همانطور که برای یادگیری هر ابزار و نرمافزار دیگری لازم است که یک سری اطلاعات را پیش از آموزش بدانیم، آموزش مبانی گوگل آنالیتیکس نیز جزء ضروریات بوده و در گوگل آنالیتیکس هم افراد می بایست یک سری اطلاعات اولیه در خصوص اهداف خود، تقسیمبندی بازدیدکنندگان و ... داشته باشند.در ادامه به بیان و بررسی برخی مبانی گوگل آنالیتیکس می پردازیم.
مبانی گوگل آنالیتیکس و جمعآوری اطلاعات اولیه
اولین قدم در آموزش مبانی گوگل آنالیتیکس جمع آوری اطلاعات اولیه می باشد. مشکلی که در ابتدای فعالیت خود با گوگل آنالیتیکس با آن روبهرو خواهید شد این است که این ابزار برای ارائه گزارشهای خود نیاز به مقدار مشخصی از دادههای اولیه سایت شما دارد. این اطلاعات بهصورت خودکار پس از اتصال گوگل آنالیتیکس به وبسایتان شروع به جمعآوری شدن میکند که این امر با توجه به ترافیک سایتتان، ممکن است تا چند هفته طول بکشد.
تعیین اهداف
گام بعدی در مبانی گوگل آنالیتیکس تعیین اهداف می باشد. تعیین اهداف اقدامی است که برای جمعآوری بهینه و متناسب اطلاعات نیاز است انجام گیرد. این اهداف میتوانند به ما کمک کنند که ترافیکهای وارد شده به سایتمان را بهدرستی از هم تشخیص دهیم و ترافیک باارزش خود را با ترافیک بیارزش یکسان در نظر نگیریم.
جذب ترافیک
که بهمنظور رسیدن به این هدف میتوان از تبلیغات پرداختی مانند تبلیغات فیسبوک و لینکدین، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی آفلاین و مهمتر از همه، بهبود سئو و جذب بازدید ارگانیک استفاده کرد.
انجام یک فعالیت
یک سری اقدامات را مشخص خواهیم کرد که انجام آنها توسط بازدیدکنندهها بهعنوان هدف در نظر گرفته میشود. این فعالیتها میتوانند افزودن یک کالا به سبد خرید، پر کردن یک فرم، دانلود یک فایل و یا حتی پیدا کردن یک شماره تلفن برای تماس با شرکت باشند.
رسیدن به اهداف
رسیدن به اهداف، از جمله مواردی است که در مبانی گوگل آنالیتیکس می بایست مورد توجه قرار گیرد. مثل مقدار پولی که بهواسطه خرید بهحساب شما واریز میشود و یا تعداد فرمهایی که توسط مخاطبان پر میشوند.
در فرایند آموزش پیشنیازهای گوگل آنالیتیکس و در تعیین اهداف، باید در نظر داشته باشید که با مشغول شدن به اهداف واسطهای، اهداف اصلی خود را فراموش نکنید. برای تعیین اهداف اصلی کافی است چند سؤال اساسی را از خود بپرسید:
- چرا برای خود یک وبسایت راهاندازی کردهاید؟
- هدفی که وبسایت شما دنبال میکند چیست؟
- انتظار دارید که بازدیدکنندگانتان چه فعالیتی را در وبسایت شما انجام دهند؟
با پاسخ دادن به این سؤالات میتوانید اهداف اصلی خود را بهسادگی مشخص نمایید.
نداشتن اطلاعات از داشتن اطلاعات اشتباه بهتر است!
یکی از دامهایی که سر راه شما وجود دارد این است که برخی اطلاعات ازنظر ریاضی و منطقی درست به نظر میرسند ولی واقعیت چیز دیگری است!
فرض کنید وبسایت شما در طی یک هفته گذشته، از یک کانال مشخص، 10 بازدیدکننده داشته و این بازدیدکنندهها درمجموع 100 هزار تومان از سایتتان خرید داشتهاند. بدون تحلیل و آنالیز اطلاعات میتوان نتیجه گرفت که هر بازدیدکنندهای که از این کانال وارد سایت شما میشود، بهطور میانگین 10 هزار تومان درآمد برای شما دارد. این اطلاعات در حوزههای متفاوتی مانند تعیین هزینه هر کلیک در تبلیغات کلیکی قابلاستفادهاند. ولی آیا این اطلاعات بهطور کامل قابلاتکا می باشند؟
شاید در مراحل آموزش مبانی گوگل آنالیتیکس با بررسی گزارشهای آنالیتیکس خود به این نتیجه برسید که بین این ده نفر تنها یک نفر خریدی به مبلغ 100 هزار تومان داشته و درآمد حاصل از 9 نفر باقیمانده ، 0 است! در این صورت اگر از اطلاعات اولیه برای سرمایهگذاری در تبلیغات کلیکی استفاده کنید، بهاحتمالزیاد متحمل شکست سنگینی خواهید شد! پس همیشه قبل از استفاده از اطلاعاتی که به دست میاورید، بررسی قابلاطمینان بودنشان را فراموش نکنید.
تقسیمبندی مخاطبان
بازدیدکنندههای سایتها را در گوگل آنالیتیکس میتوان با روشهای متفاوتی گروهبندی کرد. با این کار میتوانیم آنها را بهتر بشناسیم و ترافیک مفید خود را از ترافیک بیاهمیت، جدا کرده تا بهطور هدفمندتر به سمت بهبود وبسایت گام برداریم. در آنالیتیکس روشهای زیادی برای تقسیمبندی بازدیدکنندگان در اختیار ما قرار میگیرد که با توجه به اهداف خود باید از آنها استفاده کنیم. در ارتباط با این تقسیمبندیها در آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد ولی در اینجا به نام بردن و توضیح کوتاهی در ارتباط با آنها بسنده میکنیم:
تقسیمبندی جغرافیایی
در این تقسیمبندی بهسادگی میتوانید مخاطبان خود را بر اساس منطقه جغرافیاییشان تقسیمبندی کنید. این تقسیمبندی با توجه به بازار هدفتان میتواند بر اساس شهر، منطقه و یا کشور باشد.
تقسیمبندی بر اساس کانال ورود
در این روش شما بازدیدکنندههای سایت خود را بر اساس کانالی که توسط آن وارد سایت شما شدهاند، تقسیمبندی میکنید! این کانالهای ورود میتوانند سرچهای گوگل، تبلیغات کلیکی، شبکههای اجتماعی و ... باشند.
تقسیمبندی بر اساس کانال ورود آفلاین
در این روش شما ورودیهای سایت خود را بر اساس کانالهای آفلاینی مانند تبلیغات چاپی و یا تلویزیونی تقسیمبندی میکنید!تقسیمبندی بر اساس فعالیتها: این روش مشخص خواهد نمود که بازدیدکنندههای شما چه فعالیتهایی را در سایتتان انجام دادهاند؛ مثلاً برخی افراد فقط بازدید داشتهاند، برخی دیگر محصولی را به سبد خرید خود افزودهاند و ...
تقسیمبندی بر اساس قصد و نیت
قصد مخاطبان را از طریق عبارتی که سرچ کردهاند تا به سایت ما برسند میتوان مشخص نمود. علاوه برجست و جوهای انجامشده در گوگل، عبارتهای جستوجو شده در خود سایت نیز میتوانند در زمینه به ما کمک کنند.
شرایط و عوامل خارجی را مبانی گوگل آنالیتیکس در نظر بگیرید
از جمله مواردی که آموزش مبانی گوگل آنالیتیکس می باید مورد توجه قرار دهید، توجه به عوامل خارجی می باشد.همیشه تغییراتی که در نتایج آنالیز سایت شما به وجود می آید به دلیل فعالیتهای شما نیست. فرض کنید سایت شما در ارتباط با اخبار مربوط به آبو هوا می باشد. قرار است که طوفان بزرگی در منطقه جغرافیایی بازار هدف شما به وقوع بپیوندد. در این شرایط، طبیعی است که ترافیک واردشده به سایتتان چند برابر شود. ولی این افزایش ترافیک ربطی به کمپینها و فعالیتهای شما ندارد. از عوامل خارجی میتوانید برای بهبود بیشتر سایت خود استفاده کنید که این امر نیازمند خلاقیت و ایده پردازی است. مثلاً در شرایط ذکرشده میتوانید بخش بزرگی از سایت خود را به اخبار طوفان موردنظر و اطلاعات مربوط به آن اختصاص دهید.
به عنوان مثالی دیگر فرض کنید که این نمودار نشاندهنده درآمد حاصل از فروش وبسایت فرضی ایکس است!
در نگاه اول به نظر میرسد که این وبسایت عملکرد مناسبی ندارد و نیازمند تغییرات جدی است. ولی این نتیجهگیری بدون در نظر گرفتن عوامل خارجی است. ممکن است شرایط اقتصادی مخاطبان این وبسایت به مشکل برخورد کرده باشد که باعث کاهش قدرت خرید کلی آنها شده است. ولی کاهش فروش این وبسایت نسبت به رقبا در کمترین حد خود بوده و عملکرد آن بسیار مناسب است.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
نظرات ارزشمند شما