در قسمت قبلی آموزش ( تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس )، در مورد ابعاد (Dimension) صحبت کردیم. ابعاد از مهمترین ابزارهای موجود برای تقسیمبندی هستند که در این مقاله بیشتر در موردشان صحبت میکنیم.
میخواهیم گزارشی را در ارتباط با انواع تلفن همراههایی که برای دسترسی به سایت ما از آنها استفادهشده است، به دست آوریم. به بخش Audience، mobile و گزارش Device میرویم. شاید این انتظار برای شما نیز وجود داشته باشد که چون در گوگل آنالیتیکس سایت فروشگاه گوگل هستیم، بیشتر تلفنهای همراه، اندرویدی باشند.
با مرتب کردن این گزارش بر اساس درآمد، دستگاههایی که بیشترین درآمد را برای ما داشتهاند مشخص میشوند. مشاهده میشود که یک نوع از تلفن همراههای نوکیا با تنها 6 بازدید و 2 تراکنش، بیشترین درآمد را برای ما داشته است. در تحلیل گزارشهای این نوع رکوردها معمولاً داده پرت حساب میشوند که جلوتر در مورد رفع این مشکل بحث خواهیم کرد.
استفاده از ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس در تحلیل موبایل هااستفاده از بُعد ثانویه در گزارشها تحت عنوان ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس
حالا فرض کنید که میخواهیم ببینیم اولا چه دستگاههایی و دوما با چه رزولوشن صفحهای بیشترین درآمد را برای ما به وجود آوردهاند. از قسمت Others، بُعد اولیه تقسیمبندی خود را به Screen Resolution تبدیل میکنیم. انتخابهای دیگری که برای تغییر ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس برای این گزارش داریم عبارتاند از:
- برند تلفنهای همراه
- اپراتور استفادهشده
- روش ورودی تلفن همراه
- و سیستمعامل
در نتایج بُعد انتخابشده توسط ما، رزولوشنهای محبوب برای ما مشخص میشوند ولی چون بعد اصلی را کلاً تغییر دادیم، پس نتایج با چیزی که مدنظر ما بود، متفاوت است و نوع گوشی مشخص نیست.
تغییر بُعد اولیه در استفاده از ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکسبُعد اولیه را به Mobile Device Info بازگردانده و از قسمت مشخصشده، رزولوشن صفحه را بهعنوان بُعد ثانویه تعیین میکنیم. نتیجه در تصویر مشخص است که بازهم دادههای پرتی ک در موردشان صحبت کردیم، دیده میشوند.
تغییر بُعد ثانویه در استفاده از ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکسبرای رفع این مشکل، بازهم از فیلتر پیشرفتهای که در آموزش فیلترهای گوگل آنالیتیکس در موردش صحبت کردیم، استفاده میکنیم و تعداد بازدیدها را به حداقل 25، محدود میکنیم.
برخلاف انتظار مشاهده میشود که دستگاههای اپل، بیشترین درآمد را در اختیار فروشگاه گوگل داشته است و دستگاههای اندرویدی که متعلق به خود گوگلاند، در رتبههای بعدی قرار میگیرند. حال از این گزارش میتوان استفادههای زیادی داشت. مثلاً دستگاههای اپل از المانهایی که در آنها از Flash استفادهشده است، پشتیبانی نمیکنند که عدم استفاده از آنها با توجه به درآمد بالایی که این دستگاهها برای این سایت داشتهاند، منطقی به نظر میرسند.
درآمد زیاد محصولات اپل در گوگل استورمثال اطلاعات لندینگ پیج ها با استفاده از ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس
حالا برای مثال بعدی به اطلاعات سایت دیگری میرویم. این سایت دارای یک لندینگ پیج به نام Google-Analytics است که در آن خدمات مربوط به آنالیتیکس را ارائه میدهد. ما میخواهیم یک گزارش بر اساس شهرهای بازدیدکنندگان این لندینگ پیج به دست آوریم. برای این کار به بخش Behavior، Site Content و گزارش Landing Page رفته و بر روی قسمت مشخصشده کلیک میکنیم.
تحلیل لندینگ پیج با استفاده از ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکسدر اینجا بُعد اولیه گزارش خود را از قسمت Others به شهر (City) تغییر میدهیم. نتیجه این خواهد شد که اطلاعات متنوعی در سه حوزه اصلی Acquisition، Behavior و Conversions در ارتباط با شهرهایی که لندینگ پیج موردنظر را بازدید کردهاند، در اختیار ما قرار میگیرد.
تحلیل لندینگ پیج با استفاده از تقسیم بندی شهرها از ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکسروش دیگر
روش دیگری که از آن برای رسیدن به همین نتیجه میتوان استفاده کرد، گزارشهای مختلف All Traffic از بخش Acquisition است. در هرکدام از این گزارشها باید بُعد اولیه را به City و بُعد ثانویه را به Landing Page تغییر دهید. سپس از فیلتر پیشرفته اطلاعات را مطابق شکل وارد میکنیم تا فقط لندینگ پیج موردنظر ما را نمایش دهد.
تحلیل لندینگ پیج با استفاده از تقسیم بندی شهرهاکه در تصویر زیر نتایج را میتوانید ببینید.
نتیجه روش دوماستفاده از Pivot برای تعیین تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس
تا به اینجا تقسیمبندی ما بر اساس لندینگ پیج خاص و شهر خاص بوده است. ازاینجا میخواهیم یک medium (منبع ورودی بازدیدها) را نیز به گزارش خود و ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس اضافه کنیم. علاوه بر این گفتیم که بهتر است در کنار متغیرهای کمی از متغیرهای کیفی نیز استفاده کنیم. پس نرخ پرش را نیز به متغیرهای خود میافزاییم.
همانطور که از بخش نمودارهای گوگل آنالیتیکس به یاد دارید، برای نتایج جزئیتر میتوان از بخش Pivot استفاده نمود.
تحلیل لندینگ پیج با استفاده از Pivotسپس در این گزارش از بخش مشخصشده باید بُعد ثانویه را به نرخ پرش (Bounce Rate) تغییر دهیم.
تعیین بُعد دوم در تحلیل لندینگ پیج با استفاده از Pivotمعیارهای به کار گرفتهشده در بعد عمودی و افقی، هر دو بر اساس شهر هستند. برای تغییر معیار افقی، از بخش Pivot By ، منبع بازدیدها (medium) را انتخاب میکنیم.
گزارش خروجی بهدستآمده، به ما اطلاعات مربوط به نرخ پرش و بازدیدهای لندینگ پیج موردنظر را بر اساس شهرها و همچنین مدیوم بازدیدها تقسیمبندی میکند که گزارشی بسیار جزئی با اطلاعات دقیق و مهمی به ما میدهد.
تعیین pivot by در تحلیل لندینگ پیج با استفاده از Pivotنتیجه گیری
پس مشاهده کردید که اطلاعات را بر اساس ابعاد تقسیمبندی در گوگل آنالیتیکس تا حدود بسیار جزئی، خرد کرد. ولی باید در نظر داشته باشید که هرچقدر این تقسیمبندیها را بیشتر پیش ببریم، اطلاعات موجودی که باقی میماند بسیار کمتر است. پس برای استفاده بهتر از این قابلیت، یا باید اطلاعات موجود از سایت شما در دیتابیس گوگل، زیاد بوده و یا معیارها و ابعاد زیادی را برای تقسیمبندی اعمال نکنید.
دوره آموزشی : برای اطلاعات تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
نظرات ارزشمند شما