گیج شدن دانش آموزان ضعیفتر گردد، در این روش تدریس به کار گرفتهشده است.
این روش به 181 دانشآموز در 114 مدرسه آموزش داده شد و سپس عملکرد 2465 دانشآموز در 22 استان مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که با پیادهسازی و بهکارگیری این دسته از استراتژیهای آموزشی، دانش آموزان توانستند قدرت تمرکز خود را بالابرده و مهارتهای حل مسئله خود را نیز افزایش دهند.
محققین درصدد تقویت و توسعه استراتژی های آموزشی میباشند تا بتوانند دانش آموزان را در مقاطع تحصیلی مختلف و در خصوص مشکلات گستردهتر آموزشی یاری نمایند.
نظرات ارزشمند شما