۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

فریلنسر کیست و چگونه یک فریلنسر شویم ؟


کسایی که می خواهند شروع به کار فریلنسری کنند معمولا ابهامات و سوالات زیادی براشون پیش می اید که در این مقاله به تمامی جزیات فریلنسینگ میپردازیم






آموزش
  • 15
  • 1044نفر

فریلنسر کیست و چگونه یک فریلنسر شویم ؟


کسایی که می خواهند شروع به کار فریلنسری کنند معمولا ابهامات و سوالات زیادی براشون پیش می اید ، آن هایی که می خواهند وارد این حرفه شوند باید آن را به عنوان حرفه یک شغل کامل جدی بگیرند، کار کردن بدون داشتن یک رئیس (خودتان رئیس خودتان هستید) یک تعهد خاصی را لازم دارد، و اگر می خواهید در این حرفه پیشرفت کرده و پروژه های بهتر و بزرگ تر بگیرید، تعهد خودتان را به کارهای اولیه نشان دهید، شما رئیس خودتون هستید شما زمان کار، حجم و محل کارتون رو تعیین می‌کنید و تمام مسئولیت‌ها نیز با شما است. مدیریت هزینه‌ها، اختصاص بودجه و برنامه‌ریزی برای ایجاد یک صندوق مالی پشتیبانی همگی به شما بستگی دارد.

درسته که دورکاری یا آزادکاری به معنی آقای خودتی اگه زمان مشخصی برای انجام پروژه‌ها در نظر نگیری در تحویل پروژه به مشکل بر می خوری، لازم نیست؛ صبح زود از خواب بیدار بشی، اما بدون برنامه، کار به جایی نمی‌برید، یکی از مزایای فریلنسری اینه که  تمام درآمد حاصل از انجام پروژه‌ها به خودتون تعلق دارد و کسی در سود شما سهیم نمی‌شود
یکی از بزرگ‌ترین مزایای کار کردن برای یک فرد دیگر اینه که درآمد ثابتی دارید، به شما حقوق ثابت و مزایایی از قبیل بیمه، پاداش داده می شود آما واسه فریلنسری خودت باید کار کنی تا درآمد به دست بیاد، فریلنسری از کارهاییه که نیاز به زمان زیادی برای ورود به بازارکار نداره .

یه دفتر یادداشت یا یک اپلیکیشن یادآوری کارهای روزانه روی گوشی هوشمند خود نصب کن و برای انجام هر پروژه زمانت رو تقسیم کن، به هیج وجه کار را به دقایق آخر موکول نکن با این کار می تونی کیفیت کارهات رو حفظ کنی.
با تغییراتی که در سبک زندگی و روش های فروش ایجاد شده ، مدل کسب و کارها تغییر کرده و بطبع شغل های جدید به خصوص در حوزه دیجیتال ایجاد شده است، یکی از این شغل ها فریلنسریه که با توجه به این که در شغل های دیجیتال امکان دسترسی به بازار جهانی و درآمد دلاری را ایجاد کرده اند الان خیلی مد شده، همچنین سبک زندگی فریلنسری که این امکان رو به شما می ده که کنار خانواده خود باشید و یا همزمان با کار مسافرت کنید، قبل از کرونا فریلنسرهایی بودند که بخش زیادی از طول سال رو به مسافرت دور دنیا می گذراندند که برای خودش سبک زندگی جذابیه.  



برای فریلنسری از کجا شروع کنم؟

اگه می تونید یه سایت بزنید ، برای شروع یه بلاگ هم خوبه و یه رزومه ای از خودتون توش بگذارید با شرحی از مهارت‌های خود را در وبلاگ بنویسد، کارفرمایان از فضا برای شناخت شما استفاده می‌کنه.یه  رزومه کاری حرفه‌ای ویترین تبلیغاتی شماست، اهمیت بسیاری دارد که چگونه آن را بنویسید تا دیگران ترغیب شوند به شما سفارش دهند و در کنارش نمونه کارهاتون رو هم قرار بدید.

تنها تهیه فهرستی از مهارت‌ها و سوابق کارساز نیست. کسب‌وکارها در این سال‌ها  به این نتیجه رسیده‌اند که اطلاعات رزومه هیچ سنخیتی با مهارت‌های واقعی نیروی کار نداره، بی‌خیال رزومه نشید، توی سایت یا بلاگتون یه برند برای خودتون بسازید.

یکی از مهمترین ویژگی های یک فریلنسر خوب، داشتن نمونه کارهای حرفه ایه. نیازی نیست تا تعداد نمونه کارها زیاد باشه چیزی که اهمیت زیادی داره کیفیت نمونه کار است تا بتوانید توانایی خودتون رو نشون بدهید.

مشتری از کجا پیدا کنم؟

اولین و مهترین قسمت فریلنسر شدن داشتن یه تخصص توی یه مهارته ، براساس اون مهارت می تونید مشتری خودتون رو پیدا کنید ، برای شروع کار می تونید عضو سایت ها و پلتفرم هایی که مخصوص فریلنسریه بشید ، الان چند تا سایت داخلی برای فریلنسری وجود داره، می تونید توی اون ها یه اکانت درست کنید و شروع به گرفتن پروژه می کنید ، اگه نمونه کارهای کافی ندارید می توانید به اطرافیانتون بسپارید و چند تا کار برای اون ها بزنید وگرنه توی همان پلتفرم ها اولش چند تا پروژه رو با قیمت کمی کمتر از قیمت واقعی بگیرید تا حداقل 5 تا 6 نمونه کار داشته باشید از ان به بعد کار رو با قیمت ارزون تر نگیرید، به هیچ وجه پروژه رو رایگان انجام ندید، توی روند چند ماهه اول کم کم ادبیان کار کردن با مشتری ها، زمان بندی هر پروژه و قیمت هر پروژه  رو یاد می گیرید و بعد از انجام  چند پروژه، با خصوصیات مخاطبینتون آشنا می‌شوید.

وقتی کار اول و دوم خوتون رو می گیرید یه زمانی بیشتر بر زمان پیش بینی خودتون به مشتری اعلام کنید تا زمان کافی برای انجام اون داشته باشید. چون با هزینه پایین‌تری این کارو برای کارفرماتون انجام میدین، ممکنه به شما وقت بیشتری بده و شما می‌تونید بدون استرس حداکثر تلاش خودتون رو بکنید تا یه کار باکیفیت تحویل بدید.  با مشتری های خودتون صادقانه برخورد کنید به هیچ وجه در مهارت های خودتون غلو نکنید شما مشتری خودتون رو پیدا می کنید ، نیازی نیست انتظاراتی غیرواقعی رو ایجاد کنید، می تونید به بعضی از مشتری های ثابت خودتون تخفیف بدهید، بدونید به مشتری های راضی افراد جدیدی رو به شما معرفی می کنه ، مشتری که راضی باشه و با کمال میل شما رو به دوستان و همکاران خودشون معرفی کنه

نکته کلیدی برای موفقیت شما، علاوه بر کیفیت کارتون، نوع تعاملی هست که با خریدارها ایجاد می‌کنید، باید بتونید با تمام خلقیات متفاوت تعامل حرفه ای داشته باشید اگه کار مشتری رو مثل کار خودتون بدونید ، کارفرما از کارتون راضی می شه ، اگه می تونید همکاری با یک یا دو نوع برند تجارتی رو شروع کنید بخصوص اگه این برندها با یکدیگر مرتبط باشند .



