در دهه های گذشته با پیشرفت تکنولوژی صنعت انیمیشن رشد فوق العاده ای داشته است و استودیوهای بزرگ انیمیشن سازی با بودجه های کلان اقدام به ساخت فیلم های انیمیشنی در سطح جهانی نموده اند. بسیاری از شما با آن چه که در پشت صحنه فیلم های سینمایی می گذرد آشنایی دارید ولی تا چه اندازه با روند کارگردانی و تولید انیمیشن در استودیوهای بزرگ آشنا هستید؟
در این مقاله توضیحات چندی از بزرگترین کارگردانان انیمیشن جهان را در مورد فعالیت در صنعت انیمیشن می خوانید. کایل بالدا (من نفرت انگیز 3)، کریس مک کی (لگو بتمن)، لی انکریخ (کوکو) و تام مک گراث (بچه رییس) در مورد نحوه کارگردانی پروژه های ساخت انیمیشن و روایت داستان های عاطفی در غالب انیمیشن صحبت می کنند.
در صنعت انیمیشن باید بدانید چه زمانی نقطه پایان را تعیین کنید
یکی از زیباترین ویژگی های انیمیشن که می تواند یکی از بدترین ویژگی های آن هم باشد این است که می توانید تا همیشه ویرایش کردن پروژه خود را ادامه دهید. حتی زمانی که فکر می کنید فیلم برای انتشار آماده شده ناگهان اشتباهات کوچکی را در آن پیدا می کنید که با کمی تغییر قابل اصلاح هستند.
از آن جا که همه چیز در انیمیشن با کامپیوتر ساخته می شود از جمله شخصیت ها، مکان ها، نورپردازی و نمای دوربین، هیچ حدی برای ایجاد تغییر در انیمیشن وجود ندارد. پس چه زمانی تولید یک انیمیشن پایان یافته قلمداد می شود؟ کارگردان لگو بتمن می گوید: "شما می توانید تا مدت ها ویرایش انیمیشن خود را ادامه دهید اما مهلت تعیین شده از طرف استودیو یا مشتری می تواند یک زمان قطعی برای پایان یافتن کار شما باشد. اگر استودیو یا مشتری مهلت خاصی برای پایان پروژه تعیین نکرده اند، خودتان تاریخی را تعیین کنید و به آن پایبند باشید".
خیلی روی ساخت دنباله انیمیشن خود در آینده تمرکز نکنید
شاید این موضوع در صنعت انیمیشن برای فیلم سازان مستقل که روی انیمیشن هایی با بودجه هنگفت کار نمی کنند چندان صدق نکند. اما در هر سطحی که مشغول به کار هستید: چه ساخت انیمیشن های کوتاه و مستقل با بودجه کم و چه تولید فیلم های انیمیشنی برای استودیوهای بزرگ با بودجه میلیاردی، آیا فکر کردن بیش از حد روی قسمت های آینده محصولتان مفید است؟
پاسخ لی انکریخ کارگردان انیمیشن کوکو به این پرسش منفی است. او می گوید: "ما آرزو داریم چیزی بسازیم که برای مردم جالب باشد و احساسات آن ها را بر انگیزد. گاهی شرایط ایجاب می کند که دنباله انیمیشن ساخته شود. ولی ما در وهله اول تلاش می کنیم یک داستان منفرد و قوی بسازیم و تمام حواس خود را بر آن متمرکز می کنیم".
پیش از کارگردانی انیمیشن بازیگری را بیاموزید
هر کارگردان باتجربه ای توصیه می کند که بهترین راه برای پیشرفت در کارگردانی، شرکت در کلاس های بازیگری یا گرفتن نقشی در یک فیلم است. این تجربه به شما نشان می دهد که بازیگران برای ارائه بهترین عملکرد خود دقیقاً چه خواسته هایی از کارگردان دارند. در صنعت انیمیشن نیز این موضوع صدق می کند با این تفاوت که به جای بازیگری در مقابل دوربین، باید صداگذاری رو شخصیت های انیمیشن را تجربه کنید.
تام مک گراث کارگردان انیمیشن بچه رییس می گوید: "من با قرار گرفتن پشت میکروفن چیزهای زیادی درباره کارگردانی یاد گرفتم. زیرا در آن حالت درست نمی دانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است و باید به توانایی بازیگری خود اعتماد کنید. هنگامی که نقشی را اجرا می کنید از دیگران بازخورد می گیرید و این در نهایت باعث می شود تبدیل به کارگردان بهتری شوید".
از احساساتی شدن بینندگان خود نترسید
فیلم های انیمیشنی شباهتی به کارتون های قدیمی صبح های جمعه ندارند که وقتی بچه بودیم تماشا می کردیم. گاهی داستانی که از راه انیمیشن روایت می شود سنگین و تکان دهنده است و در زمره پراحساس ترین لحظات سینمای امروز قرار می گیرد.
از دوران گذشته تا به امروز بخش بزرگی از مخاطبان فیلم های انیمیشنی را کودکان و نوجوانان تشکیل داده اند. بنابراین امروزه در صنعت انیمیشن کارگردانان و انیماتورها با مسئله مطابقت دادن احساسات پیچیده داستان انیمیشن با فهم و درک مخاطبان خود رو به رو هستند.
انکریخ تجربه خود در مقابله با این مسئله را توضیح می دهد: "ما فیلم هایی ساخته ایم که گاهی والدین در بعضی از لحظات آن فیلم ها فکر کردن اند که صحنه برای کودکان بیش از حد سنگین است. مثلاً در اواخر فیلم داستان اسباب بازی 3 که شخصیت ها در کوره زباله سوز گیر افتاده بودند بعضی افراد اعتقاد داشتند این صحنه مناسب کودکان نیست. من فکر می کنم وقتی بزرگسالان احساسات شدیدی را تجربه می کنند می خواهند از کودکان خود در برابر آن محافظت کنند. اما من پس از سال ها کار در این صنعت دریافته ام که کودکان ظرفیت این احساسات را دارند. در حقیقت چنین تجربه ای برای آن ها مفید است".
نظرات ارزشمند شما