اگر از شما خواسته شود که یک تحلیل مفید و قابل استفاده از یک سایت انجام دهید ولی به شما فقط اجازه دهند تا از یکی از تب های گوگل آنالیتیکس استفاده کنید ، پیشنهاد من به شما تب Acquisition خواهد بود. همچنین اگر بخواهید وضعیت عملکرد یک سایت را تحلیل کنید، بهتر از ابتدا از گزارشات این تب استفاده کنید. کاری که این گزارشات انجام میدهند، تحلیل انواع ترافیک ورودی به سایت با گوگل آنالیتیکس بوده که قصد داریم در این مقاله و چند مقاله آتی، به آن ها بپردازیم.
ولی قبل از آن اجازه دهید تا قدمی به عقب برداشته تا یک دید کلی از موضوع به دست آوریم.
John Wanamaker یکی از افراد مشهوری است که در حوزه تبلیغات از پیش قدمان به حساب می آید. یکی از دلایل معروفیت او این جمله است:
من کاملا مطمئنم که نیمی از هزینه ای که صرف تبلیغات میکنم به هدر می رود، مشکل این جاست که نمی دانم کدام نیم!
این جمله بیانگر واقعیت کسب و کار و تبلیغات در گذشته بوده، حتی شاید نتوان آن را یک مشکل برای آن زمان به حساب آورد چرا که شرایط برای همه یکسان بوده و این امر واقعیتی بوده که باید با آن کنار می آمدند. اما در دنیای امروز این گونه نیست. چرا که با یک تجزیه و تحلیل دقیق با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس میتوان کمپین های تبلیغاتی را ارزیابی کرده و هر جا مشکلی به وجود دارد، از آن جلوگیری کرد. پس دیگر نیاز نیست نیمی از بودجه تبلیغات را هدر داد چرا که هر زمان نتایج مطابق میل شما نباشد، میتوان مطلع شد و آن کمپین را متوقف یا اصلاح کرد. به عبارت دیگر:
تجزیه و تحلیل دقیق به یک مزیت رقابتی عمده و اصلی تبدیل شده است!
چگونگی تحلیل انواع ترافیک ورودی به سایت با گوگل آنالیتیکس
پس تا اینجا با اهمیت تجزیه و تحلیل اطلاعات به خصوص اطلاعات تب Acquisition آشنا شدیم. حالا باید ببینیم این تحلیل ها چگونه انجام میشود.
گوگل آنالیتیکس همه ترافیک ورودی به سایت را بر اساس این موضوع که از کجا وارد سایت شده اند، به چند گروه تقسیم میکند. در گزارش Overview از تب Acquisition میتوانید این تقسیم بندی را در یک گزارش گرافیکی، زیبا و قابل فهم ببینید و از مخاطبان خود یک درک کلی به دست آورید.
بخش Overview از تب Acquisition برای تحلیل انواع ترافیک ورودی به سایت با گوگل آنالیتیکسبخش دیگری که در تب Acquisition به آن دسترسی دارید، Channels بوده که کانال های ورود ترافیک را به شما نشان میدهد. اگر شخصی به کسب و کار و سایت خود اهمیت دهد، لازم است تا یک سری اطلاعات را در ارتباط با آن داشته باشد؛ مثل اینکه کدام کانال ها بیشترین ورودی را به سایت وارد میکنند، بدترین کانال برای ورود مخاطبان برای سایت او کدام است، بیشترین درآمد را کاربران کدام کانال ایجاد میکنند و ... . حتی این شخص باید بتواند یک مقایسه بین نتایج کمپین های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین خود انجام داده و اطلاعات آن را منعکس کند. جواب همه این سوالات و چالش ها از طریق بررسی و تحلیل گزارشات این بخش قابل دسترسی اند؛ تنها کافی است روش استفاده از آن ها را بلد باشید.
به عنوان مثال در تصویر زیر، گزارش Channels یک سایت را مشاهده میکنید. ترتیب کانال های پرطرفدار برای این سایت به این صورت است:
آشنایی با انواع ترافیک ورودی به سایت با گوگل آنالیتیکس با استفاده از گزارش Channels از تب AcquisitionOrganic Search
این کانال برای این سایت در رتبه اول ورودی قرار دارد. به طور کلی جستجوی ارگانیک به نتایج سرچ گوگل گفته میشود که برای آن ها پرداختی صورت نگرفته و در کنار آن ها نوشته ad نباشد. مثلا اگر عینک را در گوگل جستجو کنیم، نتایجی مانند زیر را میبینیم. نتیجه مشخص شده با رنگ قرمز، برای در اینجا نشان داده شدن، پول پرداخت کرده است که به کانال این نوع ترافیک Paid Search میگویند. باقی نتایجی که در این تصویر میبینید، نتایج استاندارد یا ارگانیک هستند که کانال آن ها Organic Search نامیده میشود.
مقایسه Organic search و Paid Search از انواع ترافیک ورودی به سایت با گوگل آنالیتیکسDirect
این نوع از ترافیک به معنای آن است که کاربر آدرس سایت را در بالای مرورگر تایپ کرده و مستقیما وارد سایت شده است.
Referral
این کانال مشخص کننده ترافیکی است که از طریق لینک های سایت ما در سایت های دیگر برای ما به وجود آمده است.
Paid Search
در کانال Organic Search در ارتباط با آن صحبت کردیم. به طور کلی همان تبلیغات گوگل و دیگر موتورهای جستجو است. کاربرانی که با کلیک بر روی این تبلیغات وارد سایت ما میشوند، در این کانال قرار میگیرند.
Social
نشان دهنده ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی است.
Display
نشان دهنده ترافیک ورودی از انواع تبلیغات نمایشی است.
کاربرانی که از طریق کلیک بر روی لینکی در یک ایمیل، وارد سایت ما شده اند، در این کانال قرار میگیرند.
پس ...
به طور اجمالی با تب Acquisition و ضرورت تحلیل گزارشات آن آشنا شدیم. همچنین انواع ترافیک ورودی به سایت در گوگل آنالیتیکس را هم مورد بررسی اجمالی قرار دادیم. در آموزش های آتی منتظر آموزش های کامل تری از این کانال ها باشید.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!
نظرات ارزشمند شما