پلتفرم های داخلی برای فریلنسرها

پلتفرم های زیادی برای کار فریلنسر داخلی هستند ، کارلیب از جمله سایت‌هایی هستند که این فضا را در اختیار شما قرار می‌دهند. در پونیشا سفارش از سوی کارفرمایان ثبت شده و متقاضیان پیشنهادهای خود را برای پذیرش سفارش ارسال می‌کنند.
در کارلیب اما ماجرا فرق می‌کند. کسب‌و‌کارهایی که توانایی یا زمان کافی برای استخدام نیروهای دورکار را ندارند؛ به کارلیب متوسل می‌شوند. این پلتفرم آزمون‌هایی را برای استخدام تهیه می‌کند. فریلنسرها با شرکت در این آزمون‌ها صلاحیت خود را برای پذیرش پروژه‌های کاری به اثبات می‌رسانند

پونیشا


این سایت یکی از پرطرفدارترین سایت های فریلنسری ایرانی است و تقریبا در تمام زمینه های از گرافیک گرفته تا برنامه نویسی کار می کند، در این پلتفرم قیمت پروژه با توافقی بین دو طرف انجام می شو

انجام می دم



این پلتفرم هم بسیار محبوب ، تقریبا در تمام زمینه ها فعال است . در این پلتفرم فریلنسر قیمت انجام پروژه ها را اعلام کرده و کارفرما می تواند با انتخاب میان فریلنسرها متخصص دلخواه را انتخاب کند.



کارلنسر


این پلتفرم هم در تمام زمینه ها فعاله ، تو این پلتفرم هزینه ای بابت ثبت سفارش گرفته نمی شه و بعد از هر پروژه 2% هزینه پروژه به عنوان امتیاز به حساب کارفرما برمی گرده.

پارسکدرز

پارسکدرز هم از قدیمی ترین پلتفرم های این حوزه هستش ، اونم در تمام حوزه ها فعاله و توی این پلتفرم بابت اولین پروژه هایی که می گیرید درصدی رو به صورت امتیاز به شما پس می ده.

از جمله دیگه سایت های فریلنسری کاریشه، کارلیب، من کار تو، پارس فریلنسر، دورکار، کاریتو، ورکفا و ... هستند

پلتفرم خارجی

با توجه به تغییرات قیمت ارز ، یکی از راه های جذاب برای کسب درآمد فریلنسرها انجام پروژه های بین الملل است.


Upwork


یکی از بزرگ ترین سایت های فریلنسری در جهان است ، در این پلتفرم بیش از 5 میلیون کارفرما و 12 میلیون فریلنسر فعال اند.

Envato

این پلتفرم یکی از محبوب ترین سایت های فریلنسری است که 7 سایت زیرمجموعه دارد، اگر در حوزه گرفیک فعال هستید حتما به این سایت سر بزنید.

Freelancer.com

این پلتفرم هم بسیار محبوب است و کارکرد آن بدین صورته که کارفرما پروژه ای رو پیشنهاد می ده و متخصصین روی اون پیشنهاد قیمت می دهند.

peopleperhour

این پلتفرم هم حوزه وسیعی را شامل می شود، یکی از قابلیت هایی این پلتفرم این است که فریلنسرها می توانند اعلام کنند که در یک ساعت چه کارهایی می توانند انجام دهند تا افرادی که پروژه تعریف می کنند از آنها استفاده نمایند.

 

Guru

 Guru یکی دیگر از بازارهای جهانی برای برون سپاری کارها و دورکاری می باشد. این سایت به دلیل استفاده بسیار آسان در شیوه استخدام توانسته ارتباط بین مشتریان و فریلنسرها را بسیار ساده نماید. سایت Guru قابلیت Work Room دارد که این اجازه را به فریلسنرها می دهد تا بتوانند کارهایشان را آسان تر مدیریت کنند.

اگه سایت های دیگه ای هم واسه فریلنسری می شناسید لطفا توی کامنت ها قرار بدید تا اضافه کنیم.

 

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










شایان
۱۳۹۹-۱۱-۲۱



سلام اگر تایم کافی ندارید و رزومه می خواید به نظرم با آگهی دوری کاری سایت های فریلنسری ایرانی مثل پونیشا ، کارلنسر ، دوری جاب و... شروع کنید




اسکیلرن
۱۳۹۹-۱۲-۴



سلام , ممنون از این که نظر خود را با ما در اشتراک گذاشتید . موفق باشید