حتماً اصطلاح معروف "چشم پنجره ای به روح است" را شنیده اید. چشم ها مهمترین اعضای چهره هستند و احساسات از راه چشم ها نمایان می شوند. بنابراین در طراحی کاریکاتور چهره طراحی چشم ها اهمیت فراوانی دارند.
همان طور که در مقالات گذشته اشاره شد هر هنرمند کاریکاتوریست به شیوه منحصر به خود موضوعات را مشاهده و درک می کند، با این حال هر هنرمند می تواند روش مشاهده موضوع را در خود پرورش دهد و در یافتن ویژگی های جذاب و منحصر به فرد چهره هر فرد پیشرفت کند. در این مقاله روش هایی برای درک بهتر شکل چشم ها و استفاده از عنصر اغراق هنگام طراحی کاریکاتور چهره ارائه می دهیم تا با کمک آن شیوه مشاهده موضوعات را در خود پرورش دهید.
طراحی کاریکاتور چهره با در نظر گرفتن چشم ها
چشم ها نیز درست مانند سایر اعضای چهره در کاریکاتور ابتدا باید با شکل های ساده طراحی شوند. "شکل" چشم شامل میزان نمایان بودن کره چشم در بین پلک های پایین و بالا است.
بخش های خارجی چشم نظیر پلک ها و نواحی دور چشم نیز در طراحی چشم ها اهمیت دارند. اما در مرحله اول باید تلاش کنیم شکل کلی چشم را درست درک کنیم. لازم است نسبت به عنبیه، قرنیه، خطوط دور چشم و مژه ها بی اعتنا باشیم و فقط به شکل اصلی توجه کنیم. تصور کنید که چشم یک شکل سفید و خالی است و فراموش نکنید که چشم ها مسطح نیستند بلکه دارای انحنایی به شکل کره هستند و پلک ها ضخامت دارند. تصور کردن اجزای صورت به صورت مسطح به جای سه بعدی اشتباه رایجی میان کاریکاتوریست های تازه کار است. شکل کره چشم ها در تمام افراد یکسان است ولی شکل چشم روی صورت هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. همچنین زاویه سر در نحوه دیده شدن شکل چشم ها تاثیر می گذارد.
توجه داشته باشید که شکل پلک های بالایی و پایینی دقیقاً یکسان نیست. قوس پلک پایینی کم تر از قوس پلک بالایی است و راس کمان پلک بالایی متمایل به مرکز چهره و راس کمان پلک پایینی متمایل به گونه ها و خارج صورت است.
برای طراحی چشم ها می توان از خطوط مرجعی که در ادامه معرفی می شود استفاده نمود.
خطی که دو گوشه چشم را به یکدیگر وصل می کند
با کمک این خط نه تنها می توان شکل چشم را تعیین نمود، بلکه زاویه آن با محور عمودی صورت نیز کمک فراوانی به تشخیص موقعیت چشم ها می کند. خطی افقی را تصور کنید که دو گوشه بیرونی چشم ها را به هم متصل می کند و محور تقارن صورت که خطی عمودی است برخورد می کند. این خطوط در حقیقت همان شکل T هستند که در مقاله گذشته در مورد آن صحبت شد. با توجه به آن که خط افقی چگونه چشم ها را به دو قسمت تقسیم می کند می توانیم بفهمیم که چه میزان از چشم بالای این خط و چه میزان در بالای آن قرار دارد. همچنین می توانیم زاویه قرار گرفتن چشم ها نسبت به محور تقارن چهره را ببینیم.
خطوط در برگیرنده چشم
یک روش دیگر برای تشخیص شکل چشم ها توجه به خطوط دور چشم است. خط های تقریباً راست را می توان به عنوان مرجعی دیگر برای مشاهده صحیح چشم در نظر گرفت. می توانید طراحی چشم ها را با همین خطوط آغاز کنید. در بسیاری از افراد قسمت کشیده تر پلک بالایی، از راس کمان تا گوشه چشم، یک خط تقریباً صاف است. به خطوط صاف نگاه کنید و تناسب آن با سایر خطوط دور چشم را مشاهده کنید تا درک بهتری از شکل چشم موضوع کاریکاتور داشته باشید.
اغراق در طراحی چشم ها در کاریکاتور
هنگام طراحی کاریکاتور چهره اغراق در هر یک از اعضای چهره باید با در نظر گرفتن سایر اعضا و چهره به طور کلی انجام شود. چشم ها را به عنوان یک عنصر جداگانه در چهره در نظر نگیرید. هنگامی که به چشم ها بدون در نظر گرفتن اعضای دیگر می نگریم، شکل چشم ها بیش از حد واقعی خود باز و بزرگ به نظر می رسند بنابراین هنگام طراحی کاریکاتور چهره وسوسه می شوید در اندازه چشم ها بیش از حد اغراق کنید. فراموش نکنید که اغراق در کاریکاتور تماماً به تناسب اعضای مختلف صورت با یکدیگر بستگی دارد. مشاهدات شما در مورد چشم ها جزئی از کل مشاهدات را تشکیل می دهد و به نوبه خود حائز اهمیت زیادی است.
اگر اغراق در شکل چشم ها به درستی انجام شود می تواند قدرت کاریکاتور و شباهت کاریکاتور به موضوع را افزایش دهد. زیرا شکل اعضای چهره به خصوص چشم ها احساسات منعکس شده در آن چهره را توصیف می کنند و نمایش احساسات به صورت اغراق آمیز در کاریکاتور در موفقیت آن نقش زیادی دارد.
به عنوان مثال اگر چشم های موضوع کاریکاتور موقع خندیدن فشرده شده و چروک می خورند. اغراق کردن در این فشردگی و چروک دور چشم ها هنگام طراحی کاریکاتور چهره آن شخص، هم بر شباهت کاریکاتور به موضوع تاکید می کند و هم احساس و شخصیت آن فرد را به خوبی نمایش می دهد.
نظرات ارزشمند شما