اصول دوازده گانه انیمیشن که امروزه مرجع اصلی انیماتورها در تمام سبک های انیمیشن است در سال 1981 با انتشار کتابی به نام توهم زندگی: انیمیشن دیزنی معرفی شده است. این کتاب توسط دو نفر از انیماتورهای دیزنی به نام های اولی جانسون و فرانک توماس نگاشته شده است. این افراد در زمان خود از پیشتازان صنعت انیمیشن سازی بوده اند و اصول دوازده گانه انیمیشن چکیده سال ها تجربه آن ها در ساخت انیمیشن برای شرکت دیزنی است.
در بخش اول و بخش دوم این سری مقاله ها 8 اصل از اصول دوازده گانه انیمیشن را معرفی و بررسی کردیم. در این مقاله که آخرین بخش از این سری مقاله است با 4 اصل باقی مانده آشنا می شویم. با درک کامل این اصول و اجرای صحیح آن ها می توان انیمیشن های فوق العاده ای ساخت که برای مخاطبان جذاب باشد.
اصل نهم: زمان بندی (Timing)
این اصل از اصول دوازده گانه انیمیشن نیز با قوانین فیزیک سر و کار دارد و در این مورد فاکتور زمان اهمیت زیادی می یابد.
اگر در انیمیشن چیزی را سریع تر یا کندتر از سرعت حرکت طبیعی آن در جهان واقعی به حرکت در آوریم نتیجه کار قابل باور نخواهد بود. استفاده از زمان بندی صحیح شما را قادر خواهد ساخت که حس و حال و واکنش شخصیت ها و اجسام را تحت کنترل در آورید. البته کمی اغراق به خرج دادن به هنگام خلق یک دنیای تخیلی جدید می تواند در جذاب تر شدن انیمیشن تاثیرگذار باشد. اما باید دقت کنید که تغییراتی که در روندهای طبیعی ایجاد می کنید در همه صحنه های انیمیشن پایدار بماند.
اصل دهم: اغراق (Exaggeration)
واقع گرایی بیش از حد می تواند انیمیشن شما را کسل کننده نماید. اصل اغراق هنگامی به کار می رود که بخواهید به انیمیشن خود حس کارتونی بدهید یا این که فقط بخواهید حرکات جذاب تر و سرگرم کننده تری را در انیمیشن های رئال بگنجانید. اغراق در حالت چهره شخصیت، ژست بدن و حرکات می تواند تاثیر کمدی یا دراماتیک صحنه را به طور چشم گیری افزایش دهد.
اصل اغراق از اصول دوازده گانه انیمیشن دیزنی بر جذابیت انیمیشن تاثیر زیادی دارد. با بزرگنمایی و اغراق در شخصیت ها و اجسام درون انیمیشن، به آن ها پویایی بیش تری ببخشید. راه هایی پیدا کنید که مرز واقعیت و امکان پذیر بودن را کمی جا به جا کنید تا انیمیشن شما جلوه بیش تری داشته باشد.
اصل یازدهم: طراحی حرفه ای (Solid Drawing)
طراحی حرفه ای در انیمیشن دو بعدی عبارت است از ایجاد یک تصویر که اصول حجم، وزن، تعادل و آناتومی در آن رعایت شده باشد. البته اگر سبک طراحی انیمیشن شما به گونه ای باشد که مثلاً اصول پرسپکتیو در آن صد در صد مطابق واقعیت نیست ایرادی ندارد؛ ولی باید مطمئن باشید که این سبک در تمام طول انیمیشن حفظ شود.
در انیمیشن سه بعدی انیماتورها لازم نیست حتماً مهارت طراحی بالایی داشته باشند ولی رعایت اصول بنیادی طراحی مثل فرم، پرسپکتیو، تئوری رنگ، نورپردازی و... به هنگام خلق انیمیشن سه بعدی اهمیت زیادی دارد. همچنین باید اطمینان حاصل شود که ریگ بندی کاراکتر به گونه ای انجام شده که تعادل و وزن بدن طبیعی به نظر برسد.
یک اصل طراحی دیگر که باید در انیمیشن رعایت شود پرهیز از ژست بدن قرینه می باشد. به عنوان مثال اگر کاراکتر را در موقعیتی قرار دهید که به صورت تمام رخ ایستاده و هر دو دستش به طور قرینه در جیب هایش قرار داشته باشد، تصویری که به بیننده ارائه می شود جذاب نخواهد بود و احتمال کمی دارد نظر آن ها را به خود جلب کند.
اصل دوازدهم: جذابیت (Appeal)
اشیاء حاضر در انیمیشن، شخصیت ها و دنیایی که در آن زندگی می کنند باید برای بیننده جذاب باشد. عناصر بسیاری در یک انیمیشن وجود دارد که می توان برای جداب تر شدن آن ها تلاش نمود، با این حال شخصیت های اصلی انیمیشن مهم ترین بخش آن هستند. برای جذاب تر کرد انیمیشن لازم است طراحی شخصیت ساده و در عین حال گیرا باشد و ویژگی های شخصیتی کاراکتر به خوبی نمایش داده شوند تا بینندگان بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند. یک شخصیت بیش از حد پیچیده و مبهم نمی تواند برای مخاطبان چندان قابل توجه باشد.
می توانید از اصل دهم اصول دوازده گانه انیمیشن یعنی اغراق برای خلق شخصیتی جذاب و به یاد ماندنی کمک بگیرید. البته فرمول ثابتی برای جذابتر کردن انیمیشن وجود ندارد ولی معرفی و رشد شخصیت به شیوه مناسب و طرح داستانی قوی سهم به سزایی در جلب نظر مخاطبان دارد.
نظرات ارزشمند شما