قدم اول: ساخت موشن گرافیک با نوشتن یک سناریو آغاز می شود
ویدیوهای موشن گرافیک اغلب بسیار کوتاه و بین 30 ثانیه تا 2 دقیقه هستند. یعنی زمان کمی برای انتقال اطلاعات مورد نظر خود به بینندگان دارید. ممکن است وسوسه شوید تمام اطلاعات مفید مربوط به سازمان خود را در ویدیو موشن گرافیک بگنجانید، اما حفظ سادگی و شفافیت موضوع کلید موفقیت موشن گرافیک شما است. ساخت موشن گرافیک بدون داشتن یک سناریو جذاب و از پیش آماده شده توصیه نمی شود. برای نوشتن یک سناریو واضح و مختصر این سوالات را از خود بپرسید:
سعی دارم به چه مخاطبانی دست پیدا کنم؟
می خواهم چه چیزی را به آن ها آموزش دهم؟ / به یادشان آورم؟ / کاری کنم که انجام دهند؟
می خواهم پس از تماشای ویدیو چه احساسی داشته باشند؟
هنگام ساخت موشن گرافیک می توانید داستان خود را به چندین شیوه مختلف به تصویر در آورید اما اجازه ندهید این امکان باعث شود تنها یک مفهوم را هر بار به شیوه جدیدی در یک ویدیو تکرار کنید. همچنان که سناریو خود را می نویسید، در نظر بگیرید کدام قسمت های داستان به چه روشی بهتر منتقل می شوند. انواع روش های انتقال اطلاعات در موشن گرافیک عبارتند از:
- متن متحرک روی تصویر: استفاده از متن به جای صدای گوینده در موشن گرافیک برای موقعیت هایی که استفاده از صدا ضروری نیست (نظیر معرفی محصولات جدید یک شرکت) بسیار مناسب است. همچنین از متن های متحرک می توانید به جای ابزاری جهت جلب توجه مخاطبان استفاده نمایید. زیرا وقتی مخاطبان وادار به خواندن می شوند ناخودآگاه روی موضوع متن تمرکز می کنند.
- صدای گوینده: صدای گوینده که همزمان با به تصویر آمدن انیمیشن روی صفحه موضوعات را توضیح می دهد، می تواند اطلاعات مورد نظرتان را به طور موثری به مخاطب منتقل کند. با ترکیب صدا و انیمیشن می توانید با سرعت بیش تری موضوعات را بیان کنید.
قدم دوم: هنگام ایده پردازی ظاهر موشن گرافیک، استوری بورد را نیز طراحی کنید
در مرحله طراحی استوری بورد میان عناصر ظاهری و سناریو موشن گرافیک پیوند ایجاد می شود. با طراحی استوری بورد می توانید پیش از شروع ساخت موشن گرافیک شکل نهایی آن را در ذهن داشته باشید. اگر با یک تیم کار می کنید در هنگام طراحی استوری بورد با طراحان و سازندگان انیمیشن ایده پردازی کنید. در این جلسات ایده پردازی طراح استوری بورد و نویسنده متن می توانند با یکدیگر هماهنگ شوند.
در طول این مرحله، فریم های اصلی را طراحی کنید و سناریو نهایی را با یکدیگر پیش از شروع فرایند ساخت مورد بازبینی قرار دهید. در آخر بر اساس سناریو نهایی طراحی های بعدی را به فریم های اصلی اضافه کنید.
پیش تر بخوانید: آشنایی با اقسام موشن گرافیک و کاربردهای آن ها
قدم سوم: استوری بوردها را به طراحی های نهایی تبدیل کنید
همانند تمام رسانه های بصری، در موشن گرافیک نیز رنگ ها و سبک طراحی به اندازه سناریو اثرگذار هستند. با انتخاب طرح های گرافیکی مناسب با موضوع موشن گرافیک می توانید با مخاطبان خود آسانتر ارتباط برقرار کنید.
پس از آن که ایده های خود را بررسی کردید و در مورد آن ها تصمیم گرفتید، نوبت به تبدیل این طرح ها و استوری بوردها به طراحی های گرافیکی اصلی می رسد. تمام طرح های گرافیکی ساخته شده در این مرحله در مرحله بعد که ساخت انیمیشن است استفاده می شود؛ پس بهتر است زمان کافی را صرف پرداختن به جزئیات آن کنید. اگر با یک تیم کار می کنید و طراح و انیماتور دو شخص مجزا هستند، خوب است که ایده های انیمیت کردن این طراحی ها در کنار آن ها نوشته شود تا مرحله ساخت انیمیشن سریع تر انجام شود.
پیشنهاد ویژه: دوره تخصصی موشن گرافیک دانشگاه صنعتی شریف
مرحله چهارم: ساخت موشن گرافیک با انیمیت کردن طراحی ها
در مرحله ساخت انیمیشن تمام تلاش هایی که در قدم های قبلی کرده بودیم مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس فرایندی که در این مقاله معرفی کرده ایم، هر مرحله پیش نیاز مرحله بعد از خود است. بنابراین در آخرین مرحله تصور واضح و کاملی از پروژه در ذهن ما نقش بسته است. ساخت یک انیمیشن روان و زیبا درست به اندازه تمام قدم های قبلی مهم است. بنابراین باید حتماً چند نکته را در این قدم در نظر بگیریم:
- سبک انیمیشن: سبک فقط به محو شدن یا ظاهر شدن شکل ها روی صفحه محدود نمی شود. شیوه انتقال تصاویر از صحنه ای به صحنه دیگر نیز نقش قابل توجهی در شیوه داستان سرایی دارد. هنگامی که صحنه به کلی عوض می شود می فهمیم که قرار است مورد جدیدی نمایش داده شود. ولی هنگامی که کاراکتر از نقطه A به B حرکت می کند منتظر ادامه داستان باقی می مانیم تا ببینیم چه اتفاقی قرار است بیفتد.
- زمان بندی: سرعت تغییر وضعیت تصاویر در موشن گرافیک اهمیت زیادی دارد. اگر سرعت بیش از حد زیاد باشد، مخاطبان متوجه اتفاقات ویدئو نمی شوند. اگر سرعت بیش از حد کم باشد موشن گرافیک شما خسته کننده می شود. سرعت مناسب بینندگان را مجذوب نگه می دارد.
- موسیقی: عنصر مهمی که به روایت موشن گرافیک کمک می کند، باعث تغییر حال و هوای داستان می شود و فاصله میان مکث های صدای گوینده را پر می کند.
- افکت های صدایی: اضافه کردن افکت های صدا به موشن گرافیک با توجه به درخواست مشتری اختیاری است. بعضی موشن گرافیست ها بر این باورند که باید اجازه داد جلوه های تصویری احساس حرکت، برخورد، پرش و غیره را بدون استفاده از افکت های صدا القا کنند. بعضی دیگر معتقدند اضافه کردن این افکت ها به موشن گرافیک ضروری است. نکته مهم این است که هنگام ساخت موشن گرافیک خود تنها چیزهایی را استفاده کنید که ارزش آن را بالاتر می برند و حواس بینندگان را از داستانی که روایت می کنید منحرف نمی کنند.
فراموش نکنید که برای حرفه ای شدن در زمینه ساخت موشن گرافیک دیدن نمونه کارهای ساخته شده توسط هنرمندان دیگر بسیار مفید است. در این سایت می توانید نمونه های حرفه ای موشن گرافیک را ببینید.
نظرات ارزشمند شما