8 بازی سرگرم کننده برای آموزش زبان انگلیسی در کلاس
یکی از دغدغههای معلمهای زبان این است که برای عوض کردن حال و هوای کلاس و علاقهمند کردن دانش آموزان به زبان انگلیسی از چه روشهایی کمک بگیرند. انتخاب بازی مناسب، یکی از بهترین راهها برای این کار به حساب میآید و میتوانید برای شروع کلاس یا به عنوان زنگ تفریح از آن استفاده کنید یا کلاس را با آن به پایان برسانید. خوشبختانه بیش از صدها بازی مختلف برای یادگیری مهارتهای گوناگون وجود دارد و به عنوان یک دبیر بهتر است همیشه چند مورد از این بازیها را در ذهن داشته باشید تا اگر موقعیت مناسبی پیش آمد، از آنها استفاده کنید.
Board Race
تقریباً همهی معلمها در سراسر جهان با بازی Board Race آشنا هستند. این بازی، روش مناسبی برای مرور کلمات و برای تمامی سطوح مناسب است و احتیاج به تجهیزات خاصی ندارد. Board Race معمولاً برای اول کلاس مناسبتر است تا ببینید دانش آموزان تا چه حد مطالب قبلی را یاد گرفته و آمادهی یادگیری درسهای جدید هستند.
نحوه بازی
- دانش آموزان را به 2 گروه تقسیم کرده و یک ماژیک رنگی به هر گروه بدهید.
- اگر تعداد دانش آموزان شما زیاد است، آنها را به 3 یا 4 گروه تقسیم کنید.
- خطی وسط تخته بکشید و موضوعی خاص را بالای آن یادداشت کنید.
- سپس دانش آموزان باید هر تعداد کلمهای که درمورد آن موضوع به یاد میآورند را به شکل مسابقهای یادداشت کنند.
- برای هر کلمهی صحیح، یک امتیاز مثبت به آن گروه بدهید و برنده را اعلام کنید.
حروف درهم ریخته
بازی «حروف درهم ریخته» (Word Jumble Race)، بازی جالبی برای تقویت کار گروهی و درعین حال ایجاد رقابت بین گروهها به شمار میرود. بیشتر مردم در هر سنی که باشند، یک رقابت خوب و سالم را دوست دارند و این بازی میتواند بر روی مهارت خواندن، گرامر و نوشتن، زمان افعال، دیکته و ترتیب کلمات کار کند و برای تمامی سنین مناسب است.
نحوه بازی
- برای انجام این بازی باید کلمات را از قبل آماده کرده باشید. به این شکل که چندین جمله (3 تا 5 مورد برای هر تیم) را یادداشت کرده و ترجیحاً برای هر جمله از رنگی مختلف استفاده کنید.
- سپس کلمات را ببُرید و هر جمله را درون یک کلاه یا هر چیز دیگر بریزید تا از هم جدا باشند.
- دانش آموزان را به گروههای چند نفره تقسیم کنید؛ به طوری که تعداد جملات کافی برای هر گروه داشته باشید.
- تیمها با هم مسابقه میدهند و باید ترتیب صحیح کلمات را رعایت کرده و جمله بسازند.
- برنده، گروهی است که زودتر از همه بتواند تمامی جملات را در ترتیبی صحیح قرار دهد.
Call My Bluff
بازی Call My Bluff گزینهی مناسبی برای شروع ترم است تا یخ دانشآموزان بشکند و بیشتر با یکدیگر آشنا شوند. این بازی روش مفرحی برای تقویت مهارت مکالمه به حساب میآید. اگر شاگردان در حین بازی اشتباهاتی داشتند، ترجیحاً جریان بازی را متوقف نکنید اما بعد از آن، زمانی را به اصلاح اشتباهات دانش آموزان اختصاص بدهید تا زحماتتان نتیجهبخش باشد.
نحوه بازی
- 3 جمله راجع به خودتان روی تخته بنویسید که یکی از آنها راست و 2 مورد از آن دروغ باشد.
- به دانش آموزان وقت بدهید تا سؤالهایشان را درمورد هر جمله از شما بپرسند تا طبق واکنشها و جوابهای شما به نتیجه برسند که کدام یک حقیقت است.
- هرکس درست حدس بزند، برندهی بازی است.
- دانش آموزان را به چندین گروه تقسیم کنید و به آنها وقت بدهید تا جملاتشان را یادداشت کنند. از این طریق مکالمه و مهارت شنیداری آنها تقویت میشود.
