۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

مراحل یادگیری اصولی موشن گرافیک


یادگیری موشن گرافیک اصولی داره که باید قبل از ورود به یادگیری با مراحل آن اشنا بشیم اشنا شدن با این اصول باعث میشه هم یادگیری بهتری داشته باشیمو هم اینکه زمانمون رو از دست ندیم






گرافیک کامپیوتری
  • 11 دقیقه
  • 2868نفر

مراحل یادگیری اصولی موشن گرافیک

برای یادگیری اصولی موشن گرافیک ابتدا باید شناخت کافی نسبت به این که موشن گرافیک چی هست پیدا کنیم. در این مقاله ابتدا یه توضیح مختصر در رابطه با این که موشن گرافیک چیست میدهیم و کاربرد های آن را بررسی میکنیم اگر میخواهید شروع به یادگیری گرافیک و تصویر سازی و .... بکنید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید البته در مقاله های قبلی در رابطه با "نحوه دیدن دوره آموزشی اثر بخش" توضیح دادیم که میتونید اون مقاله رو هم در وبلاگ ما بخونید .

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک به زبان ساده متحرک سازی(موشن) تصویر، اشکال و نوشته (گرافیک) است که به واسطه یک نرم افزار مانند افتر افکت انجام می شود. که در نهایت با توجه به هدف تولید، اطلاعات لازم را در قالب گرافیک متحرک شده به مخاطب انتقال می دهد. موشن گرافیک خود زیر شاخه انمیشن است.


تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

تفاوت انمیشن و موشن گرافیک؟

انیمیشن نوئی فیلم است که روایت گری یک داستان را به دنبال دارد که در دو بخش دو بعدی و سه بعدی ساخته می شود. اما کاربرد موشن گرافیک کمی متفاوت است. خیلی ها موشنگرافیک را با خود انیمیشن اشتباه می گیرند و قصد دارن با یاد گیری آن انیمیشن بسازند. موشن گرافیک بیشتر در زمینه تبلیغات و اطلاعات رسانی کاربرد دارد. به عبارتی می توان گفت نوعی اینفوگرافیک متحرک است که قرار است در زمان کوتاه یک سری اطلاعات کاربردی را به صورت فشرده به ما انقال دهد.


کاربرد های موشن گرافیک



  پیشنهاد ویژه    اگر دوست دارید فتوشاپ رو یاد بگیرید حتما توی دوره فتوشاپ دانشگاه شریف شرکت کنید


کاربرد های موشن گرافیک

• تیتراژ: نخستین کاربرد موشن گرافیک و پر کاربرد ترین تیتراژ فیلم است که در ابتدا و انهتای هر فیلم می بینیم


• موشن نیوز: کاربرد دیگر آن در اخبار است که در شبکه های اجتماعی انتشار می یابد. ترکیبی از عکس، فیلم و نوشته ها


• تیزرهای تبلیغاتی: با توجه به رشد هزینه ها و از طرف دیگر جذابیت موشن گرافیک، خیلی از صاحبان کسب کار های برای تبلیغات تلویزیونی و البته بیشتر شبکه های اجتماعی، تبلیغات خود را در قالب موشن گرافیک ارائه می دهند


• تبلیغات زیر نویسی: گاهی اوقات شاهد آن هستید که در زیر نویس فیلم یا فوتبال و خیلی از برنامه های پر مخاطب دیگر، یکسری نوشته واشکال جهت تبلیغات و یا اطلاع رسانی ظاهر می شود. این نوعی دیگر از موشن گرافیک است


آیا موشن گرافیک حاصل کار تیمی است؟

نه این که یک نفر نتواند موشن گرافیک را به تنهایی بسازد، اما ساخت اصولی موشن گرافیک بخش های مختلفی دارد که قطعا یک نفر در همه ی موارد خبره نیست. اگر بخواهیم موشن گرافیک را در سطح متوسط که الان در شبکه های اجتماعی فراوان یافت می شود را تولید کنیم، بله یک نفر میتواند تولید کند. اما اگر بخواهیم یک موشن گرافیک اصولی، با کیفیت بالا و سطح جهانی تولید شود، حتما باید یک تیم بین 3 تا 7 نفر جمع کرد.


