12 اصل انیمیشن دیزنی برای اولین بار در روزگاری که انیمیشن هنوز صورت دستی ساخته می شد به جهان معرفی شد. در سال 1981 دو تن از انیماتورهای شرکت دیزنی به نام های اولی جانسون و فرانک توماس چکیده سال ها تجربه خود از ساخت انیمیشن را در قالب کتابی به نام توهم زندگی: انیمیشن دیزنی منتشر کردند. این اصول دوازده گانه تا به امروز مرجع اصلی انیماتورها در تمام سبک های انیمیشن است.
در بخش اول از این سری مقاله ها 4 اصل از 12 اصل انیمیشن دیزنی را معرفی نمودیم. در این بخش با 4 اصل دیگر ساخت انیمیشن آشنا می شویم. این اصول دوازده گانه از مهم ترین تکنیک هایی هستند که هر انیماتور حرفه ای باید بر آن ها مسلط شود.
اصل پنجم: حرکت های دنباله دار (Follow through) و حرکت های منطبق با هم (Overlapping)
پنجمین اصل از 12 اصل انیمیشن دیزنی بر این اساس است که وقتی اجسام پس از حرکت متوقف می شوند، قسمت های مختلف آن ها با سرعت های متفاوتی از حرکت می ایستند. به همین ترتیب هنگانی که جسم هنوز در حال حرکت است قسمت های مختلف آن همگی سرعت یکسانی ندارند و هر کدام با سرعت متفاوتی حرکت می کنند.
مثلاً اگر شخصیت داخل انیمیشن در حال دویدن باشد، دست و پاهای آن با سرعت متفاوتی نسبت به سرش حرکت می کنند. این نمونه ای از حرکت های منطبق با هم است. اگر شخصیت از حرکت بایستد، موها و لباس های او تا چند فریم پس از ایستادن همچنان حرکت می کنند. این مورد نیز مثالی از حرکت های دنباله دار است.
در دنیای واقعی هر چیزی با سرعت متفاوتی حرکت می کند و زمان بندی اجزای مختلف یک جسم در حال حرکت می تواند متفاوت از یکدیگر باشد. به همین دلیل تبعیت از اصل حرکت های دنباله دار و منطبق با هم برای ایجاد یک حرکت روان و واقع گرایانه اهمیت بسیار زیادی دارد.
بیشتر بخوانید: چگونه انیماتور شویم ؟
اصل ششم: شروع حرکت آهسته و پایان حرکت آهسته (Slow in and Slow out)
هر جسمی که شروع به حرکت می کند یا از حرکت باز می ایستد احتیاج به زمانی برای افزایش شتاب یا کاهش آن دارد. بدون اعمال این اصل حرکت بسیار غیر طبیعی و خشک به نظر می رسد. برای درک بهتر اصل شروع حرکت و پایان حرکت آهسته یک ماشین را در نظر بگیرید: ابتدا حرکتش آهسته است و بعد به شتابش افزوده می شود و سرعت بیش تری می گیرد. بر عکس این اتفاق هنگامی که ماشین ترمز می کند اتفاق می افتد.
این اصل مهم از 12 اصل انیمیشن دیزنی در هنگام ساخت انیمیشن با افزودن چند فریم بیش تر به لحظه آغاز و پایان حرکت اعمال می شود.
اصل هفتم: قوس (Arc)
بعضی از موارد 12 اصل انیمیشن دیزنی از قوانین فیزیک تبعیت می کنند. بنابراین هنگام کار بر روی انیمیشن بهتر است به قوانین فیزیک پایبند باشید. بسیاری از اجسام موقع حرکت یک مسیر قوسی شکل را می پیمایند و انیمیشن شما باید این حالت را نمایش دهد. مثلاً هنگامی که توپی را به هوا می اندازید به دلیل تاثیر جاذبه زمین به صورت طبیعی یک مسیر منحنی را می پیماید. یا به هنگام قدم زدن پنجه های پا مسیرهای قوسی شکلی را طی می کنند. سعی کنید این حرکت ها و مسیرها را با ظرافت انیمیت کنید.
اصل هشتم: اعمال ثانوی (Secondary Actions)
از اعمال ثانوی برای تاکید و حمایت کردن از عمل اصلی که در صحنه در حال رخ دادن است استفاده می شود. با اضافه کردن اعمال ثانوی ابعاد شخصیت ها و اجسام انیمیشن بیش تر به چشم می آید و حرکات آن ها طبیعی تر به نظر می رسد.
به عنوان مثال دو شخصیت را در نظر بگیرید که در یک اتاق در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند. صحبت کردن عمل اصلی صحنه حساب می شود و اگر یکی از شخصیت ها شروع به تکان دادن پاهایش کند، این کار عمل ثانوی به حساب می آید. یا مثلاً اگر شخصیتی داشته باشیم که به دیوار تکیه داده است و در همان حال دست هایش را روی سینه جمع کند، تکیه دادن عمل اصلی و دست به سینه شدن عمل ثانوی است.
برای هر موردی که اعمال ثانوی را به انیمیشن اضافه می کنید فراموش نکنید این این اعمال حواس بیننده را از عمل اصلی صحنه پرت نکند.
نظرات ارزشمند شما