۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

نحوه دیدن دوره آموزشی اثر بخش


اینجا قراره یاد بگیریم یه دوره آموزشی ویدئویی و یا آنلاین رو چطور ببینیم که بیشترین باز دهی رو در یادگیری تجربه کنیم. مهم نیست این دوره آموزشی چی هست! مهم این که چه نکاتی را باید در مسیر یادگیری رعایت کنیم






آموزش
  • 17 دقیقه
  • 2281نفر

نحوه دیدن دوره آموزشی اثر بخش

اینجا قراره یاد بگیریم یه دوره آموزشی ویدئویی و یا آنلاین رو چطور ببینیم که بیشترین باز دهی رو در یادگیری تجربه کنیم. مهم نیست این دوره آموزشی چی هست! مهم این که چه نکاتی را باید در مسیر یادگیری رعایت کنیم که در آخر تسلط کافی به موضوع پیدا کنیم خیلی از افراد هستند که فکر میکنند با آموزش های آنلاین , امکان یادگیری مهارت نیست و حتما باید در کلاس های حضوری شرکت کنند ما در این مقاله به شما راهکار هایی را معرفی میکنیم که بتونید از کلاس های آنلاین و آموزش های ویدیویی بهترین استفاده را ببرید. با ما همراه باشید

چرا دوره آموزشی را باید خوب ببینیم؟

باید بدونیم آینده کاری هر شخص بسته به میزان دانشی که کسب کرده داره، اگر در یک موضوع یادگیری دقیق و عمیق رخ بده و متخصص اون حوزه بشیم، اعتبار زیادی به دست میاریم که هم باعث شهرت میشه هم کسب درامد فراوان. متخصص بودن در یک حوزه، باعث حس ارزشمندی میشه که در نتیجه اعتماد به نفس آدم افزایش پیدا میکنه. در نهایت باید بدونیم که اگر در یادگیری دقت لازم را نداشته باشیم نه تنها آینده کاریمون رو از بین بردیم، بلکه وقت و هزینه هم از دست میدیم.


هدف گذاری در زمان دقیق 
موضوع اول

هدف گذاری دقیق درزمان

هدف گذاری دقیق یعنی برای دیدن یک دوره آموزشی زمان دقیق مشخص کنیم. فرض بر این بگیرین که میخوایم دوره آموزش فتوشاپ آنلاین بگذرونیم. باید برای بهتر نتیجه گرفتن هدف گذاری دقیق انجام بدیم. مثلاً تعین کنیم در بازه 60 روزه باید فتوشاپ را یاد بگیریم، 60 روز - روزانه 2 ساعت. نکته مهم اینه که به هیچ عنوان در یادگیری دسته بالا و یا دست پایین نگیرید! یعنی تعادل رعایت شود.


دوره‌ای که به 2 ماه زمان نیاز داره، به هیچ عنوان در هدف گذاری زمان یک هفته‌ای برای آن قرار ندهیم. قرار دادن زمان خیلی کم برای یک دوره، بزرگ باعث می‌شود که از پس آن بر نیایم و در نهایت دلسرد شویم، به قول معروف" سنگ بزرگ علامت نزدنه". و بلعکس آن اگر همین دوره را در زمان تعین هدف، یک سال زمان برای آن در نظر بگیریم باعث می‌شود که در نهایت خسته شویم و به سر انجام نرسد. پس در نهایت برنامه ریزی خارج از توان انجام ندهیم. یکی دیگر از مواردی که باید انجام شود، برنامه ریزی روزانه است.


برنامه ریزی روزانه 
موضوع دوم

برنامه ریزی روزانه

خوبه که بدونید برنامه ریزی ذهنی به تنهایی هیچ تاثیری نخواهد داشت. قبل شروع هر نوع آموزش برنامه آن روز را مکتوب بنویسید. بنویسید مثلاً 1 ساعت ویدئوی آموزشی می‌بینید، 1 ساعت تمرین و تکرار و 1 ساعت انجام پروژه (این اعداد فرضی می‌باشد). در انتهای همان روز جمع بندی انجام دهید که چه مقدار آموزش‌ها را پشت سر گذاشتید. در انتهای هر هفته هم بررسی کنید که در هفته‌ای که گذشت چه مقدار از آموزش‌ها را گذراندید. با این جمع بندی متوجه میزان پیشرفت و میزان نیاز تلاش بیشتر می‌شوید که در نهایت به نتیجه بخشی شما در آموزش کمک می‌کند.