به عنوان مثال شاید با گذارندن یک دوره افتر افکت متحرک سازی را یاد بگیریم، آیا در نوشن سناریو هم تخصص داریم؟ آیا در خلق گرافیک تخصص داریم؟ ... البته غیر از تیم شدن راهکاری دیگر وجود دارد. مثلا می توان متحرک سازی را یاد گرفت و بخش های دیگر مثل، تصویر سازی موشن گرافیک، سناریو نویسی، نریشن، صدا سازی و... را برون سپاری کرد و افراد خبره فری لنسر سپارد.


خیلی از صاحبان کسب و کار از موشن گرافیک برای رضایتمندی و توسعه کسب و کار خودشون استفاده میکنندپیشنهاد میکنیم این مقاله رو حتما بخونید .



چگونه با استفاده موشن گرافیک مشتریان وفادار جذب کنیم ؟


موشن گرافیک را از کجا شروع کنیم؟

موشن گرافیک شامل هفت بخش اصلی است که یا باید بخشی از آنها را یاد گرفت و الباقی را برون سپاری کرد و یا باید به صورت تیمی یادگیری را تقسیم کنیم و هر کسی بخشی که علاقه مند را بر عهده بگیرد و یا اگر علاقه و زمانی کافی داریم، همه تخصص ها را یاد بگیریم.

 در ادامه با بخش های مختلف یادگیری اصولی موشن گرافیک آشنا می شویم.

سناریو نویسی

قبل از شروع ساخت، نیاز است با توجه به هدفی که وجود دارد سناریو موشن گرافیک نوشته شود که بر اساس آن تصویر سازی انجام شود، نریشن در استودیو گفته شود، و متحرک ساز( موشن کار) بتواند به درستی متحرک سازی را انجام دهد.

گرافیک (تصویرسازی موشن)

همان گونه که از نام موشن گرافیک مشخص است، از دو بخش موشن به معنی متحرک سازی و گرافیک به معنی تصاویر تشکیل شده است. به عبارتی اگر تصویری وجود نداشته باشد، متحرک سازی معنی پیدا نمی کند. برای خلق آن با توجه به نوع موشن گرافیک، نیاز است تصویر بر اساس سناریو، محیط و پس زمینه، اشکار، کارکتر، متن و هر آن چیزی که لازم است را طراحی کند که متحرک ساز (موشن کار و به زبان تخصصی انیماتور) بتواند متحرک سازی مد نظر را انجام دهد.

کارگردانی

کارگردان ناخدای یک کشتی را بر عهده دارد تمام نیرو های یک کشتی را برای رسیدن به مقصد رهبری می کند. او اصلاحات کوچک را به سناریو نویس می دهد که هدف کارفرما به درستی انجام شود. گرافیست را راهنمایی می کند که تصاویر لازم را به درستی و راستای اهداف خلق کند.


نریتور را هدایت می کند که با بهترین شکل ممکن (فراز و فرودها در صدا) احساسات مخاطب را هدف قرار دهد. تدوینگر صدا (صدا سازی) اگاه می کند که چه افکت های صدایی (بانس سازی) لازم است که جذابیت و باور پذیری موشن گرافیک بالاتر برود. متحرک ساز با گرفتن سناریو، استوری برد و راهنمایی های لازم از کارگردان متحرک سازی را شروع می کند. و در اخر تدوین گر نیز همانند دیگر اعضای گروه با هدایت کارگردان تدوین را انجام می دهد.

صداگذاری

با توجه به نظر سناریو، مشاوره کارگردان به کارفرما و نظر نهایی کارفرما، ممکن است که موشن گرافیم مد نظر راوی داستان داشته باشد. در این صورت لازم است نریتور در استودیو بر اساس سناریو نریشن را گویندگی کند و در اختیار کارگردان قرار دهد.

صدا سازی

برای جذاب شدن موشن، لازم است صدا سازی هایی انجام شود. مثلا با تغییر هر صحنه صدایی متناسب با آن بیاید و یا زمانی که در مورد باران صحبت می کمیم صدای باران بیاید و یا هر صدا سازی دیگر که بسته به موضوع موشن گرافیک ما دارد.

متحرک سازی

پس از دریافت تمام دیتا های لازم که مهم ترین آنها گرافیک است و راهنمایی هایی نهایی کارگردان، کار انیماتور شروع می شود. انیماتور با نرم افزار افتر افکت کار متحرک سازی گرافیک را انجام می دهد. البته به غیر افتر افکت، با نرم افزارهایی مثل سینما فوردی و موهو هم کار متحرک سازی انجام می شود اما معروف ترین نرم افزار ساخت موشن گرافیک افتر افکت است.

تدوین

تدوین اخرین مرحله کار است، تدوین گر تکه های موشن گرافیک، نریشن و صدا سازی ها را در کنار یک دیگر به بهترین شکل ممکن سینک می کند


نکات مهم در افزایش کیفیت ساخت موشن گرافیک

البته که کیفیت در هرکاری که شما انجام میدهید مهم هست موشن گرافیک هم از این موضوع مثتثنا نیست در ادامه نکته هایی را به شما معرفی میکنیم که میتوانید با رعایت آنها موشن گرافیک هایی که میسازید رو به نهایت کیفیت برسونید


دانش سواد بصری

دانش سواد بصری

یکی از مواردی در زمان یادگیری به هنرجویان موشن گرافیک نمی گویند، یادگیری دانش سواد بصری است. سواد بصری زبان و فلسفه هنر است. در تمامی رشته هنری که به، گرافیک ، فیلم سازی ، عکاسی، تصویر سازی، نقاشی، تدوین، انیمیشن و... ختم می شود، تسلط به دانش سواد بصری واجب است. شاید سوال پیش آید که که نیاز چقدر مهم است. 


پاسخ به این سوال جای تامل دارد. به اندازه نیاز بدن به آب! داستان کمی جذاب شد، این همه اهمیت برای چیست؟ 

شاید در کلاس فتوشاپ ثبت نام کنید و دوره فتوشاپ را کامل بگذرانید و بعد کلاس شروع به طراحی پوستر، کارت ویزیت و یا هر چیز دیگه کنید، اما کارهای خود را با طراحان گرافیک دیگر که مقایسه می کنید، حتی از نظر خود شما هم چشم گیر نیست. یکی از مواردی در زمان یادگیری به هنرجویان موشن گرافیک نمی گویند، یادگیری دانش سواد بصری است. سواد بصری زبان و فلسفه هنر است. 


در تمامی رشته هنری که به، گرافیک ، فیلم سازی ، عکاسی، تصویر سازی، نقاشی، تدوین، انیمیشن و... ختم می شود، تسلط به دانش سواد بصری واجب است. شاید سوال پیش آید که که نیاز چقدر مهم است. پاسخ به این سوال جای تامل دارد. به اندازه نیاز بدن به آب! داستان کمی جذاب شد، این همه اهمیت برای چیست؟ شاید در کلاس فتوشاپ ثبت نام کنید و دوره فتوشاپ را کامل بگذرانید و بعد کلاس شروع به طراحی پوستر، کارت ویزیت و یا هر چیز دیگه کنید، اما کارهای خود را با طراحان گرافیک دیگر که مقایسه می کنید، حتی از نظر خود شما هم چشم گیر نیست.


یکی از دلایل عدم داشتن دانش سواد بصری است. سواد بصری به شما کمک می کند یاد بگیرید که، چه چیز در کجا در کنار کدام شکل و یا حروف با چه اندازه ای قرار گیرد، یاد می گیرید چه رنگ که کنار چه رنگ دیگر باید قرار گیرد و... پس در نتیجه باید بدانیم که هر هنرمند محتوای: گرافیک، موشن گرافیک، فیلم سازی و تدوین باید به این دانش مسلط باشد.

