در آموزش تحلیل انواع ترافیک ورودی به سایت با گوگل آنالیتیکس متوجه شدیم که Referrals یکی از اصلی ترین کانال هایی هستند که باعث ورود ترافیک به سایت ما میشوند. به طور کلی به یاد دارید که referrals سایت هایی هستند که به سایت ما لینک داده اند. گوگل آنالیتیکس توانایی این را دارد که ترافیکی که از این لینک ها وارد سایت ما میشود را شناسایی کرده و تحت عنوان referrals دسته بندی کند. از اینجا کارهایی که این افراد انجام میدهند، مثل تبدیل یک هدف یا انجام یک خرید، در زیرمجموعه کانال referral ثبت و ذخیره میشود.
البته اگر شما لینک های خاصی به صورت redirect script یا javascript دریافت میکنید، ممکن است باعث ایجاد مشکل در شمارش این آمار شود که در این صورت افرادی که از این طریق وارد سایت شما میشوند، در کانال Direct ثبت شده تا اطلاعاتشان گم نشود. ولی در کل اکثر referral ها به درستی شناسایی و ثبت میشوند و مشکلی به وجود نخواهد آمد!
آموزش استفاده از گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکس برای تحلیل سایت های لینک دهنده به ما
حال برای تحلیل اطلاعات این کانال میتوانید به گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکس رفته ( از طریق قسمت Acquisition و بخش All traffic) و به تحلیل سایت های لینک دهنده به ما بپردازید. در این گزارش با جدولی مواجه میشوید که لیستی از سایت های لینک دهنده به شما و اطلاعات هر کدام را به شما نشان میدهد. مثلا برای این سایت، youtube یکی از اصلی ترین referrals به حساب میآید و بیش از 60% از کل بازدیدهای این کانال را به خود اختصاص میدهد. البته اگر با آموزش های پیشین گوگل آنالیتیکس ما همراه بوده باشید، میدانید که هیچ گاه به همین اطلاعات سطحی اکتفا نمیکنیم و باید در اطلاعات عمیق تر شویم.
اول دقت کنید که قسمت conversions این گزارش بر روی ecommerce تنظیم شده باشد. مشاهده میکنید که با وجود بیش از 60% بازدید ولی این سایت در حدود 10% از درآمد کل سایت ما را به وجود آورده است. البته این آمار خیلی هم آمار بدی نیست و تا حد زیادی قابل قبول است ولی وقتی به درصد نرخ تبدیل آن نگاه میکنیم، با نرخ 0.36% مواجه میشویم که اصلا آمار خوبی نیست.
پس باز هم مشاهده کردیم که اکتفا به اطلاعاتی مثل تعداد بازدید میتواند باعث گمراهی ما شود.
بررسی گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکس به منظور تحلیل سایت های لینک دهنده به مادر اطلاعات بیشتر عمیق شویم؟
حالا بیایید کمی در اطلاعات عمیق تر شویم. با کلیک بر روی عنوان ستون ecommerce conversion rate، اطلاعات جدول را بر اساس نرخ تبدیل مرتب میکنیم.
با این کار طبق معمول با داده های پرتی که تعداد بازدید بسیار کمی را دارند مواجه میشویم. همانطور که از آموزش فیلترهای گوگل آنالیتیکس به یاد دارید کافی است sort type جدول را بر روی Weighted قرار دهیم تا این مشکل حل شود.
نتیجه این است که با referral هایی با نرخ تبدیل بسیار خوب مواجه میشویم که میتوانند به ما کمک کنند. حتی در اینجا نرخ تبدیل تقریبا برابر با 20% هم به چشم میخورد که چون تعداد بازدید و مقدار درآمد قابل قبولی را هم به وجود آورده، پس خبر از عملکرد فوق العاده این سایت برای ما دارد.
تحلیل نرخ تبدیل در گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکس به منظور تحلیل سایت های لینک دهنده به ماصفحات لینک گیرنده
پس از دیدن چنین نتیجه ای شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که این سایت ها ترافیک را به کجای سایت ما میفرستند؛ یعنی آنها به کدام صفحات ما لینک داده اند؟
این سوال به راحتی با افزودن یک متغیر ثانویه پاسخ داده میشود. برای این کار ابتدا جدول را دوباره بر اساس بازدیدها مرتب میکنیم. سپس همانطور که در آموزش ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس به آن اشاره شد، متغیر ثانویه Landing Page را به جدول میافزاییم. نتیجه چیزی مانند تصویر زیر خواهد شد که در آن مشخص میشود که هر referral به چه صفحاتی از سایت ما لینک داده است. به این صورت که اطلاعات هر referral به پیج هایی که به آن لینک داده است، تقسیم میشود. ( مثلا به اطلاعات Youtube نگاه کنید )
حالا سوال دیگری که به وجود میآید این است که این سایت ها هر کدام از چه صفحاتی به سایت ما لینک داده اند. مثلا در این جدول مشاهده میکنید که از سایت zazzle.com، فقط به صفحه اصلی ما لینک داده شده است. ولی این لینک فقط از یک صفحه بوده یا از چندین صفحه به آن لینک داده است؟
تحلیل سایت های لینک دهنده و صفحات لینک گیرنده در گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکسصفحات لینک دهنده
برای فهمیدن این موضوع بر روی نام این سایت کلیک میکنیم تا به گزارشی مانند زیر برسیم. این گزارش Referral Path ها ، یعنی آدرس صفحاتی از zazzle.com که به سایت ما لینک داده اند را مشخص میکند. پس این سایت از صفحات زیادی به ما لینک داده است.
referral path ها به منظور تحلیل سایت های لینک دهنده در گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکسباز هم بُعد ثانویه Landing Page را به گزارش خود اضافه میکنیم.
با این کار میتوانید به جزء مشخص کنید که هر صفحه از سایت Referral به کدام صفحه از سایت ما لینک داده است. البته در این جا چون فقط به صفحه اصلی ما لینک داده شده است، گزارش جذابی را به دست نخواهیم آورد!
همچنین اگر بخواهیم هر کدام از این صفحات را ببینیم، میتوان بر روی علامتی که جلوی هر کدام قرار دارد کلیک کرد تا در تبی جدید باز شوند.
تحلیل صفحات لینک دهنده (referral Path) و صفحات لینک گیرنده در گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکسمشاهده اصل صفحات لینک دهنده و لینک گیرنده
مثلا در این جا بر روی /googledoodles/clothing کلیک کرده و این صفحه را به صورت جداگانه مشاهده میکنیم.
البته به عنوان یک نکته اضافی به یاد داشته باشید که برای عملکرد بهتر و نرخ تبدیل بالاتر، بهتر بود که هر کدام از این لباس ها به صفحه مخصوص خود لینک داده شوند و نه به صفحه اصلی سایت؛ ولی متاسفانه این لینک ها در دسترس ما نبوده و در اختیار مدیر سایت Referral (در اینجا zazzle.com) هستند و کنترل زیادی بر روی آن ها نداریم!
مشاهده صفحات لینک دهنده (referral Path) و صفحات لینک گیرنده در گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکسپس ...
در گزارش Referrals در گوگل آنالیتیکس و حین تحلیل سایت های لینک دهنده به ما ، میتوان سه موضوع اصلی را متوجه شد:
چه سایت هایی، از کدام صفحاتشان به ما لینک داده اند؛
این لینک ها و ترافیک، به کدام صفحه ما فرستاده شده اند؛
و اینکه کیفیت ترافیک فرستاده شده از کدام سایت ها بالاتر بوده و بیشتر به تبدیل و خرید منجر شده اند؟
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!
نظرات ارزشمند شما