پیوستگی در یادگیری 
موضوع سوم

پیوستگی در یادگیری

عدم پیوستگی باعت از هم پاشیدن زنجیره آموزش در ذهن می شود. افرادی که برنامه ریزی آموزشی مثلا 1 ساعت آموزش در روز را دارند، موفق تر از افرادی هستند که یک روز10 ساعت آموزش میبینند و چند روز هیچ! جوری برنامه ریزی آموزشی را انجام دهید که در توان شما باشد و پیوستگی از بین نرود. جوری که حتی اگر روزی کار ضروری داشتین هم بتوانید به تعهد خود عمل کنید و پیوستگی در آموزش را انجام دهید. " نظم و پیوستگی روزانه باعث شرطی شدن ذهن می شود و عملکرد ذهن در یادگیری را بالا میبرد"


نوت برداری در آموزش 
موضوع چهارم

نوت برداری در آموزش

نوت برداری از نکات مهم و تازه، باعث می‌شود نکات: در ذهن بماند، عمیق تر یاد بگیرید، در صورت لزوم آن را به سادگی بدون نیاز به بازگشت به فیلم به یاد آورید، سرعت مرور کردن و تمرین مجدد را افزایش دهید واین امر یکی از مهمترین روشهای مهارت یادگیری می باشد. " در یک خط باید گفت نت برداری باعث صرفه جویی در زمان یادگیری و حک شدن موضوع در ذهن خواهیم شد"


تکرار و تمرین 
موضوع پنجم

تکرار و تمرین

معجزه ای به نام تمرین. عملا باید گفت، بدون تمرین یادگیری رخ نخواهد داد. حتی اگر هزار دوره ببینید. یادگیری تنها با تکرار و تمرین انجام خواهد شد. باید به اضای هر ساعت آموزش بیش تر از 4 ساعت تمرین انجام داد. اگر این تمرین ها بیشتر باشد یادگیری بیشتر و عمیق تر خواهد بود. اگر قرار بر تمرین ندارید، بهتر است وقت خود را برای دیدن فیلم های آموزشی تلف نکنید.


مکتوب کردن کار ها 
موضوع ششم

مکتوب کردن کارها

بنویسید تا اتفاق بیافتد. نوشن نیز یکی از روش های مهارت یادگیری است. نوشتن موضوعات باعث یادگیری بهتر میشود. وقتی شما در حال نوشتن هستید، چشمان شما، ذهن شما، دستان شما، زبان و گوش شما نیز درگیر خواهد شد و ناخودآگاه وقتی بخش های مختلف درگیر یک موضوع بشود، از نظر مغز این مطلب مهم به نظر می‌ رسد و ذهن آن را بهتر به خود می سپارد و از طرف دیگر مکتوب کردن هر چیز تعهد آور است، عملا شما به خود متعهد می شوید.


دیدن انتهای ماجرا 
موضوع هفتم

دیدن انتهای ماجرا (چشم انداز)

دیدن انتهای ماجرا؟ بله دیدن انتهای ماجرا قبل از رسیدن بهش! فرض بر این بگیرید که می‌خواید آموزش فتوشاپ و یا آموزش موشن گرافیک و یا هر آموزش دیگه ببینید، ببینید اگر امروز این آموزش رو بلد بودید در چه جایگاهی قرار داشتید؟ چه میزان درآمد به دست آورده بودید؟ با چند برند معتبر در ارتباط بودین که به کار شما نیازمند بودن؟ دونستن اخر ماجرا باعث میشه که انرژی بیشتری برای ادامه پیدا کنید.


حفظ انگیزه 
موضوع هشتم

حفظ انگیزه

حفظ انگیزه باعث ایجاد حس بهتر در درون ما میشه و از طرفی دیگر ایجاد تمرکز برای رسیدن به خواسته هامون میشه و در انتها احتمال نتیجه گرفتن از یک دوره برای ما بیشتر میشه


مهارت یادگیری 
موضوع نهم

مهارت یادگیری

مهارت یادگیری از نون شب واجب تره. اگر امروز به این مهارت تسلط کافی داشتیم، قطعا جایگاهی متفاوت در مهارت‌های دلخواه خود به دست اورده بودیم و الان در یک حوزه مشخص جزء افراد متخصص و شاخص بودیم. امسال باید با جدیت تمام روی این مهارت تمرکز و سرمایه گذاری کنیم. بله سرمایه گذاری! چرا گفتم سرمایه گذاری؟ چون باید یه وقت کافی و تمرکز حسابی برای یادگیری این مهارت بزاریم تا کاملا یاد بگیریم و اگر به مهارت یادگیری دست پیدا کنیم، به دست اوردن هر تخصصی برای ما آسون میشه.