دیدن نمونه کار به میزان فراوان

دیدن نمونه کار به شما در هنگام آموزش و پس از آموزش چند مزیت دارد: اولین مزیت آن این است که با مدل های مختلف موشن گرافیک آشنا می شوید و ایده های زیادی به دست می آورید. دومین مزیت شکل گیری سوال است. دیدن موشن گرافیک های مختلف برای شما سوال ایجاد می کند که مثلا در این قسمت از این موشن از چه تکنیکی استفاده شده است که در نهایت از استاد خود سوال می پرسید و یا با سرچ در اینترنت، این چالش برای شما بر طرف می شود. شکل گیری سوال در زمان یادگیری، به شما کمک می کند یادگیری بهتر و عمیق تری داشته باشید.


انجام تمرین به میزان زیاد

انجام تمرین به میزان فراوان

انجام تمرین زیاد باعث یادگیری بیشتر و بهتر خواهد شد. در هنگام آموزش به ازای هر ساعت آموزش حداقل باید 4 تا ساعت تمرین انجام شود تا یادگیری کامل و در ذهن ثبت شود. حال اگر شخصی بیش از استاندارد یعنی زمان اعلامی تمرین انجام دهد، قطعا تسلط بیشتری پیدا خواهد کرد.

از چه نرم افزاری برای یادگیری و ساخت موشن گرافیک استفاده کنیم و چرا؟

بهترین نرم افزاری که برای ساخت موشن گرافیک استفاده می شود افتر افکت است. 

افتر افکت ساخت شرکت ادوبی می باشد. این نرم افزار مزیت های فروانی دارد که باعث می شود انتخاب اول هر طراح موشن گرافیک باشد.


  1. اول از همه امکانات و انجین قدرت مند آن است.
  2.  دومین مزیت امکان ارتباط با سایر نرم افزارهایی که در کنار افتر افکت به آنها نیاز داریم است. 
  3. نرم افزاری های مثل فتوشاپ و ایلاستریتور که استفاده از آنها از واجبات است. 

به عبارتی خلق گرافیکی که برای ساخت موشن گرافیک نیاز است در یکی از این دو نرم افزار انجام می شود. و نرم افزارهای دیگر مثل پریمیر که در تدوین به کمک ما می آیند.


با توجه به هم خانواده بودن این نرم افزار ها، تمام فایل به طور مستقیم از این نرم افزار ها در افتر افکت باز می شود. و سومین مزیت سرعت بالاتر در رندر گیری است


لب تاپ مناسب موشن گرافیک

برای ساخت موشن گرافیک از چه لپ تاپ و یا سیستمی استفاده کنیم؟

برای ساخت موشن گرافیک بهتر است که قطعات داخلی کامپیوتر از موارد زیر شکل گرفته شده باشد. اول از همه هارد آن اس اس دی (ssd) باشد. سی پی یو (cpu) آن از سری کا (K)، اچ (H)و اچ کیو (HQ)باشد. 


حداقل رم مورد نیاز 8 گیگابایت(8GB) است است پیشنهاد می شود از رم 16گیگابایت (16GB)به بالا استفاده شود. حتما کارت گرافیک داشته باشد. 

پیشنهاد می شود از کارت گرافیک های شرکت انویدیا (NVIDIA) از سری های 1000، 2000 و 3000 استفاده شود. اگر در شناخت قطعات لپتاپ و کامپیوتر هیچگونه سررشته ای ندارید حتما مقاله انتخاب لپ تاپ مناسب برای موشن گرافیک را مطالعه نمایید


  انتخاب لپ تاپ مناسب برای موشن گرافیک و گرافیک


نظرات و پیشنهادات شما برای ما ارزشمند است پس اگر شما هم اگر نظری در باره این مقاله دارید حتمای برای ما بنویسید . 

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










آقای راد
۱۴۰۰-۴-۱۹



کوتاه و مفید بود...




اسکیلرن
۱۴۰۰-۴-۲۱



ممنون از دیدگاه شما


کوروش
۱۴۰۱-۵-۱۸



بسیار عالی. این مقاله باعث شد در ابتداری کار یک دید کلی داشته باشم نسبت به این حوزه. خیلی ممنونم :)




اسکیلرن
۱۴۰۱-۵-۲۰



خوشحالیم که این محتوا براتون مفید بوده , ما همیشه سعی کرده ایم که یک چشم انداز شفاف به دانشجویان و حتی فعالان حوزه موشن گرافیک و محتوا بدهیم. موفق باشید کوروش عزیز.