۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا - تکنیک های فریم کلیدی - بخش دوم


ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا برای افراد تازه کار سخت و پیچیده به نظر می رسد. در این مقاله مراحل ساخت یک انیمیشن ساده با مایا را نشان می دهیم.






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 1950نفر

ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا - تکنیک های فریم کلیدی - بخش دوم

در بخش اول مقاله ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا مراحل ابتدایی ایجاد یک انیمیشن سه بعدی ساده را نشان دادیم. همچنین بررسی کردیم که چگونه با حذف کردن فریم های کلیدی اضافی انیمیشن بهتری خواهیم داشت. در این مقاله نکاتی برای بهبود انیمیشن ساخته شده با مایا را معرفی می کنیم.

ایجاد چرخش و اعمال اصول دوازده گانه انیمیشن

برای آن که چرخش را در توپ بهتر نشان دهید بهتر است به آن رنگ اضافه کنید. در این مثال تصمیم گرفته شده که در هر موقعیت اصلی توپ 120 درجه بچرخد. در این مرحله نیز دو فریم کلیدی در نظر گرفته می شود: یکی در ابتدای حرکت و دیگری در انتهای حرکت.

ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا - تکنیک های فریم کلیدی - بخش دوم

پس از تعیین زاویه چرخش توپ، اصل اول از 12 اصل انیمیشن دیزنی یعنی اصل فشردگی و کشیدگی را در انیمیشن اعمل می کنیم. اگر با اصول انیمیشن دیزنی آشنا نیستید این سری مقاله ها را مطالعه نمایید و هنگام ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا اعمال این 12 اصل را در کار خود فراموش نکنید.

آسان ترین روش برای انیمیت کردن این اصل، انیمیت کردن هر سه کانال به طور همزمان است. در تصویر زیر نمودارهای منطبق با انیمیشن توپ در فریم های مختلف را مشاهده می کنید. البته در این مثال عنصر اغراق که خود اصل دیگری از اصول دوازده گانه انیمیشن است نیز به انیمیشن اضافه شده تا نتیجه کار جالب تر باشد. البته میزان فشردگی و کشیدگی توپی که به زمین برخورد می کند به جنس توپ هم بستگی دارد. به عنوان مثال توپ بولینگ هنگام برخورد با زمین تغییر شکل به خصوصی از خود نشان نمی دهد در حالی که فشرده و کشیده شدن یک توپ پلاستیکی نرم هنگام برخورد با زمین به خوبی دیده می شود.

همچنین می توان چرخش توپ را در فریم های قبل از برخورد توپ با زمین و بعد از آن با حرکت توپ تنظیم نمود. این کار باعث می شود توپ در مسیر زیباتری در هوا حرکت کند.

ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا - تکنیک های فریم کلیدی - بخش دوم

البته انیمیت کردن آن کمی وقت گیرتر می شود. زیرا کشیدگی در نقطه پایینی توپ اتفاق می افتد ولی چرخش از مرکز توپ ایجاد می شود. بنابراین برای ایجاد این انیمیشن باید دو محور جداگانه را در توپ در نظر گرفت. در این مرحله نیز دقت کنید که فریم های کلیدی اضافه نداشته باشید. برای این منظور کانال های هر دو کنترل Rotate و Move-Scale را در ویرایشگر گراف در نظر بگیرید.

هر کدام از کانال ها را یکی پس از دیگری بررسی کنید و فریم های کلیدی اضافی هر کدام را پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که تنها در موقعیت هایی فریم کلیدی دارید که تغییری در منحنی انیمیشن ایجاد می شود. در شات های پیچیده تر بدون شک با فریم های کلیدی بیش تری سر و کار خواهید داشت و این موضوع تا زمانی که فریم های کلیدی موجود برای ساخت انیمیشن ضروری باشند مشکلی ایجاد نمی کند.

برای ارتقای شات از اینترپولیشن (interpolation) استفاده کنید

هنگام ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا لازم است از امکانات مختلف آن برای بهبود کیفیت انیمیشن استفاده کنید. اینترپولیشن در مایا به معنی ایجاد فریم مابین دو فریم کلیدی است. آنچه تا به این جای کار انجام داده ایم یعنی انیمیت حرکت توپ از چپ به راست و بالا و پایین این حس را در بیننده ایجاد نمی کند که توپ در اثر نیروی جاذبه کره زمین به پایین کشیده شده و با زمین برخورد نموده است. بیش تر به نظر می رسد که این توپ بین نقاطی که تعیین کرده ایم شناور است. بنابراین باید اینترپولیشن را طوری تنظیم کرد که به نظر برسد توپ به شدت به زمین خورده و رو به بالا جهیده است.

برای ایجاد این اثر باید دسته های تنظیم کننده را در ویرایشگر گراف دستکاری کنیم به طوری که انحنای گراف در لحظه برخورد توپ با زمین حالت تیز و زاویه دار پیدا کند.

ساخت انیمیشن با نرم افزار مایا - تکنیک های فریم کلیدی - بخش دوم

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید