سرعت لود صفحات سایت یکی از مواردی است که برای بهینه سازی سایت بسیار با اهمیت است چرا که سرعت پایین نه تنها بر روی تجربه کاربری (UX) تاثیر میگذارد، بلکه سئوی سایتتان را نیز خراب میکند. در بخش Behavior و قسمت Site Speed میتوانید گزارش های گوگل آنالیتیکس مربوط به سرعت لود صفحات سایت را مشاهده کنید. در این مقاله به دو گزارش Page Timings و گزارش Speed Suggestions که از روش های بهبود سرعت در گوگل آنالیتیکس هستند، خواهیم پرداخت!
بررسی گزارش Page Timings به منظور بهبود سرعت در گوگل آنالیتیکس
در این گزارش مشخص میشود که کدام صفحات سرعت بیشتر و کدام صفحات سرعت کمتری دارند. البته به طور منطقی بسیار مهم تر است که صفحات کندتر را شناسایی کنیم تا بتوانیم آن ها را بهبود دهیم. برای این کار بر روی عنوان ستون Avg. Page Load Time کلیک کرده تا اطلاعات بر اساس آن مرتب شود.
تب Technical
همچنین برای استفاده بهتر از گزارش Page Timings ، میتوان از تب Technical استفاده کرد. با این کار ستون های بیشتری به شما نمایش داده میشود؛ مثل ستون Page Load Sample که مشخص میکند که برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند میانگین زمان لود و ...، چند صفحه را به عنوان نمونه درنظر گرفته است که اگر این تعداد صفحات نسبت به بازدیدهای کل، زیاد باشد، قابلیت اطمینان نتایج آن نیز بیشتر خواهد بود!
استفاده از نمودار مقایسه ای
روش دیگر برای استفاده بهتر از گزارش Page Timings ، استفاده از نمودار مقایسه ای است. پس از انتخاب این نمودار، بُعد مورد بررسی آن را بر روی Avg. Page Load Time قرار داده تا مشخص شود که کدام یک از صفحات نسبت به میانگین خوب عمل نکرده و بهتر است تا زودتر به آن ها رسیدگی شود!
بررسی دیگر ابعاد در دسترس
بُعد Landing Pages
البته پیش از آن که به حل این مشکلات بپردازیم، بهتر است تا باز هم به دنبال مشکلات بالقوه بیشتر باشیم. این کار با بررسی بُعد های دیگری که در دسترس ما قرار میگیرد، اتفاق میافتد. یکی از این بُعدها، بُعد Landing Pages است. این بُعد به این دلیل اهمیت دارد که اولین صفحه ای که بازدیدکنندگان به آن وارد میشوند، صفحه فرود (Landing Page) است. اگر سرعت لود این صفحه مناسب نبوده و کند باشد، به احتمال زیاد یک تجربه کاربری بسیار منفی را در ذهن مخاطبان ایجاد میکند؛ پس لازم است تا صفحات فرودی که سرعت کمی دارند را به سرعت بهینه سازی کنیم!
بُعد Operating System
بُعدهایی که در اینجا میتوان از آن ها استفاده کرد، تنها محدود به بُعدهای محتوایی نیستند. مثلا استفاده از Operating System (سیستم عامل) نیز میتوان به ما کمک کند. این بُعد به ما میگوید که سرعت لود صفحات در چه سیستم عامل ها و حتی تا حدودی در چه پلتفرم هایی (دسکتاپ، موبایل و تبلت) بیشتر است!
اگر به حالت عادی گزارش (جدول) برگشته و اطلاعات را بر اساس Avg. Page Load Time مرتب کنیم، مشخص میشود که در این سایت زمان لود صفحات در تلفن های همراه، به خصوص در سیستم عامل iOS، وضعیت خیلی خوبی نداشته و بهتر است یک بهینه سازی برای تلفن های همراه انجام دهیم!
بررسی عملکرد سیستم عامل ها ( بخصوص در تلفن های همراه ) در گزارش Page Timings به منظور بهبود سرعت در گوگل آنالیتیکس[/caption]بُعد Country
دیگر بُعدی که میتواند کمک کننده باشد، بُعد مربوط به موقعیت مکانی و کشور بازدیدکنندگان ، یعنی County ، است. برخی سایت ها که دارای مخاطبان بین المللی هستند، ترجیح میدهند که سرور خود را در سطح جهانی توزیع کنند تا کسانی که از نقاط دور به آن ها سر میزنند، با مشکل مواجه نشوند. برای آن که ببینیم این کار لازم است برای سایت ما انجام شود یا خیر، باید از این بُعد استفاده کرده و اطلاعات آن را تحلیل کرد.
