۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش سی و سوم – ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس


آموزش کامل و عملی ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس به همراه بررسی روش های ریدایرکت کردن URL ها | مرکز آموزش های دانشگاه شریف | Skillearn






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 1528نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش سی و سوم – ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس

در چند آموزش اخیر با فواید استفاده از تگ ها در لینک های کمپین های آنلاین، مثل بنر، ایمیل و ...، آشنا شدیم! ولی چیزی که باید بدانید این است که از همین مزایا، در کمپین های آفلاین خود نیز میتوانید استفاده کنید! در این مقاله قصد داریم با روش انجام این کار ( ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس ) آشنا شویم و در انتها نیز به روش ریدایرکت کردن URL ها (که به آن برای ردگیری کمپین های آفلاین نیاز داریم) میپردازیم!

برای ردگیری کمپین های آفلاین کافی است مطمئن شوید که هر لینکی که در کمپین های آفلاین خود (بلیغات چاپی، بیلبوردها، تلویزیون، رادیو و ...) منتشر میکنید، متغیرهای کمپین، یعنی مشخصات utm را در خود دارد؛ درست مثل کمپین های آنلاین!

مثلا اگر بخواهیم برای آموزش موشن گرافیک سایت، از بیلبورد استفاده کنیم، میتوان از لینکی مثل لینک زیر استفاده کنیم:

skillearn.ir/courses/motion/?utm_campaign=motiongraphictraining&utm_medium=billboards &utm_content=bill-yellow

البته واضح است که اگر به مدیر خود بگویید در یک مقاله گفته شده که باید از آدرس های دارای مشخصات utm در کمپین های آفلاین استفاده کنیم، احتمالا اتفاق خوبی نخواهد افتاد! :))

پس راه حل چیست؟ نباید از آدرس های utm دار استفاده کنیم؟ خیر، فقط باید هوشمندانه تر عمل کنیم تا قابلیت استفاده این لینک ها را از بین نبریم!

 

روش استفاده از آدرس های utm دار در کمپین های آفلاین

فرض کنید سایت ExploreCalifornia.org که در حوزه گردشگری ایالت کالیفرنیا فعالیت میکند، میخواهد برای پروموت تور های خود از بروشورهایی با پرچم کالیفرنیا استفاده کند! بر روی این بروشورها به سه روش میتوان آدرس سایت را درج کرد:

  • آدرس اصلی سایت یعنی ExploreCalifornia.org را قرار دهیم. که باعث میشود ترافیک ورودی از آن در دسته Direct قرار گرفته و قابل ردگیری نباشد!
  • راه دیگر استفاده از آدرس utm دار و طولانی است که خب احتمالا باعث عدم توجه مخاطبان و از دست دادن آن ها میشود!
  • پس باید به سراغ راه سوم، یعنی استفاده از ریدایرکت برویم؛ یعنی از یک آدرس کوتاه زیر شاخه ای (Subdirectory) به عنوان پوشش استفاده کنیم و بر روی بروشورها قرار دهیم. سپس کاری کنیم که وقتی این آدرس در مرورگر نوشته میشود، به صفحه مورد نظر (دارای آدرس utm دار) ریدایرکت ششده تا بتوان اطلاعات آن را توسط آنالیتیکس ردگیری کرد! به عنوان نمونه، در مثال مطرح شده میتوان از آدرس ExploreCalifornia.org/tourmap به عنوان آدرس پوششی استفاده کرد! البته حتی لازم نیست که این صفحه، واقعا وجود داشته و یک صفحه html باشد!
 نمونه بروشور 1 در ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس 

 

بعد از آن ...

