انیمیشن جزیره سگ ها (Isle of Dogs) که به روش استاپ موشن ساخته شده، داستان پرماجرایی درباره چند سگ در ژاپن آینده است که توسط شهردار شهری که در آن زندگی می کنند به جزیره ای فرستاده و در آن جا قرنطینه می شوند. وِس اندرسون کارگردان جزیره سگ ها که که انیمیشن استاپ موشن موفق دیگری به نام آقای روباه شگفت انگیز را در کارنامه خود دارد، تلاش کرده انیمیشنی با ظاهر کاملاً دست ساز و کم ترین استفاده از جلوه های ویژه را ارائه دهد.
البته تکنولوژی های پیشرفته مثل دوربین های DSLR، نرم افزارهای ساخت استاپ موشن، چاپ سه بعدی و... در تولید این انیمیشن به کار رفته اند. ولی جزیره سگ ها همچنان یک نمونه استاپ موشن کاملاً اصیل به نظر می رسد. استاپ موشن یکی از انواع انیمیشن است که به وسیله عکس برداری از ماکت ها و عروسک ها به صورت متوالی ساخته می شود.
در این مقاله با روند ساخت این انیمیشن بی نظیر – از تولید 1000 عروسک و 240 صحنه گرفته تا انیمیت کردن موی سگ ها- آشنا خواهید شد.
ساخت عروسک ها برای استاپ موشن
تولید جزیره سگ ها با نوشتن فیلمنامه و ضبط صدای هنرپیشه ها (شامل برایان کرانستون، ادوارد نورتون و اسکارلت جوهانسون) آغاز شده است. سپس استوری بورد انیمیشن زیر نظر کارگردان طراحی شده است.
مرحله بعدی ساخت عروسک های فیلم است. این پروژه عظیم شامل ساخت عروسک انسان ها و سگ ها در اندازه های مختلف – عادی، بزرگ، کوچک – برای استفاده در صحنه ها و زاویه های مختلف دوربین بود. چندین صورت برای هر کدام از شخصیت های انسان ساخته شد تا هنگام نشان دادن حالات مختلف چهره جایگزین یکدیگر شوند. سگ ها را با خمیر ساختند و چند سگ روبوت که جزو شخصیت های منفی داستان هستند با چاپگر سه بعدی ساخته شدند. نتیجه نهایی این پروژه 1000 عروسک – 500 انسان و 500 سگ – بوده است.
برای تغییر حالت چهره انسان ها از حدود 12 تا 14 شکل کلیدی استفاده شد. سازندگان تلاشی نکردند تا هر تغییر حالتی را خیلی روان نشان دهند و این بخشی از سبک کار به حساب می آمد.
مارک وارینگ کارگردان هنری جزیره سگ ها می گوید: "چند سگ را به داخل استودیو آوردیم و از رفتار آن ها فیلم برداری کردیم. بررسی کردیم که آن ها چگونه راه می روند و در موقعیت های مختلف چه واکنشی نشان می دهند". هدف سازندگان این بوده که سگ های انیمیشن رفتار خیلی انسانی نداشته باشند بلکه شبیه به سگ های واقعی به نظر برسند با این استثنا که توانایی حرف زدن داشته باشند.
وارینگ توضیح می دهد: "آن ها یک سر مکانیکی دارند که زیر موهایشان قرار گرفته و به وسیله آن می توانیم حرکت های زیادی در آن ها ایجاد کنیم. مثل بالابردن ابرو و گونه ها، غرش کردن، نشان دادن حالت ترس، هیجان و غم. ایده اصلی این بود که سگ ها کاراکترهای خیلی گیرایی باشند، حتی بیش تر از انسان ها".
عکس برداری از جزیره سگ ها
حدود 30 انیماتور و دستیار صحنه مرحله عکاسی از عروسک ها و مکان فیلمبرداری را شروع کردند. عکس برداری انیماتورها به شیوه ثبت 12 تصویر در هر ثانیه بود. هدف عکس برداری به این شیوه ایجاد حرکنی نرم و روان ولی با وقفه های بسیار کوتاه بوده است.
درباره حرکت موی سگ ها از همان ابتدا تصمیم گیری شد حالت طبیعی آن حفظ شود. به طوری که با حرکت دادن عروسک ها برای عکس برداری در هر فریم موقعیت موها هم تغییر می کرد و این تغییرات جزئی پس از کنار هم قرار دادن فریم ها مانند حرکت طبیعی مو به نظر می رسید.
وارینگ می گوید: "برای ساخت این استاپ موشن ماه ها تحقیق کردیم ولی در نهایت ارزشش را داشت. این چالش ما را وادار کرد که چیزهایی را کشف کنیم که پیش از این نمی دانستیم".
نظرات ارزشمند شما