مثلا در تصویر زیر این اطلاعات را برای یک سایت دیگر مشاهده میکنید! مشاهده میکنید که وضعیت این سایت در کشورهای غربی نسبتا مناسب است (مثل آمریکا و کانادا) ولی معمولا هر چه به سمت کشور های شرقی تر پیش میرویم، مثل فرانسه و آلمان، وضعیت بدتر میشود. و در آخر در کشور های آسیایی مثل هند، بدترین وضعیت را میتوان دید!
استفاده از نموار اصلی گزارش
روش دیگری که میتوان با آن از این گزارش بهره برد، استفاده از نموداری است که در بالای گزارش قابل مشاهده است. مثلا اگر متغیر نمودار را بر روی Avg. Page Load Time قرار دهیم، به نقاط تیزی در نمودار برخورد میکنیم که نشان دهنده وضعیت نامناسب سرعت در یک روز خاص است. حال اگر علت این اتفاق تعیین شود، میتوان از آن برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در آینده استفاده کرد!
بررسی گزارش Speed Suggestions به منظور بهبود سرعت در گوگل آنالیتیکس
در گزارشات قبلی مشاهده کردیم که از اطلاعات آنالیتیکس نمیتوان برای حل مشکلات استفاده کرد و فقط به ما کمک میکند که مشکل و دلیل آن را شناخته و بدانیم که باید از کجا شروع کنیم. ولی این موضوع در مورد سرعت لود صفحات خیلی صادق نیست و دلیل آن وجود گزارش Speed Suggestions است!
در این گزارش اطلاعاتی درباره تعداد بازدیدها و میانگین سرعت لود آن ها، به ما داده میشود! ولی چیزی که آن را از گزارش Page Timings متمایز میکند، ستون Page Speed Suggestions است! در این ستون، برای هر صفحه یک لینک وجود دارد که بر روی آن تعداد پیشنهاداتی که گوگل برای بهبود سرعت آن دارد را مشخص میکند.
همچنین با کلیک بر روی این لینک ها، پنجره ای جدید باز میشود که ما را به ابزار Page Speed Insight گوگل میبرد. در ابتدا مقداری زمان لازم است تا صفحه آنالیز شود، سپس با گزارش مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد. در این گزارش که هم در ارتباط با وضعیت صفحه در دسکتاپ و هم در موبایل صحبت میکند، میتوانید وضعیت کلی سرعت آن صفحه را ببینید!
همچنین اگردر گزارش کمی پایین تر برویم، در قسمت Optimization Suggestion میتوانیم پیشنهاداتی که گوگل برای بهبود وضعیت سرعت صفحه داده و کارهایی که برای این بهبود لازم است انجام شود را ببینیم.
اگر با روش انجام این کارها آشنا نیستید، باید بر روی لینکی که زیر تک تک پیشنهادات قرار دارد، یعنی Show how to fix، کلیک کرده تا توضیحاتی در ارتباط با روش انجام آن پیشنهاد به شما داده شود!
اطلاعات بیشتر در ارتباط با گزارش Speed Suggestions
در صفحه اصلی این گزارش مشاهده میکنید که برای برخی از صفحات پیشنهادی وجود ندارد. این اتفاق حتی ممکن است برای صفحاتی که سرعت نامناسبی هم دارند بیفتد. دلیل این اتفاق این است که گوگل، با توجه به دیتابیس خود و دیدی که از بیرون به صفحات دارد، نتوانسته پیشنهادی برای بهبود آن ها ارائه کند و این امر دلیل بر غیرممکن بودن بهبود آن صفحات نیست.
همچنین ستون دیگری نیز در این گزارش با نام PageSpeed Score وجود دارد که به صفحات، با توجه به وضعیت سرعتی آن ها امتیاز میدهد و این سیستم امتیازدهی در بازه 0 تا 100 قرار دارد. همچنین اگر برای یک صفحه امتیاز 100 در نظر گرفته شود، دو امکان وجود دارد:
- آن صفحه در بهترین وضعیت نسبی خود قرار دارد؛
- گوگل نتوانسته است برای بهبود سرعت آن صفحه، پیشنهادی ارائه کند!
مشکلی که در این گزارش وجود دارد این است که نمیتوان اطلاعات آن را بر اساس متغیرهای PageSpeed Suggestions یا PageSpeed Score مرتب کرد! پس نمیتوان تعیین کرد که مثلا کدام صفحات بیشترین پیشنهادها برای بهبود را دارند و یا کدام صفحات دارای کمترین امتیاز (بیشترین پتانسیل بهبود) هستند!
.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!
نظرات ارزشمند شما