- در آخر، همهی دانش آموزان را جمع کرده و به عنوان دوره از آنها بخواهید یک جمله درمورد چیزهای جدیدی بگویند که طی این بازی در مورد همگروهیشان یاد گرفتهاند.
هنگ من
دانش آموزان بازی «هنگ من» (Hangman) را دوست دارند اما معمولاً این بازی خیلی زود خستهکننده میشود. بنابراین بهتر است 5 دقیقهی ابتدا یا انتهای کلاس را به آن اختصاص بدهید.
نحوه بازی
- کلمهای را در ذهن داشته باشید و به تعداد حروف آن، خط فاصله بر روی تخته بکشید.
- از دانش آموزان بخواهید تا حرفها را حدس بزنند. اگر حدسشان درست بود، آن حرف را در جای صحیحی از کلمه بنویسید. برای مثال اگر کلمه apple بود و آنها حرف L را حدس زدند، باید آن را بالای خط تیرهی چهارم قرار بدهید.
- اگر حرفی که حدس زدند در کلمهی مدنظر شما نبود، آن حرف را گوشهی تخته بنویسید تا دوباره آن را تکرار نکنند. سپس شروع به کشیدن تصویری از یک مرد حلقآویز شده کنید.
- اگر دانش آموزان بتوانند تمامی حروف را درست حدس بزنند، برنده میشوند و اگر تعداد اشتباهاتشان این فرصت را به شما بدهد تا بتوانید نقاشی هنگ من یا همان مرد حلقآویز را کامل کنید، برنده شما خواهید بود.
پیکشنری
«پیکشنری» (Pictionary) یا همان بازی با لغات، یکی دیگر از بازیهای سرگرمکننده برای آموزش زبان انگلیسی در کلاس به حساب میآید. معمولاً نوجوانان علاقهی بیشتری به این بازی نشان میدهند؛ زیرا احساس درس خواندن به آنها دست نمیدهد و بزرگسالان نیز به عنوان تنوع، معمولاً این بازی را انتخاب میکنند. پیکشنری میتواند گزینهی خوبی برای مرور کلماتی باشد که در جلسات گذشته به دانش آموران درس دادهاید.
نحوه بازی
- قبل از شروع کلاس، چند کلمه را روی برگه بنویسید و آنها را درون کیفی کوچک یا هر چیز دیگری بریزید.
- دانش آموزان را به 2 گروه تقسیم کرده و با کشیدن خطی در وسط تخته، آن را به 2 قسمت تقسیم کنید.
- به یک نفر از هر تیم، ماژیک بدهید و از آنها بخواهید یک کلمه را به طور تصادفی از داخل کیف انتخاب کنند.
- اعضای انتخابی باید سعی کنند آن کلمه را از طریق نقاشی به گروه خود بفهمانند و همتیمیهایشان میبایست آن را حدس بزنند.
- اولین تیمی که درست حدس بزند، امتیاز میگیرد.
- فردی که پای تخته است باید شخص دیگری را انتخاب کند تا به عنوان نفر بعدی برای تیم نقاشی بکشد.
- بازی را آنقدر تکرار کنید تا کلمات تمام شوند و همهی دانش آموزان حداقل یک بار به پای تخته بیایند.
پانتومیم
پانتومیم، بازی مناسبی برای تمرین افعال و زمان آنها است. همچنین گزینهی خوبی برای معلمانی به شمار میرود که وسایل لازم برای انجام بازیهای دیگر را ندارند. برای اینکه دانش آموزان زود از بازی خسته نشوند، بهتر است کلمات جذابتری را برای بازی انتخاب کنید.
نحوه بازی
- قبل از شروع کلاس، کارهایی مانند ظرف شستن و مشابه آن را روی کاغذ نوشته و آن را درون کیفی کوچک قرار دهید.
- کلاس را به 2 گروه تقسیم کنید.
- یک فرد از هر گروه را انتخاب کنید تا یکی از کاغذها را به طور شانسی بردارند و آن را مقابل تخته برای همتیمیهایشان بازی کنند.
- هر دو، عبارتی یکسان را بازی میکنند و اولین گروهی که جواب صحیح را درست حدس بزند، برنده میشود.
- بازی را تا جایی ادامه دهید که همهی دانش آموزان حداقل یک بار پای تخته بیایند.
صندلی داغ
«صندلی داغ» (Hot Seat)، یکی از جالبترین بازیهای سرگرمکننده برای آموزش زبان انگلیسی در کلاس به حساب میآید و بچهها شدیداً به آن علاقه دارند. از این بازی میتوانید برای ایجاد رقابت میان دانش آموزان، تقویت مکالمه و مهارت شنیداری دانش آموزان استفاده کنید.
