۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش ششم – بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس


آموزش تعیین صحیح بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس و دوری از خطاهای احتمالی در آن! آموزش‌های کامل و رایگان گوگل آنالیتیکس را در Skillearn دنبال کنید!






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 2056نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش ششم – بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس

با تغییر بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس نتایج نمایش داده شده در تقریباً تمام گزارش‌های، محدود به آن بازه مشخص شده خواهد شد.

تغییر محدوده زمانی از چند روش امکان‌پذیر است:

  • نوشتن زمان موردنظر
  • انتخاب نام هرماه به‌منظور انتخاب تمام‌روزهای آن ماه
  • و گزینش دو روز مجزا برای انتخاب بازه زمانی میان آن‌ها

 

بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس و مقایسه آنها با یکدیگر

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد موجود، امکان مقایسه بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس است. برای این کار باید از چک باکس Compare to  استفاده نمود و سپس تنظیمات لیست بازشونده روبه‌روی آن را به‌منظور شخصی‌سازی بازه زمانی در نظر گرفت. یکی از این امکانات برای شخصی‌سازی، انتخاب گزینه Previous Period است که بازه زمانی با طول برابر با بازه اولیه را انتخاب خواهد نمود که می‌توان این دو بازه را باهم مقایسه کرد.

به‌عنوان‌مثال در اینجا بازه زمانی 1 تا 31 اکتبر 2011 را انتخاب می‌کنیم که به‌صورت خودکار 31 روز قبل از آن برای مقایسه انتخاب می‌شود. البته با توجه به این‌که ماه سپتامبر 30 روزه بوده، یک روز از آوریل نیز انتخاب می‌شود.

( بیشترین ترافیک ورودی به سایت مورداستفاده برای این آموزش از آمریکاست پس مثال‌ها با تقویم میلادی تنظیم‌شده‌اند که البته باعث تغییر کلی در نتایج نشده و نتایج قابل ترجمه به تقویم شمسی نیز هستند. )

 آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش ششم – بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس روش های انتخاب بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس 

نتیجه این مقایسه را می‌توانید در نمودار زیر ببینید که از هیچ‌گونه نظمی پیروی نکرده و نمودار نارنجی گاهی بالاتر از آبی و گاهی زیر آن قرار می‌گیرد. ولی دلیل این امر چیست؟ یعنی آمار بازدید از سایت ما از هیچ‌گونه روندی پیروی نمی‌کند؟

برای پاسخ به این سؤالات باید بدانید که رفتار مخاطبان در بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس بیشتر از آن‌که وابسته به شروع و پایان ماه باشد، به شروع و پایان هفته مرتبط است.

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش ششم – بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکسنتیجه مقایسه بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس

 

پس راه‌حل چیست؟

روش دوم برای انتخاب بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس برای مقایسه، انتخاب گزینه Custom در قسمت Compare to است. بازه ما در ماه اکتبر از روز شنبه شروع می‌شود، پس بازه دومی را که با روش Custom انتخاب می‌کنیم، باید از شنبه شروع شود ( به تصویر توجه کنید)

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش ششم – بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس

روز شروع هفته از روز شروع ماه مهم تر استحالا نتیجه را در تصویر زیر ببینید. خیلی منطقی‌تر است، نه؟ باوجود تفاوت یک‌ماهه بین این دو نمودار، بعضی نقاط آن‌ها کاملاً بر روی‌هم منطبق‌اند که نشان از یک روند بین بازدیدهای سایت ما در طی ماه دارد.

 آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش ششم – بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس انتخاب بازه زمانی درست، نتایج درست را به شما نشان خواهد داد 

 

بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس و تاثیر مقایسه آنها بر روی گزارشات

همان‌طور که گفته شد، بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس بر روی تمام گزارش‌های، نمودارها و گراف‌ها تأثیر گذاشته و آن‌ها را محدود می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر به بخش Acquisition رفته و گزارش All traffic را بازکنیم، به جدولی مثل تصویر زیر خواهیم رسید که در آن تمام اطلاعات به دو بازه زمانی تعیین‌شده محدودشده‌اند و مقایسه‌ای بین این دو نشان داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال می‌توان دید که ترافیک وارده به سایت به‌صورت مستقیم (direct)، در ماه سپتامبر 2246 و در ماه اکتبر 1707 بوده است که طبق جدول کاهشی 24 درصدی داشته است. این مقایسات را در مورد سرچ ارگانیک و دیگر روش‌های ورودی نیز می‌توان دید و تحلیل کرد.

 

مقایسه بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس و دیگر عوامل تاثیر گذار بر آنها

علاوه بر روزهای هفته، عوامل بسیار زیاد دیگری نیز در انتخاب و تحلیل بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس تأثیرگذار است.

طول بازه‌ها

اگر طول بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس باهم برابر نباشند، مطمئناً امکان انجام مقایسه صحیح بین آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. مثلاً همان‌طور که پیش‌تر دیدیم، ماه سپتامبر، 30 روزه و اکتبر 31 روزه است که اگر به این نکته توجه نکنید، نتایج حاصل از مقایسه شما دقیق نخواهد بود.

تعطیلات

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، تعطیلات است. تعطیلات باعث خواهد شد که روند ورود ترافیک به سایت نسبت به گذشته تغییر کند که حتماً باید به آن توجه نمود. مثلاً در مثال ما، در ماه اکتبر تعطیلات هالووین وجود دارد که این امر باعث تغییراتی در روند ورود ترافیک به سایت شده است.

 تاثیر بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس بر گزارشات تاثیر بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس بر گزارشات 

 

مقایسه بازه‌های زمانی مشابه

از دیگر مواردی که لازم است در مورد بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس به آن توجه کنید، مقایسه هر بازه با بازه مشابه با سال قبل از آن است. مثلاً در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که سایت در ماه ژوئیه عملکرد سایت در همه زمان‌ها نسبت به ژانویه همان سال افت داشته است و احتمالاً این نتیجه گرفته می‌شود که باید عملکرد تضعیف‌شده و باید برای تقویت آن تغییراتی اعمال کرد ولی واقعیتی که در مورد بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس وجود دارد این است که انتخاب یک بازه نامناسب برای مقایسه باعث کسب اطلاعات اشتباه و گمراهی در مسیر بهبود سایت خواهد شد.

 باید از بازه های زمانی مشابه استفاده نمود باید از بازه های زمانی مشابه استفاده نمود 

حال همان‌طور که گفته شد اگر بازه زمانی را به بازه مشابه در سال گذشته تغییر دهیم مشاهده می‌کنید که درواقع عملکرد سایت بهبود داشته است. دلیل نتیجه اشتباه گذشته مقایسه بازه زمانی شامل کریسمس با یک بازه زمانی در وسط تابستان بود که واضح است چرا ترافیک فصلی زیادی در تعطیلات سال نو برای این سایت وجود داشته است.

2 باید از بازه های زمانی مشابه استفاده نمودباید از بازه های زمانی مشابه استفاده نمود

پس در انتخاب بازه‌های زمانی در گوگل آنالیتیکس باید نهایت دقت را داشته باشید، چراکه اشتباه در این زمینه می‌تواند موجب شود که اطلاعات به‌دست‌آمده و نتایج حاصل از آن‌ها نسبت به انتظار ما و واقعیت، تفاوت‌های چشمگیری داشته باشند.

 


دوره آموزشی : برای اطلاعات تکمیلی می توانید در  دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید


 

 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

 

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید