به طور کلی در سری مقالات آموزش گوگل آنالیتیکس ، در ارتباط با ظاهر و کلیت این ابزار صحبت میکنیم ولی سعی داریم تا روش استفاده عملی و دستیابی به اطلاعاتی که میتوانند منجر به بهبود شوند را نیز آموزش دهیم. به بیان دیگر اطلاعات موجود در آنالیتیکس فوقالعاده هستند ولی دیدی که میتوان از این اطلاعات به دست آورد است که باعث بهبود شده و ارزشمند است.
یکی از بخش هایی که اطلاعات آن قابلیت تحلیل زیادی داشته و باعث بهبود عملکرد چشمگیری میشود، لندینگ پیج های سایت است. البته در این مقاله فقط به لندینگ پیج هایی که مقصد تبلیغات ادوردز هستند، میپردازیم. برای دستیابی به اطلاعات این صفحات کافیست از بخش Acquisition و Adwords، به گزارش Find URLs بروید.
بررسی گزارش Find URLs
این گزارش نیز مانند دیگر گزارش های ادوردز از یک نمودار و یک جدول در زیر آن تشکیل میشود که در این جدول میتوانید لندینگ پیج های سایت خود را به همراه اطلاعاتی از تعداد کلیک، هزینه و ... ببینید. نحوه مرتب سازی این جدول به طور پیشفرض بر اساس صفحات محبوب و با کلیک بیشتر است که به دلیل آن که در ادوردز شما میتوانید ورود بازدیدکنندگان را کنترل کنید، پس این اطلاعات ارزش زیادی برای شما نخواهد داشت.
گزارش Find URLs برای تحلیل لندینگ پیج های تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکسروش تحلیل لندینگ پیج های تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس
برای قابل استفاده کردن و با مفهوم تر شدن این گزارش میتوانیم از Comparison bar ( که در " مقاله نمودارهای گوگل آنالیتیکس " به طور کامل آموزش داده شد )، استفاده کنیم. سپس معیار این نمودار را هم بر روی یک معیار کیفی مانند نرخ پرش (Bounce Rate) میگذاریم. حالا میتوان تفاوت بین صفحات را متوجه شد؛ اما دلیل این تفاوت در چیست؟
برای درک علل تفاوت عملکردی که بین لندینگ پیج های سایت وجود دارد، باید متوجه شویم که در هر صفحه چه اتفاقاتی رخ میدهد. شاید اولین قدم توجه به کلمه کلیدی است که باعث ورود ترافیک به سایت میشود. آیا ترافیک های ورودی مرتبط بوده اند یا مانند مثال " آموزش گزارش عبارت های جستجو شده برای تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس " ، کاربران غیرمرتبط هم بر روی تبلیغ ما کلیک کرده و وارد لندینگ پیج مورد نظر شده اند؟
علاوه بر کلمه کلیدی، شاید بهتر باشد ad text تبلیغ خود (متنی که در گوگل به عنوان متن تبلیغ نشان داده میشود) را هم مورد بررسی قرار داده و با محتویات لندینگ پیج آن مقایسه کنیم. اگر قولی که در ad text داده اید را در لندینگ پیج برآورده نکنید، به احتمال زیاد، کاربران از سایت خارج شده و نرخ پرش افزایش خواهد یافت.
استفاده عملی از تحلیل لندینگ پیج های تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکسپس ...
میتوانید عملکرد لندینگ پیج های سایت خود را از طریق تحلیل لندینگ پیج های تبلیغات ادوردز در گوگل آنالیتیکس (در گزارش Find URLs) تحلیل کرده و در صورتی که عملکرد آن ها مطابق انتظار شما نیست، علت را بیابید. البته این تنها قدم اول بوده و برای بهبود عملکرد باید به رفع مشکلات بپردازید.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!
نظرات ارزشمند شما