موشن گرافیک محل تلاقی طراحی گرافیک و انیمیشن است که در سال های اخیر محبوبیت ویژه ای پیدا کرده است. در این مقاله انواع موشن گرافیک را بر اساس کاربردهای آن دسته بندی کرده و معرفی می کنیم.
انواع موشن گرافیک:
ویدیوهای موشن گرافیک توضیحی
موشن گرافیک توضیحی یکی از پرکاربردترین انواع موشن گرافیک است که با هدف توضیح دادن یک فرایند و یا یک مفهوم به کار می رود. در این نوع موشن گرافیک یک موقعیت یا فرایند ساده یا پیچیده در نظر گرفته می شود. سپس با استفاده از شکل های گرافیکی و انیمیشن مفهوم کلی به بخش های کوچک تر شکسته شده و برای بیننده به شکل قابل فهم نمایش و توضیح داده می شود. با استفاده از ویدیو موشن گرافیک توضیحی می توانید کاری کنید که توجه مخاطبان را به خود جلب نموده و آن ها را از نظر احساسی درگیر نمایید.
این روزها افراد زیادی تماشای ویدیو را به خواندن متن ترجیح می دهند و در صورتی که بتوانید یک موشن گرافیک توضیحی موفق بسازید، مخاطبان با آن ارتباط برقرار کرده و در نهایت شانس این که تبدیل به مشتری شما شوند افزایش می یابد. اما از کجا بفهمیم که ویدیو موشن گرافیک توضیحی ما موفق عمل کرده است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش این مقاله را بخوانید.
پیشنهاد ویژه برای شما: برگزاری دوره آموزش موشن گرافیک در دانشگاه صنعتی شریف
ویدیو تبلیغاتی برای محصولات
ویدیو موشن گرافیک تبلیغاتی در دسته بندی انواع موشن گرافیک می تواند زیر مجموعه ویدیوهای توضیحی باشد، اما کاربرد آن کمی متفاوت است. موشن گرافیک توضیحی روی یک مفهوم تمرکز می کند در حالی که موشن گرافیک تبلیغاتی بیش تر روی محصول تاکید دارد. ساخت این نوع موشن گرافیک روشی عالی برای معرفی محصولات شما و روش استفاده از آن است. زیرا گاهی ابهام مخاطبان درباره کاربرد یک محصول باعث می شود فروش آن محصول افت کند ولی با استفاده از یک ویدئو موشن گرافیک تبلیغاتی که کاربردهای محصولات شما را به خوبی نمایش دهد می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.
در این مقاله می توانید با دلایلی که مانع موفقیت ویدیوهای تبلیغاتی موشن گرافیک می شوند آشنا شوید و هنگام ساخت ویدیو خود آن ها را در نظر بگیرید.
گاهی ویدئو های تبلیغاتی موشن گرافیک به صورت ترکیبی از انیمیشن و فیلم ساخته می شوند.
انیمیشن طراحی رابط کاربری (UI)
توانایی ایجاد حرکت های نرم و روان در پروتوتایپ هایی که می سازید مهارتی است که شما را به عنوان طراح رابط کاربری از دیگران متمایز می سازد. از موشن گرافیک می توان در انیمیت کردن منو و سایر قسمت های سایت استفاده نمود. حتی می توانید یک ویدیو موشن گرافیک تبلیغاتی کامل را فقط با نمایش UI اپلیکیشن خود بسازید:
آیکون متحرک
یک روش جالب برای بهبود ظاهر وبسایت و اپلیکیشن ها استفاده از آیکون های متحرک است. حتماً در بعضی وبسایت ها دیده اید که با هاور کردن آیکون ها شروع به نمایش دادن یک انیمیشن ساده می کنند. امروزه با انیمیشن های SVG (گرافیک وکتور) و مبتنی بر CSS قادر خواهید بود افکت های انیمیشن زیبایی در سایت و اپلیکیشن خود با حجم کم خلق کنید تا سرعت سایت لطمه نبیند.
لوگو
با استفاده از موشن گرافیک می توانید توجهات را به لوگو برند خود جلب نمایید. چرا که با افکت های زیبایی که می توان با موشن گرافیک خلق کرد طراحی گرافیکی لوگو بسیار جذاب تر نمایش داده می شود. هر چه طراحی موشن گرافیک لوگو حرفه ای تر و جالب تر باشد، مخاطبان احساس مثبت تری نسبت به برند شما پیدا خواهند کرد.
گیف (GIF)
یکی از محبوب ترین کاربرد های موشن گرافیک ساخت گیف است. گیف انواع مختلفی دارد و می تواند یکی از انواع موشن گرافیک هم به شمار آید. یکی از کاربردهای متداول گیف، استفاده از آن به عنوان پست در شبکه های اجتماعی است که از سایر پست ها که به صورت ایستا هستند بیش تر جلب توجه می کند. همچنین از گیف به شکل بنر تبلیغاتی در وب استفاده نمود.
اینفوگرافیک
می توانید با انیمیت کردن نمودارها و اجزای مختلف یک اینفوگرافیک بر اهمیت اطلاعات ارائه شده تاکید کنید. همچنین می توانید بیننده را با به ترتیب انیمیت کردن داده ها راهنمایی کنید. با کمک موشن گرافیک می توان یک تجربه عالی از ارائه اطلاعات به صورت اینفوگرافیک ایجاد نمود.
تیتراژ ابتدایی فیلم ها
در مقاله تاریخچه موشن گرافیک توضیح داده شده که اولین کاربرد موشن گرافیک به حدود 100 سال قبل و برای نمایش عنوان فیلم های هالیوودی باز می گردد. تیتراژ ابتدایی فیلم ها و سریال ها یکی از انواع موشن گرافیک است که همچنان کاربرد و تقاضای فراوانی دارد.
در این وبسایت می توانید مجموعه بزرگی از این نوع موشن گرافیک را مشاهده کنید.
نظرات ارزشمند شما