۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک - بخش سوم


در مقاله های اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک، با چند اصطلاح مهم در این زمینه آشنا شدید.در ادامه چند اصطلاح دیگر را معرفی می کنیم.






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 2292نفر

اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک - بخش سوم

در قسمت اول و دوم سری مقاله های اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت برای ساختن موشن گرافیک، با چند اصطلاح مهم در این زمینه آشنا شدید. نرم افزار افتر افکت پرکاربرد ترین نرم افزار برای ساخت موشن گرافیک است. اگر به تازگی با موشن گرافیک آشنا شده اید، ممکن است در مسیر یادگیری خود با اصطلاحاتی برخورد کنید که به طور مرتب به هنگام کار با نرم افزار افتر افکت به کار برده می شوند. در ادامه چند اصطلاح کاربردی دیگر این نرم افزار را معرفی می کنیم.

اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک

وکتورها و پیکسل ها

در دنیای هنرهای دیجیتالی همیشه بحثی بر سر این موضوع است که بهتر است از پیکسل استفاده کنیم یا وکتور؟ همان طور که می دانید فتوشاپ تصاویر گرافیکی مبتنی بر پیکسل را می سازد و ایلاستریتور مبتنی بر وکتور است. هنگامی که کار با نرم افزار افتر افکت را آغاز می کنید ممکن است با یکی از این دو نوع احساس راحتی بیش تری داشته باشید. با این حال نباید فراموش کنید که برای هر دو نوع تصاویر گرافیکی مبتنی بر پیکسل و وکتور مزایای منحصر به فردی وجود دارد و ممکن است در هنگام کار موقعیت هایی پیش بیاید که لازم باشد یکی از آن ها را به دیگری ترجیح دهید.

مثلاً هنگام خلق یک گرادیانت بهترین انتخاب استفاده از فتوشاپ است زیرا اجازه می دهد تغییر طیف رنگی در گرادیانت بسیار نرم تر ایجاد شود. یا هنگام کار با افتر افکت بهتر است شکل هایی انتخاب شوند که در ایلاستریتور ساخته شده و مبتنی بر وکتور هستند. زیرا به عنوان مثال وقتی در ویدئو موشن گرافیک نیاز باشد که دوربین به شکل ها خیلی نزدیک شود، تصویر بی کیفیت و تار می شود و اگر این شکل ها مبتنی بر وکتور باشند، این مشکل را می توان به آسانی با فعال کردن گزینه Continuously Rasterize برطرف نمود. با کسب تجربه بیش تر به مرور می دانید که چه موقع از تصاویر مبتنی بر وکتور و چه موقع از تصاویر مبتنی بر پیکسل استفاده کنید. پیش از شروع پروژه طراحی موشن گرافیک زمانی را به فکر کردن در مورد این موضوع اختصاص دهید.

 

اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک

کار با حالت رنگی RGB

حالت رنگی (Colour Mode) از اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت و سایر نرم افزارهای شرکت ادوبی است. هنگام ارسال فایل از ایلاستریتور به افتر افکت ممکن است متوجه شوید که رنگ تصاویر تغییر کرده است. دلیل این اتفاق این است که حالت رنگی ایلاستریتور به طور پیش فرض بر اساس CMYK است که در چاپ کاربرد دارد. در حالی که حالت رنگی پیش فرض افتر افکت RGB است که برای ساختن ویدئو مناسب است. برای آن که بهترین خروجی را داشته باشید لازم است هر زمان که در ایلاستریتور برای ساختن موشن گرافیک طراحی می کنید، حالت رنگی را به RGB تغییر دهید.

می توانید این کار را به آسانی از مسیر File>Document Color Mode>RGB Color که در تصویر بالا نشان داده شده است انجام دهید.

ویرایشگر گراف (Graph Editor)

مانند سایر انواع انیمیشن، در موشن گرافیک نیز برای ایجاد حرکت از فریم های کلیدی (keyframe) استفاده می شود. اگر می خواهید بهترین نتایج ممکن را کسب کنید بهتر است از ابزار Graph Editor نرم افزار افتر افکت استفاده کنید. از آن جا که موشن گرافیک نوعی انیمیشن است می تواند از اصول دوازده گانه انیمیشن پیروی کند.

فریم کلیدی (Key Frame) یکی دیگر از اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت است. هنگامی که فریم های کلیدی را در تایم لاین ایجاد می کنید، یک انیمیشن ایجاد می شود ولی به احتمال زیاد حرکت های آن بسیار خام و غیر جذاب خواهد بود. با ویرایشگر گراف می توانید روی این حرکت ها کار کنید و انیمیشن بسیار واقع گرایانه تر و جذاب تری ایجاد کنید. ویرایشگر گراف تغییرات حرکت میان دو فریم کلیدی را به صورت منحنی نشان می دهد. با ویرایش این گراف ها می توانید روی زمان بندی، Ease in & Ease out و... با سرعت زیادی کار کنید.

اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک

ابزار پاپِت (Puppet Tool)

Puppet Tool در افتر افکت این امکان را فراهم می کند که روی شکل های گرافیکی نقاطی را تعیین کنید و بعد با استفاده از این نقاط یک انیمیشن بسازید. این ابزار هنگامی که یک تصویر گرافیکی به شکل انسان یا حیوان دارید و قصد دارید آن را انیمیت کنید بسیار کارایی دارد. با استفاده از این ابزار می توانید نقاطی را روی بدن تصویر تعیین کنید که مطابق با جای مفاصل بدن انسان است. این مفاصل را می توانید به طور مستقل از هم به حرکت در آورید.

برای شروع کار با این ابزار به toolbar بروید و ابزار Puppet Pin Tool را انتخاب کنید. می توانید پین ها را به جای مفصل های بدن انسان مثل آرنج، مچ، زانو و... قرار دهید.

اصطلاحات کاربردی نرم افزار افتر افکت برای ساخت موشن گرافیک

سپس می توانید هر نقطه را دستکاری کنید تا به ژست دلخواه برسید. مثل حالت عادی فریم های کلیدی را تنظیم کنید تا انیمیشن بسازید. ممکن است نتیجه کار در ابتدا خیلی واقع گرایانه نباشد ولی این روش راه خوبی است که بتوانید بخش هایی از طراحی های گرافیکی خود را بدون نیاز به جدا کردن اجزای آن به لایه های مختلف به حرکت در آورید.

 

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید