این روزها واقعیت مجازی (Virtual Reality) در حال فراگیر شدن در جهان است. شرکت های بزرگ هزینه های زیادی را صرف توسعه هدست VR، تولید محتوا به صورت واقعیت مجازی و تشویق کاربران به استفاده از این محصولات می نمایند. در این بین موقعیتی ویژه برای فیلم سازان و انیماتورها پیش آمده تا دست به تولید انیمیشن واقعیت مجازی بزنند.
اما این پرسش مطرح می شود که ساخت انیمیشن واقعیت مجازی چه تفاوتی با روش های قدیمی تر تولید انیمیشن دارد؟
در انیمیشن سه بعدی شات و زاویه های دوربین ثابت هستند و بر همان اساس انیمیشن ساخته می شود در حالی که تجربه های واقعیت مجازی وابسته به تعامل با دنیای واقعی هستند. در طول یک شات واقعیت مجازی نقطه تمرکز انیمیشن فقط یک چیز نیست، بلکه چندین زاویه دید وجود دارد که در حال تغییر هستند. بنابراین لازم است به انیمیشن واقعیت مجازی با دیدی جدید نگاه کنید.
جیک راول، کارگردان یکی از جدیدترین پروژه های انیمیشن VR می گوید: "بزرگترین تفاوت انیمیشن واقعیت مجازی و سایر انواع انیمیشن در این است که شما خود را درون محیط انیمیشن تصور می کنید و با چشم اندازی جدید به آن نگاه می کنید. این مشارکت ذهن شما را تحریک می کند و وادارتان می کند نسبت به اندازه و سرعت حرکت اشیاء مجازی واکنش نشان دهید".
در انیمیشن VR که در مقیاس بزرگی در حد یک اتاق و حتی بزرگتر ساخته شده لازم است کیفیت انیمیشن در تمام زوایایی که در دامنه دید مخاطب است، بالا باشد. با این حال تولید انیمیشن برای مقیاس های کوچکتر واقعیت مجازی مشابه با روش ساخت انیمیشن سه بعدی است. در مقیاس های کوچکتر معمولاً مخاطب در حالت نشسته است و نمی تواند در تمام زوایا، مثلاً دور تا دور کاراکتر مجازی، حرکت کند.
انیمیشن واقعیت مجازی به سرعت در حال تغییر است
در حال حاضر پروژه های مختلفی در زمینه واقعیت مجازی ساخته شده است. از انیمیشن های مستقل تجربی گرفته تا فیلم های تبلیغاتی و بازی های ویدئویی. در بعضی فیلم های واقعی به کار گرفته شده، در بعضی تصاویر کامپیوتری مطابق با واقعیت و بعضی هم ظاهری کارتونی دارند. این بدان معنی است که ترکیبی از مدیوم های مختلف در تولید واقعیت مجازی به کار برده می شوند و روز به روز تنوع این نوع پروژه ها افزایش می یابد.
کارگردانی انیمیشن VR شامل هدایت کاربر نیز می شود
از آن جا که کاربر می تواند از همه زوایا به محیط انیمیشن واقعیت مجازی نگاه کند، روش متداول تدوین و فیلمبرداری در آن کارایی ندارد. اکنون کاربر خود تبدیل به گرداننده دوربین شده است. بنابراین بسته به تجربه و داستانی که قرار است روایت شود، ساخت انیمیشن VR شامل هدایت کاربران نیز می شود.
بیل هالر که سرپرست تولید انیمیشن است می گوید: "در واقع لازم است تعداد مخاطبان را حساب کنید و پیش بینی کنید که به چه چیزهایی در چه زمانی نگاه می کنند. در غیر این صورت مخاطبان دچار سردرگمی خواهند شد. به عنوان یک انیماتور واقعیت مجازی علاوه بر همکاری با سایر انیماتورها لازم است با سایر دست اندرکاران تولید نظیر تکنسین های صدا، نور و پس زمینه نیز هماهنگ شوید. با این کار می توانید انیمیشن خود را مرحله به مرحله پیش ببرید تا مخاطبان با داستان درگیر شوند."
چالش های ساخت انیمیشن VR
فرآیند ساخت انیمیشن به شیوه واقعیت مجازی در بسیاری از موارد به فرایند ساخت انیمیشن سه بعدی شباهت زیادی دارد. با این حال یکی از تفاوت های عمده آن فرایند بازبینی انیمیشن است که دشواری های خاص خود را دارد. زیرا معمولا کارگردان یا سرپرست انیماتورها در حالی که هدست به چشم دارد تغییرات را یادآوری می کند ولی سایر انیماتورها درحالی که انیمیشن روی صفحه نمایشگر با زاویه دوربین تمام صفحه نمایش داده می شود، باید تغییرات را اجرا کنند. این شیوه نمایش باعث می شود تصاویر به صورت ناموزون دیده شوند و فاصله ها و تناسب اندازه تصاویر با یکدیگر دستخوش تغییر شوند. شرکت هایی نظیر Quill و Oculus VR به دنبال تولید ابزارهایی برای ساخت انیمیشن به صورت مستقیم از راه هدست هستند تا تیم ها بتوانند همزمان با هم روی یک انیمیشن کار کنند.
چالش دیگر ساخت انیمیشن VR از لزوم پیوسته بودن شات های انیمیشن سرچشمه می گیرد. در انیمیشن واقعیت مجازی نمی توان دوربین را کات کرد و صحنه را از جای دیگری آغاز نمود. پس لازم است انتقال از صحنه ای به صحنه دیگر به صورت پیوسته صورت بگیرد. برای این کار دو روش وجود دارد: یک راه برای آن انتخاب یک پُز یا وضعیت بدن ثابت برای کاراکتر در یک فریم مشخص و تغییر صحنه اطراف آن کاراکتر است و روش دیگر پنهان کردن کاراکتر پشت یک جسم و سپس تغییر صحنه است.
نظرات ارزشمند شما