بخش بندی دوره آموزشی 
موضوع دهم

بخش بندی دروه آموزشی

بخش بندی و تکه کردن دوره اموزش یکی از مهم ترین ارکان اصول یادگیری است، بجای اینکه 10 ساعت دوره را در یک روز ببینید ، این دوره 10 ساعته را به 10 قسمت 1 ساعته تبدیل کنید و حتی تکه های کوچک تر مثلا 20 قسمت نیم ساعته و حتما برای هر ساعتی که آموزش میبینید همان روز چند ساعت تمرین انجام دهید. 


به هیچ عنوان انجام تمرین را به انتهای دوره موکول نکنید. ابتدا آموزش ببینید، تمرین آن آموزش را انجام دهید و فردا به ادامه آموزش برسید. این امر باعث می شود بهترین نتیجه را دریافت کنید. نکته: "تا زمانی که تسلط کافی به آن جلسه پیدا نکردید، به جلسه بعدی نروید، حتی اگر صد بار یک جلسه را دیدید."


انباری دوره ها 
بخش یازدهم

انباری دوره ها (انباشت اطلاعات)

یکی از اشتباهات رایجی که اکثر افراد به آن دچار میشوند، انباشت اطلاعات است. همزمان در ذهن خود نقشه ای می کشید که 20 دوره آموزشی را همزمان بگذرانیم که در واقعیت همچین چیزی ممکن نیست. این مدل یادگیری به دنیای تخیلات تعلق دارد دارد نه دنیای واقعی! خرید همزان 20 دوره و دستری به آنها باعث میشود تمرکز از بین برود و هر روز از روی کنجکاوی به یکی از دوره ها سرک بکشیم و این مسئله باعث می شود هیچگاه در هیچ یک از دوره به موفقیت نرسیم.


در نتیجه پیشنهاد می شود یک دوره یک دوره به جلو بروید و تا در دوره قبلی به موفقیت در یادگیری دست پیدا نکردین، هرگز دوره بعدی را شروع نکنید. نکته: انباشت اطلاعات یکی از سموم در مهارت یادگیری است.


خود را با دیگران مقایسه نکنید 
بخش دوازدهم

خود را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه خود با دیگران نوعی سم مهلک است که انسان را پا در می آورد. این سم با سم خوراکی فرق دارد. سم خوراکی انسان را یک بار برای همیشه از نعمت زندگی خلاص می کند، اما سم ذهنی باعث جلوگیری از پیشرفت می شود و عملا در جا میزنید. درجا زدن در زندگی و هیچ جا نرسیدن مرگ تدریجی با عذاب است. به جای اینکه بگوید دوست من این دوره را در یک هفته گذراند ولی من یک ماه گذشته و هنوز یاد نگرفتم، به مسیر ادامه بده و دوره را تمام کن. شرایط ادم ها با یک دیگر فرق دارد.


شاید دوست شما در این حوزه قبلا مطاعاتی داشته و ذهن آن امادگی پذیرش مطالب را داشته باشد، اما در حوزه ی دیگر این طور نباشد. در هر صورت تمرکز خود را بر روی خود و آموزش خود بگذارید نه دیگران!


استفاده از نکنیک 5 دقیقه ای 
بخش سیزدهم

استفاده از تکنیک 5 دقیقه ای

خیلی وقت ها حوصله ای یادگیری یک موضوع رو نداریم و دائما بهانه میاریم از فردا، از شنبه، از هفته بعد و هیچ موقع این "ازها" نمیرسن. اینجاست که باید بریم سراغ تکنیک 5 دقیقه ای. این تکنیک باعث میشه این دیوار بزرگ بتنی که در ذهن ما برای مقابله با یادگیری ساخته شده شکسته بشه.


 اما روش استفاده از این تکنیک: خیلی ساده است. کافی به خود بگوییم فقط 5 دقیقه از این آموزش را ببینیم. بعد از ورود به دیدن آموزش، خود بخود بعد از گذشت 5 دقیقه ادامه را خواهیم دید و آن دیوار سر سخت شکسته خواهد شد.



تمرکز بر رو دوره آموزشی 
بخش چهاردهم

تمرکز بر روی تمرکز

بلای بد تر بلای آسمانی به نام عدم تمرکز، چیزی که شاید بشه گفت بیش از 90% جامعه درگیر آن هستند. خارج مشکلاتی که در امروزه درگیر آن هستیم، گوشی موبایل، شبکه های اجتماعی، پیام رسان‌ها بدترین بلا را سر ما می‌آورند.


نوتیفیکیشن های مزاحم در حین آموزش باعث عدم تمرکز و در نهایت عدم یادگیری می‌شوند. خود من درگیر این موضوع بودم و واقعا خسته شدم بودم از این آشفتگی در تمرکز، یک روز برای همیشه تمام نتیفیکشن های تصویری و صوتی موبایل خود را خاموش کردم، حتی نتیفیکیشن پیام کوتاه. بر روی موبایل خود، اینستاگرام،تلگرام و واتس آپ نصب است، اما تقریبا میشه گفت این نرم افزار ها را ندارم. چون نه نتیفیکیشنی دریافت میکنم و نه خود به آنها مراجعه می کنم :) 


 اگر شخصی برای من پیامی مهم ارسال کرده باشد، تماس می گیرید و اعلام می کند که مثلا فلان فایل یا پیام را در واتس آپ ارسال کردم. بعد فقط و فقط برای دریافت به نرم افزار واتس آپ مراجعه می کنم. به عبارتی تمام افرادی که با من در ارتباط هستند این موضوع را می دانند. این یکی از راز های من در خصوص به دست اوردن تمرکز است.


معجزه عادت سازی 
بخش پانزدهم

معجزه به نام عادت سازی

اعتیاد در جامعه ما کمی بد جا افتاده، چون همه اعتیاد مواد مخدر، اعتیاد به سیگار، اعتیاد به مشروبات الکلی و غیره رو دیدن. اما یه اعتیاد وجود داره که اگه معتادش بشید، موفقیتتون تضمین میشه. با خودتون میگید چجوری؟ اعتیاد به آموزش. فرض به این بگیرید که شما معتاد به یادگیری شدید و هر روز حداقل 3 الی 4 ساعت ساعت مطالب جدید در یک موضوع خاص یاد میگیرید.


هر کسی بعد از گذشت 365 روز یعنی یکسال حداقل 1400 تا 1500 ساعت آموزش دیده، تمرین کرده و کاملا به یک موضوع مسلط شده. تبریک میگم، شما الان به یک متخصص تبدیل شدید و متخصص بودن یعنی ، درامد عالی، جایگاه اجتماعی سطح بالا و صدها منفعت دیگه. دیگه چی ازین بهتر؟ حالا حاضری معتاد بشی؟ و اما معتاد شدن( عادت سازی) :کافی یه شرط با خودتون بزارید و تهت هر شرایطی انجامش بدین، حتی اگه حضرت عزرائیل امده بود سروقتتون، هر روز روزی 1 ساعت به مدت 21 روز شرط بزارید که یک دوره آموزشی ببینید. 


اگر 21 روز پای این عادتتون بمونید شما یه معتاد حرفه ای شدید. برای محکم کاری این عادت 21 روزه را 21 روز دیگه تمدید کنید که یه معتاد درجه یک بشید.


کم کردن کارهای روزانه 
بخش شانزدهم

کم کردن کارهای روزانه

بجای اینکه لیست روزانتون رو پر کنید از کار، کاراتون رو کم کنید که بتونید انجامش بدید. وقتی از پس کارهای روزانه بر نیاید، باعث میشه تمام ذهنتون درگیر چک لیستی باشه که نتونستید انجام بدین و خود به خود ذهنیت منفی پیدا می کنید و نه تنها روی کارهای دیگه بلکه روی آموزش هم تمرکز نخواهید داشت. اما اگر بلعکس این باشه، به جای 15 کار، 5 کار در چک لیستتون باشه و تماما انجامش بدین، تمام فایل های ذهنیتون بسته میشه و تمرکز کافی برای یادگیری آموزش و دیگر کارهاتون پیدا میکنید.


اقدام عملی 
بخش هفدهم

اقدام عملی

خوندن این مقاله به تنهایی کمکی به ما نمی کنه. باید عملگرا باشیم و تمام این موارد را در عمل انجام بدیم. اگر تمام موارد را در عمل انجام دهیم قطعا موفقیت در انتظار ماست. پس یک بار برای همیشه پا بزارید روی تمام افکار منفی و احمال کاریتون. اگر این مقاله اسکیلرن براتون مفید بود، قطعا برای دیگران هم مفید هست، پس بفرستید برای دوستاتون (:


نظر شما در رابطه با آموزش های انلاین چیه ؟ هنوز هم بعد از انجام دادن این کارها فکر میکنید که نمیشه بدون کلاس های حضوری به نتیجه رسید ؟ نظر خودتون رو برای ما کامنت کنید حتما پاسخگوی شما هستیم :)

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید