وقتی میخواهیم برای سایت خود قالب جدیدی طراحی کنیم و یا بخش هایی از آن را بهبود دهیم، این که بدانیم کاربران و مخاطبان سایت ما بیشتر از چه سیستم عامل ها و مرورگرهایی استفاده میکنند تا به صورت هدفمندتر و بهینه تر در این مسیر گام برداریم. برای تحلیل مرورگرها و سیستم عامل ها باید به گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکس در بخش Technology از گزارش های Audience برویم.
در این گزارش به صورت پیش فرض نتایج مرتبط با مرورگر های کاربران به شما نمایش داده میشود. ولی از بخش تعیین شده در تصویر زیر میتوانید این اطلاعات را به سیستم عامل، رزولوشن صفحه، میزان بازه رنگی صفحه و ... تغییر دهید.
گزارش های متنوع موجود در قسمت Browser & OS برای تحلیل گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکسگزارش های موجود در تحلیل گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکس
مرورگرها
یکی از اشتباهاتی قطعا به سایت شما ضربه خواهد زد این است که طراحی سایتتان برای همه مرورگر ها مناسب نباشد. ولی اگر این اتفاق افتاده باشد، معمولا تعداد بازگشت به سایتتان کاهش یافته و نرخ پرش نیز بیشتر میشود و در بلند مدت آمار بازدید و ورودی سایتتان از مرورگر مشخص کاهش می یابد. حالا اگر سایت شما تازه راه افتاده و یا بخش زیادی از کاربرانتان، کاربران جدید باشند، آمار بازدید از مرورگرهای مختلف، حتی آن هایی که با نمایش سایت شما مشکل دارند، زیاد بوده و در تحلیل گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکس ، تشخیص این مرورگر ها به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. برای حل این مشکل، باید از سرنخ های به جا مانده از کاربران استفاده کننده از مرورگر های ناسازگار با سایت ما، استفاده کرد.
مثلا ...
میتوانیم از تب های موجود در بالای گزارش، تب ecommerce را باز کنیم. در اینجا بر روی عنوان eCommerce Conversion rate ( نرخ تبدیل اهداف بیزینسی ما) دو بار کلیک میکنیم تا اطلاعات بر این اساس و از کم به زیاد مرتب شوند.
لزوم حذف داده های پرت در گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکسدر این مورد از تحلیل گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکس، مشاهده میکنید که اطلاعاتی از داده های پرت نیز نشان داده میشوند که مثلا تعداد بازدید بسیار کمی دارند و نمیتوانند اطلاعات دقیقی به ما بدهند. برای عدم نمایش این اطلاعات، همانطور که در آموزش فیلترهای گوگل آنالیتیکس به آن اشاره شد، از قسمت Weighted، Sort Type را انتخاب میکنیم.
روش حذف داده های پرت در گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکسحالا اطلاعات آماده تحلیل هستند. وقتی یک مرورگر تعداد بازدید بالایی را به خود اختصاص داده ولی در کنار آن درصد بسیار پایینی از نرخ تبدیل را دارد، میتوان به وجود ایراداتی پی برد. مثلا در اینجا مرورگر Opera mini با 10000 بازدید آمار نسبتا خوبی دارد ولی ایجاد 0.02 درصد نرخ تبدیل و 0 دلار درآمد، میتواند نشان دهنده وجود ایراداتی در هماهنگی این مرورگر با سایت باشد.
تحلیل سیستم عامل ها در گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکسسیستم عامل ها
با انتخاب تب Operating systems میتوانید به اطلاعات مربوط به سیستم عامل کاربران خود، دست یابید. مثلا مشاهده میکنید که تعداد بازدیدها برای سیستم عامل های Windows و Macintosh تقریبا برابر بوده و برای ویندوز کمی بیشتر است. ولی این اطلاعات را با اطلاعات مربوط به درآمد هر کدام مقایسه کنید. کاربران ویندوز حدود 7% و مکینتاش بیش از 60% از درآمد را به خود اختصاص میدهند که دانستن آن برای بهبود سایت شما میتواند بسیار مفید باشد.
تحلیل سیستم عامل ها در گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکسرزولوشن صفحات
مورد بعدی رزولوشن صفحه های نمایش است. رزولوشن در سالهای اخیر که گوشی های هوشمند با رزولوشن های متفاوت و همچنین صفحه نمایش های خانگی با کیفیت 4k و حتی بیشتر رواج پیدا کرده اند، اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.
تحلیل رزولوشن صفحه های نمایش در گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکسنسخه فلش دستگاه ها
دیگر موردی که از این گزارش به آن میپردازیم، نسخه Flash کاربران است. به نتایج دقت کنید. not set که عمدتا به معنی عدم پشتیبانی از فلش و یا نصب نبودن آن است، بیشترین درصد را به خود اختصاص میدهد. از طرف دیگر این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی دستگاه ها مثل تقریبا همه دستگاه های با سیستم عامل IOS، توانایی پشتیبانی از Flash را ندارند پس درصد نسبتا زیادی از not setها را به خود اختصاص میدهند. حالا اگر توسعه دهنده سایت شما اصرار به استفاده از Flash در کار خود دارد، با توجه به این نتایج و این که (در این سایت) بیش از 12000 کاربر سایت توانایی دیدن آن را ندارند، به راحتی میتوانید در مورد آن تصمیم گیری کنید.
تحلیل نسخه Flash دستگاه ها در گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکسحالا مقداری این اطلاعات را تحلیل کنیم!
مثلا احتمال تلفن همراه بودن اکثر دستگاه هایی که ورژن Flash آن ها not set هست و از آن پشتیبانی نمیکنند، بسیار زیاد است. برای اطمینان از آن متغیر ثانویه خود را بر روی mobile (including tablet) قرار میدهیم. برای اینکه نتایج فقط اطلاعات شامل not set را نشان دهد هم در قسمت فیلتر معمولی، not set را تایپ و تایید میکنیم. واضح است که این فرضیه به شدت اشتباه بوده و تقریبا کاربران تلفن همراهی که فلش را بر روی دستگاه خود پشتیبانی نمیکنند یا نصب نکرده اند، تقریبا نصف دیگر کاربرانی است که از Flash استفاده نمیکنند.
عمیق شدن در نسخه Flash دستگاه ها در گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکسنتیجهگیری
با توجه به این اطلاعات احتمالا به اهمیت تحلیل گزارش Browser & OS در گوگل آنالیتیکس پی برده اید که تا چه حد در بهینه سازی سایت برای کاربران شما اهمیت دارد! این موضوع با توجه به افزایش اهمیت تجربه کاربری در دنیای دیجیتال، باید بیشتر هم مورد توجه مدیران و بازاریابان دیجیتال باشد.
دوره آموزشی : برای اطلاعات تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
نظرات ارزشمند شما