استفاده از تلفن های همراه هر روز در حال گسترش بوده طرفداران بیشتری پیدا میکند. پیش بینی شده است که این گسترش و محبوبیت تا جایی پیش رود که در آینده ای نزدیک استفاده از تلفن های همراه از دسکتاپ ها پیشی گرفته و موضوع اصلی مباحث دیجیتال مارکتینگ شود. به همین دلیل گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکس بخشی جداگانه را به خود اختصاص داده است که میتوانید از طریق گزارشات Audience، به قسمت Mobile رفته و به این اطلاعات دست یابید.
گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکس نیز خود از دو بخش تشکیل میشود: Overview و Devices .
بخش Overview در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکس
در این گزارش، به طور مختصر در ارتباط با انواع مختلف ترافیک ورودی از تلفن های همراه اطلاعات داده شده و این ترافیک ها را با مقایسه با معیارهای دیگری مانند تعداد بازدیدها، نرخ پرش، درآمد و ...ارزیابی میکند.
بخش overview در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسبرای بررسی این گزارش، همانطور که در آموزش گزارش new vs returning در گوگل آنالیتیکس نیز به آن اشاره شد، هر سه ردیف Desktop، Mobile و Tablet را انتخاب کرده و با زدن دکمه Plot Rows، آن ها را وارد نمودار میکنیم.
وارد کردن اطلاعات در نمودار در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسبه این روش میتوانید به راحتی اطلاعات مربوط به کل بازدیدهای سایت، اطلاعات ورودی از دسکتاپ، تلفن های همراه و تبلت ها را با هم مقایسه کنید. مثلا در این جا مشاهده میکنید که بازدیدهای کلی سایت از روند بازدید های به دست آمده از دسکتاپ پیروی میکنند که این امر نشان دهنده این است که بازدیدکننده های این سایت کمتر از تلفن همراه و تبلت برای بازدید آن استفاده میکنند.
مقایسه اطلاعات بازدیدهای کلی، موبایل، تبلت و دسکتاپ در overview در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکستحلیل بیشتر بخش Overview
با تغییر دادن تب گزارش به eCommerce ، مشاهده میکنید که بازدید های به دست آمده از تلفن همراه چیزی در حدود 30% بازدیدهای کل را به خود اختصاص میدهند که با وجود اینکه بسیار از بازدیدهای دسکتاپی کمتر است، ولی آمار نسبتا خوبی است. ولی وقتی به ستون مربوط به درآمد نگاه میکنیم، میبینیم که درآمد حاصل از این بازدیدها چیزی کمتر از 4% است. پس سایت تعداد بازدیدهای نسبتا خوبی را از تلفن های همراه به دست می آورد ولی نمیتواند آن ها را Convert کرده و به مشتری تبدیل کند. احتمالا دلیل این امر mobile friendly نبودن طراحی سایت و رسپانسیو نبودن آن است.
تحلیل در بخش Overview گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسبه همین سادگی توانستیم از این اطلاعات به یک پیشنهاد برای بهبود عملکرد سایت برسیم. ولی با استفاده از گزارش بعدی میتوانیم حتی پا را فراتر گذاشته و به جزئیات این ترافیک های حاصل از تلفن همراه دست یابیم.
بخش Devices در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکس
پیشتر در آموزش ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس به طور اختصار به این گزارش پرداختیم. خود این گزارش از بخش های متنوعی تشکیل شده است (قسمت سبز رنگ) که به صورت پیش فرض اطلاعات مرتبط با مدل تلفن همراه استفاده شده، به شما نشان داده میشود.
Mobile Device Info
همانطور که گفته شد، این اطلاعات، اطلاعات نمایش داده شده به صورت پیشفرض در گزارش Devices هستند. در تصویر زیر مشاهده میکنید که دستگاه های اپل، نسبت به دیگر تلفن های همراه، از تعداد بازدید بیشتری برخوردارند.
mobile device info در مقایسه اطلاعات بازدیدهای کلی، موبایل، تبلت و دسکتاپ در overview در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکساگر با کلیک بر روی عنوان Revenue، گزارش را برحسب درآمد به دست آمده نیز مرتب کنید، باز هم مشاهده میکنید که دستگاه های اپلی، گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربوده اند.
تحلیل اطلاعات بخش mobile device info در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسMobile Device Branding
در این گزارش اطلاعات مربوط به برند تلفن های همراه استفاده شده برای بازدید از سایت را مشاهده میکنید. باز هم در این مثال اپل پیشتاز است.
بخش Mobile device Branding در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسService Provider
دیگر گزارش از بخش Devices است که سرویس دهنده تلفن های همراه را مشخص میکند. در این سایت time warner و Comcast و google fiber شرکت های برتر سرویس دهی بوده اند و بیشترین بازدیدها، از تلفن های همراه استفاده کننده از سرویس این شرکت ها بوده است.
بخش Service Provider در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسدر مثالی دیگر مشاهده میکنید که بیشترین بازدیدها برای این سایت تازه تاسیس ایرانی، از مشترکین شرکت های ایرانسل، مخابرات ایران، digitalocean و آسیاتک بوده اند.
برترین Service Provider های ایرانی یک سایت در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسMobile Input Selector
این گزارش مشخص کننده نوع ورودی تلفن همراه های بازدید کننده از سایت است که به طور طبیعی، گوشی های لمسی بیشترین سهم را به خود اختصاص میدهند.
بخش Mobile Input Selector در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسOperating System
و این قسمت هم سیستم عامل ها را مشخص میکند. مشاهده میکنید که بر خلاف گزارش Mobile Device Info و Mobile Device Branding، در اینجا بازدید گوشی های اندرویدی بیشتر از گوشی های اپل (iOS) است. که دلیل این امر تنوع برندها و گوشی های اندرویدی موجود در بازار است.
بخش Operating system در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکسScreen Resolution
رزولوشن صفحه نیز آخرین گزارش از بخش Devices است که از طریق قسمت Other قابل انتخاب است و در آن کیفیت و رزولوشن صفحه تلفن های همراه بازدیدکننده از سایت را میتوان دید.
بخش Screen Resolution (از قسمت Others) در گزارش تلفن های همراه در گوگل آنالیتیکس
دوره آموزشی : برای اطلاعات تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
نظرات ارزشمند شما