۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

انتخاب لپ تاپ مناسب برای موشن گرافیک و گرافیک


انتخاب یک سیستم برای کار های گرافیکی یکی از مهم ترین فاکتور هایی هست که باید به آن توجه کنید , در این مقاله میخواهیم در رابطه با انتخاب یک سیستم برای کار های گرافیکی و موشن گرافیک توضیح دهیم .






فناوری
  • 17 دقیقه
  • 3271نفر

انتخاب لپ تاپ مناسب برای موشن گرافیک و گرافیک

شاید، شاید که نه حتما! حتما شمایی که مشغول مطالعه این مقاله هستید، قطعا نیاز دارید که بدونید برای انجام کاری که مشغولش هستید باید چه لپتاپ و یا سیستمی خریداری کنید.


شاید طراح گرافیک، طراح موشن گرافیک و یا تدوین گر هستید و شایدم یه عکاس حرفه ای که میخواد یه رنگ و لعاب حسابی به عکساتون بدین! پس ادامه این مقاله  را بخوانید حتی اگر میخواید توی دوره تولید محتوا شرکت کنید .


می خواهیم با هم یاد بگیریم چه سیستم و یا لپ تاپی بخریم که، مناسب شغل و فعالیتمون باشه. باید اول سخت افزار ها بشناسیم. باید بدونیم چه سخت افزاری مناسب چکاریه؟ لپ تاپ و یا سیستم از قطعات مختلفی تشکیل شده هر کدوم یه وظیفه رو به دوش میکشن. خب میپرسید این قطعات چی هستن؟


شما در هر زمینه ای بخواهید فعالیت کنید باید ابزار اون کار رو داشته باشید . یکی از متداول ترین سوال هایی که دانشجو های ما میپرسند این هست که برای کار موشن گرافیک چه سیستمی باید تهیه کنم و یا حداقل مشخصات و سخت افزار لب تاپ برای موشن گرافیک باید چی باشه ؟

در این مقاله به طور مفصل در رابطه با این موضوع بحث خواهیم کرد , در ابتدا به قطعات مهم کامپیوتر اشاره خواهیم کرد و در نهایت شما متوجه می شوید که برای کار موشن گرافیک و یا کار هایی که مرتبط با حوزه گرافیک هستند چه سیستمی برای شما مناسب هست

قطعات اصلی کامپیوتر و لپتاپ

قطعات شامل مادربرد (Mainboard or Motherboard)، سی پی یو(CPU)، رم (RAM)، هارد اچ دی دی(HDD) و هار های اس اس دی (SSD)، کارت گرافیک(GPU)، پاور(power). این قطعات که نام بردیم مهترین و اصلی ترین قطعاتی هستم که یک کامپوتر رو تشکیل میدن و عملا اگر نباشن سیستم به هیچ عنوان کار نمی کنه.


مادر برد کامپیوتر

مادربرد (Mainboard or Motherboard)

اولین قطعه مادربرد هست. مادر برد ستون اصلی کامپیوتر به حساب میاد، تمام قطعات به واسطه‌ی مادربرد به مهم دیگه متصل میشن.


سی پی یو

سی پی یو(CPU)

قطعه دوم مغز کامپوتر یعنی سی پی یو هست. سی پی یو وظیفه پردازش را بر عهده دارد، البته تنها پردازش گر کامپوتر نیست اما اصلی ترین پردازشگر به حساب می‌آید که داده های دستور را ار رم دریافت، رمز گشایی و در نهایت پردازش میکند و تحویل میدهد. به طور خلاصه مغز کامپوتر و اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه ها را عهده دار است.


رم

رم (RAM)

قطعه بعدی رم و یا حافظه موقت نام دارد. رم همانند دیگر حافظه ها مانند اچ دی دی و اس دی دی، وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات را بر عهده دارد، با این تفاوت که سرعت آن چندین برابر آنها است و دیتا ها را به طور موقت برای پرداز سریع توسط سی پی یو در خود نگهداری می‌کند.

 عملا باید گفت اگر سی پی یو با سرعت بالای خود بخواهد، اطلاعات را به طور مستقیم از روی هارد بخواند عملکرد سیستم به کند ترین شکل ممکن انجام خواهد شد، به همین علت رم وظیفه دارد اطلاعاتی نظیر ویندوز، و نرم افزار ها را برای خواندن و پردازش شدن توسط سی پی یو، به طور موقت در خود ذخیره کند تا تا با سرعتی بالاتر عملایات مورد نظر صورت گیرد.


