۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش بیستم و هفتم – آموزش گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس


آموزش جامع و کاملا تصویری گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس ( مهم ) ! آموزش‌های رایگان گوگل آنالیتیکس را در Skillearn دنبال کنید!






دیجیتال مارکتینگ
  • 5 دقیقه
  • 2198نفر

آموزش گوگل آنالیتیکس – بخش بیستم و هفتم – آموزش گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس

در مقاله قبل در ارتباط با تب Acquisition و کاربرد کلی آن صحبت کردیم. در اینجا قصد داریم تا با یکی از مهم ترین گزارش های آن، یعنی گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس آشنا شویم. این گزارش بسیار به گزارش Channels شباهت دارد؛ کاربرد آن نیز پیدا کردن بهترین ورودی ها برای ترافیک سایت و ارزیابی آن هاست.

البته تفاوت این دو گزارش در اینجاست که گزارش Source/Medium به جای دسته بندی اطلاعات بر مبنای کانال ها که بسیار کلی هستند، آن ها را بر اساس سورس ها و منابع جزئی و دقیق تقسیم بندی میکند که مشخص میکند ترافیک دقیقا از چه سایتی وارد شده است.

در این گزارش میتوانید با مقایسه سطر ها و ستون ها، عملکرد هر ترکیب از یک سورس (سایت منبع) و یک medium (نوع ترافیک) را، آن هم نه فقط بر اساس بازدید، بررسی کنید.

 ورود به گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس ورود به گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس

 

کلیات گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس

در این گزارش، همانطور که طبق اسم آن انتظار میرود، بُعد اولیه ای که نمایش داده میشود Source/Medium است. البته این بُعد را به راحتی میتوان همانطور که در آموزش اشاره شد، تغییر داد. مثلا اینجا با کلیک بر روی بُعد Medium در بالای جدول، این کار را انجام میدهیم. گزارشی که به شما نشان داده میشود چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد بود که شباهت بسیار زیادی به گزارش Channels دارد. (البته به یاد داشته باشید که وقتی Medium به صورت none نشان داده میشود، منظور همان کانال direct است)

 

نمونه تحلیل این گزارش

در اینجا اگر به 4 ردیف اول توجه کنید مشاهده میکنید که اکثریت بازدید سایت از طریق این 3 مدیوم به وجود آمده است. همچنین اگر به ستون درآمد هم نگاه کنید، نتیجه مشابه خواهد بود. پس سه مدیوم و کانال organic ، Referral ، Direct و CPC ، بیشترین اهمیت را برای این سایت دارند.

 تغییر بُعد در گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس تغییر بُعد در گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس

 

همانطور که گفته شد گزارش Channels ترافیک را به دسته های خیلی بزرگی تقسیم میکند؛ این اتفاق برای گزارش تقریبا یکسانی مثل Medium هم می افتد. پس برای بررسی بیشتر و عمیق تر، به بُعد Source/Medium این گزارش برمیگردیم. اتفاقی که می‌افتد این است که Medium ها (کانال های ترافیک) به اجزای خود یعنی Source ها (سایت ها و منبع های ترافیک) تقسیم میشوند. مثلا میتوانید Referral ها را به تفکیک ببینید که ورودی از کدام سایت ها بیشتر است. یا مثلا در کانال Organic مشاهده کنید که ترافیک از کدام موتور جستجو ( گوگل، یاهو، بینگ و ...) بیشتر است.

پس طبیعی است که وقتی مدیوم ها را به سورس ها تقسیم کردیم، دیگر تمرکز بازدید ها و درآمد هایی که در گزارش Medium بود، وجود نداشته باشد چرا که آمار هر مدیوم بین سورس های آن پخش شد است.

 

آمار جالب یکی از Source/medium های این سایت

به ردیف 10 از تصویر زیر توجه کنید. این سورس از ترافیک Referral نسبت به باقی سورس ها بازدید زیاد و چشمگیری ندارد. ولی میزان درآمد آن بسیار بالاست. همچنین نرخ تبدیل آن نیز تقریبا 12% بوده که آماری فوق العاده است؛ حداقل 10 برابر باقی سورس ها! نکته جالب دیگری که درباره این سورس وجود دارد، نرخ پرش 4% ی آن است. معمولا اگر نرخ پرشی این مقدار پایین باشد، نشان دهنده این است که مشکلی وجود داشته و آنالیتیکس نمیتواند اطلاعات را به خوبی جمع آوری کند ولی در اینجا، با توجه به دیگر آمار موجود، به احتمال زیاد این 4% درست است که خبر از عملکرد بینظیر این سورس دارد! پس مدیران این سایت باید آن را مورد بررسی قرار داده و از آن برای بهبود دیگر سورس ها و صفحات خود نیز استفاده کنند.

 تحلیل گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس تحلیل گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس

 

حالا کمی در گزارش عمیق تر شویم!

با کلیک بر روی عنوان Ecommerce conversion rate، گزارش را بر اساس نرخ تبدیل مرتب میکنیم. طبق معمول داده های پرتی که تعداد بازدید خیلی کمی داشته و قابل اتکا نیستند، نمایش داده میشوند.

 دلیل پرت بودن داده ها پس از تغییر ترتیب گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس دلیل پرت بودن داده ها پس از تغییر ترتیب گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس

 

برای حل این مشکل، همانطور که در آموزش صحبت شد، از طریق Sort type، Weighted را انتخاب میکنیم تا بین نرخ تبدیل و تعداد بازدید ها تناسب ایجاد شود.

نتیجه در تصویر زیر نشان داده شده است. قبلا نرخ تبدیل 12% را در این سایت دیدیم ولی اینجا حتی نرخ تبدیل های بهتری هم به چشم میخورد که نشان دهنده عملکرد فوق العاده سایت است و باید از نقاط قوت آن برای بهبود سایر سورس ها و صفحات استفاده شود.

 نگاهی عمیق تر به گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس نگاهی عمیق تر به گزارش Source/Medium در گوگل آنالیتیکس

دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.


 

ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید