در این مقاله قصد داریم که به توضیح رنگ و درک هر چه بهتر رنگ در عکاسی بپردازیم.
تعریف رنگ جزئی از نور است که در هنگام انعکاس از یک شیئ جدا می شود. ایجاد رنگ با نور آغاز می شود و رنگی که ما می بینیم به خصوصیات منبع نور بستگی دارد. طول موج نور منعکس شده مشخص کننده رنگسیت که میبینید. گفته می شود نور سه بعدیست و این به خاطر این است که نور دارای سه بعد یکتا است. وقتی که می خواهید یک رنگ خاص را تعریف کنید این رنگ دارای سه ویژگی است که باید در نظر گرفته شود. (Hue ، Value و Saturation)
با درک هرچه بهتر این مفاهیم می توانید تاثیر رنگ در عکاسی را بهتر متوجه شوید.
خصوصیت اول یا همان Hue نامیست که به رنگ ها در جرخ رنگ می دهیم (قرمز، زرد، سبز، آبی و امثال آن). این اساسا تعریف فنی از درک رنگ است. مقادیر این خصوصیت مقادیر طبیعی هستند در جایی که رنگ ها بیشترین میزان خلوص را دارند و بعضی رنگ ها مانند رنگ زرد به طور طبیعی روشن هستند. رنگ های شفاف را می توان با تمامی مقادیر ساخت. با افزودن رنگ سفید رنگ دانه ها روشن تر می شوند و با افزودن رنگ سیاه رنگدانه ها تیره تر می شوند.
خصوصیت دوم یا همان Value میزان روشنی یا تیرگی یک رنگ است.
خصوصیت سوم یا Saturation که به عنوان خلوص رنگ نیز شناخته می شود سطح رنگ خاکستری موجود در رنگ است. هرچه مقدار این خصوصیت کمتر باشد رنگ خاکستری بیشتر نمایان می شود.
دوربین در مقابل چشم انسان
حسگری که در داخل دوربین دیجیتال قرار دارد نور را همانطور که هست ثبت می کند. اما چشم انسان نور را به حالت نرمال در می آورد و مغز ما دائما در حال تصحیح آنچه که می بینیم است. تعداد گیرنده های نوری در داخل چشم انسان تقریبا 130 میلیون است. اگر بخواهید مقایسه ای انجام دهید و یک پیکسل را معادل یک حسگر نوری در نظر بگیرید بنابراین یک حسگر دیجیتال 130 مگاپیکسلی با چشم انسان برابری خواهد کرد. اما این همه داستان نیست چرا که چشم انسان به شیوه ای کاملا متفاوت بادوربین دیجیتال کار می کند. این مقایسه کامل نیست. اگر شما مکانی را با لامپ های الکتریکی روشن کرده باشید این لامپ ها ود واقع یک نور قرمز- قهوه ای را ارسال می کنند و در نتیجه اشیائ سفید توسط فیلم با رنگ های قرمز – قهوه ای ثبت خواهند شد. اما مغز شما نور ها را تصحیح می کند و اشیای سفید همچنان سفید باقی می مانند.
درک رنگ در عکاسی
رنگ سوژه به وسیله رنگ منبع نوری مشخص می شود. حسگر داخل یک دوربین دیجیتالی نورها را همانطور که هستند ثبت می کند. اما مغز نور را به حالت نرمال تصحیح می کند. همین امر درک نور و رنگ در عکاسی را کمی پیجیده می کند.
همانند حالت قبلی در مورد لامپ های الکتریکی، در مورد اتاقی با لامپ هاب فلوروسنت نیز همین اتفاق می افتد. این نوع لامپ ها نور سبز- زرد ساطع می کنند که فیلم دقیقا همین نور را ثبت می کند اما مغز انسان رنگ نور را تصحیح کرده و نور سفید به نظر می رسد. رنگ های اصلی قرمز، سبز و آبی هستند.
هر چه رنگها سادهتر باشند هارمونی بین آنها واضح تر است. آزمایشها و تجربیات متفاوت نشان میدهد که افراد نسبت به هماهنگی یا عدم هماهنگی رنگها نقطه نظرهای متفاوتی دارند اغلب در نظر مردم رنگهای هماهنگ آنهایی هستند که از یک خانواده باشند یا در عین تنوع با جلوه یکسانی خودنمایی کنند یا رنگهایی که بدون تضاد در کنار هم قرار بگیرند. بهطور کلی عنوان هارمونی یا عدم هارمونی فقط در رابطه با احساس انسان است که به صورت مطلوب بودن یا نبودن و جذاب بودن یا نبودن مطرح میگردد. تمام اینها از یک ارزیابی مشخص است. هارمونی یعنی تعادل و توازن بین قدرتهای رنگی. مثلاً اگر ما برای مدتی به یک مربع قرمز خیره شویم و سپس چشم را ببندیم یک پس تصویر که به صورت مربع سبز رنگ است در نظرمان ظاهر می-شود و بر عکس اگر به مربع سبز رنگ نگاه کنیم بعد از مدتی که چشم بسته شود. مربع قرمز رنگ در چشم ظاهر می-شود. در چشم انسان همیشه رنگهای مکمل رنگ نخستین ظاهر میشود. این عکسالعمل فیزیکی نسبت به رنگها جست وجویی برای ایجاد توازن و تعادل است. رنگهای مکمل یکی از پایهها و اصول هارمونی هستند.
در یک طبقه بندی کلی رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند. رنگهای گرم عبارتاند از قرمز، نارنجی و زرد. رنگهای سرد نیز، رنگهایی مانند سبز، آبی و بنفش میباشند. هر گروه از رنگ ها احساسات خاص خودشان را دارند. اگر بخواهید نحوه به نظر رسیدن عکسهای خودتان را شخصیسازی کنید، میتوانید از این قابلیت رنگ ها استفاده کنید.
رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد فعال و از نظر احساسی قوی بوده و توجه بیننده را جلب می کنند. در کل رنگ های گرم از رنگ های سرد کمیاب ترند در نتیجه اگر در عکسی حتی مقدار کمی رنگ گرم وجود داشته باشد توجه بیننده را به خود جلب می کند.
رنگ های سرد مانند سبز، آبی و بنفش ملایم هستند و در عکاسی این رنگ ها وقتی که در کنار رنگ های گرم بیایند در پس زمینه محو می شوند. رنگ های سرد آرامش دهنده هستند.
قرمز، سبز و آبی رنگهای اصلی هستند چرا که رنگ دانههای تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نمی آید و تمام رنگهای دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست میآیند. البته در نقاشی سه رنگ اصلی رنگهای زرد، آبی فیروزه ای و ارغوانی هستند. بنفش و زرد و فیروزه ای و رنگهایی هستند که از ترکیب رنگهای اصلی با یکدیگر حاصل میشوند. محل قرارگیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است. زرد- نارنجی، قرمز- نارنجی، قرمز- بنفش، آبی-بنفش، آبی-سبز و زرد-سبز، این رنگها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود میآیند و در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار میگیرند.
یکی از کمیاب ترین و قویترین رنگهای موجود در طبیعت رنگ قرمز است. با توجه به رابطه تاریخی بین رنگ قرمز و احساساتی مانند هیجان و علاقه، این رنگ به عنوان یک رنگ فعال شناخته میشود. همچنین این رنگ میتواند در برخی عکسها خیلی شدید باشند که نمونه ی جالبی از تاثیر رنگ در عکاسی را به ما نشان میدهند . در طبیعت میتوان رنگ قرمز را در برگهای پائیزی، برخی صخرهها و یا به ندرت در غروب آفتاب مشاهده کرد. در عکاسی از حیاتوحش سوژههایی مانند چشمهای قرمز یک قورباغه و یا پرهای یک پرنده قرمز در برف، به سرعت توجه کاربر را به خودش جلب میکند.
در مقایسه با رنگ قرمز، رنگ نارنجی در طبیعت بیشتر یافت می شود. رنگ قهوهای نیز فقط یک سطح از نارنجی تیرهتر است و در همهجای طبیعت دیده میشود. رنگ نارنجی حس گرم بودن را منتقل میکند و به اندازه رنگ قرمز پرقدرت نیست. اما نارنجی یک رنگ منفعل نیست؛ مخصوصا در هنگام قرار گرفتن در کنار یک رنگ سرد تا حدودی توجه را به خودش جلب میکند.
رنگ زرد روشنترین رنگ موجود است. به خصوص هنگامی که به تنهایی ظاهر شود و با رنگهای دیگر ترکیب مانند نارنجی و یا سبز ترکیب نشوند. رنگ زرد ترکیبشده، پرتکرارترین رنگ موجود در طبیعت است. حتی گیاهان سبز روشن و غروبهای نارنجی همیشه یک رگه رنگ زرد وجود دارد. رنگ زرد برای عکسهایی که هدف شما انتقال حس مثبت و هیجان است مناسب میباشد. مانند قرمز و نارنجی، زرد نیز یک رنگ گرم است و هر وقت در عکس استفاده شود، توجه بیننده را به خودش جلب میکند.
آبی پر تکرار ترین رنگ در محیط است. آبی تیره و آبی روشن، احساسات متفاوتی را منتقل میکنند. آبی تیره، میتوانند حس بد را منتقل کند اما آبی روشن، آرامتر و مثبت تر است. با این وجود هر دو آرامبخش هستند. حتی یک طوفان آبی نیزبه عنوان پرتکرارترین رنگ موجود در طبیعت، در اکثر تصاویری که میگیرید، احتمال پیداکردن احساسات مربوط به رنگ آبی وجود دارد. میتوانید از این رنگها در عکاسی به عنوان رنگ غالب استفاده کنید و یا به عنوان پسزمینه یک رنگ گرم استفاده کنید. در هر صورت، رنگآبی میتواند تقریبا هر احساسی که در یک عکس وجود دارد را به خوبی منتقل کند. معمولا منتقلکننده حس آرامش است.
بنفش کمیاب ترین رنگی است که به صورت خالص در طبیعت دیده میشود. این رنگ معمولا در برخی غروبهای خاص و یا برخی گلها دیده میشوند. رنگ بنفش درمحیط به همراه رنگ آبی دیده میشود و در آسمان یا دریا دیده میشود و احساس آرامش را به همراه دارد. بنفش به اندازهای غیرطبیعی است که باعث میشود عکسهای شما به خوبی دیده شوند.
در عکاسی، رنگ ترکیبی از هنر ، علم و فرهنگ با نحوه عکاسی خود شماست. رنگ ها می توانند حس و حال یک صحنه را تغییر دهند. دانستن بعضی تکنیک ها در زمینه استفاده از رنگ در عکاسی می تواند بسیار مفید باشد.
برای درک بهتر این مفاهیم و استفاده کردن از آن ها در حرفه ی عکاسی میتوانین در کلاس های عکاسی ما شرکت کنین.
نظرات ارزشمند شما