پاور کامپیوتر

پاور(power)

قطعه چهارم پاورمی‌باشد. تمام قعطعات که در لپ تاپ و کیس های ثابت استفاده می شوند، به منبع انرژی یعنی برق نیازمند هستند که به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم از پاور تغزیه می شوند. از آنجایی که کامپیتور نمیتواند به طور مستقیم به برق شهری وصل شود، پاور برق شهری را دریافت می کند و آن را به برق مورد نیاز یه سیستم کامپوتری تبدیل می کند. در لپ تاپ ها پاور برق را مستقیم به مادر برد میدهد و تمام قطعات یک لپتاپ از همان مادربرد تغذیه می کنند.


اما در کامپوتر های ثابت تماما اینگونه عمل نمی شود. در پاور کیس ها چندین خروجی وجود دارد، خروجی که به مادر برد وصل می شود و برق سی پی یو، رم، کارت گرافی فن سی پی یو، کارت وای فا،کارت شبکه، کارت گرافیک و... را تامین می کند. خروجی بعدی کابلیست که به هارد متصل می شود و به طور مستقیم برق مورد نیاز را تامین میکند.


دیگر خروجی برای برخی از کارت های گرافیک میان رده و حرفه ای است که علاوه بر استفاده از برق مادربرد، کابلی دیگر به آن وصل میشود که در صورت نیاز از استفاده کند. یک دیگر از کابل های برق پاور، نیاز سی دی رام را تامین میکند. یکی دیگر از کابل های مستقیم که از پاور می آید، کابلی است که تامین کننده برق فن و نورپردازی کیس های جدید است.


کارت گرافیک

کارت گرافیک(GPU)

و اما قطعه پنجم کارت گرافیک! کارت گرافیک گرافیک را باید مغز دوم کامپیوتر نامید. وظیفه کارت گرافیک تبدیل واحد پردازش کاپیوتری به تصاویر قابل درک است که در مانیتور مشاهده میکنیم. عملا اگر گرافیک نباشد، تصویری نخواهیم دید.


در سیستم ها دو مدل گرافیک وجود دارد. گرافیک ان برد که به کمک رم و سی پی یو وظیفه پردازش تصویری را انجام میدهد که فقط در سطح دیدن خروجی نرم افزارهای سبک، فیلم، وب گردی ... استفاده می شود.


نوع دوم کارت گرافیک مجزا است که برای کارهای سنگینی ، مثل تدوین فیلم، ساخت انیمیشن، بازی های سطح بالا استفاده می شود و اگر این نوع کارت گرافیک نباشد، امکان این عملیات ممکن نیست و کندی شدید تصویر که اصطلاحا لگ زدن گفته می شود مواجه خواهیم شد.


هارد های ssd

هارد (HDD & SSD)

و اما قطعه ششم، هاردها هارد ها وظیفه ذخیره سازی اطلاعات ( خواندن و نوشتن اطلاعات) را در کامپوتر بر عهده دارند. سیستم عامل( ویندوز، لینوکس، مک)، نرم افزارها، فایل های صوتی، تصاویر، فیلم ها، متن ها و انواع فایل برای دیدن، شنیدن و یا اجرا شدن، ابتدا باید در یک فضایی نوشته( ذخیره) شود و در صورت نیاز آنها را ببینیم (خواندن اطلاعات) که امر مهم توسط هارد دیسک ها انجام میشود.


هارد دیسک ها به چند دسته تقسیم میشود. دسته اول هارد های ثابت است که در کامپوترهای دسک تاپ و لپ تاپ نصب می‌ شود. همین نوع ثابت خود به دو دسته اچ دی دی (هاردهای دیسکی مکانیکی) و اس اس دی (هارد های بر پایه فلش مموری). در هاردهای دیسکی مکانیکی، به علت محدودین در چرخش دیسک و خواندن و نوشتن اطلاعات توسط هد از سرعتی کمتری برخوردار است، اما در اس اس دی ها با توجه به اینکه از هیچ قطعه مکانیکی مثل موتور، هد و دیسک استفاده نشده و تمام قطعات بر پایه برد الکترونیکی است، سرعت خواندن و نوشت اطلاعات تا 20 برابر افزایش یافته است.


دسته دوم هارد های قابل حمل است به چند نوع هارد پاسپورتی، فلش مموری، اس دی کارت ها تقسیم می شود. خب حالا که تا حدودی با قطعات اصلی کامپوتر اشنا شدیم، میریم سراغ اینکه چه لپتاپ و یا سیستمی بگیریم که مناسب کارمون باشه؟ اول از همه از فتوشاپ شروع کنیم.


لپ تاپ مناسب فتوشاپ

برای کار با فتوشاپ چه لپ تاپی بخریم ؟

اکثرا فکر می کنند که نرم افزاری مثل فتوشاپ و ایلاستریتور به کارت گرافیک حرفه ای نیاز دارند. باید بگم که سخت در اشتباه هستید. اگر طراح گرافیک هستید و یا تصویر سازکه با نرم افزارهای مثل فتوشاپ، ایلاستریتور، ایندیزاین، کورل دراو و نرم افزار های مشابه دیگه کار می کنید حتما نیاز به داشتن کارت گرافیک مجزا در سیستم نیستید!


سی پی یو یه بخش گرافیکی داره که کارهای سبکی مثل طراحی کارت ویزیت، طراحی پوستر، طراحی جلد کتاب، صفحه ارایی، روتوش عکس، خلق تصاویر وکتوری و تصویر سازی رو به راحتی انجام میده، البته به کمک رم. حداقل رم مورد نیاز برای این کار 8gb است. 


یعنی اگر یه رم 8gb و حتی cpu i3 داشته باشیم میتونی کارای گرافیکی انجام بدیم؟ بله به سادگی امکان پذیر است.

البته باید یه نکته ای رو اینجام بگم که، تمام این کارایی که گفتم دو بعدی بودن، اما اگر بخواید از امکانات سه بعدی نرم افزار فتوشاپ استفاده کنید حتما به یه کارت گرافیک خوب نیاز دارید. 


صحبت از cpu i3 شد، اصلا این i3،i5 یاi7 چی هست داستانش؟


cpu لپ تاپ

انتخاب cpu مناسب

کلا در دنیا 2 شرکت سازنده cpu وجود داره که یکیشون amd هست و دیگری intel. شرکت اینتل سری سی پی یو هاشون با i نام گذاری کرده که ازi3 شروع میشه و چند سالی اخیر هم اخرین نسل سی پی یو را با نام core i9 رونمایی کرد که البته قیمت بسیار بالایی داره.


خب حالا اینا چه فرقی با هم دارن؟ 


 به زبان ساده، هر چه عدد core به سمت بالا میره، سرعت پردازش cpu بالاتر میره. البته سرعت cpu فقط به این بستگی نداره گاهی اوقات پیش میاد که میبینیم corei3 از corei5و core i7 هم سرعت بالاتر داره.


 به غیر از عدد core یه عدد 4 یا 5 رقمی وجود داره، مثلا نوشته شده core i7 5444 ، این نشان از سال ساخت و مدل پردازنده هست، حالا اگر یه سی پی یو core i3 9500 باشه، قطعا قدرت و سرعتی بالاتر از core i7 5500 داره. تازه این تمام ماجرا نیست، بعد از این عدد 4 یا 5 رقمی یه حروف وجود داره که هر کدام نمام یک چیزی هست و در خرید باید دقت کافی داشته باشیم.


در سیستم های Desktop یا همان کامپوتر های ثابت (کیس) دو نمونه سی پی یو وجود داره K و T. سری T برای مصارف با کارایی معمولی است، چون در این مدل مصرف برق کمتری وجود دارد و عملا با این پردازش پایین به درد کارهای مثل گیم و رندرگیری نمیخوره. البته نه اینکه بگیم نمیشه رندر گیری کرد و یا اصلا نمیشه بازی کرد! یک سری بازی های سنگین رو یا کلا اجرا نمیکنه یا تصویر کند میشه، در رندر گیری هم همینطور، اون بازدهی که باید داشته باشه رو نخواهد داشت. اما سری K آنلاک برای اورکلاکینک! یعنی زمانی که در حال پردازش سنگین هستیم، برق بیشتری به سمت سی پی یو روانه می شود و این باعث پردازش به راحتی انجام بشه.


اما در سری های Mobile. اینجا منظور از موبایل دستگاه های قابل حمل است و اختصاصا منظور ما لپ تاپ هست. 


