۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش cinema 4D - بخش اول - ابزار انتخاب در Cinema 4D


ابزار انتخاب در Cinema 4D نقطه کانونی سایر ابزارها می باشد، در نتیجه شناخت و معرفی آن در ابتدای کار امری ضروری است به همین علت در ادامه به آن پرداخته ایم.






گرافیک کامپیوتری
  • 5 دقیقه
  • 2040نفر

آموزش cinema 4D - بخش اول - ابزار انتخاب در Cinema 4D

قبل از شروع به فرایند مدل سازی نیاز است که با ابزار انتخاب در cinema 4D و شیوه انتخاب کردن آبجکت ها آشنا شویم. ابزار انتخاب در cinema 4D نقطه کانونی برای ابزار های move، scale و rotate است که به شما اجازه می دهد که آبجکت های مختلفی را انتخاب کنید. در نگاه اول این ابزار ساده و واضح به نظر می آید اما برای استفاده بهتر از این ابزار باید با ترفندهایی آشنا شد.

انواع ابزار انتخاب در cinema 4D

live Selection

به عنوان مثال همان طور که در فیلم زیر مشاهده می شود در صفحه ی ما چندین مکعب وجود دارد و می خواهیم بعضی از این مکعب ها را انتخاب کنیم. اگر روی ابزار انتخاب کلیک کنیم روی گزینه live Selection قرار می گیریم ولی اگر موس را روی این ابزار نگه داریم 3 ابزار دیگر نیز نمایان می شوند. اگر روی ابزار live Selection باشیم و روی یک مکعب کلیک کنیم آن مکعب به حالت انتخاب در می آید اما اگر موس را روی مکعب ها بکشیم چون حالت live هست تعدادی از مکعب هایی را که موس از روی آنها کشیده می شود به حالت انتخاب در می آورد.

rectangular selection

حال به ابزار rectangular selection می پردازیم. این ابزار کمک  می کند که با کشیدن یک مستطیل آبجکت هایی که در ناحیه انتخاب قرار دارند انتخاب می شوند و هر بار که مستطیل دیگری می کشیم آبجکت های متفاوتی انتخاب می شوند.

lasso Selection

ابزار lasso Selection همانند ابزار lasso فتوشاپ می تواند با کشیده شدن یک ناحیه آزاد (free form) آبجکت های ما را به حالت انتخاب درآورد. در این ابزار اگر بخواهیم آبجت هایمان را از حالت انتخاب در آوریم کافی است جایی از صفحه را انتخاب کنیم که آبجکتی وجود ندارد.

polygon selection

ابزار بعدی یعنی polygon selection شبیه به ابزار lasso selection است با این تفاوت که دیگر ناحیه ترسیمی ناحیه ای آزاد نیست و به ما اجازه ی رسم چند ضلعی برای انتخاب می دهد.

only select visible

آخرین مطلبی که در این گفتار به آن می پردازیم گزینه only select visible است. بدین منظور یک صحنه جدید را باز می کنیم و یک کره را به صحنه اضافه می کنیم. بعد از آن روی دکمه make editable کلیک می کنیم و بعد برای دیدن polygon های کره به مد polygons می رویم. حال به ابزار live selection بازگشته و روی سطح کره می کشیم همانطور که مشاهده می کنید تنها یک جهت از کره انتخاب شد و این به دلیل این است که تیک only select visible Elements در حالت فعال قرار دارد حال اگر این گزینه غیر فعال باشد در هنگام انتخاب پشت آبجکت نیز به صورت انتخاب در می آید.

قاعده کلی برای ابزار انتخاب در Cinema 4D این است که دکمه ctrl از آبجکت های انتخابی کم کرده و دکمه Shift به آن اضافه می کند.

 

ادامه آموزش cinema 4D را در مقاله بعدی دنبال کنید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید