در ادامه گزارشهای بازدیدکنندگان در گوگل آنالیتیکس به گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس میرسیم.
از دیگر معبارهایی که میتوان از آن برای تقسیمبندی مخاطبان سایتتان استفاده کنید، زبان اولیه مورد استفاده توسط آنهاست. گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس ابزاری است که از آن برای تحلیل این معیار استفاده میشود. برای دسترسی به این گزارش باید به بخش Audience، قسمت Geo وگزارش Language بروید.
گوگل آنالیتیکس برای شناسایی زبان اولیه مورد استفاده مخاطبان از زبان اولیه ثبت شده در مرورگر هر کاربر استفاده میکند. و اطلاعات همه فعالیت هایی که توسط هرکاربر در سایت انجام شود، در زیرمجموعه آن زبان قرار خواهد گرفت.
پس گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس بر اساس تنظیمات کامپیوتر هر کاربر اطلاعات خود را به دست میآورد و نه IP مورد استفاده یا موقعیت جغرافیایی به دست آمده توسط GPS او! همچنین با درنظر گرفتن این که هر مرورگر و سیستم عاملی ممکن است به روش های متفاوتی این زبانها را نشان دهد، پس در گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس ممکن است هر زبان به روش های متفاوتی نشان داده شود. مثلا en-us، en و en-gb همگی روش هایی برای نمایش زبان انگلیسی هستند.
گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس Language reportهمچنین اگر در گزارش های خود به زبانی برخورد کردید که دقیقا آن را نمیشناختید، میتوانید از لیست کاملی که در ویکی پدیا برای این موضوع وجود دارد، استفاده کنید.
مخفف نام زبان ها در گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس در ویکیپدیااستفاده عملی از گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس
از کاربردهایی که میتوان برای این گزارش به آن اشاره کرد، این است که میتوانید مثلا مخاطبانی را که ارزش زیادی برای شما به وجود آورده ولی از زبان دیگری غیر از زبان سایت شما استفاده میکنند، شناسایی کرده و سایت خود را برای آن زبان، بهینه سازی کنید.
مثالی برای این کاربرد
مثلا در تصویر زیر که بخشی از گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس برای یک سایت آمریکایی ست، مشاهده میکنید که طبق انتظار بخش زیادی از بازدیدکنندگان این سایت از زبان انگلیسی استفاده میکنند (بیش از 20000 بازدید) . در رتبه بعدی زبان های مورد استفاده برای بازدید از سایت، زبان اسپانیایی قرار دارد که با نزدیک به 800 بازدید، تفاوت بسیار بسیار زیادی را با زبان انگلیسی دارد. شاید به نظر برسد که وقت گذاشتن برای زبان اسپانیایی در این سایت کاری بیهوده باشد ولی مشاهده نرخ تبدیل و تحقق اهداف توسط کاربران استفاده کننده از این دو زبان، به ارزش بسیار زیاد زبان اسپانیایی پی خواهیم برد. پس به نظر میرسد که مدیران این سایت باید برای بهینه سازی سایت خود برای این زبان وقت و انرژی بیشتری بگذارند.
مثالی از کاربرد گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکسنتیجهگیری
شاید گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس ، مثل بسیار از دیگر گزارش های در دسترس، چیزی نباشد که هر روز به آن سر زده و اطلاعات آن را تحلیل کنیم و آن ها را مورد استفاده قرار دهیم ولی در موارد خاص مثل مثالی که زده شد، استفاده از این گزارش ضروری است. همچنین این گزارش به ما کمک میکند تا درک بهتری از تقسیمبندی مخاطبان خود داشته و سایت را بر اساس آن بهینه تر سازیم.
پس در شرایط مناسب استفاده از گزارش زبان مخاطبان در گوگل آنالیتیکس به شما اطلاعاتی خاص و بسیار مفیدی خواهد داد که هیچ کدام از دیگر گزارشات توانایی انجام این کار را ندارند.
.
دوره آموزش تکمیلی می توانید در دوره سئو دانشگاه شریف شرکت نمایید.
ادامه آموزش گوگل آنالیتیکس را در بخش بعدی دنبال کنید!
قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!
نظرات ارزشمند شما