  •  سری M Processor : پردازنده موبایل مخصوص لپ تاپ هایی است که به تبلت تبدیل می شوند
  •  سری H Processor: پردازنده موبایل با گرافیک قدرتمند
  •  سری HK Processor: پردازنده آنلاک مجهز به گرافیک قدرتمند 
  •  سری HQ Processor: پردازنده چهار هسته ای با گرافیک قدرتمند
  •  سری U Processor: پردازنده فوق کم مصرف برای مصارف عمومی و غیر تخصصی

اگر بخواهیم به ترتیب بگوییم، قوی ترین سی چی یو HQ بعد از آن HK و H و ضعیف ترین سری U است. بدین ترتیب مشخص شد با توجه به کاری که میخواهید انجام دهید، باید چه سی پی یو ای انتخاب کنیم، اگر کارهای معمولی داشته باشیم و از سی پی یو های قدرتمند استفاده کنیم، عملا بین 20 تا 40 درصد پول بیشتری پرداخت کردیم و اگر هم کارهای نظیر طراحی موشن گرافیک داشته باشیم و خساست به خرج بدیم و از سری u انتخاب کنیم، عملا پولومون رو ریختیم توی جوب آب! پس دقت کافی در هنگام خرید لازم است.


کارت گرافیک مخصوص کار

انتخاب کارت گرافیک مناسب کار

برای کارت گرافیک ها(GPU) هم همانند سی پی یوها(CPU)، دو شرکت سازنده به نام های AMD و Nvidia وجود دارد. (البته به تازگی شرکت اینتل هم جمع تولید کنندگان کارت های گرافیک اضافه شد). معمولا برای کارهای تدوین، موشن گرافیک، انیمیشن و گرافیک سه بعدی از کارت های گرافیک شرکت Nvidia استفاده می شود.


در کارت گرافیک های Nvidia هم همانند cpu ها سری های مختلف دارند. یکی از معروف ترین های این شرکت GTX هست، خود GTX هم باز سری داره، مثل: سری 1000، سری 2000 و به تازگی سری 3000 هم وارد بازار شده است. تقریبا هر دو سال یک بار Nvidia سری جدید خود را روانه بازار می کند.

کارت گرافیک سری 1000 nvidia

کارت گرافیک سری 1000 به چهار سطح اولیه، میان رده، سطح حرفه ای ، بسیارحرفه ای (استثنایی) تقسیم می شود. 

 سری های سطح اولیه GeForce GT 1010 و GeForce GT 1030

 در میان رده های آن GeForce GTX1050 ، GeForce GTX1050Ti و GeForce GTX1060 

 سطح حرفه ای هم GeForce GTX1070 ، Ti GeForce GTX1070 و GeForce GTX1080 

 بسیارحرفه ای: GeForce GTX1080Ti و Nvidia Titan Xp

کارت گرافیک سری 3000 nvidia

کارت گرافیک سری 2000 به سه سطح تقسیم میشه: میان رده، سطح حرفه ای ، بسیارحرفه ای (استثنایی)

 میان رده : GeForce RTX2060

 سطح حرفه ای: GeForce RTX2060Super ، GeForce RTX2070 ، GeForce RTX2070 Super ، GeForce RTX2080، GeForce RTX2080 Super

 سطح بسیار حرفه ای: GeForce RTX2080Ti و Nvidia Titan RTX

کارت گرافیک سری 3000 nvidia

کارت گرافیک سری 3000 هم تا به امروز به سه دسته و پنج مدل تقسیم میشه 

 میان رده : GeForce RTX3060

 سطح حرفه ای: GeForce RTX3060Ti ، GeForce RTX3070 ، GeForce RTX3080 ، GeForce RTX2080

 سطح بسیار حرفه ای: GeForce RTX3090


این مقاله ادامه دارد ...

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










امیر محمد
۱۴۰۰-۱-۲۴



سلام، ممنون از مقاله خوبتون تقریبا این مطلب متوجه شدم چه لپ تاپی مناسب من هست، فقط یه نکته اینکه شما پیشنهاد میکنید برای یادگیری و کار بر روی موشن گرافیک از دسکتاپ استفاده بشه یا لپ تاپ. الان برای خرید به شک افتادم. ممنون میشم راهنمایی کنید




اسکیلرن
۱۴۰۰-۲-۴



سلام , کاملا بستگی به استفاده شما داره یه زمنی هست قابل حمل بودن برای شما مهم نیست در این مورد حتما از دسکتاپ برای موشن گرافیک استفاده کنید چون مدیریت گرما در کیس ها بهتر انجام میشه و نیازی به کول پد و .... نیست و بقیه تجهیزات در برابر گرما قرار نمیگیرند و اگر از لب تاپ برای موشن گرافیک استفاده میکنید سعی کنید که از کول پد استفاده کنید (در صورت کار های سنگین) ولی اگر قابل حمل بودن برای شما مهم نیست پیشنهاد میکنیم که از سیستم استفاده کنید . البته با همین مشخصات . موفق باشید