اگر به این آدرس برویم، با صفحه ای مانند تصویر زیر مواجه خواهیم شد. اگر به نوار آدرس آن دقت کنید، با یک آدرس تگ شده مواجه میشوید که در آن:

  • Campaign = tour
  • Medium = print (به معنای تبلیغات چاپی)
  • Source = hotelrack (به معنای جایگاه بروشور موجود در هتل)
  • Content = ca_flag_s (که در آن ca_flag به معنای پرچم کالیفرنیاست که طرح روی بروشور بود؛ s پایانی هم مشخص کننده این است که آدرس تایپ شده دارای زیرشاخه یا subdirectory بوده است)

مزیتی که در این جا وجود دارد، این است که با محدودیت مواجه نیستیم و میتوان چندین بروشور و تبلیغ را با آدرس های پوششی متفاوت، به یک لندینگ پیج فرستاد!

 چگونگی ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس در نمونه بروشور 1 

 

مثالی دیگر

فرض کنید سایت مطرح شده قصد دارد از یک نوع دیگر بروشور نیز استفاده کند که روی آن از یک دوچرخه سوار استفاده شده است! برای این کار کافی است یک آدرس پوششی دلخواه دیگر تعیین کنیم و آن را به آدرسی که مشخصات مورد نظر را دارد، ریدایرکت کنیم. مثلا در اینجا از آدرس ExploreCalifornia.org/touring استفاده میکنیم.

 نمونه بروشور 2 در ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس 

 

با وارد کردن این آدرس در مرورگر، به همان لندینگ پیج قبلی وارد میشویم. تنها تفاوت در این است که اگر به آدرس آن دقت کنید، متوجه میشوید که همه مشخصات آن درست مانند آدرس بروشور قبلی است، با این تفاوت که در اینجا Content = bikeicon بوده که مشخص کننده طرح دوچرخه سوارِ روی آن است! این تفاوت به آنالیتیکس این امکان را میدهد که تشخیص دهد کدام بروشور باعث ورود شخص به این صفحه شده است.

این تمایز قائل شدن به ما کمک میکند که بتوانیم با کمک قسمت های قبلی آموزش، این دو را با هم مقایسه کرده و تعیین کنیم کدام یک عملکرد بهتری داشته اند!

 چگونگی ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس در نمونه بروشور 2 

 

نکاتی اضافی که به شما کمک خواهند کرد!

یکپارچگی

در ابتدا که شخصی از طریق یک آدرس وارد یک لندینگ پیج میشود، یک سوال ذهنش را مشغول میکند؛ به جای درست آمده است یا خیر؟ به همین دلیل باید همان ظاهر و حسی که در بروشور (یا هر منبع دیگری که آدرس را در آن دیده است) وجود داشته است (متن ها، فاکتورهای گرافیکی و ...) را در طراحی لندینگ پیج نیز اعمال کنیم!

دکمه فراخوان (CTA)

تعبیه درست فراخوان ها (CTAها) در لندینگ پیج ها بسیار اهمیت دارد؛ چون این که هر بروشور چه تعداد بازدیدکننده به سایت ما آورده است، اهمیت دارد ولی چیزی که بسیار مهم تر است، تعداد خریدهایی ( به طور کلی تکمیل اهداف) است که به وجود آورده اند! برای این کار باید اهداف (Goals) مرتبطی را در آنالیتیکس تعیین کنیم تا ببینیم کدام یک عملکرد و نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالاتری داشته اند! مثلا در تصویر زیر، باید ببینیم کدام بروشور بیشتر باعث کلیک بر روی دکمه فراخوان learn more!، که هدف ما از این لندینگ پیج در نظر گرفته میشود، بوده است.

 اهمیت CTA ها در روند ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس 

 

اما یک مشکل!

مشکلی که در این فرایند ممکن است با آن رو به رو شوید این است که شخصی بروشور شما و آدرس روی آن را ببیند ولی تنها قسمت اصلی آدرس را در مرورگر وارد کرده و یا اصلا نام شرکت را در گوگل جستجو کند! که البته احتمال این امر، زیاد هم هست و باعث میشود قابلیت ردگیری اطلاعاتشان را از دست بدهیم!

دلایل قانع کننده

برای حل این مشکل، باید دلایل قانع کننده ای را به مخاطبان ارائه کنیم تا آدرس را کامل بنویسند! مثلا در مثال ما میتوان گفت که اگر میخواهید اطلاعات کامل تور را ببینید به این آدرس بروید، یعنی در غیر این صورت به صفحه اصلی منتقل خواهید شد و ...!

انگیزه اضافه

همچنین ایجاد یک انگیزه اضافه نیز میتواند کمک کننده باشد؛ مثلا به کسانی که کامل آدرس را وارد میکنند، تخفیف خوب، یک نسخه دمو از محصول، یک تی شرت رایگان و چیزهایی این چنینی بدهیم و این موضوع را در تبلیغات آفلاین نیز اعلام کنیم!

نام زیرشاخه خلاقانه

راه حل دیگری که میتوانید از آن استفاده کنید ، این است که درانتخاب نام زیرشاخه ی آدرس (subdirectory)، خلاقانه عمل کنیم. مثلا اگر برای مشتریان خود نامه ای ارسال میکنیم، نام او را به عنوان زیر شاخه استفاده کنیم. همین موضوع باعث میشود شخص کنجکاو شده که در آدرسی با نام خود او، چه مطالبی وجود دارد! به همین دلیل احتمال این که آدرس را کامل و با زیرشاخه وارد کند، بیشتر میشود! مثلا  در تصویر زیر نمونه ای از نامه های دارای آدرس شخصیِ شرکت ACME box هست را مشاهده میکنید!

 کاربرد استفاده از subdirectory خلاقانه در ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس 

 

تا اینجا با روش هایی آشنا شدیم که احتمال کامل وارد شدن آدرس را توسط مخاطب ها بالا میبرند. ولی چگونه میتوان آن ها را مجبور به این کار کرد؟ ( البته بدون خشونت :)) )

استفاده از دامنه جدید برای ریدایرکت کردن به آدرس utm دار

برای مجبور کردن مخاطبان به وارد کردن کامل آدرس، باید آدرس را جوری انتخاب کرد که راه حل دیگری نداشته باشند. یعنی میتوان یک دامنه جدید خرید و آن را روی تبلیغات آفلاین قرار داد! مثلا در مثال تورهای کالیفرنیا، میتوان یک دامنه مثل CAtours.org خرید و روی بروشورها چاپ کرد. با این کار، مخاطبان مجبورند که این آدرس را در مرورگر وارد کنند که باعث میشود به صفحه مورد نظر ریدایرکت شوند. نتیجه این فرایند را در تصویر زیر مشاهده میکنید. دقیقا همان لندینگ پیج، با همان مشخصات utm! تنها تفاوت در اینجاست که utm_content، از ca_flag_s به ca_flag تغییر کرده که نشان دهنده این است که بازدیدکننده از آدرس زیر شاخه دار استفاده نکرده است!

 چگونگی ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس با استفاده از subdirectory خلاقانه 

 

مثال دیگر در این حوزه را میتوانید در تصویر زیر ببینید! این صفحه با وارد کردن آدرس exploreCAtours.org باز شده است! به نظر شما این دامنه در کدام پلتفرم تبلیغات آفلاین اعلام شده بوده است؟

اگر به Medium آدرس دقت کنیم، میتوان متوجه شد که کسانی که از آن استفاده کرده اند، آن را در رادیو شنیده اند!

 ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس در همه پلتفرم های آفلاین قابل استفاده است! 

 

آموزش ریدایرکت لینک ها

تا اینجا خیلی به این نکته اشاره کردیم که لازم است از یک آدرس پوششی و ریدایرکت استفاده کنیم. ولی این کار چگونه انجام میشود؟

ریدایرکت با استفاده از فایل .htaccess

بسیاری از پلتفرم هایی که با PHP  توسعه داده شده اند برای اعمال پیکر بندی خود بر روی آپاچی از فایل .htaccess  استفاده می نمایند. این فایل کاربردهای فراوانی دارد که از مهم ترین آن ها، ریدایرک کردن آدرس هاست. یکی از انواع ریدایرکت که میتوان از آن استفاده کرد، ریدایرکت 301 است!

