۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

مبانی رنگ ‌شناسی - اپیزود اول


در این مقاله در رابطه با روانشناسی رنگ ها توضیح خواهیم داد و این سری اول این آموزش هست و منتظر سری های بعدی این مقاله باشید . تا انتهای مقاله با ما همراه باشید






گرافیک کامپیوتری
  • 9 دقیقه
  • 1699نفر

مبانی رنگ ‌شناسی - اپیزود اول

مقدمه مبانی رنگ‌شناسی

بیایید قدرت رنگ و چگونگی استفاده مؤثرتر از آن را بررسی کنیم. وقتی رنگ قرمز را می‌بینید به چه چیزی فکر می‌کند؟ خون؟ عصبانیت؟ آتش؟ ما رنگ‌ها را با اشیا خاص و همچنین احساساتی که با تجربیات و ایده‌های مرتبط با موارد قرمز همراه است مرتبط می‌کنیم. رنگ می‌تواند به‌عنوان یک نماد جهانی باشد، اما اغلب فرهنگی و اغلب شخصی است. درک رنگ به‌عنوان نماد در تصویر به انتقال محتوا و معنی کمک می‌کند.


 
این می‌تواند یک رنگ یا یک پالت رنگ باشد، یا یک الگوی تکراری باشد، و می‌تواند احساس خاصی را شناسایی کند که بلافاصله به بیننده نشان می‌دهد که آنها باید چه احساسی داشته باشند یا درباره محتوای فکر کنند. ما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که رنگ نه به‌عنوان یک عنصر جدا، بلکه بخشی از یک مفهوم بزرگ‌تر است. رنگ با رابطه آن با سایر رنگ‌های تصویر تعریف می‌شود. 


مفهوم رنگ

تغییر پالت می‌تواند درک شما از معنا را کاملاً تغییر دهد و می‌تواند پیام موردنظر شما را تقویت یا ضعیف کند. رنگ به‌عنوان یک نماد یک بازیکن قدرتمند برای طراح است و باید به‌دقت موردتوجه قرار گیرد، به‌ویژه هنگامی‌که به‌عنوان یک نقطه کانونی در تصویر استفاده می‌شود. تمرکز توجه ما بر آن عنصر را تقویت می‌کند. شما باید در نظر بگیرید که چگونه رنگ‌ها در دنیای تصویر شما بازی می‌کنند. اگر به رنگ‌ها به‌عنوان یک شخصیت فکر می‌کنید، درک اینکه چگونه قرمز در یک زمینه پرشور و حرارت به نظر می‌رسد و در حالت دیگر رنگی منزوی به نظر می‌رسد.
 


آیا تا به حال به مهمانی‌ای رفته‌اید که به‌عنوان سرزنده‌ترین، پرانرژی‌ترین فرد در اتاق و در موقعیتی دیگر، کمی خجالتی شناخته می‌شوید؟ عملکرد رنگ‌ها به طور مشابه است. گفتن داستان‌ها و بیان ایده‌ها از طریق رنگ، بدون شک یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها است. ما رنگ را به‌صورت تصویر می‌بینیم، پس آنها به ما چه می‌گویند؟ 

چه چیزی یک رنگ را جهانی نشان می‌دهد؟ اگر به چیزهایی که همه ما تجربه می‌کنیم فکر کنید، مانند یک احساس، ممکن است درک اینکه چگونه رنگ‌ها با یک پیام جهانی درک می‌شود آسان‌تر باشد. همه ما رنگ‌های محیطی مانند سیاهی آسمان شب را تجربه می‌کنیم. ما احساس عصبانیت انسان را به‌صورت مثلاً صورت قرمز، یا رنگ‌پریدگی مایل‌به‌سبز، بیمار یا صورت سفید و مرده درک می‌کنیم.

درک رنگ در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است، رنگ سفید در شرق با مرگ همراه است و برای کفن پوشیدن یک بدن مرده استفاده می‌شود. از سفید هرگز برای عروسی استفاده نمی‌شود. قرمز نماد پاکی و زندگی در هند است، در چین، رنگ قرمز نماد خوش‌شانسی است. قرمز در غرب، این نماد خطر، هیجان و شور است. زبان رنگ با این واقعیت که هر یک از ما ارتباطات شخصی منحصر به فردی با رنگ‌ها و همچنین ترکیب آن با فرهنگ جهانی ایجاد می‌کند، پیچیده‌تر می‌شود، درک تفاوت رنگی‌ها اثرگذاری رنگ‌ها قدرت درک اثرگذاری طرح شما را افزایش می‌دهد.

نحوه انتخاب رنگ

ایجاد یک تصویر با یک ایده شروع می‌شود یک طرح اولیه از ایده نمایان می‌شود، سپس این ایده اصلاح شده و مورد تحقیق قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود تا طرح توسط تصویرساز و بیننده قابل‌درک است. وقتی ایده شکل می‌گیرد، برهه‌ای از زمان، تصویر نقاشی یا طرح تمام شده و رنگ در نظر گرفته می‌شود. چه رنگی باید استفاده کنم سوالی است که ممکن است از خود بپرسید. درست است که برخی از هنرمندان ممکن است در هنگام کشف ایده، رنگ را انتخاب کنند اما اغلب طراحی حرف اول را می‌زند. 


 
من باید به داستانی که رنگ آن را تعریف می‌کند فکر کنم. من می‌خواستم نقاشی تاریخی کشیده شود، بنابراین به نقاشی‌های آن دوره نگاه کردم و همه پالت‌ها را مطالعه کردم. من می‌خواستم نور دراماتیک باشد، بنابراین تصاویری را انتخاب کردم که به بهترین وجهی با منابع نوری خاص و زاویه‌های دراماتیک مورد کاوش قرار بگیرند.
ازآنجاکه این نقاشی برای کتاب بچه‌ها در نظر گرفتم، بنابراین رنگ‌های تیره در قسمت‌های وسیعی استفاده کردم. همچنین به دلیل رنگ‌ها قوی‌تر باشند من ترجیح دادم از اکریلیک استفاده کنم.

انتقال مفهوم با رنگ

آیا این رنگ‌ها باعث گرسنگی شما می‌شوند؟ رنگ آرم یا طرح بسته به‌قدری قابل انتقال مفهوم است که رنگ به‌تنهایی می‌تواند تصویری از محصول را در ذهن شما به ذهن ایجاد کند. شکل، توپوگرافی و مفهوم در توسعه هویت بصری به یک اندازه مهم هستند، اما رنگ هم یکی از پایه‌های آن است، نه‌تنها جذابیت بصری بلکه مفهومی را ارائه می‌دهد که برداشتی محصول را در ذهن ایجاد می‌کند، در دوره فتوشاپ دانشگاه صنعتی شریف می‌توانید با این مفاهیم آشنا شوید.


 
رنگ‌های بالا چه چیزی را در ذهن شما ایجاد می‌کند اگر به رنگ‌ها نگاه کنیم، رنگ شکلات را درک می‌کنید. 

 
برخی لگوها بر شکل تمرکز دارند. مانند ارم مایکروسافت. یک پنجره. اما بدون رنگ، لگوها از بین می‌رود. 


 

اما این لگو بدون رنگ هم قابل تشخیص است، مادامی که شکل اصلی باقی بماند.


 

اتفاقاً تغییرات رنگ در این لگو باعث ایجاد تنوع و خلاقیت در آن می‌شود.
 


رنگ‌ها مفهومی را به تصویر شما می‌دهند که می‌تواند مفاهیم را از این طریق منقل کنید.

در این مقاله در رابطه با رنگ شناسی  توضیح دادیم و سعی کردیم نمونه هایی که با آنها در دنیای واقعی آشنا هستید را مثال بزنیم امید واریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته باشه و بتونه به دانش شما افزوده باشه حتما نظرات و سوالات خودتون را با ما در کامنت ها به اشتراک بزارید  .
تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید