۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

محتوا چیست و هر آن چیز که باید در مورد محتوا و تولید محتوا بدانیم


در این مقاله در رابطه با این که تولید محتوا چیست صحبت میکنیم و در رابطه با استراتژی محتوا و بستر های تولید محتوای توضیح خواهیم داد . با ما تا انتها مقاله همراه باشید .






دیجیتال مارکتینگ
  • 12 دقیقه
  • 1074نفر

محتوا چیست و هر آن چیز که باید در مورد محتوا و تولید محتوا بدانیم

محتوا یه کانال ارتباطی بین ارائه دهنده محتوا و مخاطب است. محتوا از سه قسمت اصلی و مهم تشکیل شده، قسمت اول: پیام و یا اطلاعات است و قسمت دوم، قالب انتقال پیام و قسمت سوم بستر ارائه محتوا است. (البته قسمت سوم یعنی "بستر"، در ساختار اصلی تولید محتوا قرار ندارد، اما با توجه به درجه اهمیت آن به علت اینکه، بستر ارائه محتوا در انتخاب قالب تولید محتوا تاثیر گذار است، آن را سومین جزء محتوا قرار دادیم). پیام می شود، اطلاعاتی که قرار است به مخاطب برسد، قالب می شود، نوع ارائه پیام که قرار است مخاطب آن پیام و یا اطلاعات را دریافت کند و بستر فضایی است که پیام و قالب در آن به مخاطب ارائه می شود.


قالب های محتوایی

قالب های محتوا چیست

قالب های محتوا به چندین قسمت تقسیم می شود که، هر کدام را باید برای استفاده در جای مناسب خودش انتخاب و استفاده کرد. این که از کدام نوع قالب برای انتقال پیام باید استفاده کنیم، بستگی به استراتژی محتوای ما دارد.

قالب های محتوایی عبارت است از:

محتوای متنی (مادر محتوا)

محتوای گرافیکی (عکس، تصویر سازی، پست های شبکه های اجتماعی، پوستر...)

محتوای ویدئویی (ترکیبی از محتوای ویدئویی رئال، انیمیشن، موشن گرافیک، استاپ موشن...)

محتوای صوتی (پادکست)

محتوای تعاملی (محتواهای شبکه های اجتماعی که قابلیت تعامل بین مخاطبین و خالق محتوا را ایجاد کرده)

بستر های ارائه محتوا

بستر های ارائه محتوا چیست

بستر، فضایی است که مخاطب در آن محتوای ما را، یا می بیند و یا می شنود. در ادامه با بستر های مختلف ارائه محتوا آشنا می شویم. بستر های ارائه محتوا خود به دو قسمت محتوا دیجیتال و محتوای سنتی تقسیم می شود.

بسترهای دیجیتال

بستر دیجیتال بستری است بر پایه سخت افزار دیجیتال، نرم افزار که حتما برای استفاده از آن باید اینترنت داشته باشیم. نمونه هایی از بستر های دیجیتال مثل:

• وبسایت

• نرم افزارهای موبایلی

• نرم افزار های کامپیوتری

• شبکه های اجتماعی: اینستاگرام، فیس بوک، توییتر، توییتر اسپیست، کلاب هاوس...

• پیام رسان ها: تلگرام، واتس اپ، وایبر...

• بستر های ویدئوی: یوتویب، آپارات، فیلیمو، نماوا، فیلم نت...

بسترهای سنتی

بسترهای سنتی ارائه محتوا، اولین راهکار بشر برای انتقال اطلاعات به مخاطبین خود بود که همچنان از آن استفاده می شود اما با ورود دنیای محتوای دیجیتال، رفته رفته کمرنگ تر شده است. نمونه ای از بستر های ارائه محتوا سنتی:

• کتاب

• مجلات

• روزنامه های

• مقالات چاپی

• تلویزیون

• رادیو

• دستگاهای پخش (ضبط صوت، ویدئو، سی دی پلیر، دی ویدی پلیر، mp3 player)


خب تا اینجا ماجرا با محتوا، قالب ارائه محتوا و بسترهای ارائه آن، آشنایی اولیه را پیدا کردیم، اما هنوز نمیدونیم ازکجا باید شروه کنیم

مسیر راه تولید محتوا

برای یادگیری تولید محتوا، باید با چه مبحثی شروع کنیم؟

باید ابتدا دید که، آیا قرار است صفر تا 100 تولید محتوا را خودتان انجام دهید و یا قسمتی از تولید محتوا با شماست. بعد از مشخص شدن این موضوع، دو راه پیش روی خود دارید. اگر قرار باشد صفر تا صد تولید محتوا را خودتان انجام دهید، شروع یادگیری شما با تدوین استراتژی محتوا است.

اگر هم قرار باشد که بخشی از تولید محتوا را بر عهده بگیرید، بهتر است با توجه به علاقه، از بین آموزش های تولید محتوای متنی، گرافیکی، ویدئویی و یا صوتی، یکی را انتخاب کنید.


اگر قرار است در یک دوره تولید محتوا شرکت کنید، یا باید دوره های لازم را با توجه به مسیر آموزش تولید محتوا ( که در ادامه یاد می گیرید)، به صورت تک تک بر اساس مسیر و نیازی که دارید بگذرانید و یا اینکه مرکز آموزش تولید محتوایی را انتخاب کنید که، آموزش جامع و پلکانی ارائه دهد.


تدوین استراتزی محتوا

تدوین استراتژی محتوا چیست

استراتژی تولید محتوا مهم ترین و پایه ای ترین مبحث تولید محتوا می باشد که باید به آن مسلط شویم. اهمیت تدوین استراتژی محتوا به این علت است که، اگر بدون استراتژی وارد تولید محتوا شویم، انگار عملا هیچ کاری انجام نداده ایم. بهترین مثال برای درک بهتر این موضوع: فرض بر این بگیرید که وارد یک بیابان شدید و هیچ جاده و تابلویی در آن وجود ندارد. حال تصمیم می گیرید که از این بیابان راهی سفر شوید. بدون جاده، تابلو، نقشه، و مسیر مشخص، چند درصد امکان این وجود دارد که به مقصدی برسید؟


عملا تدوین استراتژی محتوا همانند یک نقشه راه است. با تسلط به دانش استراتژی محتوا، متوجه می شویم که: محتوا برای چه چیز، چه کسی، در چه بستری، چه قالبی و چه زمانی، تولید و ارائه شود. در هر صورت برای تولید محتوا باید، یا به استراتژی نویسی تسلط کافی داشته باشیم و قبل شروع تولید محتوا، استراتژی لازم را بنویسید و بر اساس آن شروع به تولید محتوا کنید و یا باید استراتژی را از متخصص این کار تحویل بگیرید و بعد شروع به تولید محتوا کنیم.


خب بعد از تدوین استراتژی محتوا چه چیزی را باید یاد بگیریم؟ بعد از مبحث تدوین استراتژی محتوا مهم ترین و پایه ای ترین مبحث که باید یاد بگیر، تولید محتوا متنی است.


تولید محتوا متنی

تولیدمحتوای متنی چیست

تولید محتوای متنی، اصلی ترین و پایه ای ترین روش تولید محتوا است. عملا میشه گفت نخستین روش تولید محتوای بشر بوده و همچنان جزء اصلی ترین ها قرار دارد. یه پلی بک به چند هزار سال قبل بزنیم، زمانیکه بشر قادر به صحبت کردن نبود! ( اینو به راحتی توی موزه های می تونید ببینید ) .


قبل پیدایش زبان و متن مشترک، آدمای نخستین با ابزارهای ابتدایی خود بر روی سنگ ها شروع به نوشتن می کردن (البته نوشن آنها به ترسیم شکل بوده) و بعد های که خط ابداع شده، نوشتن ها بر روی سنگ ها ادامه پیدا کرد (مثل خط میخی). این اولین تولید محتوای بشر بود، زمانی که هیچ کس نمی دانست اسم این کار تولید محتوا است!


بشر برای آیندگان یعنی، ما، قبل ما و بعد از ما، پیام هایی رو گذاشته، از روی آن می شود فهمید در گذشته چه خبر بوده. بعد ها با پیدا شدن ابزار کاغذ و نوشن، کتاب ها به وجود امد، که بعد از سنگ واره ها دومین روش و قالب ارائه محتوا بوده. پس در نتیجه متوجه می شیم که محتوای متنی نخستین روش بوده و البته همچنان این روش ارائه محتوا ادامه دارد.

حالا چرا محتوای متنی پایه ای ترین روش تولید محتواست

میشه گفت اگر محتوای متنی نباشه، امکان ساخت دیگر محتوا ها برای ما وجود نداره! فرض بر این بگیرید که قراره یه محتوای صوتی مثل " پاکست آموزشی" یا یه محتوای ویدئویی و یا حتی یه محتوایی تصویری مثل اینفوگرافیک تولید کنید.


حالا اگر سناریو و متن مورد نظر را ننوشته باشید، آیا امکان تولید پادکست، ویدئو و یا اینفوگرافیک رو دارید؟ بالاخره باید قبل شروع ضبط پادکست یه سناریو آماده کرده باشیم،که بشود از روی آن محتوای صوتی خودمان را ضبط و ادیت کنیم.

حتی ویدئو! باید قبل از تولید ویدئو، سناریو مورد نظر را بنویسیم و از روی آن سناریو اقدام به تولید ویدئو کنیم.

برای تولید محتوای متنی با کیفیت چه چیزایی رو باید رعایت کنیم؟

اگر بخوایم یه محتوای متنی خوب داشته باشیم باید نکات و موارد زیر را رعایت کنیم.

نکته اول نکات، علائم نگارشی و دستور زبان فارسی رعایت بشه (پس حتما روی دستور زبان فارسی کار کنید)

نکته دومروان نوشته شود تا کار بر در خواندن با مشکل روبرو نشود (اگر کاربر در خواندن متن شما با مشکل روبرو شود و نتواند متن را به راحتی بخواند، مقاله شمارا هرگز نمی خواند)

نکته سومبرای درک بهتر مخاطب خود، سعی کنید از کلمات آسان و قابل درک استفاده کنید و از طرف دیگر به کمک مثال ها، مطلب را برای کاربر خود قابل درک تر کنید.

نکته چهارماز تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده کنید. چشم و ذهن انسان با دیدن یک متن طولانی زودتر خسته می شود و مخاطب شما خیلی زودتر از تصمیم به ادامه مطالعه دست می کشد. اما اگر از تصاویر استفاده کنید، این خستگی به مراتب کاهش پیدا کرده و راحت تر به خواندن ادامه خواهند داد.


بعد از یاد گیری تولید محتوای متنی، چه بخشی از تولید محتوا رو باید شروع کنیم؟



البته توضیحات این بخش فقط برای جذاب شدن و بالا بردت کیفیت مقاله توضیح داده شده است، نوشتن خود مقاله اصولی داره که در یه مقاله اختصاصی در موردش مفصل توضیح داده میشه ( منتظر مقاله بعدی باشید)


تولید محتوا گرافیکی


تولید محتوای (بصری) گرافیکی چیست

تولید محتوا گرافیکی هم بعد از محتوای متنی در اولویت بعدی قرار دارد. اولین دلیل برای یادگیری تولید محتوای گرافیکی، نیاز گرافیک در محتوای متنی است. در نکات مهم برای افزایش کیفیت تولید محتوای متنی متوجه شدیم، داشتن تصاویر در مطالب باعث میشه: جذابیت متن بالا برود، درک مطلب افزایش پیدا کند، مطالب از خشکی و یک نواختی خارج شوند.


پس در نتیجه حتی اگر بخواهیم، فقط و فقط کارشناس تولید محتوای متنی باشیم و در الباقی موارد تولید محتوا ورود نکنیم، تسلط حداقلی در تولید محتوا گرافیکی برای ما واجب است. شاید سوال پیش بیاد که، اگربخواهیم در مقالاتمون تصویر قرار دهیم، خب از اینترنت دانلود میکنیم، چرا وقت بزاریم و گرافیک یاد بگیریم؟ در خصوص این سوال چند نکته وجود داره که حتما این قسمت را با دقت بیشتر مطالعه کنید یا حتی چند بار همین قسمت را بخوانید ( مثل گاج که توی تبلیغاتش می گفت: بجای اینکه چندین کتاب را بخوانید، کتاب های گاج را چندین بار بخوانید )


نکته اول اگر مقالات را برای سئو شدن سایت خود می نویسید، این نکته را بدانید که گوگل جان، عاشق محتوای دست اول است و امتیازی برای عکس هایی که قبلا دیده، در نظر نمی گیرد.

نکته دوم مخاطبین شما اگر عکس های درون مقاله شما را جاهای دیگه دیده باشند، احساس می کنند که، تمام مقاله شما از جای دیگر کپی شده است.

نکته سوم اگر وقت خلق تصویر را ندارید، تصاویر دانلودی را به واسطه نرم افزار فتوشاپ، ترکیب و دستکاری کنید، که هم از نظر گوگل هم نظر کاربر تصویر جدیدی به نظر برسد.

نکته چهارم حتما تصاویر تولید شده، مرتبط با موضوع مطلب ما باشد.

نکته پنجم درسته که در ایران قانون کپی رایت آنچنان وجود ندارد، اما این نکته را در نظر بگیرید، که گوگل دائما در حال تغییر در الگوریتم های خود است و امکان دارد، الگوریتم را در آینده توسعه دهد که، تمام عکس های کپی را که به مرجع اشاره نشده باشد و یا خالق اثر رضایتی در استفاده نداشته باشد، بابت آن مارا جریمه کند! پس چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ نتیجه می گیریم، بهتر است از همان ابتدا کار، رفتار حرفه ای داشته باشیم




تولید محتوای گرافیکی

تولید محتوای ویدئویی چیست؟

یکی از قالب و روش های دیگر تولید محتوا، تولید محتوای ویدئویی است. در این روش مخاطب ما به جای خواندن مقاله، محتوای ما را در قالب یک ویدئو می بیند. در اصل همان محتوا متنی را تبدیل به سناریو می کنیم و بعد از آن به چه روش تبدیل شروع به تولید محتوای ویدئویی می کنیم.

انواع روش تولید محتوای ویدئویی

  1. نمونه اول: یک یا چند شخص سناریو را به صورت داستان و یا فیلم اجرا می کنند.
  2. نمونه دوم: گوینده ای سناریو را اجرا می کند و به جای تصویر یک شخص از اسلاید و یا تصاویر استفاده می شود.
  3. نمونه سوم: گوینده ای سناریو را اجرا می کند به جای تصویر آن، از ویدئوهای مختلف استفاده می شود.
  4. نمونه چهارم: گوینده ای وجود ندارد و شخص بدونه صحبت، سناریو را اجرا می کنند و مفهوم و اطلاعات لازم را با حرکات به ما انتقال می دهد. (مانند فیلم های چارلی چاپلین)
  5. نمونه پنجم: فیلم های پایه موشن گرافیک و یا انیمیشن که سناریو توسط کارکترها و یا اجسام مختلف با صدا و یا بدون صدا اجرا می شود. و ده ها نمونه دیگر تولید محتوای ویدئویی. در این روش از تولید محتوا، بر اساس استراتژی و سناریوی نوشته شده، تعیین می شود از کدام نمونه ویدئو استفاده شود

انواع ابزار و نرم افزار تولید محتوای ویدئویی

برای تولید محتوا ویدئوی از چندین ابزار و نرم افزار تولید محتوا استفاده می شود که انتخاب آن بسته به نوع تولید ما دارد

انواع ابزار تولید محتوای ویدئویی

• دوربین فیلم برداری

• دوربیت عکاسی

• دوربین موبایل

• میکروفن برای صدا برداری

• انواع نوربرای نورپردازی

• پرده سبز

• سه پایه دوربین

انواع نرم افزار تولید محتوای ویدئویی

• پریمیر

• کامتاسیا

• ادیوس

• افتر افکت

• یولید استودیو

• و انواع نرم افزار موبایلی تولید محتوای ویدئویی





ادامه دارد ....

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










سینا
۱۴۰۰-۳-۹



دمتون گرم . لطفا ادامش رو هم بزارید




اسکیلرن
۱۴۰۰-۳-۹



سلام تا چند روز اینده به روز رسانی میشه بازم . موفق باشید


کیهان
۱۴۰۰-۳-۹



توضیح خوبی بود. من در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم نیاز هست که تو دوره اموزشی شرکت کنم؟




اسکیلرن
۱۴۰۰-۳-۹



خوشحالیم که خوشتون اومده، این دقیقا بستگی به خودتون داره دوره اموزشی به شما کمک میکنه که راه چند ساله رو چند ماهه طی کنید و بسیاری از تجارب در اختیار شما قرار بگیره و شما دیگه ازمون و خطا نداشته باشید پیشنهاد میکنیم سرفصل های دوره تولید محتوا رو مطالعه بفرمایید. موفق باشید