نحوه بازی
- کلاس را به 2 گروه یا بیشتر تقسیم کرده و یک نفر از هر گروه را انتخاب کنید تا بر روی صندلی داغ بنشینند؛ به طوری که رو به بچهها و پشت به تخته باشند.
- کلمهای را بر روی تخته بنویسید. یک نفر از اعضای گروه میتواند با توصیف کلمه به فردی که روی صندلی نشسته کمک کند تا آن را حدس بزند. وقت آنها محدود است و نمیتوانند کلمه را بِکشند یا از دیکتهی آن استفاده کنند.
- همین جریان را ادامه دهید تا همهی دانش آموزان یک بار بر روی صندلی داغ بنشینند.
سایمون میگه
«سایمون میگه» یکی از پرطرفدارترین بازیهای سرگرمکننده برای آموزش زبان انگلیسی در کلاس به حساب میآید. تنها مشکل این بازی این است که بچهها دوست ندارند تمام شود! اگر تا به حال از این بازی در کلاس استفاده نکردهاید، حتماً یک بار آن را امتحان کرده و از طریق واکنش دانش آموزان، میزان علاقهی آنها به این بازی را خواهید دید.
نحوه بازی
- وسط کلاس بایستید و نقش «سایمون» را برعهده بگیرید.
- به انگلیسی بگویید Simon Says و بعد کاری را انجام دهید (برای مثال دست بزنید). دانش آموزان باید کار شما را تکرار کنند.
- همین کار را با فعلهای گوناگون انجام دهید. هرچه کارهایی که انتخاب میکنید خندهدارتر باشد، بچهها بیشتر به وجد میآیند و علاقهشان به شما بیشتر میشود.
- این بار، عملی را انجام دهید اما بخش «سایمون میگه» را حذف کنید. هرکس بعد از شما آن کار را انجام دهد، بازی را میبازد و باید سر جایش بنشیند. برندهی بازی، آخرین شخصی است که ایستاده باقی بماند.
- میتوانید سرعت بازی را بالا ببرید تا سختتر شود. برای تشویق برنده یا کسانی که بهترین عملکرد را دارند، نقش سایمون را برای دور بعدی به آنها بدهید.
کجا برم؟
«کجا برم؟» (Where Shall I Go?)، برای تقویت مهارت شنیداری و مکالمه و همچنین تقویت دانش آموزان در استفاده از حروف اضافه مناسب است و باید بعد از تدریس این درس، آن را بازی کنید. در طول بازی باید چشمهای بعضی از دانش آموزان را ببندید و به همین دلیل حواستان را جمع کنید تا محیط کلاس برای آنها امن باشد.
نحوه بازی
- اگر امکانش هست، این بازی را بیرون از کلاس انجام دهید. در غیر این صورت جای صندلیها را قبل از آمدن دانش آموزان تغییر دهید و آنها را به شکل بازی میز یا همان مارپیچ دربیاورید.
- دانش آموزان را خارج از کلاس، به گروههای 2 نفره تقسیم کنید و چشم یک نفر از هر گروه را ببندید.
- گروههای 2 نفره به نوبت وارد کلاس میشوند و همگروهی مسی که چشمانش بسته است باید او را راهنمایی کند که برای این کار میتواند از جملاتی مانند «برو بالا»، «یک پایت را بالا بیار» و غیره کمک بگیرند تا به انتهای میز برسند.
مشکلم چیه؟
برای تمرین توصیه مردن در زبان انگلیسی میتوانید از بازی «مشکلم چیه؟» (What’s My Problem?) کمک بگیرید. البته دانش آموزان باید درس مربوط به توصیه را خوانده باشند و برای تمرین آن و تقویت مهارت شنیداری و مکالمه از این بازی استفاده کنند.
نحوه بازی
- چند مورد مشکل یا بیماری را بر روی برگههای کوچک یادداشت کرده و آنها را به پشت لباس بچهها بچسبانید.
- دانش آموزان باید بچرخند و از سایر بچهها بخواهند تا برای حل مشکلشان به آنها توصیه بدهند.
- بر اساس توصیههای بچهها، دانش آموزان باید بتوانند مشکل را حدس بزنند.
- برای سطحهای بالاتر میتوانید بازی را سختتر کرده و مشکلات سختتر را انتخاب کنید. اما برای سطحهای پایین بهتر است موضوع را به آنها بگویید یا برای مثال بگویید که مشکل مربوطه به درس آخرش یا سلامتی بدن مربوط است.
منبع: gooverseas.com
نظرات ارزشمند شما