ریدایرکت 301، ریدایرکت دائمی است که از یک URL به یک URL دیگر صورت می‌گیرد. در واقع، ریدایرکت 301 بازدیدکنندگان را برای همیشه به آدرسی غیر از آنچه کاربر در مرورگر خود تایپ کرده (یا بر روی لینک آن در نتایج جستجو کلیک کرده) است، منتقل می‌کند. البته استفاده از فایل .htaccess ، تنها برای سرورهایی که از نرم افرازApache  استفاده می‌کنند، کاربرد دارد. همچنین استفاده از آن کمی سخت است چون برای هر ریدایرکت باید از طریق FTP وارد وب‌سایت خود شوید، فایل‌ها را ویرایش کنید و دوباره آن‌ها را بر روی سرور، آپلود کنید. پس اگر با سرور آشنایی زیادی ندارید، به شما استفاده از آن را پیشنهاد نمیکنم!

ولی چگونه ریدایرکت را انجام دهیم؟

کافیست در فایل .htaccess خود، عبارت زیر را کپی کنید!

Redirect 301 /old.html http://www.example.com/new.html

سپس به جای old.html ، آدرس اولیه یا قدیمی خود را کپی کنید. (تنها زیر شاخه)

و به جای http://www.example.com/new.html ، آدرس جدیدی که میخواهید بازدیدکننده به آن منتقل شود را بنویسید!

در تصویر زیر میتوانید مثالی را برای سایتی که از آن در مقاله برای توضیح مطالب استفاده کردیم، مشاهده کنید!

 آموزش ریدایرکت URLها با استفاده از فایل .htaccess به منظور ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس 

 

همانطور که گفته شد استفاده از فایل برای ریدایرکت کمی دشوار است. پس راه حل جایگزین چیست؟

ریدایرکت با PHP

برای آنکه بتوانید از طریق کدهای PHP، ریدایرکت 301 یا همان ریدایرکت دائم را اعمال کنید، باید کدهای زیر را در بالاترین قسمت محتوا قرار دهید (در بالاترین قسمت کدها، پیش از آنکه چیزی شروع شود):

header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
header("Location: http://www.example.com/a-new-destination");
exit();
?>

و این اسنیپت در نهایت به یک خط کد زیر تبدیل می‌شود:

 

ریدایرکت با وردپرس

اگر سایت شما برپایه وردپرس بوده و میخواهید با استفاده از ابزار wp_redirect که در داخل وردپرس قرار دارد، این کار را انجام دهید، مثل PHP عمل کرده و کد شما به این شکل خواهد شد:

wp_redirect( "http://www.example.com/a-new-destination", 301 );

توجه داشته باشید اگر فراموش کنید عدد 301 را در کد اصلی بالا وارد کنید، هم وردپرس و هم PHP ریدایرکت شما را به عنوان ریدایرکت 302 (موقت) خواهند شناخت.  زمانی که این کد در صفحه قرار می‌گیرد، بازدیدکنندگان را به آدرس جدید شما منتقل می کند. تنها کافیست کد PHP بالا را در صفحه مورد نظر خود وارد نمایید و به جای http://www.example.com/a-new-destination، آدرس صفحه خود را وارد کنید تا عملیات ریدایرکت 301 کامل شود.

همچنین در وردپرس پلاگین های زیادی وجود دارند که به شما در این کار کمک خواهند کرد!

اگر نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید، بهتر است به این مقاله مرجعه نمایید!

.


دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


پس ...

در این مقاله با روش های ردگیری اطلاعات کمپین های آفلاین در گوگل آنالیتیکس آشنا شدیم. همچنین متوجه شدیم که ریدایرکت urlها چگونه انجام شده و چگونه به ما کمک میکند! پس دیگر لازم نیست کمپین های آفلاین خود را در تاریکی رها کنید و به راحتی میتوانید از خروجی آن ها مطلع شوید!

 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید